Däckbyte
Moderator: Redaktion
Däckbyte
Det börjar bli dags för sommardäck. Är det något speciellt med Teslan, eller vågar jag åka till min gamla vanliga mek? Kanske batteripacket sitter ivägen för en vanlig domkraft eller något?
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Re: Däckbyte
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckbyte
Det finns 4 dedikerade punkter att lyfta på. Dessa sitter utanför batteriet, ända ute i kanten under dörrarna. De är som räfflade klossar. Så länge man använder dessa, och inte sätter in domkraften för långt så den når skyddsplåten för batteriet, så ska det inte vara några konstigheter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckbyte
Tack!
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Däckbyte
Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om!Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Däckbyte
Jag köpte momentnyckel för c:a 300 kr på Hornbach. Det är de lite kraftigare doningarna som går upp till 175 Nm. Sedan är det inga konstigheter att byta hjul, bara man ser till att lyfta i lyftpunkterna som sagt. Och sätta bilen i jack mode om man har luftfjädring (så den inte försöker nivellera bilen när man lyfter den).lator skrev:Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om!Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Däckbyte
lator skrev:Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om!Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Finns för 65kr på Biltema
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Däckbyte
Jag antar att det är denna du menar:HelectriC skrev:Finns för 65kr på Biltema
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/
Den fungerar nog... Får dra den nästan i bott bara; 175Nm är typ 17.8 kgm
- Någon som provat den och kan rapportera?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Däckbyte
Äsch då. Jag glömde visst att trycka på ironiknappen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Däckbyte
Hoppsan! Jag bytte i onsdags em. Vianor hade fått hjulen direkt från Tesla. "Vi bytte på en sådan här i förmiddags" sa dom. Jag nämnde luftfjädring. Ingen reaktion. (Jag hade glömt "jack mode") Mutterdragare med bra fart! Jag påpekade att jag trodde man hade momentnycklar vid aluminiumfälgar. "Du får komma in efter 15 mil så kollar vi" blev svaret.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Det verkar gå "på Guds försyn"!
Får nog besöka Biltema och skaffa momentnyckel.
Model S P85D,
Re: Däckbyte
"Min" Vianor lyfte i fjäderbenen, tror jag killen sa, så han struntade i jack mode när mina nya vinterhjul skulle på i Dingle. Verkar ha gått bra i alla fall. Inga obehöriga fick vara i lokalen, därför vet jag inte vilka verktyg som användes eller om det drogs med 175 som jag sa till om. (Det fanns förr en skylt i en del verkstäder: Service: 500 kr. Om kunden tittar på: 750 kr. Om kunden ger goda råd: 1000 kr.)
Det stod f ö en svart 85 på grannfastigheten - utanför detta lilla samhälle, mest en korsning med korvmoj och lantbruksskola, förutom New Waves outlet då. Någons här?
Det stod f ö en svart 85 på grannfastigheten - utanför detta lilla samhälle, mest en korsning med korvmoj och lantbruksskola, förutom New Waves outlet då. Någons här?
Re: Däckbyte
Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Däckbyte
Man ska inte behöva utbilda däckverkstäder i det mest elementära.thebishop skrev:Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.
Att ha rätt storlek och trä på hylsan hela vägen in, är punkt 1A vid hjulbyte. Att använda momentnyckel med rätt moment inställt är punkt 1B. Sedan följer en mängd punkter som en proffesionellt däckverkstad borde behärska, men tyvärr fallerar majoriteten av verkstäder redan på punkt 1. Ju större verkstad desto sämre verkar de vara. Jäkla klåpare. Hur svårt kan det vara?
Jag fick båda hjulhubbarna bak på en Audi förstörda på Däckia för att de satte dit förkorta låsbultar som de sedan drog med för högt moment så att gängorna pajade. Och det är allt annat än gratis att byta två hjulnav på en Audiverkstad.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Däckbyte
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Däckbyte
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.muran skrev:Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Däckbyte
Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.bylund skrev:Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.muran skrev:Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.
Re: Däckbyte
leiflodde skrev:Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.bylund skrev:Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.muran skrev:Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.
Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.
Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Däckbyte
Jag byter också själv, med vanlig 2-tons domkraft. Kör upp den i "Very High" och sätter sen på "Jack Mode", lättare att få in domkraften när den är i högsta läget. Luftfjädring ägermuran skrev:Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.
Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?
Viktigt att trycka hylsan ändå i botten som sagt, muttrarna är rätt mjuka och tar lätt stryk om man slarvar (jag förstörde några med mutterdragaren innan jag begrep bättre ).
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Re: Däckbyte
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Model S P85D,
Re: Däckbyte
Jag ringde Tesla supportnummer och frågadeFoluke skrev:Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Re: Däckbyte
Ok! Jag mailade men har inte fått svar än. Jag åker nog och skaffar en momentnyckel!Nicklas skrev:Jag ringde Tesla supportnummer och frågadeFoluke skrev:Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Model S P85D,
Re: Däckbyte
175 NM motsvarar 17,8 kg.
När jag skiftar hjul brukar jag ta lite aluminiumpasta på muttern.
Tänker ordna en kudde till domkraften med styrning för lyftplattan under bilen.
Underbar bil att köra och meka med.
När jag skiftar hjul brukar jag ta lite aluminiumpasta på muttern.
Tänker ordna en kudde till domkraften med styrning för lyftplattan under bilen.
Underbar bil att köra och meka med.
Re: Däckbyte
RTFM
Sidan 173 i den manual jag har på MyTesla.Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Däckbyte
Hade lite onda föraningar innan dagens däckbyte på Vianor Täby, något som infriades ca fem minuter efter avfärd.
Dessutom såg jag inte röken av momentnyckel, bara en mutterdragare till det slog stopp.
Åker nog förbi SC vid tillfälle och efterdrar/kontrollerar att allt är schysst.
Dessutom såg jag inte röken av momentnyckel, bara en mutterdragare till det slog stopp.
Åker nog förbi SC vid tillfälle och efterdrar/kontrollerar att allt är schysst.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14