Hur långt hade den gått? S60-importen hade ju "bara" 11000 mil - om det nu stämde i annonsen.
Typ 35000... Men den går att ladda i Sverige utan en massa extra sladdar och stök. Dessutom snabbare än 7,4 kW...
Men jag bara kommenterade angående det lägsta priset. Den billigaste som jag har hört om förut var en med något slags problem som Tesla vägrade ta på garanti. Om jag minns rätt så var priset 240000.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Hur långt hade den gått? S60-importen hade ju "bara" 11000 mil - om det nu stämde i annonsen.
Typ 35000... Men den går att ladda i Sverige utan en massa extra sladdar och stök. Dessutom snabbare än 7,4 kW...
Men jag bara kommenterade angående det lägsta priset. Den billigaste som jag har hört om förut var en med något slags problem som Tesla vägrade ta på garanti. Om jag minns rätt så var priset 240000.
Iofs borde väl 2013-2015 årsmodeller av Model S ha dubbelladdare ombord så att de klarar 32A trefas dvs 23kW? Sen ser inte många har 32A hemma är en annan sak...
Hur långt hade den gått? S60-importen hade ju "bara" 11000 mil - om det nu stämde i annonsen.
Typ 35000... Men den går att ladda i Sverige utan en massa extra sladdar och stök. Dessutom snabbare än 7,4 kW...
Men jag bara kommenterade angående det lägsta priset. Den billigaste som jag har hört om förut var en med något slags problem som Tesla vägrade ta på garanti. Om jag minns rätt så var priset 240000.
Iofs borde väl 2013-2015 årsmodeller av Model S ha dubbelladdare ombord så att de klarar 32A trefas dvs 23kW? Sen ser inte många har 32A hemma är en annan sak...
Hur långt hade den gått? S60-importen hade ju "bara" 11000 mil - om det nu stämde i annonsen.
Typ 35000... Men den går att ladda i Sverige utan en massa extra sladdar och stök. Dessutom snabbare än 7,4 kW...
Men jag bara kommenterade angående det lägsta priset. Den billigaste som jag har hört om förut var en med något slags problem som Tesla vägrade ta på garanti. Om jag minns rätt så var priset 240000.
Iofs borde väl 2013-2015 årsmodeller av Model S ha dubbelladdare ombord så att de klarar 32A trefas dvs 23kW? Sen ser inte många har 32A hemma är en annan sak...
S60:n är 7,2 kW enfas, US-import.
Okej, mer än jag visste
Ja det är ju ganska slött!
Men billigt alternativ om man inte har behov av snabbladdning. Finns det ingen Chademo-adapter eller något liknande som funkar så får man lite extra fart iaf?
För rätt use-case tror jag det är ett helt OK köp. Jag hade inte köpt den.
Beskrivning
Bra bil med bra köregenskaper. Extremt rymlig bil. Gratis Tesla laddar ut bilens liv. Panoramatak, dubbelladdare, Tech-paket, parkeringsassistent, dim- / kurvljus, Ultra Hi-Fi ljudsystem med DAB, vinterpaket med uppvärmda baksäten, luftfjädring. 20 "lättmetallfälgar på sommardäck (6 fälgar), standard 19" Tesla-fälgar på vinterdäck. Bilen är välskött och det har bara funnits 1 ägare. Garanti för drivlina och batteri fram till augusti 2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så är det någon som vill ha en blå i väldigt fint skick för miltalet, då är det bara att slå till. Den har blivit väl omhändertagen. Både laddningsmässigt och utseendemässigt.
Så är det någon som vill ha en blå i väldigt fint skick för miltalet, då är det bara att slå till. Den har blivit väl omhändertagen. Både laddningsmässigt och utseendemässigt.
Så är det någon som vill ha en blå i väldigt fint skick för miltalet, då är det bara att slå till. Den har blivit väl omhändertagen. Både laddningsmässigt och utseendemässigt.
Så är det någon som vill ha en blå i väldigt fint skick för miltalet, då är det bara att slå till. Den har blivit väl omhändertagen. Både laddningsmässigt och utseendemässigt.
Hur mycket skiljer priset från vad du fick?
