Däckbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Däckbyte

Inlägg av kanylbullen »

e5m1r skrev:
Efter att jag bytte och började köra så fick jag efter nån minut fråga om jag körde på 19 eller 21 och sen stod det nåt i stil med att systemet kalibreras och sen funkade allt
Behövde inte aktivt gå in i menyer och peta
Samma här, efter ca 3 km.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5176
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Däckbyte

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Foluke skrev:
Nu fick jag samma svar: 175N
Vidare har jag köpt momentnyckel. Biltema. Den bygger på att man drar åt och motståndet böjer skaftet. En separat visare böjs inte och visar på så vis på en skala hur mycket kraft som används när bulten inte rör sig längre..Det är nog inget precitionsinsrument.
Nä... Precisionsinstrument och Biltema kan man inte nämna i samma stycke text. ;)

Ska du ha en momentnyckel av hygglig kvalité får du langa upp några tusenlappar.
Men ska man bara dra hjulmuttrar så går det bra med billiga alternativ. Men just den modellen som du beskriver där man inte kan ställa in ett förutbestämt moment, är svår att använda. Det är nästan omöjligt att få rätt moment eftersom man måste dra med jämn hastighet ända upp till det rätta värdet. Man får inte dra saktare när man närmar sig det tänkta momentet. Då får man för lågt värde.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Däckbyte

Inlägg av Walker »

Jaha.... då har jag för första gången dragit hjulbultar med momentnyckel.. :roll: och det kan jag säga att jag aldrig dragit bultar/muttrar med lägre än 200 nm någon gång. :?
Läste på någon däcksida att man ska dra 100-140 nm men att Tesla vill ha 170 nm citat:”om du drar muttrar till Audi med det pajar du alla bultar”
Jag har i alla år dragit mina Skoda-muttrar över 200 (utan nyckel och inte haft sönder en enda)
Om man drar med 100 - då förstår jag varför man kan tappa hjul....
Ja, ja... nu sitter sommarpuckarna på med 170 nm och ska efterdras om 10 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Däckbyte

Inlägg av Kilowatt »

Det där med att efterdra känns som humbug. Vad ska det vara bra för? Har aldrig känt att det skulle släppt eller så efter 10 mil?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Däckbyte

Inlägg av UrbanL »

Kilowatt skrev:
Det där med att efterdra känns som humbug. Vad ska det vara bra för? Har aldrig känt att det skulle släppt eller så efter 10 mil?
Kan tänkas att det kan spela roll om det är stora temperaturskillnader mellan första och efterdrag. (Varmt -> kallt)
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Däckbyte

Inlägg av HX100 »

Med Teslan behöver jag aldrig efterdra. Med Leafen är det ett måste.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Däckbyte

Inlägg av sven-labil »

+1
Hade aldrig behövt efterdra på någon bil förrän jag skaffade en Leaf.
Några muttrar var något löst dragna när jag efterdrog på Teslan i höstas, men det kan bero på att 170 Nm är max på min momentnyckel från Biltema ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Däckbyte

Inlägg av lem »

Jag har bytt själv i många år:

Klenaste röda domkraften från biltema 2ton är lite i underkant, den blå lite större fungerar utmärkt (tror den också är märkt 2 ton).
Gav brudarna ett rejält dragskaft- det är oumbärligt!
Skall tjejer köra bil skall de banne mig hjälpa till och byta däck!
Tänk på att slå av larmet - grannarna kom rusande ...’
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Däckbyte

Inlägg av Beigler »

Kan man skippa domkraft och istället låta luftfjädringen göra jobbet?

Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?

Någon som testat? 8-)
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Däckbyte

Inlägg av Linkz »

Beigler skrev:
Kan man skippa domkraft och istället låta luftfjädringen göra jobbet?

Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?

Någon som testat? 8-)
Nix, det är inte dubbelverkande hydraulik/pneumatik vi snackar om här, för isåfall skulle du åka av vägen i första, bästa gropiga kurva för att hjulen inte kunde följa med "ner" i hålet och hålla fästet.

Tänk på luftfjädringen som en luftkudde som du fyller och tömmer beroende på hur högt du vill vara. Kompressorn suger inte, bara fyller.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Däckbyte

Inlägg av Teslared »

Är det någon som tänkt på om momentet är angivet med torra eller smorda gängor? Kanske även konan. Det har betydelse. Vissa bilmärken anger det i alla fall. Vad gäller för Tesla, någon som vet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Däckbyte

Inlägg av Bjelke »

Linkz skrev:
Beigler skrev:
Kan man skippa domkraft och istället låta luftfjädringen göra jobbet?

Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?

Någon som testat? 8-)
Nix, det är inte dubbelverkande hydraulik/pneumatik vi snackar om här, för isåfall skulle du åka av vägen i första, bästa gropiga kurva för att hjulen inte kunde följa med "ner" i hålet och hålla fästet.

Tänk på luftfjädringen som en luftkudde som du fyller och tömmer beroende på hur högt du vill vara. Kompressorn suger inte, bara fyller.
Däremot så kan man ju börja med att höja fjädringen till högsta och sedan börja skifta hjul, det blir lite enklare iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Däckbyte

Inlägg av tor-ake »

UrbanL skrev:
Kilowatt skrev:
Det där med att efterdra känns som humbug. Vad ska det vara bra för? Har aldrig känt att det skulle släppt eller så efter 10 mil?
Kan tänkas att det kan spela roll om det är stora temperaturskillnader mellan första och efterdrag. (Varmt -> kallt)
Det är legeringsberoende, men aluminium kallåldras. Det innebär att om du spänt ihop ett aluminiumstycke med en viss klämkraft ger aluminiumet långsamt efter (lite), även i så låg temperatur som rumstemperatur.

Det man gör från fabrik, oftast, är att dra åt med ett högre moment än vad som behövs, för att kompensera för att klämkraften sjunker med åldringen. Om man inte har en momentnyckel är det säkrast att efterdra efter några dagar, i synnerhet när fälgarna är nya.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar