Raven vs 100D
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 19 nov 2022 22:34
Raven vs 100D
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Raven vs 100D
Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Kikat på min? Priset av en LR raven men fullutrustad Performance
viewtopic.php?f=21&t=31449
Här är inställningar för luftfjädringen
Re: Raven vs 100D
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 19 nov 2022 22:34
Re: Raven vs 100D
Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Klarar du 30 mil på motorväg med en givet att man kör ca +10 km/h över hastighetsbegränsningen och att det är typ 15-25 grader ute?
Hur mycket försämras räckvidden för ovan om det är typ -10grader?
Re: Raven vs 100D
30 mil kommer man garanterat vintertid på motorväg. Bilen är för det mesta körd just långkörningar på motorväg då jag har hela mälardalen som arbetsplats.JoLindskog skrev:Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Klarar du 30 mil på motorväg med en givet att man kör ca +10 km/h över hastighetsbegränsningen och att det är typ 15-25 grader ute?
Hur mycket försämras räckvidden för ovan om det är typ -10grader?
Skickar mina uppgifter så kan du höra av dig ifall du vill.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Raven vs 100D
Vet inte mycket om raven, men 100D 15000 mils erfarenhet. + ca 8000 mil i 70 D dessförinnan.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.
Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.
Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Raven vs 100D
Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas omNEO skrev:Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 19 nov 2022 22:34
Re: Raven vs 100D
Tack! På dig låter det som att man lika gärna kan köra på en 100D från ex 2018 och nästan få samma bekvämlighet med räckvidd mm som med en 2022 MY. Fast Model S bör ju kännas mer premium och bättre bil. Så uppköp snarare än nerköp från vår nuvarande MY.?.?Gustafsson skrev:Vet inte mycket om raven, men 100D 15000 mils erfarenhet. + ca 8000 mil i 70 D dessförinnan.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.
Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.
Re: Raven vs 100D
Vi har 4 st y på firman och ja, jag själv anser att det är en mer premiumkänsla i s:en.JoLindskog skrev:Tack! På dig låter det som att man lika gärna kan köra på en 100D från ex 2018 och nästan få samma bekvämlighet med räckvidd mm som med en 2022 MY. Fast Model S bör ju kännas mer premium och bättre bil. Så uppköp snarare än nerköp från vår nuvarande MY.?.?Gustafsson skrev:Vet inte mycket om raven, men 100D 15000 mils erfarenhet. + ca 8000 mil i 70 D dessförinnan.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.
Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.
När det kommer till skillnader på en 2019 100d och longrange så det jag märker är längre räckvidd. Annars ingen skillnad enligt mig.
Jag sitter riktigt skönt i dessa säten. Bilen står i bilhallen för beskådning.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Raven vs 100D
Jag har beställt S LR, vilken ju inte levereras än här. Det är förstås en bättre bil än min 2018.
Model Y laddar ju mycket snabbare och har dragkrok. Men man åker bra i S.
Model Y laddar ju mycket snabbare och har dragkrok. Men man åker bra i S.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Raven vs 100D
Verkar ju som det går att eftermontera dragkrok för 1850 kg på befintliga S och dessutom få dem godkända i Sverige:Gustafsson skrev:Jag har beställt S LR, vilken ju inte levereras än här. Det är förstås en bättre bil än min 2018.
Model Y laddar ju mycket snabbare och har dragkrok. Men man åker bra i S.
viewtopic.php?f=10&t=17030&start=75#p665347
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Raven vs 100D
Den stora skillnaden vs en relativt ny Y är ju garantin.
En gammal S utan garanti kommer kosta flis att fixa. Dvs det är långt ifrån säkert att du kommer billigare undan med en sådan på sikt.
En gammal S utan garanti kommer kosta flis att fixa. Dvs det är långt ifrån säkert att du kommer billigare undan med en sådan på sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Raven vs 100D
Jag provkörde MY men kände rätt snabbt att jag hellre skulle behålla min 100D om jag behövde välja mellan dom och beställde istället en ny MS LR. Eftersom det känns högst osäkert när det blir leverans så uppgraderade jag min 100D med CCS och ny MCU. Kan tilläggas att jag kör så pass lite att min MS inte på något sätt känns sliten i interiören osv. Därmed inte sagt att jag inte kollat på andra nya bilar också, E-tron osv men har ärligt talat inte hittat något som känts som en uppgradering.JoLindskog skrev:Tack! På dig låter det som att man lika gärna kan köra på en 100D från ex 2018 och nästan få samma bekvämlighet med räckvidd mm som med en 2022 MY. Fast Model S bör ju kännas mer premium och bättre bil. Så uppköp snarare än nerköp från vår nuvarande MY.?.?
Därmed inte sagt att MY på något sätt är en dålig bil, men oaktat priset upplevde jag det som en nedgradering från MS.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1073
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Raven vs 100D
Jag hade en 100 D som lånebil för ett halvår sedan, levererad sent 2018. Förutom att jag tror att det var en longrange (och jag har en Performance från -21 att jämföra med) så var räckvidden väldigt mycket sämre, trots samma miltal som min bil. Det gick i 50 WLTP-mil i lånebilens batteri medans jag numera får in 60 mil i min efter degradering (tror jag hade typ 628 km som ny om jag minns rätt). I övrigt var känslan heller inte densamma, kontakten med vägen kändes mer fjärran på något vis och bilen stannade inte vid rödljuset när man släppte pedalen.
Mina WLTP-mil som jag har i min bil innebär att jag under sommaren kan köra dryga 50 mil i ett svep i laglig hastighet med en passagerare och packing + 21-tummare på bilen, om jag lyckas tajma laddningen vid slutet av rutten.
Detta är dock lite äpplen och päron att jämföra + att batteripacket i lånebilen var två år äldre samt förmodligen misshandlat med ständiga full-laddningar, dock är fortfarande mitt bestående intryck att jag själv inte hade varit glad och nöjd med den 100D som jag provkörde, bortskämd med den senaste svenska släppet av Model S som jag är.
Mina WLTP-mil som jag har i min bil innebär att jag under sommaren kan köra dryga 50 mil i ett svep i laglig hastighet med en passagerare och packing + 21-tummare på bilen, om jag lyckas tajma laddningen vid slutet av rutten.
Detta är dock lite äpplen och päron att jämföra + att batteripacket i lånebilen var två år äldre samt förmodligen misshandlat med ständiga full-laddningar, dock är fortfarande mitt bestående intryck att jag själv inte hade varit glad och nöjd med den 100D som jag provkörde, bortskämd med den senaste svenska släppet av Model S som jag är.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Raven vs 100D
Håller med, vikingline känslan är borta i Raven med adaptiv fjädring samt förbrukningen är extremt låg. One pedal driving vs. frirulla i 20km/h är också enerverande i gamla S.bjornnilsson skrev:Jag hade en 100 D som lånebil för ett halvår sedan, levererad sent 2018. Förutom att jag tror att det var en longrange (och jag har en Performance från -21 att jämföra med) så var räckvidden väldigt mycket sämre, trots samma miltal som min bil. Det gick i 50 WLTP-mil i lånebilens batteri medans jag numera får in 60 mil i min efter degradering (tror jag hade typ 628 km som ny om jag minns rätt). I övrigt var känslan heller inte densamma, kontakten med vägen kändes mer fjärran på något vis och bilen stannade inte vid rödljuset när man släppte pedalen.
Mina WLTP-mil som jag har i min bil innebär att jag under sommaren kan köra dryga 50 mil i ett svep i laglig hastighet med en passagerare och packing + 21-tummare på bilen, om jag lyckas tajma laddningen vid slutet av rutten.
Detta är dock lite äpplen och päron att jämföra + att batteripacket i lånebilen var två år äldre samt förmodligen misshandlat med ständiga full-laddningar, dock är fortfarande mitt bestående intryck att jag själv inte hade varit glad och nöjd med den 100D som jag provkörde, bortskämd med den senaste svenska släppet av Model S som jag är.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Raven vs 100D
Detta belyser det faktum att ju nyare ju bättre.
100D var ett stort lyft från 70D på nästan alla punkter, och även om jag inte får associationer till vikingline i min bil så vore det nice med 10 mil räckvidd till ibland. One pedal är förstås vanebildande kan jag tro. Jag har dock inte smakat så starkt än, så jag saknar det inte.
100D var ett stort lyft från 70D på nästan alla punkter, och även om jag inte får associationer till vikingline i min bil så vore det nice med 10 mil räckvidd till ibland. One pedal är förstås vanebildande kan jag tro. Jag har dock inte smakat så starkt än, så jag saknar det inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Raven vs 100D
Fan , blev ju lite sugen där.Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Re: Raven vs 100D
Bara att slå till!pitemacc skrev:Fan , blev ju lite sugen där.Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Raven vs 100D
Det vore väl rätt konstigt annars kan jag tycka, nya produkter (vilket kanske elbilar får ses som i bilens historia) brukar väl ofta ha en högre utvecklingstakt i början. Samtidigt hade väl Model S redan iom 100D nått en viss mognadsgrad där det vore osannolikt att vänta sig några revolutioner inom samma modellserie. Så Raven borde rent logiskt vara 10-20% bättre än 100D.Gustafsson skrev:Detta belyser det faktum att ju nyare ju bättre.
100D var ett stort lyft från 70D på nästan alla punkter, och även om jag inte får associationer till vikingline i min bil så vore det nice med 10 mil räckvidd till ibland. One pedal är förstås vanebildande kan jag tro. Jag har dock inte smakat så starkt än, så jag saknar det inte.
Re: Raven vs 100D
Skall bara fundera vad jag skall göra med min P85D..Tars skrev:Bara att slå till!pitemacc skrev:Fan , blev ju lite sugen där.Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Raven vs 100D
Nu har jag inte jämfört med Model S, men jag tycker att skillnaderna i komfort och köregenskaper mellan min X P100DL och min X Raven Performance faktiskt var i stort sett som en ny bil. Kraftigt förbättrat. Sen var ju nästan allt annat i bilen samma, så ptjae, helt annan bil kanske var att ta iimprowise skrev:Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas omNEO skrev:Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Raven vs 100D
Helt annan bil är det ju såklart inte, det skiljer ingenting mellan en Model S från 2012 eller Model S Plaid från 2023 karossmässigt heller om man ska dra det så långt.improwise skrev:Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas omNEO skrev:Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Men just skillnaden mellan 100D/Raven så uppfattas faktiskt bilen som en helt annan, den beter sig annorlunda i fjädring och körning (i och med adaptiv dämpning och ny motor fram)
Med tanke på att det är köparens marknad nu skulle jag försöka få tag i en billig raven, många barnsjukdomar är fixade och åtgärdade. Minns mina gamla Sar strulade konstant med luftfjädringen, kom ofta ut till bilen på parkeringsplatsen och hela bakdelen låg i botten.
Re: Raven vs 100D
Nu är diskussionen mellan en 2019 100d och en raven. Mellan dessa är det inte stor skillnad enligt mig på fjädringen, men resten instämmer på. Allt är en smaksak.NEO skrev:Helt annan bil är det ju såklart inte, det skiljer ingenting mellan en Model S från 2012 eller Model S Plaid från 2023 karossmässigt heller om man ska dra det så långt.improwise skrev:Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas omNEO skrev:Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Men just skillnaden mellan 100D/Raven så uppfattas faktiskt bilen som en helt annan, den beter sig annorlunda i fjädring och körning (i och med adaptiv dämpning och ny motor fram)
Med tanke på att det är köparens marknad nu skulle jag försöka få tag i en billig raven, många barnsjukdomar är fixade och åtgärdade. Minns mina gamla Sar strulade konstant med luftfjädringen, kom ofta ut till bilen på parkeringsplatsen och hela bakdelen låg i botten.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Raven vs 100D
Intressant...jag kontaktade bilhandlaren för att köpa din men fick tyvärr skambud för min M3 LR.Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Så jag letar vidare efter en Model S
Re: Raven vs 100D
Trist. Vi hade vår -21 longrange till salu sen i aug och fick 500 för den i förra veckan. Tyvärr trögt överallt.JanA skrev:Intressant...jag kontaktade bilhandlaren för att köpa din men fick tyvärr skambud för min M3 LR.Tars skrev:Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.JoLindskog skrev:Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Sommar och vinterhjul medföljer.
Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Så jag letar vidare efter en Model S
Skicka mig info då jag har en anställd som slutar snart och kommer ev behöva en bil till sin tjänst.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r