Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eanchri
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jul 2022 17:43

Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av Eanchri »

Jag är ny här på forumet men jag skulle gärna höra om någon har upplevt samma sak som jag. Fick drivaxlarna utbytta på garanti på min Model S2020 och i princip direkt när jag körde från verkstan kände jag små vibrationer vid lättare acceleration och t o m vi konstant fart runt 105 km/h. Jag trodde först det var felbalancerade hjul så jag fick dem balanserade på nytt. När vintern slog till och vinterdäcken kom på var det precis samma fenomen. Påtalade detta för tesla Malmö och dem tog in bilen för felsökning. Kommer tillbaka efter en provtur där dem hävdar att tre tekniker åkt med i bilen och att bilen uppför sig ”normalt”. Dessutom hävdar dem att dem inte kunde felsöka mer eftersom det sitter ”icketeslaoriginal”-fälgar på bilen. Påtalade för dem att det var lika på sommarhjul som är original men dem vägrar att lägga händerna på bilen.
Det finns inte en enda person som skulle provköra bilen inför ett eventuellt köp som skulle tycka detta var ok. Vad ska man egentligen göra?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av Toja »

Lägg på originalfälgar och be dom testa igen.
Dom kan inte ha ansvar för 3e parts fälgar
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av Bjelke »

Jag var i exakt samma situation förut och blev tvungen att fixa original-hjul, och även jag
hade alltså varit inne med original sommarhjul med vibrationer men vintern kom tidigt det året
så jag var tvungen att slänga på vinterhjul liksom (men vibrationerna var kvar även på
sommarhjulen före bytet till vinterhjul alltså). Dryg attityd som bara gav merjobb för båda parter och
bygger bara på att dom inte trodde på mig som kund, och varför dom trodde att jag skulle åka
27 mil bara för att jäklas (finns liksom ingen annan förklaring) förstår jag inte.
Det blev sammanlagt 5 resor ner för samma ärende till slut :evil:
Orsaken var till slut usla hjulvinklar och alla vibrationer försvann helt när dom ställde in vinklarna, även
väghållningen blev perfekt efteråt (den var ”slemmig” innan detta) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Eanchri
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jul 2022 17:43

Re: Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av Eanchri »

Tack för svar! Jag kan förstå att dem inte kan ta ansvar för tredjepartstillverkade fälgar men dem kunde ju i så fall åtminstone bekräftat att det fanns ett fel och vad det troligtvis kunde bero på. Har blivit dåligt bemött vid tidigare garantireparationer så jag ska fundera på om det blir någon mer Tesla eller ej…
Att åka ner på sommardäck så här års vill jag inte men om jag åker in till en verkstad som gör hjulinställningar och kollar, ryker all garanti åt pipan då? Om drivaxlarna börjar strula igen och en annan verkstad har pillat på hjulinställningarna så kanske dem använder det som argument för att inte åtgärda problemet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av Bjelke »

Till mig sa dom uttryckligen att garantin kunde ryka om någon annan gjorde hjulvinkel-
justering (jag ville göra det för att slippa åka 27 mil samt att Tesla vägrade att ens kolla upp
vinklarna på dom första 3 besöken i Väsby utan att få bukt med mina vibrationer :evil:),
så jag vågade inte chansa utan fortsatte att åka ner till Tesla…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av kenjon »

Man måste väl inte tala om för dem att man har gjort inställningen någon annanstans....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer kvarstår efter drivaxelbyte

Inlägg av Bjelke »

kenjon skrev:
Man måste väl inte tala om för dem att man har gjort inställningen någon annanstans....
Näe, inget dom kan kolla heller egentligen, idag skulle jag inte bry mig tror jag, det jag skrev om
ovan var 2015 (men dom har haft den attityden sedan dess ändå).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar