Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
pejvic skrev:
Legato skrev:
sorry varit away. Ja den hade lågt reserve och jag bjöd tom uppe på nådd reserv på den andre.
Skumt som du säger att den hade högre bilhandlarpris mm.

jag tror att de höjde reserven på gårdagens bil efter att de rättat och insett att det var en Long range.
Vi får se om någon av dem syns till snart. En Y som jag följde uppnådde reserv tre gånger och kom ut igen på KVD.

Sannolikt för att köparen insåg att det var en import. eller något annat som hände, så man vet aldrig om de kommer dit igen.
OK, intressant!

Jag lusläste faktiskt reglerna igår, trodde man i viss mån var bunden till bud men det är man ju inte alls. Helt fritt att hoppa av efter vunnen budgivning oavsett orsak.
Man kan alltså trissa upp priset genom att skuggbjuda på sin egen bil.
Om man misslyckas kan man ta tillbaka bilen och försöka någon annanstans.
På din egen bil så lär du bli avstängd. Men ja, i praktiken är det nog väldigt lätt att låta en kompis bjuda.
Precis som på en fysisk auktion behövs det ju en bulvan men det är ju inte speciellt komplicerat.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av jonasl »

Budade på en bil för ett par år sen, lite budkrig mot slutet mot en annan budgivare som sedan hoppade av.

KVD ringde upp och erbjöd mig att köpa bilen för mitt sista bud - jag nekade dock, ville isåfall köpa för det pris som blivit om budgivaren inte varit med alls i budgivningen men det var inte aktuellt.

Dvs riskfritt för alla utom dig som köpare att fulbuda för att trissa upp priset.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Budade på en bil för ett par år sen, lite budkrig mot slutet mot en annan budgivare som sedan hoppade av.

KVD ringde upp och erbjöd mig att köpa bilen för mitt sista bud - jag nekade dock, ville isåfall köpa för det pris som blivit om budgivaren inte varit med alls i budgivningen men det var inte aktuellt.

Dvs riskfritt för alla utom dig som köpare att fulbuda för att trissa upp priset.
Jupp. Det där med att erbjuda till senaste bud är ju en klassiker på fastighetsmarknaden också. Hade samma situation på ett hus, där vi la ett avsevärt lägre bud men ej fick huset.

Med bostäder känns det som de iaf fått lite ordning på det, med KVD känns det som du säger helt riskfritt tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
jonasl skrev:
Budade på en bil för ett par år sen, lite budkrig mot slutet mot en annan budgivare som sedan hoppade av.

KVD ringde upp och erbjöd mig att köpa bilen för mitt sista bud - jag nekade dock, ville isåfall köpa för det pris som blivit om budgivaren inte varit med alls i budgivningen men det var inte aktuellt.

Dvs riskfritt för alla utom dig som köpare att fulbuda för att trissa upp priset.
Jupp. Det där med att erbjuda till senaste bud är ju en klassiker på fastighetsmarknaden också. Hade samma situation på ett hus, där vi la ett avsevärt lägre bud men ej fick huset.

Med bostäder känns det som de iaf fått lite ordning på det, med KVD känns det som du säger helt riskfritt tyvärr.
Man kunde ju börja med att kräva en motivering när vinnaren inte längre vill köpa. Det blir ju lite jobbigare när man måste anmärka på något specifikt i beskrivningen av bilen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av pejvic »

@legato -är det så enkelt? är man inte bunden alls? Måste man inte ens dit och kika på bilen och dissa den?

Har handlat ett par bilar där, kört något år och gått plus. Båda hade mindre skador än jag trodde när jag kom dit.
Undra om just dessa två i Södertälje var något riktigt fulspel av dem. Båda var företagsleasing som gått ut nyss och de beskrev dem
som en mycket billigare modell och sen överdrev de skador mm brutalt.

Misstänker att någon där eventuellt har någon "kompis" som ville ha minst en av dem.

Bilhandlare är ju sen gammalt ett släkte där det är väldigt mycket fulspel.
Det är inte bara en gammal myt kan jag intyga.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

pejvic skrev:
@legato -är det så enkelt? är man inte bunden alls? Måste man inte ens dit och kika på bilen och dissa den?

Har handlat ett par bilar där, kört något år och gått plus. Båda hade mindre skador än jag trodde när jag kom dit.
Undra om just dessa två i Södertälje var något riktigt fulspel av dem. Båda var företagsleasing som gått ut nyss och de beskrev dem
som en mycket billigare modell och sen överdrev de skador mm brutalt.

Misstänker att någon där eventuellt har någon "kompis" som ville ha minst en av dem.

Bilhandlare är ju sen gammalt ett släkte där det är väldigt mycket fulspel.
Det är inte bara en gammal myt kan jag intyga.
Jag tänkte liknande, att någon ville köpa ut sin bil billigt ur firman…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

pejvic skrev:
@legato -är det så enkelt? är man inte bunden alls? Måste man inte ens dit och kika på bilen och dissa den?
Man är inte bunden alls. Det står på flera ställen i deras villkor att man inte har någon skyldighet att köpa. Bla:

"1.2 Vinnande budgivare alternativt den som accepterat att köpa ett Objekt till fast pris erbjuds en möjlighet, men varken en rättighet eller skyldighet, att köpa Objektet."

Det kan säkert förekomma att de säger att man måste komma dit och inspektera, men rent juridiskt tror jag de har svårt att komma runt ovan villkor om ingen skyldighet.

Det står även att man är skyldig att besvara mail/tele, men samtidigt att om man inte svarar så kan objektet säljas till annan. Jag tror att de i praktiken "släpper bilen" efter några dagar om man inte besvarat mail/samtal.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Blipblop »

Med tanke på att kvd är en viktig källa för bilhandlare att leta begbilar på, hur kan en bil gå så långt under marknadsvärdet? Låter orimligt för det finns alldeles för många kronor att tjäna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

Blipblop skrev:
Med tanke på att kvd är en viktig källa för bilhandlare att leta begbilar på, hur kan en bil gå så långt under marknadsvärdet? Låter orimligt för det finns alldeles för många kronor att tjäna.
Om du syftar på de bilar vi diskuterade så är ju svaret att de annonserats felaktigt som mycket billigare modeller. Är extremt få handlare som har bra koll på Tesla. Nu har ju många dessutom inköpsstopp pga gigantiska lager. Tror priserna generellt ska ner ännu mer framöver.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av pejvic »

Blipblop skrev:
Med tanke på att kvd är en viktig källa för bilhandlare att leta begbilar på, hur kan en bil gå så långt under marknadsvärdet? Låter orimligt för det finns alldeles för många kronor att tjäna.
Vilken bil menar du gått långt under marknadsvärdet?
Auktionens avslut är ju marknadsvärdet och dessutom bara en enda person som är villig att betala det just då.
Det är alltså inte säkert man får mer på något annat sätt.
det sitter som du säger alltid både privatpersoner och bilhandlare och följer dem. Tom export ibland.

Det finns fn 20 Teslor på KVD. Aldrig sett så många där. Känns riktigt trögt.
Skulle nästan råda de som vill sälja just nu att eventuellt hålla ut till jan/feb.
Chansning men det känns trögt just nu ser man både på blocket och KVD.
Haft alla 3/Y
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av LarsOJ »

pejvic skrev:
Blipblop skrev:
Med tanke på att kvd är en viktig källa för bilhandlare att leta begbilar på, hur kan en bil gå så långt under marknadsvärdet? Låter orimligt för det finns alldeles för många kronor att tjäna.
Vilken bil menar du gått långt under marknadsvärdet?
Auktionens avslut är ju marknadsvärdet och dessutom bara en enda person som är villig att betala det just då.
Det är alltså inte säkert man får mer på något annat sätt.
det sitter som du säger alltid både privatpersoner och bilhandlare och följer dem. Tom export ibland.

Det finns fn 20 Teslor på KVD. Aldrig sett så många där. Känns riktigt trögt.
Skulle nästan råda de som vill sälja just nu att eventuellt hålla ut till jan/feb.
Chansning men det känns trögt just nu ser man både på blocket och KVD.
Yess Blocket 1042st Tesla annonser varav 278st med sänkt pris. Going down
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av pejvic »

LarsOJ skrev:
pejvic skrev:
Blipblop skrev:
Med tanke på att kvd är en viktig källa för bilhandlare att leta begbilar på, hur kan en bil gå så långt under marknadsvärdet? Låter orimligt för det finns alldeles för många kronor att tjäna.
Vilken bil menar du gått långt under marknadsvärdet?
Auktionens avslut är ju marknadsvärdet och dessutom bara en enda person som är villig att betala det just då.
Det är alltså inte säkert man får mer på något annat sätt.
det sitter som du säger alltid både privatpersoner och bilhandlare och följer dem. Tom export ibland.

Det finns fn 20 Teslor på KVD. Aldrig sett så många där. Känns riktigt trögt.
Skulle nästan råda de som vill sälja just nu att eventuellt hålla ut till jan/feb.
Chansning men det känns trögt just nu ser man både på blocket och KVD.
Yess Blocket 1042st Tesla annonser varav 278st med sänkt pris. Going down
Förvisso ett kraftigt tillskott också på nyregistrerade Teslor under året. Just nu ser man väldigt stort säljtryck av folk som strax får leverans.
De skulle sålt lite innan istället och kört en skruttig Skoda eller något ett par månader.

Det blir två dyra månader annars med sin kära Tesla innan den nya levereras. (sen förstår man ju i och för sig att man är lite orolig om bilen skall komma eller inte och det är inte jättekul att vara utan sin tesla kan jag övertyga som har testat)
Haft alla 3/Y
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av usse »

Har svårt att se att köptrycket skulle öka iom ökat utbud av beg, en produktion som börjar komma ikapp, högre räntor (både för hushåll men även billån/leasing), högre matpriser, galna elpriser och den kommande lågkonjunkturen. En faktor som få sett är även att det finns 10-tusentals företag som haft skatter uppskjutna sen pandemin. Dessa skatter ska in nu..annars kk.
Mvh
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av pejvic »

usse skrev:
Har svårt att se att köptrycket skulle öka iom ökat utbud av beg, en produktion som börjar komma ikapp, högre räntor (både för hushåll men även billån/leasing), högre matpriser, galna elpriser och den kommande lågkonjunkturen. En faktor som få sett är även att det finns 10-tusentals företag som haft skatter uppskjutna sen pandemin. Dessa skatter ska in nu..annars kk.
Mvh
ja det är ju helt klart en chansning att vänta någon månad eller två, håller med. Men generellt är det öken att sälja bil två veckor innan jul.
Många handlare vill inte / kan inte öka lagret. Det finns inget facit på det.

@larsoj jag får upp 1030 Tesla på blocket, hur många brukar det vara?
jämför man med Porsche tex så finns det 50% fler Porsche och om jag läser Car.info rätt så är det ungefär lika många porsche i landet som tesla och då får man tänka på att många porsche är entusiastbilar som ägs långsiktigt. Så jag vet ej om 1030 är mkt eller lite. Väldigt lite om man jämför med Porsche är det.
Haft alla 3/Y
usse
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av usse »

Håller med.
Köpte idag en beg i3 till frugan :D
Nu är planen att tuffa runt i den gamla cabben ett par månader och se vart detta barkar sen blir det en större bil till mig :mrgreen:
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av LarsOJ »

pejvic skrev:
usse skrev:
Har svårt att se att köptrycket skulle öka iom ökat utbud av beg, en produktion som börjar komma ikapp, högre räntor (både för hushåll men även billån/leasing), högre matpriser, galna elpriser och den kommande lågkonjunkturen. En faktor som få sett är även att det finns 10-tusentals företag som haft skatter uppskjutna sen pandemin. Dessa skatter ska in nu..annars kk.
Mvh
ja det är ju helt klart en chansning att vänta någon månad eller två, håller med. Men generellt är det öken att sälja bil två veckor innan jul.
Många handlare vill inte / kan inte öka lagret. Det finns inget facit på det.

@larsoj jag får upp 1030 Tesla på blocket, hur många brukar det vara?
jämför man med Porsche tex så finns det 50% fler Porsche och om jag läser Car.info rätt så är det ungefär lika många porsche i landet som tesla och då får man tänka på att många porsche är entusiastbilar som ägs långsiktigt. Så jag vet ej om 1030 är mkt eller lite. Väldigt lite om man jämför med Porsche är det.
Jag har ingen stenkoll på just Tesla på blocket men det var inte så länge sen det var runt 500bilar.

Det är svårt att jämföra på blocket också för alla andra märken får du ju upp nya bilannonser på bilar som inte finns ännu. Det går att sätta miltal till >500 för att försöka sortera bort dessa.

Svårt att dra några stora växlar på blocket annonser kanske. Kolla VW 1miljon bilar registrerade och ”bara” 13000 annonser tex.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Vindens »

Funderar att slå till på en model s från 2018.
Är det helt fel timing nu?
Priserna har sjunkit hela hösten och omöjligt att veta om det fortsätter.
Samtidigt sitter man idag dieseldriven bmw med väldigt stor motor som lika gärna också kan gå ner i pris? Intresset för en diesel med nästan 400hk kanske inte så stort heller i rådande ränteläge med de drivmedelspriserna som råder.
Fått ett relativt rimligt bud till inbyte mot teslan som jag överväger.

Vad tror ni? Timingmässsigt? Länge funderat på Tesla.
Enda fördelen (turen) man sitter är ett bundet elpris i nästan 2 år till.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av eloon »

Vindens skrev:
Funderar att slå till på en model s från 2018.
Är det helt fel timing nu?
Priserna har sjunkit hela hösten och omöjligt att veta om det fortsätter.
Samtidigt sitter man idag dieseldriven bmw med väldigt stor motor som lika gärna också kan gå ner i pris? Intresset för en diesel med nästan 400hk kanske inte så stort heller i rådande ränteläge med de drivmedelspriserna som råder.
Fått ett relativt rimligt bud till inbyte mot teslan som jag överväger.

Vad tror ni? Timingmässsigt? Länge funderat på Tesla.
Enda fördelen (turen) man sitter är ett bundet elpris i nästan 2 år till.
Svårt att tro att du kan ångra byte från en BMW diesel till en Model S.... YOLO säger jag.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev:
Funderar att slå till på en model s från 2018.
Är det helt fel timing nu?
Priserna har sjunkit hela hösten och omöjligt att veta om det fortsätter.
Samtidigt sitter man idag dieseldriven bmw med väldigt stor motor som lika gärna också kan gå ner i pris? Intresset för en diesel med nästan 400hk kanske inte så stort heller i rådande ränteläge med de drivmedelspriserna som råder.
Fått ett relativt rimligt bud till inbyte mot teslan som jag överväger.

Vad tror ni? Timingmässsigt? Länge funderat på Tesla.
Enda fördelen (turen) man sitter är ett bundet elpris i nästan 2 år till.
Har du barn?
Kör du mycket bil?

Om du har barn och kör långt – givet vetenskaplig konsensus – är det rätt eller fel timing att byta till elbil nu?

För världen som eventuella barn ska växa upp i så kanske det även är rimligt att väga in hur fossil dieselförbrukning påverkar Diktatorns krig mot alla människor i Ukraina...

Även ifall det rent ekonomiskt inte skulle vara absolut bästa läge att byta nu så kanske det ovanstående också kan vara värt något...

Och: Hur vet man att när begagnatpriserna för Model S nått botten? De har ju sjunkit en del nu... Gick det att förhandla ner priset på Teslan du överväger? Till viss del verkar det väl ha gjort det om du fick ett bra inbytespris på din dieselbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev:
Vindens skrev:
Funderar att slå till på en model s från 2018.
Är det helt fel timing nu?
Priserna har sjunkit hela hösten och omöjligt att veta om det fortsätter.
Samtidigt sitter man idag dieseldriven bmw med väldigt stor motor som lika gärna också kan gå ner i pris? Intresset för en diesel med nästan 400hk kanske inte så stort heller i rådande ränteläge med de drivmedelspriserna som råder.
Fått ett relativt rimligt bud till inbyte mot teslan som jag överväger.

Vad tror ni? Timingmässsigt? Länge funderat på Tesla.
Enda fördelen (turen) man sitter är ett bundet elpris i nästan 2 år till.
Har du barn?
Kör du mycket bil?

Om du har barn och kör långt – givet vetenskaplig konsensus – är det rätt eller fel timing att byta till elbil nu?

För världen som eventuella barn ska växa upp i så kanske det även är rimligt att väga in hur fossil dieselförbrukning påverkar Diktatorns krig mot alla människor i Ukraina...

Även ifall det rent ekonomiskt inte skulle vara absolut bästa läge att byta nu så kanske det ovanstående också kan vara värt något...

Och: Hur vet man att när begagnatpriserna för Model S nått botten? De har ju sjunkit en del nu... Gick det att förhandla ner priset på Teslan du överväger? Till viss del verkar det väl ha gjort det om du fick ett bra inbytespris på din dieselbil...
Ett barn på 1,5 år och oklart om det blir fler :).

Jag skulle inte säga att vi kör bil oftare än normalt och främst korta sträckor än längre (diesel var inte det smartaste draget här).
Vanligare med längre körningar och utflykter på sommaren.
Nuvarande dieselbil är relativt ovanlig modell (läs dyr med stor motor) och försäkringen är inte långt ifrån än model s.
Kanske t.o.m. får billigare försäkring med Watercircles eller vad de kallas som många rekommenderar.

Länge drömt om en Tesla och nu känns det som det är lika bra att slå till.
Bilen jag har visat intresse för har sänkts en del i pris under hösten, givet det är inbytespriset hyfsat bra.
Är du kunnig inom Tesla och vill lämna omdöme om pris och bil kan jag skicka ett PM med länk.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev:
Ett barn på 1,5 år och oklart om det blir fler :).

Jag skulle inte säga att vi kör bil oftare än normalt och främst korta sträckor än längre (diesel var inte det smartaste draget här).
Vanligare med längre körningar och utflykter på sommaren.
Nuvarande dieselbil är relativt ovanlig modell (läs dyr med stor motor) och försäkringen är inte långt ifrån än model s.
Kanske t.o.m. får billigare försäkring med Watercircles eller vad de kallas som många rekommenderar.

Länge drömt om en Tesla och nu känns det som det är lika bra att slå till.
Bilen jag har visat intresse för har sänkts en del i pris under hösten, givet det är inbytespriset hyfsat bra.
Är du kunnig inom Tesla och vill lämna omdöme om pris och bil kan jag skicka ett PM med länk.
Är tyvärr inte så kunnig vad gäller "pris och bil". Men jag skulle säga att det finns andra på forumet som är det...
Tror ett tips kan vara att starta en egen tråd och fråga om input där. Med en bra rubrik på den kan du nog få en hel del bra input...
Det är många som fått bra priser på försäkring via Watercircles. Men numera verkar det som att det många gånger finns andra bolag som kan matcha. Flera verkar ha Trygg Hansa som jag tror har en speciell Tesla-försäkring. Men det verkar som det kan löna sig att kolla runt och försöka spela ut bolag mot varandra som jag förstått det... Det här med försäkring till en Tesla verkar variera en hel del från fall till fall...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev:
Vindens skrev:
Ett barn på 1,5 år och oklart om det blir fler :).

