Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TobbeTesla »

cmd skrev:
TobbeTesla skrev:
Riddermark är rätt sviniga. Blev mer eller mindre blåst av dem en gång, undviker dem som pesten sen dess.
De följer väl standard priser i branchen ?
När jag sålde min q7 -2018 modell så gav de samma pris som alla andra företag så kände mig inte direkt lurad.
Skickade en kille, BankID signering och done.

Det som kan göra folk känner sig lurade är att de inte köper för samma pris som privat marknaden men de är företag och behöver ha vinst.
Såklart man kan sälja/köpa privat men inget jag vill göra med bilar som är värda mer än 500k IAF.

Dock så är de ju som de flesta företagen, inkl Audi, BMW etc att de kräver sommar och vinterdäck men de är alltid 20-40k mer för stackarn som köper bilen efter.

De gjorde nog dock en fin 10% vinst när de sålde den bilen vidare.
Min historia handlade mer om bemötandet och omhändertagandet efter jag köpt bil av dem. Men det är ett sidospår. De ger absolut helt okej betalt för Teslor. Klart är dock att de gör rejält mycket högre påslag än övriga begagnathandlare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Dafro »

Har inte heller hört så mycket gott om dom men dom vill betala mer för en Subaru med trasig AC osedd än vad en annan firma ville ge som gått genom den, hörde att dom vill expandera här. Jag skulle nog aldrig köpa en bil av dom, men ev sälja till dom.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Elof »

Dafro skrev:
Har inte heller hört så mycket gott om dom men dom vill betala mer för en Subaru med trasig AC osedd än vad en annan firma ville ge som gått genom den, hörde att dom vill expandera här. Jag skulle nog aldrig köpa en bil av dom, men ev sälja till dom.
Budet på Subban kommer garanterat att sänkas när de ser den och hittar något att anmärka på. Ingen bilhandlare köper osett utan reservation, vilket jag iofs kan tycka är rimligt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Dafro »

Jo det var ett fast bud, men jag hade redan lovat bort den till en annan firma men grejen var mest att dom kändes oseriösa.
27,8 kWp solceller
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Esterox »

Dafro skrev:
Jo det var ett fast bud, men jag hade redan lovat bort den till en annan firma men grejen var mest att dom kändes oseriösa.
Det är aldrig ett fast bud. Det kommer ALLTID att hävda något för att pruta ner. Och eftersom du ändå är på plats är det stor risk att du går med på prissänkningen.
Det kan vara allt från att den inte har det paketen du påstår eller att det är en orimligt repig bil som gör att det sänker priset.
Och detta såklart oavsett vad som är sagt tidigare. Varit med om att det ljugit om just paketen ”i paket X ingår även det här och det saknar du” Fast det inte alls ingår i Paket X.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Walker »

Esterox skrev:
Dafro skrev:
Jo det var ett fast bud, men jag hade redan lovat bort den till en annan firma men grejen var mest att dom kändes oseriösa.
Det är aldrig ett fast bud. Det kommer ALLTID att hävda något för att pruta ner. Och eftersom du ändå är på plats är det stor risk att du går med på prissänkningen.
Det kan vara allt från att den inte har det paketen du påstår eller att det är en orimligt repig bil som gör att det sänker priset.
Och detta såklart oavsett vad som är sagt tidigare. Varit med om att det ljugit om just paketen ”i paket X ingår även det här och det saknar du” Fast det inte alls ingår i Paket X.
3 gånger har jag sålt till handlare med fast pris via telefon. Alla gångerna betalades fast pris ut utan något tjafs.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av taliz »

Jag sålde också till handlare med fast pris. Fick pengarna innan de fått bilen. Hörde inte ett ljud sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Avesla
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2021 18:22

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Avesla »

taliz skrev:
Jag sålde också till handlare med fast pris. Fick pengarna innan de fått bilen. Hörde inte ett ljud sen.

Får man fråga vilken handlare? Tänkte först vända mig till märkesspecifik handlare men dessa betalade t.o.m. mindre än flera andra stora...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av taliz »

Avesla skrev:
taliz skrev:
Jag sålde också till handlare med fast pris. Fick pengarna innan de fått bilen. Hörde inte ett ljud sen.

Får man fråga vilken handlare? Tänkte först vända mig till märkesspecifik handlare men dessa betalade t.o.m. mindre än flera andra stora...
Fordonsbolaget.
Förövrigt var bilen i typ nyskick, inte en skråma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Dafro skrev:
Jo det var ett fast bud, men jag hade redan lovat bort den till en annan firma men grejen var mest att dom kändes oseriösa.
Det är aldrig ett fast bud. Det kommer ALLTID att hävda något för att pruta ner. Och eftersom du ändå är på plats är det stor risk att du går med på prissänkningen.
Det kan vara allt från att den inte har det paketen du påstår eller att det är en orimligt repig bil som gör att det sänker priset.
Och detta såklart oavsett vad som är sagt tidigare. Varit med om att det ljugit om just paketen ”i paket X ingår även det här och det saknar du” Fast det inte alls ingår i Paket X.
Jag förväntar mig att de inte gör sånt. Har sålt 2 bilar till handlare och där de betalat överenskommet pris trots att de då inte hade sett bilen innan.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Dizzycap »

Måste väl anses vara ett bra pris. Fasen så sugen jag är, men jag är för dåligt påläst på skillnader mellan årsmodeller osv. för att någonsin komma till skott :/

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... t/98470330
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Richie »

Hej!

Ni som hänger i den här tråden och verkar ha koll på begagnatpriser - behåller teslan värdet bättre än andra märken generellt sett? Har ni någon koll på om det finns vissa modeller som håller värdet bättre ?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av pejvic »

Ytterst svår fråga men jag tror att jag har svaret.
Betonar tror.
Köp antingen en faceliftad Model S med fri supercharging. Eller en Model 3 med många mil kvar på garantin. De håller värdet bra.
Haft alla 3/Y
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Dizzycap »

Dizzycap skrev:
Måste väl anses vara ett bra pris. Fasen så sugen jag är, men jag är för dåligt påläst på skillnader mellan årsmodeller osv. för att någonsin komma till skott :/

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... t/98470330
”Såld eller borttagen”
599” för en 2018 100D måste anses som ett bra köp.

Gällande värdeminskning. Jag tror facelift ModelS fortsätter att hålla priset väl, och då särskilt de med 100-batteriet. Om jag ska tippa på en bil som kommer rasa i pris: ”Fat e-tron 50” åt helsike för dålig räckvidd/förbrukning för ett autobahnlok. Vem ska punga ut hundratusentals kronor på en bil som måsta laddas oftare än varannan timme på motorväg om vintern? De lär bli osäljbara i Sverige.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Dafro »

Håller med om E-50, finns 50 st under 650 på bytbil.se, behöver nog ner 100 fast så länge det är ont om bilar så. Och om SuC öppnar så skulle den ju funka fint.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Dizzycap skrev:
Dizzycap skrev:
Måste väl anses vara ett bra pris. Fasen så sugen jag är, men jag är för dåligt påläst på skillnader mellan årsmodeller osv. för att någonsin komma till skott :/

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... t/98470330
”Såld eller borttagen”
599” för en 2018 100D måste anses som ett bra köp.

Gällande värdeminskning. Jag tror facelift ModelS fortsätter att hålla priset väl, och då särskilt de med 100-batteriet. Om jag ska tippa på en bil som kommer rasa i pris: ”Fat e-tron 50” åt helsike för dålig räckvidd/förbrukning för ett autobahnlok. Vem ska punga ut hundratusentals kronor på en bil som måsta laddas oftare än varannan timme på motorväg om vintern? De lär bli osäljbara i Sverige.
Och med tanke på att det inte har kommit några model S och X på länge
till Europa så kan priserna hålla sig lite extra bra ett tag framöver :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Patrik83 »

Måste bara tipsa om denna, enbart 2 dagar kvar på aktionen.

MX P100DL

Utrustning:
Pearl White Multi-Coat Paint
22" Onyx Black Wheels
White Premium Interior
Carbon Fiber Décor
Seven Seat Interior
Ludicrous Speed Upgrade
Autopilot
Full Self-Driving
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Premium Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package
Ventilated seats (incl cooling)

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... d/98769510
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
Lundln
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 jun 2020 06:18

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Lundln »

Jag tittade på denna bil hos Fordonsbolaget i slutet av oktober i år. Den såldes innan jag hann agera, men nu är den till salu igen på KVD efter mindre än 6 veckor. Har jag missat något när jag kollade på bilen som jag borde uppfattat. Den enda förändringen jag ser är nya vinterdäck med dubb.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-127808
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av MWall »

Lundln skrev:
Jag tittade på denna bil hos Fordonsbolaget i slutet av oktober i år. Den såldes innan jag hann agera, men nu är den till salu igen på KVD efter mindre än 6 veckor. Har jag missat något när jag kollade på bilen som jag borde uppfattat. Den enda förändringen jag ser är nya vinterdäck med dubb.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-127808

Jag skulle dra öronen åt mig om den haft ägare som haft den så kort tid. Det kan ju säkert vara så att bilen är helt ok och att det beror på ändrade omständigheter. Men det är ju även en icke försumbar risk att det är något med bilen som inte är bra. Vibrationer, dålig lukt... Ja, vad som helst egentligen.
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Patrik83 »

MWall skrev:
Lundln skrev:
Jag tittade på denna bil hos Fordonsbolaget i slutet av oktober i år. Den såldes innan jag hann agera, men nu är den till salu igen på KVD efter mindre än 6 veckor. Har jag missat något när jag kollade på bilen som jag borde uppfattat. Den enda förändringen jag ser är nya vinterdäck med dubb.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-127808

Jag skulle dra öronen åt mig om den haft ägare som haft den så kort tid. Det kan ju säkert vara så att bilen är helt ok och att det beror på ändrade omständigheter. Men det är ju även en icke försumbar risk att det är något med bilen som inte är bra. Vibrationer, dålig lukt... Ja, vad som helst egentligen.
Lundln skrev:
Jag tittade på denna bil hos Fordonsbolaget i slutet av oktober i år. Den såldes innan jag hann agera, men nu är den till salu igen på KVD efter mindre än 6 veckor. Har jag missat något när jag kollade på bilen som jag borde uppfattat. Den enda förändringen jag ser är nya vinterdäck med dubb.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-127808

Lustigt, verka som ett bolag köpt och kör över 200 mil på ca 2v för att sedan sälja. Kan vara ett spekulant köp eller något helt annat. Efterfrågan på både nyare S och X är stor och så mycket av den nya kommer ju dröja som vi alla vetBild
Alla garantier gäller ju på denna så det borde inte vara något att tänka på. Men visst bör man kolla på bilen innan köp.
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Marauder »

2017 Model S för över 800 tusen. Är inte det lite för mkt?
Samma bil såldes nyligen för 690 tusen på KVD.

Är det så enkelt att vara bilhandlare eller är folk så lättlurade?
YER588
5YJSA7E45HF178249


https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/98825198


https://www.kvdcars.com/auctions/tesla- ... 2hk-126689
Screenshot_20211219-171511_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20211219-171455_Samsung Internet.jpg
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TobbeTesla »

Marauder skrev:
2017 Model S för över 800 tusen. Är inte det lite för mkt?
Samma bil såldes nyligen för 690 tusen på KVD.

Är det så enkelt att vara bilhandlare eller är folk så lättlurade?
YER588
5YJSA7E45HF178249


https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/98825198


https://www.kvdcars.com/auctions/tesla- ... 2hk-126689
Tycker det är på gränsen till ocker ärligt talat
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Remuz »

Jag bjöd 650 på den på KVD...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mille05
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019 10:38
Ort: Umeå

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mille05 »

En fråga till gruppen här.
Är på jakt efter en model s 2019-2020 gärna en P. Hittade en på blocket som är importerad, något man ska vara orolig över?
Funkar allt som vanligt med garantier m.m.?
e-Golf 2018
Kia e-niro 2019 Såld
Model 3 Performance 2020 Såld
ID3
Model x 100d 2018
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TobbeTesla »

mille05 skrev:
En fråga till gruppen här.
Är på jakt efter en model s 2019-2020 gärna en P. Hittade en på blocket som är importerad, något man ska vara orolig över?
Funkar allt som vanligt med garantier m.m.?
Garanti beror väl på vilket land den är importerad från. Är det Norge så är det väl bättre garantitid jämfört med Sverige. Sen är det helförsäkring som gäller från dag 1 istället för trafikförsäkring som för svensksålda bilar då de inte har vagnskadegaranti. Det är skillnaderna jag kommer på, på rak arm.
Skriv svar