Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Hoppsan! Jag bytte i onsdags em. Vianor hade fått hjulen direkt från Tesla. "Vi bytte på en sådan här i förmiddags" sa dom. Jag nämnde luftfjädring. Ingen reaktion. (Jag hade glömt "jack mode") Mutterdragare med bra fart! Jag påpekade att jag trodde man hade momentnycklar vid aluminiumfälgar. "Du får komma in efter 15 mil så kollar vi" blev svaret.
Det verkar gå "på Guds försyn"!
Får nog besöka Biltema och skaffa momentnyckel.
"Min" Vianor lyfte i fjäderbenen, tror jag killen sa, så han struntade i jack mode när mina nya vinterhjul skulle på i Dingle. Verkar ha gått bra i alla fall. Inga obehöriga fick vara i lokalen, därför vet jag inte vilka verktyg som användes eller om det drogs med 175 som jag sa till om. (Det fanns förr en skylt i en del verkstäder: Service: 500 kr. Om kunden tittar på: 750 kr. Om kunden ger goda råd: 1000 kr.)
Det stod f ö en svart 85 på grannfastigheten - utanför detta lilla samhälle, mest en korsning med korvmoj och lantbruksskola, förutom New Waves outlet då. Någons här?
Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.
Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.
Man ska inte behöva utbilda däckverkstäder i det mest elementära.
Att ha rätt storlek och trä på hylsan hela vägen in, är punkt 1A vid hjulbyte. Att använda momentnyckel med rätt moment inställt är punkt 1B. Sedan följer en mängd punkter som en proffesionellt däckverkstad borde behärska, men tyvärr fallerar majoriteten av verkstäder redan på punkt 1. Ju större verkstad desto sämre verkar de vara. Jäkla klåpare. Hur svårt kan det vara?
Jag fick båda hjulhubbarna bak på en Audi förstörda på Däckia för att de satte dit förkorta låsbultar som de sedan drog med för högt moment så att gängorna pajade. Och det är allt annat än gratis att byta två hjulnav på en Audiverkstad.
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.
Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.
Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.
Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.
Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.
Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.
Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?
Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.
Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?
Jag byter också själv, med vanlig 2-tons domkraft. Kör upp den i "Very High" och sätter sen på "Jack Mode", lättare att få in domkraften när den är i högsta läget. Luftfjädring äger
Viktigt att trycka hylsan ändå i botten som sagt, muttrarna är rätt mjuka och tar lätt stryk om man slarvar (jag förstörde några med mutterdragaren innan jag begrep bättre ).
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Jag ringde Tesla supportnummer och frågade
Ok! Jag mailade men har inte fått svar än. Jag åker nog och skaffar en momentnyckel!
175 NM motsvarar 17,8 kg.
När jag skiftar hjul brukar jag ta lite aluminiumpasta på muttern.
Tänker ordna en kudde till domkraften med styrning för lyftplattan under bilen.
Underbar bil att köra och meka med.
Hade lite onda föraningar innan dagens däckbyte på Vianor Täby, något som infriades ca fem minuter efter avfärd.
Dessutom såg jag inte röken av momentnyckel, bara en mutterdragare till det slog stopp.
Åker nog förbi SC vid tillfälle och efterdrar/kontrollerar att allt är schysst.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Hade lite onda föraningar innan dagens däckbyte på Vianor Täby, något som infriades ca fem minuter efter avfärd.
Dessutom såg jag inte röken av momentnyckel, bara en mutterdragare till det slog stopp.
Åker nog förbi SC vid tillfälle och efterdrar/kontrollerar att allt är schysst.
Kanske hade inte tryckspionerna aktiverats, kan ta 10 minuters körning eller så. Jag gissar att de drivs av själva rullandet - inte mycket till batteri? Så ta en ny titt innan du ringer. Men det skadar nog inte att efterdra, det ska man visst alltid göra.
Köpte domkraft, kompressor och mutterdragare på mekonomen. Hockeypuck på stadium att lägga mellan domkraften och bilen.
Får åka och köpa momentnyckel imorgon däremot. Efterdrog efter bara några kilometer och då hade ett hjul nästan lossnat! då tyckte jag ändå jag dragit åt rätt hårt...
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Hade lite onda föraningar innan dagens däckbyte på Vianor Täby, något som infriades ca fem minuter efter avfärd.
Dessutom såg jag inte röken av momentnyckel, bara en mutterdragare till det slog stopp.
Åker nog förbi SC vid tillfälle och efterdrar/kontrollerar att allt är schysst.
Kanske hade inte tryckspionerna aktiverats, kan ta 10 minuters körning eller så. Jag gissar att de drivs av själva rullandet - inte mycket till batteri? Så ta en ny titt innan du ringer. Men det skadar nog inte att efterdra, det ska man visst alltid göra.
De hade visst glömt att nollställa sensorerna(?). Går att lösa på egen hand påstår de. Annars var jag välkommen tillbaka...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Jag ringde Tesla supportnummer och frågade
Ok! Jag mailade men har inte fått svar än. Jag åker nog och skaffar en momentnyckel!
Nu fick jag samma svar: 175N
Vidare har jag köpt momentnyckel. Biltema. Den bygger på att man drar åt och motståndet böjer skaftet. En separat visare böjs inte och visar på så vis på en skala hur mycket kraft som används när bulten inte rör sig längre..Det är nog inget precitionsinsrument.
Efter att jag bytte och började köra så fick jag efter nån minut fråga om jag körde på 19 eller 21 och sen stod det nåt i stil med att systemet kalibreras och sen funkade allt
Behövde inte aktivt gå in i menyer och peta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Efter att jag bytte och började köra så fick jag efter nån minut fråga om jag körde på 19 eller 21 och sen stod det nåt i stil med att systemet kalibreras och sen funkade allt
Behövde inte aktivt gå in i menyer och peta
Samma här, efter ca 3 km.
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Nu fick jag samma svar: 175N
Vidare har jag köpt momentnyckel. Biltema. Den bygger på att man drar åt och motståndet böjer skaftet. En separat visare böjs inte och visar på så vis på en skala hur mycket kraft som används när bulten inte rör sig längre..Det är nog inget precitionsinsrument.
Nä... Precisionsinstrument och Biltema kan man inte nämna i samma stycke text.
Ska du ha en momentnyckel av hygglig kvalité får du langa upp några tusenlappar.
Men ska man bara dra hjulmuttrar så går det bra med billiga alternativ. Men just den modellen som du beskriver där man inte kan ställa in ett förutbestämt moment, är svår att använda. Det är nästan omöjligt att få rätt moment eftersom man måste dra med jämn hastighet ända upp till det rätta värdet. Man får inte dra saktare när man närmar sig det tänkta momentet. Då får man för lågt värde.
Jaha.... då har jag för första gången dragit hjulbultar med momentnyckel.. och det kan jag säga att jag aldrig dragit bultar/muttrar med lägre än 200 nm någon gång.
Läste på någon däcksida att man ska dra 100-140 nm men att Tesla vill ha 170 nm citat:”om du drar muttrar till Audi med det pajar du alla bultar”
Jag har i alla år dragit mina Skoda-muttrar över 200 (utan nyckel och inte haft sönder en enda)
Om man drar med 100 - då förstår jag varför man kan tappa hjul....
Ja, ja... nu sitter sommarpuckarna på med 170 nm och ska efterdras om 10 mil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR