Clunk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Clunk

Inlägg av hybris »

Nör jag kör mellan 0-50 km/h ca... släper gaspedalen så hör jag ofta ett ganska irriterande "clunk". Det har inte varit så innan. Runt 600 mil började detta. det verkar vara något med regen? gasar jag i högre hastigheter och släpper gasen hör jag det inte. Inte heller om jag drar plattan i botten från stillastående etc. Verkar vara något med drivlinan. Låter inte riktigt bra...

Har ringt och anmält det till teslas servicenummer i Måndags. ingen har hört av sig.

Jag anmälde även alla andra fel en tredje gång eftersom ingen från tesla service hört av sig och tiden går. Börjar faktiskt tycka att Tesla service är usla! Var sjukt nöjd med BMW Novations service i uppsala. lånebil och alltid någon som hörde av sig direkt! Att inte höra av sig och konfirmera att de tagit emot felanmälan är inte bra. Detta är det enda felet med bilen just nu. Väntar lite till sedan får jag ringa USA och europa orgen för att diskutera vad de håller på med och om de tycker att det är ok service för en så dyr bil? Jag är jättenöjd med bilen men just nu börjar service sakta men säkert göra mig mer och mer missnöjd med tiden som går... De kom en timme sent till mitt jobb sent en dag och bytte ut något i instrumentklustret för några veckor sedan... efter det har jag fått missljud från instrumentpanelen vilket jag anmälde direkt samma dag. Dvs de skapade ett mycket irriterande missljud som jag stör mig på i låga farter... och nu klunket på det... trist att skriva detta på forumet men när ingen hör av sig från service får man lufta det hela.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Clunk

Inlägg av lator »

Självklart ska det även dryftas saker som man inte är nöjd med. Att Tesla höjs till skyarna är vi ju vana med nu men allt kan ju givetvis inte vara 100%. Själv har jag inte haft möjlighet att ta steget fullt ut än och beställa en Model S men har haft turen att få köra en del och måste ju erkänna att fast bilen är otrolig på många sätt så finns det ändå småsaker som jag skulle vilja ändra på. Serviceapparaturen är ju inget jag har kommit i kontakt med men det jag har hört och läst hittills har i stort varit positivt. Snabb respons och inget gnäll som man kan uppleva när det gäller vissa andra märken (det har vi inte hört något om tidigare (jag verkar alltid vara den som blir ut för saker först av alla) och det är nog inget att bry sig om). Hoppas att detta bara är en tillfällig svacka som du (hybris) har blivit utsatt för och att de förstår att service är bland det väsentligaste för ett bilmärkes framgång.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

jag har lite extra tålamod eftersom vi ju inte har ett servicecenter i sverige. Det är Danmark just nu... Hade det varit denna servicenivå med svenskt Servicecenter hade jag agerat mycket starkare för länge sedan då tider rullar på... Klunken kan jaunvara något som är allvarligt eller blir allvarligt.., missljudet från instrumentpanelen är nog ranger som inte klarar av att få alla clips att fästa som de skall efter de öppnat... Irriterande att få ett nytt fel och sedan ingen respons på när de tänkte komma och lösa... först var det rejält illa... lyckades få tag på rangern som inte provkörde bilen efter servicen. han kom åter och meckade. sade att ljudet var bort och åkte igen, körde iväg och nej fortfarande rattle lite mindre men fortfarande mycket irriterande vid låga farter... ringer igen och han svarar inte... han hade kunnat vända istället för åka till flygplatsen... så nunhar jag fått leva med detta irriterande ljud i ett par veckor och tiden går... yepp börjar blir irriterad på riktigt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Clunk

Inlägg av Daniel »

Inget clunk, men radion är verkligen bedrövlig. Dels är den extremt långsam när det kommer till att byta till bästa frekvens när man lyssnar på rikstäckande radio, men framförallt så är mottagningen generellt under all kritik. Har inte upplevt sådana störningar och "skrapningar" i radiosändningar på en herrans massa år.

Var även mycket sidvindar idag och upplevde det som att dessa tog tag i bilen ganska mycket faktiskt. Då det blåste rejält så är det svårt att säga om krängningarna som vinden skapade beror på bilen i sig självt eller att det bara var just att det blåste så kraftigt. Hade varit intressant att kunna ha klonat sig själv och kört samma sträcka, samtidigt, i en annan bil, för att jämföra upplevelse.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

tokblåste i Uppsala idag men tycker bilen är väldigt bra i blåst. Kanske är för jag kommer från SUV (X5a) som jag tycker den är bra i blåsväder... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Clunk

Inlägg av G F »

Förra bilen lämnade jag till service när den bara var några månader gammal. Den hade ett irriterade svagt klunk ljud när man gjorde stora rattutslag i låga farter. Det kom någonstans från instrumentpanelen. Som jag letade, men det var helt omöjligt att lokalisera varifrån ljudet kom. När jag hämtade ut bilen skrattade servicekillen och sa att jag fick skaffa större solglasögon! 8-)
Jag hade lagt ett par i ett förvaringsfack som var infällt i taket ovanför backspegeln, och de var små!
Så när jag svängde åkte de fram och tillbaka med ett litet klunk. :oops:
Jag vill inte påstå att, du har något löst hybris. ;) Ville bara berätta vad som hänt mej.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Clunk

Inlägg av Kalle »

De här är ett fel jag ha
R läst om tidigare nån stans, kanske på sondells tesla blog,
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

nej tyvärr inte solglasögonen... ;-) skall dubbelkolla alla saker som kan rör sig men ganska säker då jag inte har prylar i bilen ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Nichen
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jun 2014 22:17
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Clunk

Inlägg av Nichen »

Angående Teslas service har jag själv skickat email till ansvarige för Teslas fabrik i Kalifornien. Jag fick svar från Gerome Guillen inom 10 minuter, jag skojar inte!! Dagen efter hade jag fått ett trevligt långt svar från nån kvinna som jobbade med service-biten på Tesla. Jag själv äger ingen Tesla men jag vill verkligen att Tesla ska lyckas, och då är service a och o. Jag är ofta inne på det amerikanska forumet teslamotorsclub.com och där finns vissa service-centers i USA där servicen är riktigt riktigt bra, medan andra är sämre. Jag tror helt enkelt att Tesla är under press att expandera så fort som möjligt och då anställer dom helt enkelt ofta fel människor som inte har rätt känsla för jobbet. Därför borde Tesla Sverige anställa mig. :D :D :D
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: Clunk

Inlägg av Superbar »

Japp, tydligt exempel på växtvärk och Tesla expanderar mycket hela tiden. Inget fel på ambitionerna, servicen skall vara exemplarisk, men delar av organisationen hinner nog inte riktigt med ibland.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av EricH »

Jag kan verkligen hålla med om att servicebiten för närvarande är riktigt usel. Solluckan i min bil är felmonterad så att det är en liten glipa i bakre delen (vilket innebär vindljud samt läckage). Var ganska omedelbart i kontakt med servicecentret i Köpenhamn men har nu väntat i en och en halv månad på att få det fixat. Man svarar inte på email och när jag ringer så lovar servicekillen att han skall återkomma (samma dag!) med en uppdatering, vilket inte händer. Vem kontaktar man för att eskalera?
Model X P100D
Nichen
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jun 2014 22:17
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Clunk

Inlägg av Nichen »

Har du prövat med att kolla med norrmännen? Dom verkar lite mer etablerade och har kanske lite mer erfarenhet med tanke på hur många som numera åter Model S i Norge.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Clunk

Inlägg av matbl »

EricH skrev:
Jag kan verkligen hålla med om att servicebiten för närvarande är riktigt usel. Solluckan i min bil är felmonterad så att det är en liten glipa i bakre delen (vilket innebär vindljud samt läckage). Var ganska omedelbart i kontakt med servicecentret i Köpenhamn men har nu väntat i en och en halv månad på att få det fixat. Man svarar inte på email och när jag ringer så lovar servicekillen att han skall återkomma (samma dag!) med en uppdatering, vilket inte händer. Vem kontaktar man för att eskalera?
Prova följande:

Jerome Guillen
VP, WW sales and service
jguillen@teslamotors.com
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av EricH »

Nichen skrev:
Har du prövat med att kolla med norrmännen? Dom verkar lite mer etablerade och har kanske lite mer erfarenhet med tanke på hur många som numera åter Model S i Norge.
Nej men jag tror inte att de är så sugna på att hjälpa till då svenska bilar skall servas i Köpenhamn tills vidare.
matbl: Tack, jag kollar upp det.
Model X P100D
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Clunk

Inlägg av matbl »

Norrmännen är inte direkt nöjda med servicen i Oslo heller. För mycket att göra på för få personer verkar det som. Trondheim sögs däremot vara bra...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

låter allvarligt med takluckan! Skulle eskalera det rejält.

Själv väntar jag lite för att se om det löser sig närmsta veckorna.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

Pratat med Servicecentret och de har en plan för att hjälpa mig. Så jag väntar och ser att det löser sig. Tror det mesta blir enklare när vi har ett lokalt servicecenter.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Clunk

Inlägg av lator »

Finns det något datum än angående servicecenter i Sverige?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av z balata »

lator skrev:
Finns det något datum än angående servicecenter i Sverige?
Jag skiter nästan i Servicecenter just nu, men superchargers är ett måste otroligt vad det dröjer. Släng upp dem NU, så man kan börja åka dit man ska. (Malmö, Göteborg mm.) känner mig låst! :evil:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

låter som det är nära med servicecenter. Gissar slutet på Juli...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Clunk

Inlägg av EricH »

Jag tröttnade på att inte höra något från danskarna om mitt panotak och gjorde som matbl föreslog och mailade Jerome Guillen. Då blev det fart vill jag lova. Han svarade inom en timme och 20 minuter efter hans svar så hade jag en nervös dansk i luren som ursäktade sig och lovade bättring.

Problemet som jag har är inte ovanligt för bilar tillverkade under en viss period om två månader men tyvärr har man problem med att få fram nya panoramatak tillräckligt snabbt. Min bil ingår också i en serie som kan ha ett fel i instrumentklustret och det kommer man därför också byta ut.

Jerome nämnde också status på servicecentret i Sthlm: "Construction should be completed in the next 2 weeks and the center will be operational before the end of July". Så där har ni det direkt från ledningen i Freemont.
Model X P100D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

eric vad har du för VIN? Min har fått instrumentklustret bytt. Har panormatak men inte märkt problem. Vad är exakt problemet om man skall kolla lite?

Jag har inte fått mina problem lösta ännu jag heller. Tänkte nog vänta lite till innan jag pingar USA etc. Dock riktigt störd på clonk och rattle från instrumentpanelen
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 mar 2014 18:36

Re: Clunk

Inlägg av Gabi »

Vissa gånger när jag startar bilen så hörs det ljud från fläkten i ca 15- 20 sekunder stänger jag av fläkten så försvinner ljudet.
Låter som om fläkten jobbar och det låter är det någon annan som upplever det?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Clunk

Inlägg av hybris »

jo fläkten går men det är väl normalt tror jag?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 mar 2014 18:36

Re: Clunk

Inlägg av Gabi »

Man kanske är lite ovan bara.
Skriv svar