Jag skulle inte säga att vi kör bil oftare än normalt och främst korta sträckor än längre (diesel var inte det smartaste draget här).
Vanligare med längre körningar och utflykter på sommaren.
Nuvarande dieselbil är relativt ovanlig modell (läs dyr med stor motor) och försäkringen är inte långt ifrån än model s.
Kanske t.o.m. får billigare försäkring med Watercircles eller vad de kallas som många rekommenderar.

Länge drömt om en Tesla och nu känns det som det är lika bra att slå till.
Bilen jag har visat intresse för har sänkts en del i pris under hösten, givet det är inbytespriset hyfsat bra.
Är du kunnig inom Tesla och vill lämna omdöme om pris och bil kan jag skicka ett PM med länk.
Är tyvärr inte så kunnig vad gäller "pris och bil". Men jag skulle säga att det finns andra på forumet som är det...
Tror ett tips kan vara att starta en egen tråd och fråga om input där. Med en bra rubrik på den kan du nog få en hel del bra input...
Det är många som fått bra priser på försäkring via Watercircles. Men numera verkar det som att det många gånger finns andra bolag som kan matcha. Flera verkar ha Trygg Hansa som jag tror har en speciell Tesla-försäkring. Men det verkar som det kan löna sig att kolla runt och försöka spela ut bolag mot varandra som jag förstått det... Det här med försäkring till en Tesla verkar variera en hel del från fall till fall...

Tack för tipsen!

Har kollat hos trygg hansa och det är helt ok pris mer insurance my tesla. Klart billigare än Folksam där man har allt idag.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av calippo »

För att gå tillbaka till priserna på blocket och kvd. Jag har ingen koll egentligen men är det inte så att vi ser en tillbakagång till mer normala priser efter sommarens galna prissättning som var helt orimlig?
Nu går det ju att få nya bilar levererade inom en (hyfsat) rimlig framtid. Varför ska man då betala ett högt pris för en begagnad bil?
Sen tror jag att senaste veckornas galna elpriser också påverkar gemene mans vilja att köpa elbil. Gissar att många inte tänker på att man kan ladda för en bråkdel av priset på natten utan de tittar bara på det höga priset som gäller på dagen (förutsatt att man har timpris alltså).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mikebike »

calippo skrev:
För att gå tillbaka till priserna på blocket och kvd. Jag har ingen koll egentligen men är det inte så att vi ser en tillbakagång till mer normala priser efter sommarens galna prissättning som var helt orimlig?
Nu går det ju att få nya bilar levererade inom en (hyfsat) rimlig framtid. Varför ska man då betala ett högt pris för en begagnad bil?
Sen tror jag att senaste veckornas galna elpriser också påverkar gemene mans vilja att köpa elbil. Gissar att många inte tänker på att man kan ladda för en bråkdel av priset på natten utan de tittar bara på det höga priset som gäller på dagen (förutsatt att man har timpris alltså).
Jag önskar att jag kunde ladda "till en bråkdel av priset på natten". Jag har timpris, men ingen parkeringsplats.
Just nu står bilen på laddning för 3 kr/kWh, billigaste alternativet häromkring.

Sedan är ränteläget en faktor, elbilar är dyra. Jag fick just min räkning från DNB....



Ränta= 94,30 :mrgreen:
Kvarvarande skuld = 23 737.00
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

En Raven Long Range gick just för 520k. Reservationspris uppnått. Långmilare men verkade vara i ganska bra skick med tanke på milen.

Verkligen ras i priser:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-160944
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar