Funderar på denna åt min far. Samma konfiguration ny går efter bonusavdrag på 654tkr. Alltså 100tkr lägre pris för den begagnade, men1,5 år gammal, liiite sämre räckvidd, drygt 4000mil på mätaren och lite stenskott. Vettigt, eller bättre gå på en ny?
Funderar på denna åt min far. Samma konfiguration ny går efter bonusavdrag på 654tkr. Alltså 100tkr lägre pris för den begagnade, men1,5 år gammal, liiite sämre räckvidd, drygt 4000mil på mätaren och lite stenskott. Vettigt, eller bättre gå på en ny?
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Malus-effekten?
Ja, kanske. Men det är även den sista(?) fyrkantiga Volvo-kombin av brukskaraktär och är nog många som vill ha en sån också. Jägare, hundägare...
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Malus-effekten?
Ja, kanske. Men det är även den sista(?) fyrkantiga Volvo-kombin av brukskaraktär och är nog många som vill ha en sån också. Jägare, hundägare...
Jag jagar älg i ett lag i norrbotten och jag kan vittna om att dom drömmer om XC70 av sista generationen allihop. Dom har rykte att vara robusta och sega bilar.
Såg en trevlig helt vanlig Tesla från 2014 som var vettigt prissatt för den som behöver en vanlig bruksbil. Överlag ett vettigt köp till den som nöjer sig med en äldre variant som inte är den snabbaste men ändå snabb jämfört med "fossila bilar".
Malus effekten har stor påverkan på begagnat marknaden överlag. Min fru har en 2016 dieselbil, den har samma värde idag som för två år sedan - med 3000 mil till, blir nog ett relativs billigt bil ägande.
Många håller sig nog undan att köpa en ny bil när fordonsskatten är 10 000 kr för samma personbil med samma motor som för 3 år sedan klassades som miljöbil med 1700 kr i fordonsskatt.
Den eminenta regeringen har troligen skapat en inlåsningseffekt där många kommer ha kvar gamla bilar, alternativt köpa en begagnad bil istället för en ny. Risken är ju som vanligt att tanken att fasa ut fossilbilar snabbt slog fel så vi i Sverige kommer få en bestående äldre fordonsflotta för att folk inte har råd eller vill betala dom galna skattepålagor som skapats eller har möjligheterna att köpa en elbil i passande storlek.
Den bästa bilen jag haft efter min Tesla är just mina XC70 - solidare bil är nog svårfunnen. Provade 3 Volvo V90CC, XC90, V90 efter det - alla bilarna jojade in till verkstaden och plasterna fick repor direkt, inte alls hållbart över tid, var min erfarenhet.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Malus effekten har stor påverkan på begagnat marknaden överlag. Min fru har en 2016 dieselbil, den har samma värde idag som för två år sedan - med 3000 mil till, blir nog ett relativs billigt bil ägande.
Många håller sig nog undan att köpa en ny bil när fordonsskatten är 10 000 kr för samma personbil med samma motor som för 3 år sedan klassades som miljöbil med 1700 kr i fordonsskatt.
Den eminenta regeringen har troligen skapat en inlåsningseffekt där många kommer ha kvar gamla bilar, alternativt köpa en begagnad bil istället för en ny. Risken är ju som vanligt att tanken att fasa ut fossilbilar snabbt slog fel så vi i Sverige kommer få en bestående äldre fordonsflotta för att folk inte har råd eller vill betala dom galna skattepålagor som skapats eller har möjligheterna att köpa en elbil i passande storlek.
Den bästa bilen jag haft efter min Tesla är just mina XC70 - solidare bil är nog svårfunnen. Provade 3 Volvo V90CC, XC90, V90 efter det - alla bilarna jojade in till verkstaden och plasterna fick repor direkt, inte alls hållbart över tid, var min erfarenhet.[/quote]
Ja det är väl meningen. Vi ska inte fylla på med NYA fossilbilar. Det är det övergripande målet. Antagligen tänker de att många får hålla tillgodo med begagnat tills elbilarna blir billigare.
Tittade lite på priserna på modell S och 3 idag. Model S verkar ha ungefär samma begagnat i Sverige som Tyskland ( kollade på en 2015). Däremot modell 3 ser ut att vara ca 100 000 lägre pris på i Tyskland ( sr+ från knappa 400 000). Är det något som skiljer en model 3 från Tyskland mot en svensk förutom vagnskadegarantin? Om inte kan man säkert göra en riktigt bra affär där
Har följt Model S-försäljningarna på KVD i ett par veckor nu för att lära mig hur priserna landar och det verkar ungefär såhär:
Över 10 000 mil blir bilarna klart svalare
Autopilot verkar inte öka priset alls (jag har dessutom sett att KVD missat att ta med det ibland men att det synts på bild av skärmen)
Många når inte reservationspriset
Priserna just nu känns lägre än begärda priser från privatpersoner på Blocket
Den här diskuterades i en facebookgrupp, men togs plötsligt bort.
Den verkar inte ens ha ap aktiverat, men jag blir ändå nyfiken på att byta Zoe'n mot denna som "andrabil".
Vad vore ett rimligt sakmbud? Den har värmt lagerhyllan snart ett år...
Det intressantaste med den bilen är som jag skrev i tråden att det troligen är en X75a...
Personligen tycker jag dock priset är för högt ändå med tanke på att det är en 5-sits med väldigt lite utrustning. Den har luftfjädring, men jag undrar om det sålts någon X i Sverige utan?
Den här diskuterades i en facebookgrupp, men togs plötsligt bort.
Den verkar inte ens ha ap aktiverat, men jag blir ändå nyfiken på att byta Zoe'n mot denna som "andrabil".
Vad vore ett rimligt sakmbud? Den har värmt lagerhyllan snart ett år...
Det intressantaste med den bilen är som jag skrev i tråden att det troligen är en X75a...
Personligen tycker jag dock priset är för högt ändå med tanke på att det är en 5-sits med väldigt lite utrustning. Den har luftfjädring, men jag undrar om det sålts någon X i Sverige utan?
Jag var nyss och tittade på den. Som andrabil för mig är den minst 100k för dyr.
AP är inte aktiverad. Jag la mig på mage bredvid, men man ser inte batterilappen på samma sätt som den syns på Model S. Generellt var den i bra skick. Sätena (ej skinn) var inte så "illa" som jag förväntade mig.
Den här diskuterades i en facebookgrupp, men togs plötsligt bort.
Den verkar inte ens ha ap aktiverat, men jag blir ändå nyfiken på att byta Zoe'n mot denna som "andrabil".
Vad vore ett rimligt sakmbud? Den har värmt lagerhyllan snart ett år...
Det intressantaste med den bilen är som jag skrev i tråden att det troligen är en X75a...
Personligen tycker jag dock priset är för högt ändå med tanke på att det är en 5-sits med väldigt lite utrustning. Den har luftfjädring, men jag undrar om det sålts någon X i Sverige utan?
Jag var nyss och tittade på den. Som andrabil för mig är den minst 100k för dyr.
AP är inte aktiverad. Jag la mig på mage bredvid, men man ser inte batterilappen på samma sätt som den syns på Model S. Generellt var den i bra skick. Sätena (ej skinn) var inte så "illa" som jag förväntade mig.
20210214_125747.jpg
Jag tycker tygsätena är riktigt bra, kanske tom skulle välja dem framför plasten faktiskt.
Borde räcka att starta bilen och se om det står X60 eller X75 på displayen
Men med tanke på att den hade över 150 km med mindre än 50% SOC så är det som jag ser det ett av tre alternativ:
* En X75.
* En X60 som har riktigt gammal mjukvara och visar "Rated" istället för "Typical".
* En X60 där BMSen gått bananas efter lång tids stillastående.