Sida 1 av 4

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 09 sep 2016 09:26
av 18650
Det är mycket spekulation om batteriet. Det man kan veta är spänningen som bilen rapporterar vid fulladdat. Vet du sedan antalet celler i serie så kan du räkna ut om batteriet är fullt eller ej när bilen säger 100%. Normala li-ion laddas till 4.2volt men jag har för mig Teslas celler är av HV typ som går att ladda till 4.35volt. Lite googlande och detektivarbete bör ju ge svar på detta. Antalet celler i en 85:a är ju känt, spänningen hos en fulladdad 90:a borde också vara känt.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 09 sep 2016 09:38
av sondell
Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Aha, ja, ok. Då är det i toppen. Bra då vet vi det ;). Teslas batterier är fulladdade vid 4.20 V som är 100%. Ingen buffer i topp. Det är 96 cellmoduler i serie på en 85 kWh bil, som ger 403.2V då fulladdat.
Brickingen tror jag inte du kan räkna ut. Men det står i outputs från Tesla Diagnostics at det är 4 kWh på batterier 70++ kWh. Är nog bara ett ungefärligt värde dock. På min bil har jag 0 km vid 3.3V och har sett andra bilder som visar att bilen stoppar vid 2.9V. Mängden energy mellan säg 2.9V och 2.5V bör då vara bricking protection. Men gränserna kanske varierar något. Dessa gränser baserar sig också på lägsta cellmodulens spanning. Därför det bör vara ett välbalanserat batteri.

En rated km diff på 3 km kan du nog inte dra så mkt slutsatser av.
Din andra fråga.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 10 sep 2016 16:50
av apkungen
Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 10 sep 2016 17:25
av Jensa
apkungen skrev:
Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?
Hur balanserar man då ett 60 eller 70 batteri som är mjukvarubegränsat?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 10 sep 2016 17:43
av Gustafsson
Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 11 sep 2016 22:42
av sondell
Jensa skrev:
apkungen skrev:
Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?
Hur balanserar man då ett 60 eller 70 batteri som är mjukvarubegränsat?
Får väl som vanligt skriva att jag inte tror det behöver laddas fullt alls för att balanseras. Det balanseras hela tiden.

Från min batterimätningsrapport efter Tesla Värmland träffen sist:
"Alla batterier var väl balanserade. En bil hade nästan aldrig körts till låg SOC och fulladdats endast ett fåtal gånger. Var väldigt välbalanserat ändå. Så framhäver än en gång att det är en myt det här med att man ska låta bilen stå fulladdad et tag för att den ska balanseras. Det verkar inte behövas och är om något endast dåligt för batteriet." [ http://tesla.sondell.biz/?p=2736 ]

Däremot kan det ju för BMS'ens skull vara bra att köra en lite djupare laddcykel någon gang. Kan ju förbättra kalibreringen något. Men det såg väldigt linjärt ut i min senaste batterimätningstest så är kanske inte dödsviktigt. Här är den långa rapporten, god läsning ;)

http://tesla.sondell.biz/?p=2755

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 09:24
av Kirre
Gustafsson skrev:
Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D
ok, en strypt 70. Någon med 75 eller 60 får gärna fylla på.

Spänningen vid 93% tom 99% var 354V.
Strömmen och effekten:
93%: 79A - 28kW
95%: 70A - 24kW
97%: 66A - 23kW
98%: 60A - 21kW
99%: 53A - 19kW

När laddningsprocenten slog över till 100% stängde den av direkt och värdena sjönk så snabbt att de inte var relevanta att ta med.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 09:35
av Gustafsson
Kirre skrev:
Gustafsson skrev:
Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D
ok, en strypt 70. Någon med 75 eller 60 får gärna fylla på.

Spänningen vid 93% tom 99% var 354V.
Strömmen och effekten:
93%: 79A - 28kW
95%: 70A - 24kW
97%: 66A - 23kW
98%: 60A - 21kW
99%: 53A - 19kW

När laddningsprocenten slog över till 100% stängde den av direkt och värdena sjönk så snabbt att de inte var relevanta att ta med.
Ok, i min "gamla" 70 sjunker ju laddningen till ännu långsammare laddning nära 100%. Ska kolla nästa gång på SuC vid vilken % den tar emot 53A :-).

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 12:09
av Robert von Bahr
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 12:34
av lator
Bra kört!

Man får komma ihåg att de flesta här kommer från Audi, BMW, Land Rover och liknande premiumbilar och har knappast ecodriving som största nöje. Om man istället har åkt gamla elbilar där man ibland får begränsa sig till 50 km/h för att komma fram så har man liksom en lite annorlunda syn på elförbrukning.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 14:44
av danni
Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Det låter som en helt absurt låg förbrukning. Jag kan som bäst komma ner i ~130 Wh/km men då är det i konstantfart på 70 km/h utan trafik. I motorvägshastighet finns det ingen som helst chans.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 14:55
av kontakten2
122 ?!?! det ær fenomenalt

jag køpte teslan just før att kunna gasa mycket med gott samvete ;)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 15:08
av Robert von Bahr
Hur laddar man upp bilder?

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 15:12
av vigge50
Robert von Bahr skrev:
Hur laddar man upp bilder?

Robert
Tryck på "Välj fil" under där du skriver ditt inlägg och sen "Bifoga filen".

Om du sen vill så kan du sen även placera den i inlägget

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 17:36
av Gustafsson
Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Har provat att hålla nere förbrukningen för "sportens skull" och kan komma ner i dina nivåer när jag kör i Norge där hastigheten på vägarna är begränsade av trafik och långsamt tempo. Dock aldrig vid över 85-90 i hastighet. Ska prova neutraltricket bara för att se nästa gång jag får möjlighet. Läste på ett Priusforum för många år sedan om en liknande teknik som din, vilket användes för att sätta distansrekord på en tank.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 17:49
av sondell
Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Btw. Det linjära sambandet på min bil ger detta
3.254+0.922×0.955=4.134 V
Vid 95.5 %. Är det liknande det du hade eller hade du mindre?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 21:47
av HelectriC
Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr

Say whaaaaaat? Jag har ALDRIG sett en förbrukning i min bil under 165. På Autobahn aldrig under 220. 122, hur i hela skogen klarar man det? Kör du i 70 och blir omkörd av lastbilar eller slipstreamar du bakom en i 90? Då kan jag tänka mig att det funkar. Så orkar jag definitivt inte åka, hade ju fått skrattande tyskar med mobiltelefon i handen hela tiden ;)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 21:51
av grenhall
Personligen tycker jag det är ansträngande att komma ner under 200Wh så därför tänker jag sluta försöka.

122Wh hade jag inte ens kommit ner om jag låtit bilen "creep:a" fram och jag gått utanför.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 21:51
av danni
Här är vad jag åstadkommit i 70:

Bild

Det var lite backar så jag hade säkert kunnat komma ner lite längre med lite medvetenhet och neutral-tricket. Och här på motorväg:

Bild

Men 122 låter fortfarande absurt lågt, vettesjutton om jag alls kan komma ner dit.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 22:14
av Kirre
122 utan att vara trafikfarlig låter på gränsen till omöjligt...

I söndags lyckades vi komma ner i snitt 150wh/km mellan Kalmar och Sillekrog. Laddade fullt på SuC Kalmar, höll fartgränserna slaviskt och hade ändå 95km kvar när vi nådde Sillekrog, så nog går det att köra snålt om man vill och vädret är optimalt. 339km och 51kWh förbrukade :)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 23:34
av Jocke73
Blev tvungen att skjutsa syrran efter att hennes Öpel kastat in handduken. ToR Eskilstuna - Katrineholm med ägg under gaspedalen:
image.jpeg
S70D pratar vi om här och jag hade både värmen på och en frusen syster med rumpvärme hela vägen.

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 06:54
av Robert von Bahr
Jag erkänner, att 122 är snålt, även för mig. Här använde jag alla tricks jag kan, utom slipstreaming, vilket jag anser vara livsfarligt.
Grejen är, att bilen väger 2,5 ton (jag var ganska lastad) och har nästan inget luftmotstånd. Detta innebär, att den levande massan, givet rätt däcktryck (har nitrogen) fortsätter framåt ganska länge, innan det blir dags att göra nästa spurt.
Självklart håller jag mig till den givna trafikfarten. I detta fall var det ganska långa köer på en del sträckor - en gång var det så fast, att jag körde in i en "Rastplatz" och tog en tupplur sittande i bilen. När jag var ute på vägen, bortseende från köbildningarna, hade jag väl ett genomsnitt på c. 90, vilket betyder upp till 100, rulla till 80 och upp igen. Rulla så fort det finns den minsta nedförsbacke. Inte accellerera uppför. Aldrig använda fotbromsen. Planera med motorbroms, om det syns, att det kommer att stoppa framåt. De sista milen körde jag litet långsammare, kanske 70-80. Det hällregnade och jag blev litet nervös. Men då blev också genomsnittet på de sista 50 km 104 Wm/km...
Jag lovar, jag tänker inte ett dugg på detta när jag kör - det sitter i ryggmärgen.
Har ett lifetime average (3 års körning vinter och sommar, med vinterdäck (dubbeldubbade Nokia) och sommardäck, nästan 5'000 mil) på 153. Det inkluderar alla demoaccellerationer i början...jag har ju Tesla Nr 1 i Sverige och det fanns en del intresserade...
Resa Stockholm - Payerbach (100 km söder Wien) retur (sådär 500 mil) på genomsnitt 143 (3 pers och fullt bagage). Returen tog 46 timmar inkl. ladda/sova, så jag stod på ganska bra.
Jag är ledsen, teknisk idiot. Vet inte ens hur spara en jpg. Om någon vill ladda upp 2 bilder åt mig kan jag skicka dem med email.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 09:59
av Gustafsson
Fortsätter OT Borde eg höra till nån tråd om hypermiling av Tesla.
Din teknik "pulse and glide" som den kallas, trodde jag funkade mest på ICE, teoretiskt kan man där få upp till tre ggr räckvidden enl Wiki. Det beror ju på att en bensinmotor är extremt ineffektiv vid låg konstant belastning, men bättre vid ung max vridmoment. I ditt fall med en RWD där de flesta kan nå ca 180 Wh/km (rätta mig om jag har fel) har du ändå ca 30% lägre förbrukning. Det är inte dåligt alls. Min lifetime ligger på 193 efter ett år i D modellen, men då "sparar" jag inte till vardags, bara när det behövs...

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 10:22
av MSO
Gustafsson skrev:
Fortsätter OT Borde eg höra till nån tråd om hypermiling av Tesla.
Din teknik "pulse and glide" som den kallas, trodde jag funkade mest på ICE, teoretiskt kan man där få upp till tre ggr räckvidden enl Wiki. Det beror ju på att en bensinmotor är extremt ineffektiv vid låg konstant belastning, men bättre vid ung max vridmoment. I ditt fall med en RWD där de flesta kan nå ca 180 Wh/km (rätta mig om jag har fel) har du ändå ca 30% lägre förbrukning. Det är inte dåligt alls. Min lifetime ligger på 193 efter ett år i D modellen, men då "sparar" jag inte till vardags, bara när det behövs...
Pulse and glide är som sagt riktigt bra med en ICE, för att man då kan ligga i den sk "musslan" vid varje pådrag (där motorn jobbar optimalt). Jag har kört bilar med sån mjukvara i ett ECO-läge av farthållaren, och det måste jag säga fungerade fint på skapligt tomma vägar. Snålt gick det iaf.
Så länge man inte regenar borde det dock inte vara speciellt mycket vinst i att göra så med en elmotor om vi inte snackar väldigt låga laster (där även elmotorn är ineffektiv):
Efficiency.PNG
Men siffrorna här i tråden talar ju ett tydligt språk. 122Wh/km snitt utan slipstream är löjligt lågt! Jag lär testa lite! Körde min Skoda Octavia 1.6Tdi Gbg-Linköping på 0.31l/10km, så ni har med hypermilingeliten att göra här... :P

Tesla: Ge mig Pulse&Glide-mjukvara och ett par I3-style täckta cykelhjul att hänga på plz. :P

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 13:50
av kontakten2
Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Antar du kör med låg regen så du tappar så lite effekt så möjligt genom systemet (alla vet det e bättre att glida fram än motorbromsa pga effektförlusterna)

Du kunde starta en sport här. :)

En annan femma, hur har du slitit däcken?