Samma här, efter ca 3 km.e5m1r skrev:Efter att jag bytte och började köra så fick jag efter nån minut fråga om jag körde på 19 eller 21 och sen stod det nåt i stil med att systemet kalibreras och sen funkade allt
Behövde inte aktivt gå in i menyer och peta
Däckbyte
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Däckbyte
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5176
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckbyte
Nä... Precisionsinstrument och Biltema kan man inte nämna i samma stycke text.Foluke skrev:Nu fick jag samma svar: 175N
Vidare har jag köpt momentnyckel. Biltema. Den bygger på att man drar åt och motståndet böjer skaftet. En separat visare böjs inte och visar på så vis på en skala hur mycket kraft som används när bulten inte rör sig längre..Det är nog inget precitionsinsrument.
Ska du ha en momentnyckel av hygglig kvalité får du langa upp några tusenlappar.
Men ska man bara dra hjulmuttrar så går det bra med billiga alternativ. Men just den modellen som du beskriver där man inte kan ställa in ett förutbestämt moment, är svår att använda. Det är nästan omöjligt att få rätt moment eftersom man måste dra med jämn hastighet ända upp till det rätta värdet. Man får inte dra saktare när man närmar sig det tänkta momentet. Då får man för lågt värde.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckbyte
Jaha.... då har jag för första gången dragit hjulbultar med momentnyckel.. och det kan jag säga att jag aldrig dragit bultar/muttrar med lägre än 200 nm någon gång.
Läste på någon däcksida att man ska dra 100-140 nm men att Tesla vill ha 170 nm citat:”om du drar muttrar till Audi med det pajar du alla bultar”
Jag har i alla år dragit mina Skoda-muttrar över 200 (utan nyckel och inte haft sönder en enda)
Om man drar med 100 - då förstår jag varför man kan tappa hjul....
Ja, ja... nu sitter sommarpuckarna på med 170 nm och ska efterdras om 10 mil.
Läste på någon däcksida att man ska dra 100-140 nm men att Tesla vill ha 170 nm citat:”om du drar muttrar till Audi med det pajar du alla bultar”
Jag har i alla år dragit mina Skoda-muttrar över 200 (utan nyckel och inte haft sönder en enda)
Om man drar med 100 - då förstår jag varför man kan tappa hjul....
Ja, ja... nu sitter sommarpuckarna på med 170 nm och ska efterdras om 10 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Däckbyte
Det där med att efterdra känns som humbug. Vad ska det vara bra för? Har aldrig känt att det skulle släppt eller så efter 10 mil?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Däckbyte
Kan tänkas att det kan spela roll om det är stora temperaturskillnader mellan första och efterdrag. (Varmt -> kallt)Kilowatt skrev:Det där med att efterdra känns som humbug. Vad ska det vara bra för? Har aldrig känt att det skulle släppt eller så efter 10 mil?
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Däckbyte
+1
Hade aldrig behövt efterdra på någon bil förrän jag skaffade en Leaf.
Några muttrar var något löst dragna när jag efterdrog på Teslan i höstas, men det kan bero på att 170 Nm är max på min momentnyckel från Biltema
Hade aldrig behövt efterdra på någon bil förrän jag skaffade en Leaf.
Några muttrar var något löst dragna när jag efterdrog på Teslan i höstas, men det kan bero på att 170 Nm är max på min momentnyckel från Biltema
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Däckbyte
Jag har bytt själv i många år:
Klenaste röda domkraften från biltema 2ton är lite i underkant, den blå lite större fungerar utmärkt (tror den också är märkt 2 ton).
Gav brudarna ett rejält dragskaft- det är oumbärligt!
Skall tjejer köra bil skall de banne mig hjälpa till och byta däck!
Tänk på att slå av larmet - grannarna kom rusande ...’
Klenaste röda domkraften från biltema 2ton är lite i underkant, den blå lite större fungerar utmärkt (tror den också är märkt 2 ton).
Gav brudarna ett rejält dragskaft- det är oumbärligt!
Skall tjejer köra bil skall de banne mig hjälpa till och byta däck!
Tänk på att slå av larmet - grannarna kom rusande ...’
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Däckbyte
Kan man skippa domkraft och istället låta luftfjädringen göra jobbet?
Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?
Någon som testat?
Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?
Någon som testat?
Re: Däckbyte
Nix, det är inte dubbelverkande hydraulik/pneumatik vi snackar om här, för isåfall skulle du åka av vägen i första, bästa gropiga kurva för att hjulen inte kunde följa med "ner" i hålet och hålla fästet.Beigler skrev:Kan man skippa domkraft och istället låta luftfjädringen göra jobbet?
Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?
Någon som testat?
Tänk på luftfjädringen som en luftkudde som du fyller och tömmer beroende på hur högt du vill vara. Kompressorn suger inte, bara fyller.
Re: Däckbyte
Är det någon som tänkt på om momentet är angivet med torra eller smorda gängor? Kanske även konan. Det har betydelse. Vissa bilmärken anger det i alla fall. Vad gäller för Tesla, någon som vet?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Däckbyte
Däremot så kan man ju börja med att höja fjädringen till högsta och sedan börja skifta hjul, det blir lite enklare iafLinkz skrev:Nix, det är inte dubbelverkande hydraulik/pneumatik vi snackar om här, för isåfall skulle du åka av vägen i första, bästa gropiga kurva för att hjulen inte kunde följa med "ner" i hålet och hålla fästet.Beigler skrev:Kan man skippa domkraft och istället låta luftfjädringen göra jobbet?
Jag tänker att man höjer upp bilen max. Lägger bockar under och sänker ned den igen. Då borde ju hjulen sväva?
Någon som testat?
Tänk på luftfjädringen som en luftkudde som du fyller och tömmer beroende på hur högt du vill vara. Kompressorn suger inte, bara fyller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Däckbyte
Det är legeringsberoende, men aluminium kallåldras. Det innebär att om du spänt ihop ett aluminiumstycke med en viss klämkraft ger aluminiumet långsamt efter (lite), även i så låg temperatur som rumstemperatur.UrbanL skrev:Kan tänkas att det kan spela roll om det är stora temperaturskillnader mellan första och efterdrag. (Varmt -> kallt)Kilowatt skrev:Det där med att efterdra känns som humbug. Vad ska det vara bra för? Har aldrig känt att det skulle släppt eller så efter 10 mil?
Det man gör från fabrik, oftast, är att dra åt med ett högre moment än vad som behövs, för att kompensera för att klämkraften sjunker med åldringen. Om man inte har en momentnyckel är det säkrast att efterdra efter några dagar, i synnerhet när fälgarna är nya.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -