Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Jocke73 » 12 sep 2016 22:34

Blev tvungen att skjutsa syrran efter att hennes Öpel kastat in handduken. ToR Eskilstuna - Katrineholm med ägg under gaspedalen:
image.jpeg

S70D pratar vi om här och jag hade både värmen på och en frusen syster med rumpvärme hela vägen.

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 13 sep 2016 05:54

Jag erkänner, att 122 är snålt, även för mig. Här använde jag alla tricks jag kan, utom slipstreaming, vilket jag anser vara livsfarligt.
Grejen är, att bilen väger 2,5 ton (jag var ganska lastad) och har nästan inget luftmotstånd. Detta innebär, att den levande massan, givet rätt däcktryck (har nitrogen) fortsätter framåt ganska länge, innan det blir dags att göra nästa spurt.
Självklart håller jag mig till den givna trafikfarten. I detta fall var det ganska långa köer på en del sträckor - en gång var det så fast, att jag körde in i en "Rastplatz" och tog en tupplur sittande i bilen. När jag var ute på vägen, bortseende från köbildningarna, hade jag väl ett genomsnitt på c. 90, vilket betyder upp till 100, rulla till 80 och upp igen. Rulla så fort det finns den minsta nedförsbacke. Inte accellerera uppför. Aldrig använda fotbromsen. Planera med motorbroms, om det syns, att det kommer att stoppa framåt. De sista milen körde jag litet långsammare, kanske 70-80. Det hällregnade och jag blev litet nervös. Men då blev också genomsnittet på de sista 50 km 104 Wm/km...
Jag lovar, jag tänker inte ett dugg på detta när jag kör - det sitter i ryggmärgen.
Har ett lifetime average (3 års körning vinter och sommar, med vinterdäck (dubbeldubbade Nokia) och sommardäck, nästan 5'000 mil) på 153. Det inkluderar alla demoaccellerationer i början...jag har ju Tesla Nr 1 i Sverige och det fanns en del intresserade...
Resa Stockholm - Payerbach (100 km söder Wien) retur (sådär 500 mil) på genomsnitt 143 (3 pers och fullt bagage). Returen tog 46 timmar inkl. ladda/sova, så jag stod på ganska bra.
Jag är ledsen, teknisk idiot. Vet inte ens hur spara en jpg. Om någon vill ladda upp 2 bilder åt mig kan jag skicka dem med email.

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 13 sep 2016 08:59

Fortsätter OT Borde eg höra till nån tråd om hypermiling av Tesla.
Din teknik "pulse and glide" som den kallas, trodde jag funkade mest på ICE, teoretiskt kan man där få upp till tre ggr räckvidden enl Wiki. Det beror ju på att en bensinmotor är extremt ineffektiv vid låg konstant belastning, men bättre vid ung max vridmoment. I ditt fall med en RWD där de flesta kan nå ca 180 Wh/km (rätta mig om jag har fel) har du ändå ca 30% lägre förbrukning. Det är inte dåligt alls. Min lifetime ligger på 193 efter ett år i D modellen, men då "sparar" jag inte till vardags, bara när det behövs...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MSO » 13 sep 2016 09:22

Gustafsson skrev:Fortsätter OT Borde eg höra till nån tråd om hypermiling av Tesla.
Din teknik "pulse and glide" som den kallas, trodde jag funkade mest på ICE, teoretiskt kan man där få upp till tre ggr räckvidden enl Wiki. Det beror ju på att en bensinmotor är extremt ineffektiv vid låg konstant belastning, men bättre vid ung max vridmoment. I ditt fall med en RWD där de flesta kan nå ca 180 Wh/km (rätta mig om jag har fel) har du ändå ca 30% lägre förbrukning. Det är inte dåligt alls. Min lifetime ligger på 193 efter ett år i D modellen, men då "sparar" jag inte till vardags, bara när det behövs...

Pulse and glide är som sagt riktigt bra med en ICE, för att man då kan ligga i den sk "musslan" vid varje pådrag (där motorn jobbar optimalt). Jag har kört bilar med sån mjukvara i ett ECO-läge av farthållaren, och det måste jag säga fungerade fint på skapligt tomma vägar. Snålt gick det iaf.
Så länge man inte regenar borde det dock inte vara speciellt mycket vinst i att göra så med en elmotor om vi inte snackar väldigt låga laster (där även elmotorn är ineffektiv):
Efficiency.PNG

Men siffrorna här i tråden talar ju ett tydligt språk. 122Wh/km snitt utan slipstream är löjligt lågt! Jag lär testa lite! Körde min Skoda Octavia 1.6Tdi Gbg-Linköping på 0.31l/10km, så ni har med hypermilingeliten att göra här... :P

Tesla: Ge mig Pulse&Glide-mjukvara och ett par I3-style täckta cykelhjul att hänga på plz. :P
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 13 sep 2016 12:50

Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Antar du kör med låg regen så du tappar så lite effekt så möjligt genom systemet (alla vet det e bättre att glida fram än motorbromsa pga effektförlusterna)

Du kunde starta en sport här. :)

En annan femma, hur har du slitit däcken?
Bygga egen Baslåda till Teslan? Busenkelt. Klicka här Bygg din Tesla Baslåda

S85D
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 13 sep 2016 13:07

Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jocke73 » 13 sep 2016 13:47

Om du skickar bilderna till mig: joakim.schutt@gmail.com så kan jag lägga upp dem.

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 13 sep 2016 14:38

Bilderna (3) äro skickade. Stort tack för hjälpen.

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 13 sep 2016 15:01

Robert von Bahr skrev:
Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert

Det är Tibor som driver detta forumet och skriver nyheterna som publiceras varje vardagsmorgon så om du har lite dokumentation så skulle han säkert vilja skriva en artikel om det. Under förutsättningarna att du går med på det så klart.
vigge50

Inläggav Teslaägare MSO » 13 sep 2016 15:22

Robert von Bahr skrev:Ööööh, vem är Tibor? Är ny på denna site. :)

Grundkursen:
* Tibor är grundare och admin. För att låta som de coola killarna ska du helst kalla honom "överstepräst" följt av godtycklig smiley.
* Om nåt är på gång kommer det alltid på en torsdag. Det spelar ingen roll hur forumklyschigt det är och hur många tusen gånger denna referens har använts. Det finns alltid nån som tycker det finns plats för skämtet en gång till. Syftar till Elons sedvanligt optimistiska tidsplaner, där autopiloten skulle komma "på torsdag". Med facit i hand sen oklart vilken.
* Hybris är drygast, men ändå underbar och älskad av alla. Förespråkar avhållsamhet när det gäller Model X. Alltså att undvika att ha sex med bilen. Lite avdankad nu, men surfar ff på fornstora dagar.
* Danni är sakligast. Helectric är stadigt produktiv. Zoidberg kör tåg och hade en tidig 60. Bylund är mångfacetterad. HerrX clickbaitsemestrar. e1m5r kommer starkt. Vigge50 diskuterar gärna i SpaceX-trådar.

Det är allt du behöver veta.
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S