Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av fakerlind »

bylund skrev:
fakerlind skrev:
Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!
Du kommer bli grymt nöjd med din 90D, men man kan ju säga att räckvidden på Teslor blir bättre över tid, ju mer superladdare som byggs.
Med din 90D kommer du ju ändå längre och gör säkrare omkörningar än 60D :)
Sant! Det där med säkra omkörningar är ju faktiskt väldigt viktigt! Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av TiborBlomhall »

kontakten2 skrev:
Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Hmm kan ju bli en bra artikel av det, ja :D
Kommer nog på torsdag ;)
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.
Och jag som trodde jag har gjort det tillräckligt enkelt med "Ladda upp bild" precis under inmatningsfältet :lol:
Några idéer hur jag skulle kunna göra det ännu enklare?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av HelectriC »

Testade den här coastingmetoden idag och det blir verkligen stor skillnad. Har man bara lite kvar och är orolig för att inte komma fram så är det en jättebra ide, men jag tror inte jag kommer att använda mig av detta allt för ofta. Autopiloten och dess fantastiska fördelar blir helt obrukliga och kan inte användas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 11:50
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Robert von Bahr »

@vigge50 Citat: Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?

Jag tror att jag skrev om det, men det var riktiga köer på Autobahn, så jag körde in på en parkeringsficka och sov ett tag.
Så när jag körde, körde jag på!

Robert
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Jocke73 »

Jag testade lite på motorvägen mellan Eskilstuna och Stockholm i morse. Väldigt svårt i rusningstrafik så det blev lite ryckigt (mycket ovana från mig gissar jag). Slutade på 184wH/km för resan. Brukar ligga på 210 annars så lite gjorde det! Mera öva!!

Men, vi kanske skulle ha en egen tråd för detta? :roll:

/Jocke
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av gellerstam »

Kirre skrev:
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Glöm inte 63A adaptern i så fall .... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Schelin »

Skulle det inte gå att få det som en inställning i bilen, så det sköts automatiskt?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

gellerstam skrev:
Kirre skrev:
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Glöm inte 63A adaptern i så fall .... :-)
32A uttag verkar det väl vara på dem, eller?
Har för mig att det sitter 16 eller 32 uttag vid liftarnas påstigning också.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 11:50
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Robert von Bahr »

Jag skulle säga, att Du inte skall glömma att testa denna metod på vägen NED. Metoden fungerar inte i uppförsbacke!

Robert
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av MSO »

  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av fakerlind »

Robert von Bahr skrev:
Jag skulle säga, att Du inte skall glömma att testa denna metod på vägen NED. Metoden fungerar inte i uppförsbacke!

Robert
Bild
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

Robert von Bahr skrev:
Jag skulle säga, att Du inte skall glömma att testa denna metod på vägen NED. Metoden fungerar inte i uppförsbacke!

Robert
:)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av gellerstam »

Kirre skrev:
gellerstam skrev:
Kirre skrev:
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Glöm inte 63A adaptern i så fall .... :-)
32A uttag verkar det väl vara på dem, eller?
Har för mig att det sitter 16 eller 32 uttag vid liftarnas påstigning också.
Såhär set set ut i Stöten iaf. Men det finns säkert anläggningar med klenare snökanoner .... :lol:
63A.JPG
Tesla Model Y
Skriv svar