Cykelhållare till bakluckan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lineman
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 aug 2014 11:22
Ort: Ucklum

Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av lineman »

Nu till sommaren skulle jag behöva en cykelhållare för att få med ungarnas cyklar (2st) när vi skall ut och bila. Har inte panotak så takräcke är uteslutet och ecohitch känna lite osäkert vad gäller garantier. Skulle behöva något för backluckemontering men har inte hittat något som passar ännu. Undrar om någon har förslag på lösning eller redan har en som fungerar?
kontakten2

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av kontakten2 »

seasucker :!:
Användarvisningsbild
lineman
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 aug 2014 11:22
Ort: Ucklum

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av lineman »

kontakten2 skrev:
seasucker :!:
Har kollat på Seasucker men känner mig inte helt övertygad. Ska man hålla på och skruva av framhjulen på cyklar utan snabbkopplingar och så byter de cyklar som en annan byter kalsonger så då passar väl inte gaffelfästet. Inte helt inläst på seasucker men känns inte optimalt för barncyklar.
kontakten2

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av kontakten2 »

har du sett på thules typ du sätter mot bakluckan och fäster den både på nedre och övre delen av luckan?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av HelectriC »

lineman skrev:
kontakten2 skrev:
seasucker :!:
Har kollat på Seasucker men känner mig inte helt övertygad. Ska man hålla på och skruva av framhjulen på cyklar utan snabbkopplingar och så byter de cyklar som en annan byter kalsonger så då passar väl inte gaffelfästet. Inte helt inläst på seasucker men känns inte optimalt för barncyklar.
ganska enkelt att byta ut mot snabbkoppling iofs. Kostar kanske en femtilapp i en cykelbutik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lineman
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 aug 2014 11:22
Ort: Ucklum

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av lineman »

kontakten2 skrev:
har du sett på thules typ du sätter mot bakluckan och fäster den både på nedre och övre delen av luckan?
Har kollat med Thule och de har inget att erbjuda, fick detta svaret av de:

"Ang. Tesla Model S så kommer vi inte kunna ta fram en bakluckemonterad cykelhållare till denna bilen pga. det är tyvärr inte möjligt att montera krokar på glasfönstret"

Det verkar som att Seasucker är det enda alternativet egentligen och då är väl Talon eller Hornet det bästa. Verkar inte som att Mini Bomber är optimal på en Tesla enligt Martinen http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ker#p24025
Dock skulle jag ha mera nytta av ett takräcke typ Paddleboard Rack då de rena cykelfästena kommer användas väldigt sällan. Tänkte kolla upp om man kan sätta en vanlig cykelhållare för takräcke på en sådan.

Jakten går vidare :D
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av Haglund »

Kolla på Biltemas. Har inte provat på Teslan, men den har fungerat på flera andra bilar med olika luckor (Mercedes C-klass, Seat Leon).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Mr Mangolito
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 aug 2022 08:47

Re: Cykelhållare till bakluckan

Inlägg av Mr Mangolito »

lineman skrev:
Nu till sommaren skulle jag behöva en cykelhållare för att få med ungarnas cyklar (2st) när vi skall ut och bila. Har inte panotak så takräcke är uteslutet och ecohitch känna lite osäkert vad gäller garantier. Skulle behöva något för backluckemontering men har inte hittat något som passar ännu. Undrar om någon har förslag på lösning eller redan har en som fungerar?
Jag väcker liv i denna tråd eftersom jag står inför samma fråga, frakta cyklar.
Är det någon nu som har mer erfarenhet av cykelhållare för bakluckan på MS?
Skriv svar