Långresor "roadtripps"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Långresor "roadtripps"

Inlägg av Kalle »

Ja såg den här intresanta grafen från norskt elbils forum och ville dela den här.
Här ser man vilken skilnas SC gör,
De går för första gången snabbare att köra fort med en elbil på långa sträckor :)
image.jpg
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Långresor "roadtripps"

Inlägg av Daoops »

Ah nu fattar jag (lite trög..). Coolt!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Långresor "roadtripps"

Inlägg av TiborBlomhall »

Idealhastigheten är 160 km/h :twisted:
Användarvisningsbild
Jowe
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 mar 2014 12:37
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Långresor "roadtripps"

Inlägg av Jowe »

På länken nedan finns en simulator där man kan välja olika elbilar (inklusive Model S, 85 kWh), mata in start och mål för en resa på en Google Map och ange i vilken hastighet man tänker sig att köra. Simulatorn tar hänsyn till höjdskillnader utmed vägen och räknar ut om man når fram på en laddning samt hur mycket laddning man i så fall har kvar när man kommer fram. Så vitt jag förstår är simulatorn framtagen av ett gäng solbilsentusiastiska studenter på ett universitet i Schweiz.

http://www.jurassictest.ch/GR/

Jag vet inte om den här simulatorn har diskuterats tidigare här på forumet (eller på det gamla) men den verkar ganska intressant - åtminstone om den fungerar.

Finns där månne någon Model S-ägare som har eller skulle vilja ta sig en provtur och jämföra faktiska resultat med de simulerade värdena? Om simulatorn visar sig ge bra värden kan jag tänka mig att den skulle kunna vara till nytta vid semesterplanering och sån't.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Långresor "roadtripps"

Inlägg av martinsson »

Om den simulatorn visar sig stämma så kommer den vara en strålande tillgång. Tack för tipset.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Långresor "roadtripps"

Inlägg av Kalle »

martinsson skrev:
Om den simulatorn visar sig stämma så kommer den vara en strålande tillgång. Tack för tipset.
Jag körde En leaf i alperna förra somaren, jag plottade ut sträckan jag körde med antal personer i bilen och så. den värkar stämma veldigt bra för leafen om eco-sport reglachet står på 5.
Användarvisningsbild
Jowe
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 mar 2014 12:37
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Långresor "roadtripps"

Inlägg av Jowe »

På Sondells sida "Elbil som familjebil" diskuterades nyligen hur bra simulatorn på jurassictest stämmer för Model S:

http://tesla.sondell.biz/?p=677

Med de rätta inställningarna av simulatorn tycks den alltså ge rätt bra värden. Själv har jag inte fått min S 85 än, men hoppas nu att kunna testa simulatorn i maj...

Om det är någon som ännu inte hittat till sidan "Elbil som familjebil" är den för övrigt en bra och trevlig sida om hur det är att leva med en Model S i verkligheten.
Skriv svar