Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Powergirl
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2019 23:29

Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av Powergirl »

Hej
Min bil varnade i torsdags för låg nivå av kylarvätska, kontakta service!
Jag bokade tid i Stockholm, bor i Örebro, och fick en tid idag måndag. Skulle ha åkt igår söndag, men när jag rullar iväg ser jag att det är en blöt ring på backen i carporten o går ur bilen o ser då att det rinner ut vätska under bilen. Vet dock inte vad det är som rinner.
Jag kontaktar supporten o får besked att inte köra bilen de 20 mil som det handlar om, får max köra 8 mil.
Jag ringer servicecenter Segeltorp idag på morgonen o får besked att bilen ska bärgas till Stockholm.
Kontaktar försäkringsbolag och de säger att det blir för dyrt utan den ska köras på transport till Stockholm eller Norrköping, vilket tar minst en vecka.
Samtidigt hör servicecenter Segeltorp av sig igen och säger att de ordnar bärgare.
Har suttit inne hela dagen idag o väntat på denna bärgare.
Ringer igen på sen eftermiddag och får besked att de inte kan ordna bärgare utan jag ska kontakta försäkringsbolaget. Meddelar denne då att de inte bärgar utan transporterar och det tar minst en vecka. Han säger att jag ska kontakta verkstad på Segeltorp.... igen !!!
Alltså jag vet inte hur många jag har pratat med och hur många varianter jag ska följa.
Är helt slut i huvudet nu av trötthet o besvikelse över en så taskig support och service.
Min bil är 3 år och har gått snart 4700 mil. Enligt instruktioner så är det MYCKET ovanligt att man behöver fylla på kylarvätska.
Den förste jag pratade med på söndagen skickade mig bild på hur jag kunde se nivån på vätskan.
När allt plockats bort för att se denna burk så fanns den inte där bilden visade.
I övrigt så är det ju strängt förbjudet att göra något själv. Han menade om den var över hälften så kunde jag köra.
Känns som jag skulle ha åkt ändå till Stockholm med facit i hand men när tanken slog mig att jag kunde bli stående på motorvägen eller med brinnande batteri så vågade jag inte plus, blev ju ändå avrådd.
Kommentarer på detta, vad är er erfarenhet, vad skulle ni ha gjort, vad gör jag nu?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av taliz »

Det var inte kondens från ACn på backen?

Jag hade kört ändå. Känns inte som nån större risk för överhettning i detta klimat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av J_Pettersson »

taliz skrev:
Det var inte kondens från ACn på backen?

Jag hade kört ändå. Känns inte som nån större risk för överhettning i detta klimat...
Det är rätt ofta man har det.
Så nog rätt troligt att så är fallet.
Användarvisningsbild
Powergirl
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2019 23:29

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av Powergirl »

Det har jag svårt att tro då bilen hade stått still i två dagar.
Det rann som en stråle från ett ställe men upphörde sen.

Så konstigt och än mer att inte Tesla Center kan ge mer service och info.

Det står ju inte i displayen annat än att boka service, det skulle väl annars stå att stanna fordonet omgående och en röd triangel runt info markeringen, nu är den gul.
Men om något skulle hända så skulle säkert försäkringen inte gälla, därav att de promotar bärgning I guess...
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av Front242 »

Det är ett klassiskt fel på MS dessa två ventiler som läcker. Jag körde 50 mil med min varning innan jag kom in på verkstaden. Undvek supercharging
Användarvisningsbild
Powergirl
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2019 23:29

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av Powergirl »

Vad betyder MS
Läcker ventilen kylvätska menar du?
Användarvisningsbild
Falo
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2020 21:10

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av Falo »

Råkade ut för läckande trevägsventil på vår S -16 i våras. Upptäckte det av att det blev ränder på uppfarten ut på vägen när vi körde iväg. Läckte lite vätska, ibland, när bilen stod parkerad som samlades på bottenskivan under frunken. Köpte kylarvätska på Mekonomen, bifogad bild, som är godkänd till Tesla. Viktigt att det är godkänd vätska.
Kärlet för kylarvätska sitter bredvid batteriet på vår, bifogad bild.
Behöver inte tömma hela frunken för att fylla på utan räcker med att ta bort den översta plasten som täcker utrymmet. Sen kan man lysa med ficklampa på kärlet för att se nivån.
Tyckte det såg ut att läcka stora mängder men såg värre ut än vad det var. Det var tre veckors leverans på ny trevägsventil så jag fyllde på och hade med vätska i frunken om det skulle behövas.
Obs! Viktigt att inte överfylla, ska vara mellan Min och Max nivåmarkeringen på kärlet.
Det var absolut ingen akutsituation för våran del, utan tror att jag bara fyllde på en gång innan bytet av ventil.
Om du är osäker så kan verkstadspersonal säkert hjälpa dig där du köper kylarvätskan, som vilken bil som helst.

Mvh
IMG_20220402_134441.jpg
Screenshot_2022-11-28-22-53-46-853_com.android.chrome.jpg
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av wannabee »

Powergirl skrev:
Vad betyder MS
Läcker ventilen kylvätska menar du?
MS lär väl betyda Model S gissar jag, även baserat på att tråden är skriven i forums delen som heter Model S.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av agehall »

Jag skulle rekommendera att INTE fylla på kylarvätska utan att ha fått instruktioner av Tesla om att det är OK. Det kan påverka garantin och med tanke på att det är Tesla vi pratar om skulle det inte förvåna mig ifall de kommer skylla alla framtida fel på att man fyllt på kylarvätska.

Jag råkade ju ut för stenskott på kylaren på min M3 och pratade lite med Tesla om det. M3 är tydligen inte alls så farlig att köra om det saknas kylarvätska - man kan tappa prestanda och det går saktare att ladda men inget ska ta skada. När jag pratade med Tesla om mitt fall, så var de extremt noga med att säkerställa att jag INTE hade en MS innan de sa att det var OK att köra hem till Stockholm från Ludvika. Anledningen som uppgavs var att MS kan ta skada på helt andra sätt än M3 om det saknas kylarvätska.

Jag vet inte om detta är 100% av sanningen, men det är den information jag fick.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Powergirl
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2019 23:29

Re: Låg nivå av kylarvätska=bärgning

Inlägg av Powergirl »

Plötsligt händer det, en person med service som huvudämne kontaktade mig i morse från Tesla.

Han ordnade så den mobila servicekillen kom hem till mig nu på eftermiddagen.
Han plockade isär hela fronten och mycket riktigt, så hade en modul som jag inte vet vad den heter, gått sönder. Han bytte den galant på plats. Fick dock plocka bort hjulet för att komma åt på ett smidigt sätt. Kylvätskenivån var i botten så det var nog bra tur att jag inte chansade och åkte iväg. Det hade tagit tvärstopp.
Jag försökte att backa ut bilen en bit i carporten för att göra plats för han, men bilen tvärstannade, ville inte vara med.

Och grädde på moset så var det en garanti grej så det kostade inte ett öre.
Snipp snapp, så slutade den energikrävande storyn på ett lyckligt sätt. Me happy!!!
Skriv svar