Ca 70 000 kr...
Ok ganska rimligt den får väl tex lite ny garanti och så…
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har följt lite bilar på KVD och Blocket och det känns som om marknaden för nyare begagnade elbilar är sval. Äldre bilar från 2013-2015 som Tesla Model S och Leaf är fortfarande 'dyra' om man ser till hur gamla de är idag, men bilar från 2018-2020 som är mycket bättre och framförallt nyare är relativt sett billiga i jämförelse.
En 2014 Model S för nästan 400 tkr eller en 2019 för under 600 tkr. Lätt val. En Leaf 62 kWh 2020 med 165 mil på mätaren gick för 233 tkr på KVD i veckan medan man vill ha minst 100 tkr för bilar från 2015.
Det känns som om man nästan fick nypris för lätt begagnade elbilar för ett par år sedan. Är den tiden över?
Har följt lite bilar på KVD och Blocket och det känns som om marknaden för nyare begagnade elbilar är sval. Äldre bilar från 2013-2015 som Tesla Model S och Leaf är fortfarande 'dyra' om man ser till hur gamla de är idag, men bilar från 2018-2020 som är mycket bättre och framförallt nyare är relativt sett billiga i jämförelse.
En 2014 Model S för nästan 400 tkr eller en 2019 för under 600 tkr. Lätt val. En Leaf 62 kWh 2020 med 165 mil på mätaren gick för 233 tkr på KVD i veckan medan man vill ha minst 100 tkr för bilar från 2015.
Det känns som om man nästan fick nypris för lätt begagnade elbilar för ett par år sedan. Är den tiden över?
Jag tror det och faktisk tor jag även Model 3 har en del i detta. Då det går att köpa en lättare begagnad Model 3 för dessa nivåer (550-600k)
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Har följt lite bilar på KVD och Blocket och det känns som om marknaden för nyare begagnade elbilar är sval. Äldre bilar från 2013-2015 som Tesla Model S och Leaf är fortfarande 'dyra' om man ser till hur gamla de är idag, men bilar från 2018-2020 som är mycket bättre och framförallt nyare är relativt sett billiga i jämförelse.
En 2014 Model S för nästan 400 tkr eller en 2019 för under 600 tkr. Lätt val. En Leaf 62 kWh 2020 med 165 mil på mätaren gick för 233 tkr på KVD i veckan medan man vill ha minst 100 tkr för bilar från 2015.
Det känns som om man nästan fick nypris för lätt begagnade elbilar för ett par år sedan. Är den tiden över?
Jag funderar själv på att byta och har fått två priser från andra märkeshandlare som jag tycker känns lite låga. Men samtidigt är utbudet på blocket m.m. nästan för lågt för att fastslå ett marknadspris. Särskilt eftersom det är svårt att veta på vilken nivå bilarna faktiskt byter ägare. Fått indikerat cirka 700k för min Model S LR 2020 (Raven), 3 200 mil, 21" Twin Turbine, svart inredning, chrome delete och midnight silver lack. Jag tycker det känns lågt, men det kanske är där marknaden ligger idag om man säljer till återförsäljare?
Har följt lite bilar på KVD och Blocket och det känns som om marknaden för nyare begagnade elbilar är sval. Äldre bilar från 2013-2015 som Tesla Model S och Leaf är fortfarande 'dyra' om man ser till hur gamla de är idag, men bilar från 2018-2020 som är mycket bättre och framförallt nyare är relativt sett billiga i jämförelse.
En 2014 Model S för nästan 400 tkr eller en 2019 för under 600 tkr. Lätt val. En Leaf 62 kWh 2020 med 165 mil på mätaren gick för 233 tkr på KVD i veckan medan man vill ha minst 100 tkr för bilar från 2015.
Det känns som om man nästan fick nypris för lätt begagnade elbilar för ett par år sedan. Är den tiden över?
Jag funderar själv på att byta och har fått två priser från andra märkeshandlare som jag tycker känns lite låga. Men samtidigt är utbudet på blocket m.m. nästan för lågt för att fastslå ett marknadspris. Särskilt eftersom det är svårt att veta på vilken nivå bilarna faktiskt byter ägare. Fått indikerat cirka 700k för min Model S LR 2020 (Raven), 3 200 mil, 21" Twin Turbine, svart inredning, chrome delete och midnight silver lack. Jag tycker det känns lågt, men det kanske är där marknaden ligger idag om man säljer till återförsäljare?
Ska kolla med några renodlade beghandlare med.
Tror du kan få uppåt 800 på KVD. Gick en raven för närmare 900 för några veckor sedan. Visserligen betydligt färre mil, men det var mer än nypris om man räknar med bonusen.
Har följt lite bilar på KVD och Blocket och det känns som om marknaden för nyare begagnade elbilar är sval. Äldre bilar från 2013-2015 som Tesla Model S och Leaf är fortfarande 'dyra' om man ser till hur gamla de är idag, men bilar från 2018-2020 som är mycket bättre och framförallt nyare är relativt sett billiga i jämförelse.
En 2014 Model S för nästan 400 tkr eller en 2019 för under 600 tkr. Lätt val. En Leaf 62 kWh 2020 med 165 mil på mätaren gick för 233 tkr på KVD i veckan medan man vill ha minst 100 tkr för bilar från 2015.
Det känns som om man nästan fick nypris för lätt begagnade elbilar för ett par år sedan. Är den tiden över?
Det beror på att en ny är ett vettigare köp för företag. Samma förmånsvärde som en begagnad osv. För privata köpare är en begagnad Model S för 800 tkr väldigt mycket pengar också. Däremot när de kommer ner mot 500 tkr så är det många som har råd. Därför stannar värdeminskningen av då.
Jag skulle slå till på den nyaste (70D, som är exakt samma modell som jag har själv). Läste någonstans att milen sliter inte så mycket på en elbil som åren gör. Luftfjädring ser jag inte att någon av bilarna har ... Takluckan har jag inte haft några problem med alls. Ska man klaga på något så är det att luckan inte går silkeslent fram och tillbaka utan "vibrerar" lite så det uppstår ett oljud. Har hört det på andra Mod S så det verkar vara "standard". P85S är ju en trevlig kärra, röd lack faller inte alla i smaken men jag gillar det! Pedantskött av Tesla-entusiast är ju också trevligt om man själv är den typen som ställer sig längs bort från kundvagnsskjulen på stormarknaden.
Sedan beror det väl lite på hur du kommer att använda bilen vilken som passar dig bäst. Jag har aldrig haft några problem med att jag haft för lite kräm i batteriet med min 70D. Ska du åka många långresor är fri supercharger trevligt. Själv använde jag SC i går bara för att testa en grej och gången innan var för ett år sedan. Klarar mig bra med att ladda hemma. Den röda hade även dubbelladdare! Smidigt om du ska ladda mycket ute på stan då det går dubbelt så fort. Jag har kört 6000 mil utan att ens äga en typ2-kabel så det beror precis på hur du kommer att använda bilen. Sommaren 2019 när jag började leta efter en Tesla gjorde jag precis som du. Kollade på Blocket och betade av de billigaste bilarna där. Hittade dock ingen på Blocket utan köpte direkt av Tesla istället.
Bilarna från Tesla och på KVD har i princip alltid bättre priser än hos handlare och på Blocket. Nackdelen på äldre bilar är att de är utan fri SuC men däremot med lite bättre garantier.
Borde man se upp med luftfjädring och taklucka? Hur står sig 70d mot 85? Hur borde man tänka?
Tja
De båda -14-modellerna saknar autopilot, det skulle avgjord saken för min del…
/Fimpen
Håller med. Autopilot gör enorm skillnad. Utan den får du inte ens adaptiv farthållare. AP1 har inte alla fancy funktioner som de nya har, men - den är klippstabil, spökbromsar inte och har väl fungerande torkarautomatik (det har strulat en del i de nya bilarna, då man använder sig av kamerorna). Filbyten på AP ingår också, vilket man får betala extra för i nya bilar.
Den har absolut begränsningar, men för lugn motorvägskörning och kökörning tycker jag den sköter jobbet med bravur. Skulle uppskatta att jag har autopiloten på 90% av tiden jag kör bilen.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven