Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av gregerdenandre »

frippe skrev:
gregerdenandre skrev:
Om ni hade letat efter en model S i de nedre prisklasserna, hur hade ni tänkt om någon av dessa?

https://www.blocket.se/vi/96309080.htm

https://www.blocket.se/vi/96682022.htm

https://www.blocket.se/vi/96832171.htm

Borde man se upp med luftfjädring och taklucka? Hur står sig 70d mot 85? Hur borde man tänka?
Beror på dina körmönster, din tillgång på laddare skulle jag säga. Mellan en 70d och en 85d skiljer det ca 10kwh i batteri. Vilket ungefärligt ger dig ca 5mil i snitt.
Du har en lite slöare acceleration i en 70d, den tappar även acceleration snabbare vid högre hastigheter än en 85d. Dock har ändå en 70d bra med prestanda.
Samtidigt är min erfarenhet att det går att köra reaktivt snålt med en 70d om du undviker högre motorvägsfart.

Båda batterierna kan vara drabbade av nedsättning av laddeffekt vid SuC.

Så, ska du på upprepade långkörningar, över 100mil på samma dag, dvs. det innebär flera SuC efter varandra så är alltid ett större batteri att föredra.
Men utan AP skulle jag aldrig köpa. AP1 som det är på de äldre bilarna är väldigt skönt att ha.

Kan tillägga också att det inte går att aktivera AP1 i en bil som inte har det aktiverat. Så en säljare som påstår att tesla kan aktivera AP1 för en kostnad ljuger eller vet inte vad denne pratar om.

Skiljer sig försäkringspremien nämnvärt mellan modellerna? Man får känslan av att försäkringsbolagen inte riktigt har klurat ut hur man ska värdera risken för just tesla.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av heldiggrisen »

gregerdenandre skrev:
jonasl skrev:
Bilarna från Tesla och på KVD har i princip alltid bättre priser än hos handlare och på Blocket. Nackdelen på äldre bilar är att de är utan fri SuC men däremot med lite bättre garantier.
Bra tips! Men på KVD verkar fri supercharger ofta finnas!
Som jag har förstått det så har Tesla ofta plockat bort fri SuC om de har ägd bilen igen, så om du köper en bil som ursprungligen har haft fri SuC, som Tesla på någon tidpunkt har ägd igen efter den var sålt första gången, så måste man nog vara extra noga med att kolla upp.
Tex:
Bil1 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljer till ägare 2 som säljer till KVD
Fri Suc finns kvar.
Bil 2 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljar tillbaka till Tesla som säljer till ägare 2 som säljer till KVD.
Fri SuC finns kanske kvar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av lator »

heldiggrisen skrev:
Som jag har förstått det så har Tesla ofta plockat bort fri SuC om de har ägd bilen igen, så om du köper en bil som ursprungligen har haft fri SuC, som Tesla på någon tidpunkt har ägd igen efter den var sålt första gången, så måste man nog vara extra noga med att kolla upp.
Tex:
Bil1 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljer till ägare 2 som säljer till KVD
Fri Suc finns kvar.
Bil 2 sålt med fri SuC
Ägare 1 säljar tillbaka till Tesla som säljer till ägare 2 som säljer till KVD.
Fri SuC finns kanske kvar.
Tesla verkar ha börjat med denna tråkiga åtgärd för ungefär två år sedan. Vet dock inte exakt datum...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

gregerdenandre skrev:
frippe skrev:
gregerdenandre skrev:
Om ni hade letat efter en model S i de nedre prisklasserna, hur hade ni tänkt om någon av dessa?

https://www.blocket.se/vi/96309080.htm

https://www.blocket.se/vi/96682022.htm

https://www.blocket.se/vi/96832171.htm

Borde man se upp med luftfjädring och taklucka? Hur står sig 70d mot 85? Hur borde man tänka?
Beror på dina körmönster, din tillgång på laddare skulle jag säga. Mellan en 70d och en 85d skiljer det ca 10kwh i batteri. Vilket ungefärligt ger dig ca 5mil i snitt.
Du har en lite slöare acceleration i en 70d, den tappar även acceleration snabbare vid högre hastigheter än en 85d. Dock har ändå en 70d bra med prestanda.
Samtidigt är min erfarenhet att det går att köra reaktivt snålt med en 70d om du undviker högre motorvägsfart.

Båda batterierna kan vara drabbade av nedsättning av laddeffekt vid SuC.

Så, ska du på upprepade långkörningar, över 100mil på samma dag, dvs. det innebär flera SuC efter varandra så är alltid ett större batteri att föredra.
Men utan AP skulle jag aldrig köpa. AP1 som det är på de äldre bilarna är väldigt skönt att ha.

Kan tillägga också att det inte går att aktivera AP1 i en bil som inte har det aktiverat. Så en säljare som påstår att tesla kan aktivera AP1 för en kostnad ljuger eller vet inte vad denne pratar om.

Skiljer sig försäkringspremien nämnvärt mellan modellerna? Man får känslan av att försäkringsbolagen inte riktigt har klurat ut hur man ska värdera risken för just tesla.
Svårt att säga, det verkar skilja väldigt mycket mellan olika bolag hur de värderar risken med en tesla. Jag har inte lyckats se någon direkt koppling till vilken hk de har i alla fall.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av sven-labil »

Ikväll är prissättningen hos Tesla spretigare än vanligt:
Priser.jpg
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av jonasl »

Noterade den där jag också. Den billigare är ju riktigt bra pris på - den andra rejält dyr.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Jag går i köptankar av en Model S. Tänker mig en 2018 75D. Det jag inte förstår är dock utrustningsnivåerna, vad var standard 2018? Jag vet att det kom en uppdatering i mars med MCU2 men vad mer var standard?

Vinterpaket
Ultra HiFi
HEPA
etc

Vad ingår i standard auto piloten, Adaptiv cruse eller "Korkad" cruse?

Det finns en just nu på teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

Det är däremot otydligt, där står ingenting om vinterpaket och HiFi men när jag ringde och pratade med dem så sa de att det skulle finnas på bilen. De sa också att det var en "Vanlig" Cruse controll, dvs inte adaptiv och inte lane keep assist. Tyvärr kändes det som att säljaren jag pratade med inte hade riktigt koll....

Någon med erfarenhet och vet vad som gällde runt 2018?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

RikardD skrev:
Jag går i köptankar av en Model S. Tänker mig en 2018 75D. Det jag inte förstår är dock utrustningsnivåerna, vad var standard 2018? Jag vet att det kom en uppdatering i mars med MCU2 men vad mer var standard?

Vinterpaket
Ultra HiFi
HEPA
etc

Vad ingår i standard auto piloten, Adaptiv cruse eller "Korkad" cruse?

Det finns en just nu på teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

Det är däremot otydligt, där står ingenting om vinterpaket och HiFi men när jag ringde och pratade med dem så sa de att det skulle finnas på bilen. De sa också att det var en "Vanlig" Cruse controll, dvs inte adaptiv och inte lane keep assist. Tyvärr kändes det som att säljaren jag pratade med inte hade riktigt koll....

Någon med erfarenhet och vet vad som gällde runt 2018?
Premium HiFi, Cold Weather Package, Hepa och Premium Interiör blev alla standard i mitten av 2018 nån gång.

Har man autopilot aktiverad så har man alltid adaptiv cruise control. Tror även alla 2018 som har AP har EAP, dvs enhanced AP. Det innebär bla körfältsbyte och summon.

Den bil du länkar har textilklädsel så det bör vara en tidig 2018 då ovanstående tyvärr inte var standard. Sen kan ju tillvalen ha gjorts ändå (bortsett från klädseln då). Observera att den bara har hårdvara för AP också, att aktivera den kostar 38.800:- (tror jag).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av NEO »

AP kostar 33200kr att aktivera. Viktigt att poängtera att enbart AP2 och uppåt går att aktivera ej AP1. Har bilen ”maskinvara för autopilot” och är 2018 så har den inte adaptiv farthållare heller, utan endast komfortfunktioner för autopilot dvs emergency braking och lane departure assist/warning.
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

NEO skrev:
AP kostar 33200kr att aktivera. Viktigt att poängtera att enbart AP2 och uppåt går att aktivera ej AP1. Har bilen ”maskinvara för autopilot” och är 2018 så har den inte adaptiv farthållare heller, utan endast komfortfunktioner för autopilot dvs emergency braking och lane departure assist/warning.
Okej jag förstår, det är det som kallas för "Autopilot Safety Features" när man kollar i menyerna?

Bilen är tillverkad i Mars 2018 så antagligen har den inte Vinter och ljudpaket helt enkelt om inte det gjordes som tillval. Det borde ju stått som spec på sidan om det som säljaren sa hade varit rätt.

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt av Tesla? Jag känner fördelen med utökad garanti men det verkar vara väldigt otydligt vad man egentligen köper.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av NEO »

RikardD skrev:
NEO skrev:
AP kostar 33200kr att aktivera. Viktigt att poängtera att enbart AP2 och uppåt går att aktivera ej AP1. Har bilen ”maskinvara för autopilot” och är 2018 så har den inte adaptiv farthållare heller, utan endast komfortfunktioner för autopilot dvs emergency braking och lane departure assist/warning.
Okej jag förstår, det är det som kallas för "Autopilot Safety Features" när man kollar i menyerna?

Bilen är tillverkad i Mars 2018 så antagligen har den inte Vinter och ljudpaket helt enkelt om inte det gjordes som tillval. Det borde ju stått som spec på sidan om det som säljaren sa hade varit rätt.

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt av Tesla? Jag känner fördelen med utökad garanti men det verkar vara väldigt otydligt vad man egentligen köper.
Ja det stämmer angående autopilot.

Tror den saknar hifi, premium och även vinterpaket tyvärr.

Att köpa bil av Tesla är rent lotteri, men med fördelen att de har begränsad nybilsgaranti. Du bör vara ordentligt påläst om utrustningsnivå osv. Har själv trots massvis med erfarenhet låtit mig luras av Tesla. Köpte en AP1 hårdvaru Model S åt frugan som enligt leverans absolut kunde uppgraderas så fort man fick tillgång i appen. Något som visade sig vara felaktigt och en mindre nöjd regering hemma. Teslas svar: Finns det skriftligt?
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Fick nytt svar från Tesla där de ändra sig och sa som vi misstänkte att det inte fanns något vinterpaket på bilen.

Konstigt att Tesla själva knappt vet vad som deras bilar är utrustade med.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

RikardD skrev:
Fick nytt svar från Tesla där de ändra sig och sa som vi misstänkte att det inte fanns något vinterpaket på bilen.

Konstigt att Tesla själva knappt vet vad som deras bilar är utrustade med.
Det är nog mer så att de är kassa på begagnatförsäljning över lag. Så mitt tips är att de vet nog men att säljarna inte har detta som en prioriterad uppgift, att sälja begagnade bilar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bernando »

RikardD skrev:
Fick nytt svar från Tesla där de ändra sig och sa som vi misstänkte att det inte fanns något vinterpaket på bilen.

Konstigt att Tesla själva knappt vet vad som deras bilar är utrustade med.
Innebörden av vinterpaket har dessutom ändrats över åren. Vilken funktion är det du är ute efter lite mer specifikt? Rattvärme?
MS P85 2014
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Ja det är rattvärmen som jag tycker är viktig.

Vad jag fattat det som så är det bara sätesvärmen fram och värme i speglar som är standard.

Hur ser de olika paketen för åren ut?
Rattvärme
Sätesvärme bak
Uppvärmda spolarmunstycken
Vad finns mer?
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bernando »

RikardD skrev:
Ja det är rattvärmen som jag tycker är viktig.

Vad jag fattat det som så är det bara sätesvärmen fram och värme i speglar som är standard.

Hur ser de olika paketen för åren ut?
Rattvärme
Sätesvärme bak
Uppvärmda spolarmunstycken
Vad finns mer?
Inte säker på om värme i speglar verkligen är standard, men har inte sån detaljkoll heller. Enligt denna site är det en del av vinterpaketet
https://www.findmyelectric.com/blog/tes ... r-package/

Jag vet mest från min egen bil (-14) att den inte har rattvärme trots att den har vinterpaket, men att det finns på senare årgångar (oklart när det infördes). Tänkte mest så du vet ifall du hittar en bil med vinterpaket att man kan behöva kolla detaljerna ifall det är något särskilt man efterfrågar :)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av holden »

Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
Det är den inte alls. Inredningen blir inte varm lika fort som luften. Dessutom upplevs en 20-gradig ratt kallare än 20-gradig luft.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
Det är den inte alls. Inredningen blir inte varm lika fort som luften. Dessutom upplevs en 20-gradig ratt kallare än 20-gradig luft.
Att luften är varm före inredningen följer väl logiskt, eftersom det är luften som värmen inredningen. Hur olika saker upplevs är nog rätt individuellt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
holden skrev:
Denna fixering vid rattvärme känns oklar, förvärm bilen via appen i tio minuter så är all inredning 20 grader varm?
Det är den inte alls. Inredningen blir inte varm lika fort som luften. Dessutom upplevs en 20-gradig ratt kallare än 20-gradig luft.
För att inte tala om när man helt enkelt inte får kontakt med bilen eller måste iväg helt oplanerat eller för att
vissa av oss helt enkelt tycker att det är magiskt skönt med rattvärme, plus specialfallet när man vill
åka supersnålt med lägre värme i kupén (typ taskigt med marginal på laddningen och behöver snåla på
energin)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Gustafsson »

Utrustningen kan ju lätt kollas på stora skärmens info. Där står vilka paket som ingår, AP nivå mm samt vilken MCU bilen har.
Och jag tillhör den som behöver rattvärme redan från hösten….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Gustafsson skrev:
Utrustningen kan ju lätt kollas på stora skärmens info. Där står vilka paket som ingår, AP nivå mm samt vilken MCU bilen har.
Och jag tillhör den som behöver rattvärme redan från hösten….
Inte så lätt att få tillgång till skärmen när man försöker köpa från Tesla. Enklast är nog att kolla hos Teslascout:
https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Elbilist sedan 2014
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Som ni säger så är det inte alltid så lätt att få infon från skärmen av t.ex Tesla.

Vad gäller ratt värmen så är det 2 anledningar.

1, Jag har normalt sett väldigt varmt i bilen på vintern med både sätes och ratt värme på, lite rädd för räckvidden på en elbil. Upplevs kallare utan rattvärme och jag vill inte sitta och frysa.

2, En bil i miljon klassen som inte har rattvärme. Hallå är det 90 talet eller ??
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Enligt Teslascout saknar 5YJSA7E22JF250030 rattvärme. Den har däremot aktiverad AFP1, utökad autopilot, vilket inte nämns på Teslas sida. Vilket dock inte betyder att den kommer levereras så, men möjligheten finns...
Elbilist sedan 2014
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av RikardD »

Klintan skrev:
Enligt Teslascout saknar 5YJSA7E22JF250030 rattvärme. Den har däremot aktiverad AFP1, utökad autopilot, vilket inte nämns på Teslas sida. Vilket dock inte betyder att den kommer levereras så, men möjligheten finns...
Då måste tesla avaktiverat det då den säljs helt utan autopilot.

Hur står sig teslas priser? Helt klart dyrare än kvd men liknar ändå blocket, man får såklart betala lite för extra garanti. Har jag rätt eller är de dyra?
Skriv svar