Förmånsvärde på säkert runt 13 tusen "omöjliggör" dock att ha den på firman.
Vad erbjuder Tesla för ränta på privatköp av begagnade bilar?
Tesla verkar ha slutat helt med att ta bilder på sina begbilar. Kontaktade dem för bilder och testprotokoll, men det finns inte bilder och testprotokoll delar de inte längre med kunder.
Ska jag göra en ny Tesla stretch vill jag gärna ha en liten aning om vad jag köper.
Tesla verkar ha slutat helt med att ta bilder på sina begbilar. Kontaktade dem för bilder och testprotokoll, men det finns inte bilder och testprotokoll delar de inte längre med kunder.
Ska jag göra en ny Tesla stretch vill jag gärna ha en liten aning om vad jag köper.
Sysslar dom inte med MRF varudeklaration på sina bilar? Antar att dom inte är med där...
Jag tycker inte det är billigt för en bil som nästan gått 10.000:- mil..
Var det inte några som lyckas knipa nya p100d när raven kom för typ samma pris?
Jo, det var väl runt 850 minus bonus då. Så det är kanske inte optimalt, men den är inte överprissatt. Tyvärr inte ens en MRF-deklaration. Upp till 4 mindre repor per panel kan det vara. Stenskott som går igenom besiktning. Verkligen grisen i säcken.
Jag tycker inte det är billigt för en bil som nästan gått 10.000:- mil..
Var det inte några som lyckas knipa nya p100d när raven kom för typ samma pris?
Allt är relativt. Den är billig relativt mycket på blocket men om inte Tesla ens bemödar sig bjuda på bilder och testprotokoll på en bil som ändå kostar över 700' så kan de ta sig i brasan.
De P100D som gick billigt innan Raven kom kostade väl mer?
Jag tycker inte det är billigt för en bil som nästan gått 10.000:- mil..
Var det inte några som lyckas knipa nya p100d när raven kom för typ samma pris?
Allt är relativt. Den är billig relativt mycket på blocket men om inte Tesla ens bemödar sig bjuda på bilder och testprotokoll på en bil som ändå kostar över 700' så kan de ta sig i brasan.
De P100D som gick billigt innan Raven kom kostade väl mer?
860 var det då för P100D, 800 jämt för vanliga 100D.
Tesla verkar ha slutat helt med att ta bilder på sina begbilar. Kontaktade dem för bilder och testprotokoll, men det finns inte bilder och testprotokoll delar de inte längre med kunder.
Ska jag göra en ny Tesla stretch vill jag gärna ha en liten aning om vad jag köper.
Sysslar dom inte med MRF varudeklaration på sina bilar? Antar att dom inte är med där...
Tesla verkar ha slutat helt med att ta bilder på sina begbilar. Kontaktade dem för bilder och testprotokoll, men det finns inte bilder och testprotokoll delar de inte längre med kunder.
Ska jag göra en ny Tesla stretch vill jag gärna ha en liten aning om vad jag köper.
Sysslar dom inte med MRF varudeklaration på sina bilar? Antar att dom inte är med där...
Får man ut servicehistorik åtminstone då?
Nej, du behöver gamla ägarens godkännande på mail eller liknande. Annars får du inte ut något på mail eller papper bara muntligt, och de är sällan så glada med att stå och berätta för dig i en timmes tid vad bilen exakt gjort för service och reparationer på 10000mil.
Tesla verkar ha slutat helt med att ta bilder på sina begbilar. Kontaktade dem för bilder och testprotokoll, men det finns inte bilder och testprotokoll delar de inte längre med kunder.
Ska jag göra en ny Tesla stretch vill jag gärna ha en liten aning om vad jag köper.
Sysslar dom inte med MRF varudeklaration på sina bilar? Antar att dom inte är med där...
Får man ut servicehistorik åtminstone då?
Nej, servicehistorik ingår inte i MRF varudeklarationen.
Funderar på denna åt min far. Samma konfiguration ny går efter bonusavdrag på 654tkr. Alltså 100tkr lägre pris för den begagnade, men1,5 år gammal, liiite sämre räckvidd, drygt 4000mil på mätaren och lite stenskott. Vettigt, eller bättre gå på en ny?
Funderar på denna åt min far. Samma konfiguration ny går efter bonusavdrag på 654tkr. Alltså 100tkr lägre pris för den begagnade, men1,5 år gammal, liiite sämre räckvidd, drygt 4000mil på mätaren och lite stenskott. Vettigt, eller bättre gå på en ny?
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Som sagt alla bra elbilar står högt i beg pris, men detta är väl ungefär vad dom brukar gå för, så tror den kommer bli såld.
Ännu sjukare är när en Nissan Leaf 40, 2 år gammal kostar ungefär samma som ny. Shit va den är omodern jämfört med e-golf samma årsmodell.
Ny sr+ känns inte så attraktivt prissatt längre tyvärr. Kanske går det att pruta en del på den begagnade.
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Malus-effekten?
Ja, kanske. Men det är även den sista(?) fyrkantiga Volvo-kombin av brukskaraktär och är nog många som vill ha en sån också. Jägare, hundägare...
Är inte bara elbilar som står högt. Volvo XC70 har t ex inte tappat nånting i värde de senaste 2 åren trots att det är en konstruktion som andas 00-tal.
Malus-effekten?
Ja, kanske. Men det är även den sista(?) fyrkantiga Volvo-kombin av brukskaraktär och är nog många som vill ha en sån också. Jägare, hundägare...
Jag jagar älg i ett lag i norrbotten och jag kan vittna om att dom drömmer om XC70 av sista generationen allihop. Dom har rykte att vara robusta och sega bilar.
Såg en trevlig helt vanlig Tesla från 2014 som var vettigt prissatt för den som behöver en vanlig bruksbil. Överlag ett vettigt köp till den som nöjer sig med en äldre variant som inte är den snabbaste men ändå snabb jämfört med "fossila bilar".
Malus effekten har stor påverkan på begagnat marknaden överlag. Min fru har en 2016 dieselbil, den har samma värde idag som för två år sedan - med 3000 mil till, blir nog ett relativs billigt bil ägande.
Många håller sig nog undan att köpa en ny bil när fordonsskatten är 10 000 kr för samma personbil med samma motor som för 3 år sedan klassades som miljöbil med 1700 kr i fordonsskatt.
Den eminenta regeringen har troligen skapat en inlåsningseffekt där många kommer ha kvar gamla bilar, alternativt köpa en begagnad bil istället för en ny. Risken är ju som vanligt att tanken att fasa ut fossilbilar snabbt slog fel så vi i Sverige kommer få en bestående äldre fordonsflotta för att folk inte har råd eller vill betala dom galna skattepålagor som skapats eller har möjligheterna att köpa en elbil i passande storlek.
Den bästa bilen jag haft efter min Tesla är just mina XC70 - solidare bil är nog svårfunnen. Provade 3 Volvo V90CC, XC90, V90 efter det - alla bilarna jojade in till verkstaden och plasterna fick repor direkt, inte alls hållbart över tid, var min erfarenhet.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Malus effekten har stor påverkan på begagnat marknaden överlag. Min fru har en 2016 dieselbil, den har samma värde idag som för två år sedan - med 3000 mil till, blir nog ett relativs billigt bil ägande.
Många håller sig nog undan att köpa en ny bil när fordonsskatten är 10 000 kr för samma personbil med samma motor som för 3 år sedan klassades som miljöbil med 1700 kr i fordonsskatt.
Den eminenta regeringen har troligen skapat en inlåsningseffekt där många kommer ha kvar gamla bilar, alternativt köpa en begagnad bil istället för en ny. Risken är ju som vanligt att tanken att fasa ut fossilbilar snabbt slog fel så vi i Sverige kommer få en bestående äldre fordonsflotta för att folk inte har råd eller vill betala dom galna skattepålagor som skapats eller har möjligheterna att köpa en elbil i passande storlek.
Den bästa bilen jag haft efter min Tesla är just mina XC70 - solidare bil är nog svårfunnen. Provade 3 Volvo V90CC, XC90, V90 efter det - alla bilarna jojade in till verkstaden och plasterna fick repor direkt, inte alls hållbart över tid, var min erfarenhet.[/quote]
Ja det är väl meningen. Vi ska inte fylla på med NYA fossilbilar. Det är det övergripande målet. Antagligen tänker de att många får hålla tillgodo med begagnat tills elbilarna blir billigare.