Tankar kring Model S
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 11 mar 2021 19:19
Tankar kring Model S
Hej alla proffs,
Jag har kört en Model 3 till och från, är väl inte helt frälst utav komforten i bilen. Känns lite som en plastig leksak som bullrar, men trots det gillar jag Tesla pga funktioner, innovationer och laddnätverket så det är en självklarhet för mig att välja Tesla när jag funderar på elbil igen.
Jag har kollat lite på att byta ut min bil mot en Model S, har landat i att jag vill ha en 2019 för att få den uppdaterade fjädringen.
Mina funderingar,
1) är alla S efter 2019-05 ’Raven’, eller var det ett tillval?
2) vad innebär Raven exakt i praktiken utöver bättre energieffektivitet och uppdaterad fjädring?
3) skiljer det sig något i utrustning mellan en SR och en LR?
4) vad är den verkliga räckvidden på en SR kontra LR?
Annat bra att tänka på?
Jag har kört en Model 3 till och från, är väl inte helt frälst utav komforten i bilen. Känns lite som en plastig leksak som bullrar, men trots det gillar jag Tesla pga funktioner, innovationer och laddnätverket så det är en självklarhet för mig att välja Tesla när jag funderar på elbil igen.
Jag har kollat lite på att byta ut min bil mot en Model S, har landat i att jag vill ha en 2019 för att få den uppdaterade fjädringen.
Mina funderingar,
1) är alla S efter 2019-05 ’Raven’, eller var det ett tillval?
2) vad innebär Raven exakt i praktiken utöver bättre energieffektivitet och uppdaterad fjädring?
3) skiljer det sig något i utrustning mellan en SR och en LR?
4) vad är den verkliga räckvidden på en SR kontra LR?
Annat bra att tänka på?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tankar kring Model S
Hej!
Model 3 är ju tyvärr ingen höjdare komfortmässigt, MY med senaste fjädringen är bättre. Men jämför man dessa med Raven S når de tyvärr inte upp till knäna vad gäller körkomfort. Den adaptiva dämpningen är helt fantastisk. Jag kan svara på några av frågorna:
1. Alla bilar tillverkade efter 29 April 2019 är Raven, enklaste sättet att se om det är en Raven är emblemen bak, där står Dual Motor och ej 75-100D osv. Skulle det vara någon som försöker "rava" till sig sin bil så kan man enkelt debunka det i bilens display. Där finns en egen flik för stötdämpning samt i bilens utrustning framgår det vilken typ av motor det är fram.
2. I praktiken innebär det att man bytt ut motorn fram till en permanent magnet motor från M3/MY, den ger start/stopp funktion med one pedal drive, gamla Model S slutar "regena" när de är nere på runt 16-18km/h, alltså de motorbromsar till den hastigheten och därefter frirullar bilen, det gör ej Raven, den stannar helt. På så sätt får man bekvämare körning och även bättre förbrukning.
3. Osäker om alla paket var standard på SR, tänker främst på premium interiör och premium uppgraderingspaket, där finns mycket godis.
4. Kan ej svara på detta, men en Performance (som är en LR med mer effekt och högre förbrukning) gör enkelt 46-48mil på en laddning. Snålkör man ordentligt och kör 70-90 vägar är 500km inte alls svårt. Skulle tippa att en LR har ännu längre räckvidd som mindre motor bak. Det skiljer dock i WLTP och verklig räckvidd på 2019-2020 mot 2021, 2021 kom Long Range Plus och den hittills absolut längsta WLTP på 652km för Model S (slår 2022-> i räckvidd) vill minnas att en Performance + hade 632km WLTP mot 593km 2019-2020.
Lycka till! Tror inte du kommer bli missnöjd, just nu är det köparens marknad och det finns många kap.
Model 3 är ju tyvärr ingen höjdare komfortmässigt, MY med senaste fjädringen är bättre. Men jämför man dessa med Raven S når de tyvärr inte upp till knäna vad gäller körkomfort. Den adaptiva dämpningen är helt fantastisk. Jag kan svara på några av frågorna:
1. Alla bilar tillverkade efter 29 April 2019 är Raven, enklaste sättet att se om det är en Raven är emblemen bak, där står Dual Motor och ej 75-100D osv. Skulle det vara någon som försöker "rava" till sig sin bil så kan man enkelt debunka det i bilens display. Där finns en egen flik för stötdämpning samt i bilens utrustning framgår det vilken typ av motor det är fram.
2. I praktiken innebär det att man bytt ut motorn fram till en permanent magnet motor från M3/MY, den ger start/stopp funktion med one pedal drive, gamla Model S slutar "regena" när de är nere på runt 16-18km/h, alltså de motorbromsar till den hastigheten och därefter frirullar bilen, det gör ej Raven, den stannar helt. På så sätt får man bekvämare körning och även bättre förbrukning.
3. Osäker om alla paket var standard på SR, tänker främst på premium interiör och premium uppgraderingspaket, där finns mycket godis.
4. Kan ej svara på detta, men en Performance (som är en LR med mer effekt och högre förbrukning) gör enkelt 46-48mil på en laddning. Snålkör man ordentligt och kör 70-90 vägar är 500km inte alls svårt. Skulle tippa att en LR har ännu längre räckvidd som mindre motor bak. Det skiljer dock i WLTP och verklig räckvidd på 2019-2020 mot 2021, 2021 kom Long Range Plus och den hittills absolut längsta WLTP på 652km för Model S (slår 2022-> i räckvidd) vill minnas att en Performance + hade 632km WLTP mot 593km 2019-2020.
Lycka till! Tror inte du kommer bli missnöjd, just nu är det köparens marknad och det finns många kap.
Re: Tankar kring Model S
3. Absolut samma utrustning i SR och LR - bara batterikapacitet och därmed räckvidd som skiljs.
Lycka till!
Lycka till!
Re: Tankar kring Model S
Jag skulle nog sitta stilla i båten ett tag till. Tesla kommer öppna upp igen för nybeställningar snart. Beg priserna på Raven bilarna är lite för höga fortfarande. Utbudet har ökat kraftigt senaste månaderna också. Många beg bilar som är trögsålda nu.
Jag gick förövrigt i samma tankar för något år sen och det blev en lågmilad fullutrustad 2017 90d. Kunde helt enkelt inte motivera att lägga flera hunda tusen extra för några enstaka mil mer räckvidd och i praktiken samma bil. Man ska ha i åtanke också att den där riktiga komforten som man egentligen vill ha tyvärr inte går att få i en Model S, den är en 4 dörrars sportbil är min åsikt.
Jag gick förövrigt i samma tankar för något år sen och det blev en lågmilad fullutrustad 2017 90d. Kunde helt enkelt inte motivera att lägga flera hunda tusen extra för några enstaka mil mer räckvidd och i praktiken samma bil. Man ska ha i åtanke också att den där riktiga komforten som man egentligen vill ha tyvärr inte går att få i en Model S, den är en 4 dörrars sportbil är min åsikt.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tankar kring Model S
Nu var det ju ett tag sen, men körde en kort sväng i toppmodellen av Model S från Q4, 2018. Åkte en kort sväng i baksätet på samma bil också (en bil som jag är rätt säker på hade det fasta ej öppningsbara glastaket). Kan inte minnas att det fanns så mycket att klaga på... Alla bilar utgör väl en kompromiss ur rätt många aspekter... Har man inte provkört så är väl det som typ alltid en rekommendation.Marauder skrev:.../ Man ska ha i åtanke också att den där riktiga komforten som man egentligen vill ha tyvärr inte går att få i en Model S, den är en 4 dörrars sportbil är min åsikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tankar kring Model S
Alla model S har väl gått att köra med 1 pedal, i varje fall min ifrån 2015 gick det på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tankar kring Model S
Nix. One pedal drive är att du kan stanna helt utan att bromsa med bromspedalen. Model S från 2013-2019 frirullar vid runt 16-18km/h och stannar inte helt. Model S från april 2019, det som kallas Raven har en helt annan motor fram från Model 3. Den har förmågan att kunna regenerera ström ner till 0km/h. Man kan således släppa gaspedalen och stanna helt med bromseffekt.Pontus skrev:Alla model S har väl gått att köra med 1 pedal, i varje fall min ifrån 2015 gick det på.
Re: Tankar kring Model S
Nja, vår model s 70d från 2015 bromsade ned till 7-8 km/h, inte några 16-18 alls. Däremot stannade den inte helt utan att trampa på bromsen.NEO skrev:Nix. One pedal drive är att du kan stanna helt utan att bromsa med bromspedalen. Model S från 2013-2019 frirullar vid runt 16-18km/h och stannar inte helt. Model S från april 2019, det som kallas Raven har en helt annan motor fram från Model 3. Den har förmågan att kunna regenerera ström ner till 0km/h. Man kan således släppa gaspedalen och stanna helt med bromseffekt.Pontus skrev:Alla model S har väl gått att köra med 1 pedal, i varje fall min ifrån 2015 gick det på.
Så ingen riktig one pedal drive men ganska nära.
Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tankar kring Model S
One pedal drive är det ju till största delen. Det är först nu jag läser en ny definition på begreppet, dvs att bilen måste kunna stanna helt ner till 0 km. Före Raven var det aldrig diskussion om vad som menades.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 11 mar 2021 19:19
Re: Tankar kring Model S
Tack för insiktsfulla svar; det landade i en MS 100d ”Raven”, det kändes värt att satsa på den uppgraderingen eftersom att jag verkligen premierar komfort.
Nu väntar jag bara på bilen
Nu väntar jag bara på bilen
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tankar kring Model S
Blir säkert bra, ju nyare ju bättre . Med det sagt så är även äldre S fantastiska bilar.Vovve i M3 skrev:Tack för insiktsfulla svar; det landade i en MS 100d ”Raven”, det kändes värt att satsa på den uppgraderingen eftersom att jag verkligen premierar komfort.
Nu väntar jag bara på bilen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 11 mar 2021 19:19
Re: Tankar kring Model S
Definitivt! Känns riktigt braGustafsson skrev:Blir säkert bra, ju nyare ju bättre . Med det sagt så är även äldre S fantastiska bilar.Vovve i M3 skrev:Tack för insiktsfulla svar; det landade i en MS 100d ”Raven”, det kändes värt att satsa på den uppgraderingen eftersom att jag verkligen premierar komfort.
Nu väntar jag bara på bilen
Fråga: vet någon varför vissa -19 Long Range är reggade som 75d hos Transportstyrelsen, men Long Range och 100kWh hos car.info?