Sida 1 av 4

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 14:44
av danni
Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Det låter som en helt absurt låg förbrukning. Jag kan som bäst komma ner i ~130 Wh/km men då är det i konstantfart på 70 km/h utan trafik. I motorvägshastighet finns det ingen som helst chans.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 14:55
av kontakten2
122 ?!?! det ær fenomenalt

jag køpte teslan just før att kunna gasa mycket med gott samvete ;)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 15:08
av Robert von Bahr
Hur laddar man upp bilder?

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 15:12
av vigge50
Robert von Bahr skrev:
Hur laddar man upp bilder?

Robert
Tryck på "Välj fil" under där du skriver ditt inlägg och sen "Bifoga filen".

Om du sen vill så kan du sen även placera den i inlägget

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 17:36
av Gustafsson
Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Har provat att hålla nere förbrukningen för "sportens skull" och kan komma ner i dina nivåer när jag kör i Norge där hastigheten på vägarna är begränsade av trafik och långsamt tempo. Dock aldrig vid över 85-90 i hastighet. Ska prova neutraltricket bara för att se nästa gång jag får möjlighet. Läste på ett Priusforum för många år sedan om en liknande teknik som din, vilket användes för att sätta distansrekord på en tank.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 17:49
av sondell
Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Btw. Det linjära sambandet på min bil ger detta
3.254+0.922×0.955=4.134 V
Vid 95.5 %. Är det liknande det du hade eller hade du mindre?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 21:47
av HelectriC
Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr

Say whaaaaaat? Jag har ALDRIG sett en förbrukning i min bil under 165. På Autobahn aldrig under 220. 122, hur i hela skogen klarar man det? Kör du i 70 och blir omkörd av lastbilar eller slipstreamar du bakom en i 90? Då kan jag tänka mig att det funkar. Så orkar jag definitivt inte åka, hade ju fått skrattande tyskar med mobiltelefon i handen hela tiden ;)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 21:51
av grenhall
Personligen tycker jag det är ansträngande att komma ner under 200Wh så därför tänker jag sluta försöka.

122Wh hade jag inte ens kommit ner om jag låtit bilen "creep:a" fram och jag gått utanför.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 21:51
av danni
Här är vad jag åstadkommit i 70:

Bild

Det var lite backar så jag hade säkert kunnat komma ner lite längre med lite medvetenhet och neutral-tricket. Och här på motorväg:

Bild

Men 122 låter fortfarande absurt lågt, vettesjutton om jag alls kan komma ner dit.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 22:14
av Kirre
122 utan att vara trafikfarlig låter på gränsen till omöjligt...

I söndags lyckades vi komma ner i snitt 150wh/km mellan Kalmar och Sillekrog. Laddade fullt på SuC Kalmar, höll fartgränserna slaviskt och hade ändå 95km kvar när vi nådde Sillekrog, så nog går det att köra snålt om man vill och vädret är optimalt. 339km och 51kWh förbrukade :)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 12 sep 2016 23:34
av Jocke73
Blev tvungen att skjutsa syrran efter att hennes Öpel kastat in handduken. ToR Eskilstuna - Katrineholm med ägg under gaspedalen:
image.jpeg
S70D pratar vi om här och jag hade både värmen på och en frusen syster med rumpvärme hela vägen.

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 06:54
av Robert von Bahr
Jag erkänner, att 122 är snålt, även för mig. Här använde jag alla tricks jag kan, utom slipstreaming, vilket jag anser vara livsfarligt.
Grejen är, att bilen väger 2,5 ton (jag var ganska lastad) och har nästan inget luftmotstånd. Detta innebär, att den levande massan, givet rätt däcktryck (har nitrogen) fortsätter framåt ganska länge, innan det blir dags att göra nästa spurt.
Självklart håller jag mig till den givna trafikfarten. I detta fall var det ganska långa köer på en del sträckor - en gång var det så fast, att jag körde in i en "Rastplatz" och tog en tupplur sittande i bilen. När jag var ute på vägen, bortseende från köbildningarna, hade jag väl ett genomsnitt på c. 90, vilket betyder upp till 100, rulla till 80 och upp igen. Rulla så fort det finns den minsta nedförsbacke. Inte accellerera uppför. Aldrig använda fotbromsen. Planera med motorbroms, om det syns, att det kommer att stoppa framåt. De sista milen körde jag litet långsammare, kanske 70-80. Det hällregnade och jag blev litet nervös. Men då blev också genomsnittet på de sista 50 km 104 Wm/km...
Jag lovar, jag tänker inte ett dugg på detta när jag kör - det sitter i ryggmärgen.
Har ett lifetime average (3 års körning vinter och sommar, med vinterdäck (dubbeldubbade Nokia) och sommardäck, nästan 5'000 mil) på 153. Det inkluderar alla demoaccellerationer i början...jag har ju Tesla Nr 1 i Sverige och det fanns en del intresserade...
Resa Stockholm - Payerbach (100 km söder Wien) retur (sådär 500 mil) på genomsnitt 143 (3 pers och fullt bagage). Returen tog 46 timmar inkl. ladda/sova, så jag stod på ganska bra.
Jag är ledsen, teknisk idiot. Vet inte ens hur spara en jpg. Om någon vill ladda upp 2 bilder åt mig kan jag skicka dem med email.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 09:59
av Gustafsson
Fortsätter OT Borde eg höra till nån tråd om hypermiling av Tesla.
Din teknik "pulse and glide" som den kallas, trodde jag funkade mest på ICE, teoretiskt kan man där få upp till tre ggr räckvidden enl Wiki. Det beror ju på att en bensinmotor är extremt ineffektiv vid låg konstant belastning, men bättre vid ung max vridmoment. I ditt fall med en RWD där de flesta kan nå ca 180 Wh/km (rätta mig om jag har fel) har du ändå ca 30% lägre förbrukning. Det är inte dåligt alls. Min lifetime ligger på 193 efter ett år i D modellen, men då "sparar" jag inte till vardags, bara när det behövs...

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 10:22
av MSO
Gustafsson skrev:
Fortsätter OT Borde eg höra till nån tråd om hypermiling av Tesla.
Din teknik "pulse and glide" som den kallas, trodde jag funkade mest på ICE, teoretiskt kan man där få upp till tre ggr räckvidden enl Wiki. Det beror ju på att en bensinmotor är extremt ineffektiv vid låg konstant belastning, men bättre vid ung max vridmoment. I ditt fall med en RWD där de flesta kan nå ca 180 Wh/km (rätta mig om jag har fel) har du ändå ca 30% lägre förbrukning. Det är inte dåligt alls. Min lifetime ligger på 193 efter ett år i D modellen, men då "sparar" jag inte till vardags, bara när det behövs...
Pulse and glide är som sagt riktigt bra med en ICE, för att man då kan ligga i den sk "musslan" vid varje pådrag (där motorn jobbar optimalt). Jag har kört bilar med sån mjukvara i ett ECO-läge av farthållaren, och det måste jag säga fungerade fint på skapligt tomma vägar. Snålt gick det iaf.
Så länge man inte regenar borde det dock inte vara speciellt mycket vinst i att göra så med en elmotor om vi inte snackar väldigt låga laster (där även elmotorn är ineffektiv):
Efficiency.PNG
Men siffrorna här i tråden talar ju ett tydligt språk. 122Wh/km snitt utan slipstream är löjligt lågt! Jag lär testa lite! Körde min Skoda Octavia 1.6Tdi Gbg-Linköping på 0.31l/10km, så ni har med hypermilingeliten att göra här... :P

Tesla: Ge mig Pulse&Glide-mjukvara och ett par I3-style täckta cykelhjul att hänga på plz. :P

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 13:50
av kontakten2
Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Antar du kör med låg regen så du tappar så lite effekt så möjligt genom systemet (alla vet det e bättre att glida fram än motorbromsa pga effektförlusterna)

Du kunde starta en sport här. :)

En annan femma, hur har du slitit däcken?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 14:07
av Robert von Bahr
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 14:47
av Jocke73
Om du skickar bilderna till mig: joakim.schutt@gmail.com så kan jag lägga upp dem.

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 15:38
av Robert von Bahr
Bilderna (3) äro skickade. Stort tack för hjälpen.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 16:01
av vigge50
Robert von Bahr skrev:

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert
Det är Tibor som driver detta forumet och skriver nyheterna som publiceras varje vardagsmorgon så om du har lite dokumentation så skulle han säkert vilja skriva en artikel om det. Under förutsättningarna att du går med på det så klart.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 16:22
av MSO
Robert von Bahr skrev:
Ööööh, vem är Tibor? Är ny på denna site. :)
Grundkursen:
* Tibor är grundare och admin. För att låta som de coola killarna ska du helst kalla honom "överstepräst" följt av godtycklig smiley.
* Om nåt är på gång kommer det alltid på en torsdag. Det spelar ingen roll hur forumklyschigt det är och hur många tusen gånger denna referens har använts. Det finns alltid nån som tycker det finns plats för skämtet en gång till. Syftar till Elons sedvanligt optimistiska tidsplaner, där autopiloten skulle komma "på torsdag". Med facit i hand sen oklart vilken.
* Hybris är drygast, men ändå underbar och älskad av alla. Förespråkar avhållsamhet när det gäller Model X. Alltså att undvika att ha sex med bilen. Lite avdankad nu, men surfar ff på fornstora dagar.
* Danni är sakligast. Helectric är stadigt produktiv. Zoidberg kör tåg och hade en tidig 60. Bylund är mångfacetterad. HerrX clickbaitsemestrar. e1m5r kommer starkt. Vigge50 diskuterar gärna i SpaceX-trådar.

Det är allt du behöver veta.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 18:04
av HelectriC
MSO skrev:
Robert von Bahr skrev:
Ööööh, vem är Tibor? Är ny på denna site. :)
Grundkursen:
* Tibor är grundare och admin. För att låta som de coola killarna ska du helst kalla honom "överstepräst" följt av godtycklig smiley.
* Om nåt är på gång kommer det alltid på en torsdag. Det spelar ingen roll hur forumklyschigt det är och hur många tusen gånger denna referens har använts. Det finns alltid nån som tycker det finns plats för skämtet en gång till. Syftar till Elons sedvanligt optimistiska tidsplaner, där autopiloten skulle komma "på torsdag". Med facit i hand sen oklart vilken.
* Hybris är drygast, men ändå underbar och älskad av alla. Förespråkar avhållsamhet när det gäller Model X. Alltså att undvika att ha sex med bilen. Lite avdankad nu, men surfar ff på fornstora dagar.
* Danni är sakligast. Helectric är stadigt produktiv. Zoidberg kör tåg och hade en tidig 60. Bylund är mångfacetterad. HerrX clickbaitsemestrar. e1m5r kommer starkt. Vigge50 diskuterar gärna i SpaceX-trådar.

Det är allt du behöver veta.
Haha, bra sammanfattning :D

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 20:48
av mati
För att gå tillbaka till OT så tyckte jag det var intressant med snålkörningsteknikerna. Jag slipstreamade häromdagen nästan hela vägen ner till SC i Mölndal när min UMC hade pajat. Jag kom ner till 1,6kWh milen men lägre än så trodde jag inte var möjligt när man inte vill bli en trafikfara. Dessutom hade jag en tid att passa.
Förr i tiden, när jag körde ICE-bil, var jag ganska bra på alla möjliga ekodriving-tekniker, men jag trodde att just rullandet inte ger någon märkbar effekt med en elbil. Jag kom aldrig på idén att testa det, eftersom jag var övertygad om att det bara fungerar för förbränningmotorer som inte har regen. Så hur rullar man då bäst? Lägger man i N eller räcker det att hålla gasen "lagom i mitten" så att säga?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:08
av bylund
Att hålla acceleratorn i mitten har samma effekt som att lägga i N, och man kommer in i det hyfsat snabbt. Och då du inte har AP har du väl lyxen att alltid se effektmätaren i bild? Annars är det energiappen som gäller för att se den.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:34
av Jocke73
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert
Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)
IMG_1671.JPG
IMG_1669.JPG
IMG_1670.JPG
Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:39
av Robert von Bahr
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
En liten vipp på långfingret och N är i - Du rullar. En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka. Du har en evighet på Dig att anpassa gasen - ingen passagerare har de senaste åren någonsin haft en aning om när jag rullar eller ej, eller växlar, om de inte tittar.

När rulla? Det har med topografin och vindriktningen att göra. Om jag har fritt bakom mig, vippar jag in N strax före krönet på en uppförsbacke. Tappar några kmh, men sparar en massa energi och framför allt behöver jag inte motorbromsa, om den rullar för fort nedåt. På raksträckor med vinden i ryggen, upp i 100, rulla till c. 75/80, upp till 100, titta ofta i backspegeln och fortsätt så.

Tappar kmh?? Usch då! Jaså?

Om jag tar sträckan Stockholm - Oslo, så är den c. 52 mil, varav c. 36 i Sverige.

Med en snittfart på 80 (vilket betyder c. 100 som snabbast) tar en mil 7,5 minuter. Med en snittfart på 100 (vilket är svårt t.o.m. i Sverige och omöjligt i Norge) tar samma mil 6 min. Skillnad hela 90 sekunder. Totalt på sträckan Sth - Oslo en skillnad på 54 minuter (i Norge är bådadera hastigheterna omöjliga), MEN jag stannar vare sig i Arboga eller Karlstad och tankar utan tuffar lugnt vidare. Om man säger, att en normal tankning (för att inte tala om 2) tar c. 30 minuter, så är skillnad i totaltid c. 25 minuter, och jag kommer fram betydligt mer lugn, ostressad och utvilad, bilen med motor och däck mår väsentligt bättre och miljön suckar av glädje. Enkelt val - för mig, men jag är gammal och behöver inte visa alla andra hur fort min bil verkligen kan accellerera.
Så länge man har ett öga i backspegeln och hjälper stressviktors att köra om, är detta inte på något sätt trafikfarligt. Men vänligt mot alla, bil, förare och miljö.

Robert