Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inläggav gregerdenandre » 07 jul 2021 14:21

frippe skrev:
gregerdenandre skrev:Om ni hade letat efter en model S i de nedre prisklasserna, hur hade ni tänkt om någon av dessa?

https://www.blocket.se/vi/96309080.htm

https://www.blocket.se/vi/96682022.htm

https://www.blocket.se/vi/96832171.htm

Borde man se upp med luftfjädring och taklucka? Hur står sig 70d mot 85? Hur borde man tänka?

Beror på dina körmönster, din tillgång på laddare skulle jag säga. Mellan en 70d och en 85d skiljer det ca 10kwh i batteri. Vilket ungefärligt ger dig ca 5mil i snitt.
Du har en lite slöare acceleration i en 70d, den tappar även acceleration snabbare vid högre hastigheter än en 85d. Dock har ändå en 70d bra med prestanda.
Samtidigt är min erfarenhet att det går att köra reaktivt snålt med en 70d om du undviker högre motorvägsfart.

Båda batterierna kan vara drabbade av nedsättning av laddeffekt vid SuC.

Så, ska du på upprepade långkörningar, över 100mil på samma dag, dvs. det innebär flera SuC efter varandra så är alltid ett större batteri att föredra.
Men utan AP skulle jag aldrig köpa. AP1 som det är på de äldre bilarna är väldigt skönt att ha.

Kan tillägga också att det inte går att aktivera AP1 i en bil som inte har det aktiverat. Så en säljare som påstår att tesla kan aktivera AP1 för en kostnad ljuger eller vet inte vad denne pratar om.

Skiljer sig försäkringspremien nämnvärt mellan modellerna? Man får känslan av att försäkringsbolagen inte riktigt har klurat ut hur man ska värdera risken för just tesla.
gregerdenandre

Inläggav elbilist heldiggrisen » 07 jul 2021 14:23

gregerdenandre skrev:
jonasl skrev:Bilarna från Tesla och på KVD har i princip alltid bättre priser än hos handlare och på Blocket. Nackdelen på äldre bilar är att de är utan fri SuC men däremot med lite bättre garantier.

Bra tips! Men på KVD verkar fri supercharger ofta finnas!

Som jag har förstått det så har Tesla ofta plockat bort fri SuC om de har ägd bilen igen, så om du köper en bil som ursprungligen har haft fri SuC, som Tesla på någon tidpunkt har ägd igen efter den var sålt första gången, så måste man nog vara extra noga med att kolla upp.
Tex:
Bil1 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljer till ägare 2 som säljer till KVD
Fri Suc finns kvar.
Bil 2 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljar tillbaka till Tesla som säljer till ägare 2 som säljer till KVD.
Fri SuC finns kanske kvar.
heldiggrisen
elbilist

Inläggav elbilist lator » 07 jul 2021 22:47

heldiggrisen skrev:Som jag har förstått det så har Tesla ofta plockat bort fri SuC om de har ägd bilen igen, så om du köper en bil som ursprungligen har haft fri SuC, som Tesla på någon tidpunkt har ägd igen efter den var sålt första gången, så måste man nog vara extra noga med att kolla upp.
Tex:
Bil1 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljer till ägare 2 som säljer till KVD
Fri Suc finns kvar.
Bil 2 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljar tillbaka till Tesla som säljer till ägare 2 som säljer till KVD.
Fri SuC finns kanske kvar.

Tesla verkar ha börjat med denna tråkiga åtgärd för ungefär två år sedan. Vet dock inte exakt datum...
Nytt tomt blad... Ni som vet, ni vet.
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare frippe » 08 jul 2021 06:37

gregerdenandre skrev:
frippe skrev:
gregerdenandre skrev:Om ni hade letat efter en model S i de nedre prisklasserna, hur hade ni tänkt om någon av dessa?

https://www.blocket.se/vi/96309080.htm

https://www.blocket.se/vi/96682022.htm

https://www.blocket.se/vi/96832171.htm

Borde man se upp med luftfjädring och taklucka? Hur står sig 70d mot 85? Hur borde man tänka?

Beror på dina körmönster, din tillgång på laddare skulle jag säga. Mellan en 70d och en 85d skiljer det ca 10kwh i batteri. Vilket ungefärligt ger dig ca 5mil i snitt.
Du har en lite slöare acceleration i en 70d, den tappar även acceleration snabbare vid högre hastigheter än en 85d. Dock har ändå en 70d bra med prestanda.
Samtidigt är min erfarenhet att det går att köra reaktivt snålt med en 70d om du undviker högre motorvägsfart.

Båda batterierna kan vara drabbade av nedsättning av laddeffekt vid SuC.

Så, ska du på upprepade långkörningar, över 100mil på samma dag, dvs. det innebär flera SuC efter varandra så är alltid ett större batteri att föredra.
Men utan AP skulle jag aldrig köpa. AP1 som det är på de äldre bilarna är väldigt skönt att ha.

Kan tillägga också att det inte går att aktivera AP1 i en bil som inte har det aktiverat. Så en säljare som påstår att tesla kan aktivera AP1 för en kostnad ljuger eller vet inte vad denne pratar om.

Skiljer sig försäkringspremien nämnvärt mellan modellerna? Man får känslan av att försäkringsbolagen inte riktigt har klurat ut hur man ska värdera risken för just tesla.

Svårt att säga, det verkar skilja väldigt mycket mellan olika bolag hur de värderar risken med en tesla. Jag har inte lyckats se någon direkt koppling till vilken hk de har i alla fall.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare sven-labil » 21 jul 2021 19:14

Ikväll är prissättningen hos Tesla spretigare än vanligt:
Priser.jpg
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare

Referralkod: ola13743

Inläggav Teslaägare jonasl » 22 jul 2021 00:29

Noterade den där jag också. Den billigare är ju riktigt bra pris på - den andra rejält dyr.
Model 3 SR+ 2020
Beställt Model Y LR AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Referralkod: jonas44573

Föregående

Återgå till Model S