Sida 2 av 4

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 18:04
av HelectriC
MSO skrev:
Robert von Bahr skrev:
Ööööh, vem är Tibor? Är ny på denna site. :)
Grundkursen:
* Tibor är grundare och admin. För att låta som de coola killarna ska du helst kalla honom "överstepräst" följt av godtycklig smiley.
* Om nåt är på gång kommer det alltid på en torsdag. Det spelar ingen roll hur forumklyschigt det är och hur många tusen gånger denna referens har använts. Det finns alltid nån som tycker det finns plats för skämtet en gång till. Syftar till Elons sedvanligt optimistiska tidsplaner, där autopiloten skulle komma "på torsdag". Med facit i hand sen oklart vilken.
* Hybris är drygast, men ändå underbar och älskad av alla. Förespråkar avhållsamhet när det gäller Model X. Alltså att undvika att ha sex med bilen. Lite avdankad nu, men surfar ff på fornstora dagar.
* Danni är sakligast. Helectric är stadigt produktiv. Zoidberg kör tåg och hade en tidig 60. Bylund är mångfacetterad. HerrX clickbaitsemestrar. e1m5r kommer starkt. Vigge50 diskuterar gärna i SpaceX-trådar.

Det är allt du behöver veta.
Haha, bra sammanfattning :D

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 20:48
av mati
För att gå tillbaka till OT så tyckte jag det var intressant med snålkörningsteknikerna. Jag slipstreamade häromdagen nästan hela vägen ner till SC i Mölndal när min UMC hade pajat. Jag kom ner till 1,6kWh milen men lägre än så trodde jag inte var möjligt när man inte vill bli en trafikfara. Dessutom hade jag en tid att passa.
Förr i tiden, när jag körde ICE-bil, var jag ganska bra på alla möjliga ekodriving-tekniker, men jag trodde att just rullandet inte ger någon märkbar effekt med en elbil. Jag kom aldrig på idén att testa det, eftersom jag var övertygad om att det bara fungerar för förbränningmotorer som inte har regen. Så hur rullar man då bäst? Lägger man i N eller räcker det att hålla gasen "lagom i mitten" så att säga?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:08
av bylund
Att hålla acceleratorn i mitten har samma effekt som att lägga i N, och man kommer in i det hyfsat snabbt. Och då du inte har AP har du väl lyxen att alltid se effektmätaren i bild? Annars är det energiappen som gäller för att se den.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:34
av Jocke73
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert
Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)
IMG_1671.JPG
IMG_1669.JPG
IMG_1670.JPG
Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:39
av Robert von Bahr
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
En liten vipp på långfingret och N är i - Du rullar. En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka. Du har en evighet på Dig att anpassa gasen - ingen passagerare har de senaste åren någonsin haft en aning om när jag rullar eller ej, eller växlar, om de inte tittar.

När rulla? Det har med topografin och vindriktningen att göra. Om jag har fritt bakom mig, vippar jag in N strax före krönet på en uppförsbacke. Tappar några kmh, men sparar en massa energi och framför allt behöver jag inte motorbromsa, om den rullar för fort nedåt. På raksträckor med vinden i ryggen, upp i 100, rulla till c. 75/80, upp till 100, titta ofta i backspegeln och fortsätt så.

Tappar kmh?? Usch då! Jaså?

Om jag tar sträckan Stockholm - Oslo, så är den c. 52 mil, varav c. 36 i Sverige.

Med en snittfart på 80 (vilket betyder c. 100 som snabbast) tar en mil 7,5 minuter. Med en snittfart på 100 (vilket är svårt t.o.m. i Sverige och omöjligt i Norge) tar samma mil 6 min. Skillnad hela 90 sekunder. Totalt på sträckan Sth - Oslo en skillnad på 54 minuter (i Norge är bådadera hastigheterna omöjliga), MEN jag stannar vare sig i Arboga eller Karlstad och tankar utan tuffar lugnt vidare. Om man säger, att en normal tankning (för att inte tala om 2) tar c. 30 minuter, så är skillnad i totaltid c. 25 minuter, och jag kommer fram betydligt mer lugn, ostressad och utvilad, bilen med motor och däck mår väsentligt bättre och miljön suckar av glädje. Enkelt val - för mig, men jag är gammal och behöver inte visa alla andra hur fort min bil verkligen kan accellerera.
Så länge man har ett öga i backspegeln och hjälper stressviktors att köra om, är detta inte på något sätt trafikfarligt. Men vänligt mot alla, bil, förare och miljö.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:40
av HelectriC
Det är knappt så man tror det, helt otroligt :o

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:43
av HelectriC
Hade varit kul att se hur långt du klarar att komma med en Leaf eller eGolf. Du borde ligga en bra bit över 20mil.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 21:54
av Robert von Bahr
Det får vi aldrig veta. Himmel, jag har ju Tesla!!!

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 22:46
av fakerlind
Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 22:50
av bylund
fakerlind skrev:
Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!
Du kommer bli grymt nöjd med din 90D, men man kan ju säga att räckvidden på Teslor blir bättre över tid, ju mer superladdare som byggs.
Med din 90D kommer du ju ändå längre och gör säkrare omkörningar än 60D :)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 23:47
av MSO
Robert von Bahr skrev:
En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka.
Det går väl att dra åt samma håll också?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 06:33
av LarsL
Bra siffror, de är i nivå med vad jag haft på Leafen nu i sommar. Men totalen blir sämre eftersom den är ineffektivare på vintern. Jag har inte heller kört så här extremt helt enkelt för att jag inte behövt, laddarna har stått så pass nära varandra att det bara varit att åka.

Helt klart visar detta att det är få som måste ha ett större batteri än 60kWh. Du borde komma en 38-40 mil med en 60 eller mer om du snålkör.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 07:29
av Robert von Bahr
@ LarsL

Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.

Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?

Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.

@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.


Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 08:52
av gellerstam
Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Klocka.jpg

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 08:56
av zyax
gellerstam skrev:
Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Klocka.jpg
21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:26
av gellerstam
zyax skrev:
gellerstam skrev:
Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Klocka.jpg
21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.
Den långa visaren pekar ju på 31 ! MAO 21:31:48 Kan ju aldrig avrundas till 21:30 ?!

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:32
av HelectriC
Robert von Bahr skrev:
@ LarsL

Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.

Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?

Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.

@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.


Robert
skulle vara kul att höra dig diskutera med vår käre gästspelare GustavT, som var inne och röjde runt på forumet för ett tag sedan (tråden hette väl nåt i stil med "P100D mot fossilbil" eller nåt i den stilen om du vill söka). Man kan väl säga att han tenderar mer åt det håll du höll till på med Mercan ;)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:32
av Robert von Bahr
Klockan är rätt. Den analoga har en kontinuerlig rörelse - den digitala rör sig en gång/min.
12 sekunder efter bilden slog den digitala om till 21.31 och de visade lika.

Jag var nere i bilen och kollade - allt stämmer.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:36
av mati
Robert von Bahr skrev:
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. Har man lyckats att hålla en Volvo under en halvliter ska man för f*n få till att köra toksnålt med en Tesla. :)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:41
av mati
Robert von Bahr skrev:
@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Det är riktigt, jag testade det i morse. Till N kommer man på vilket sätt som helst.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:42
av danni
mati skrev:
Robert von Bahr skrev:
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. :)
Då körde du ändå ganska långsamt. Jag körde nyligen på autopilot inställd på 110 i högerfilen på motorvägen, körde om lastbilar men försökte undvika omkörningar i övrigt, och höll en snitthastighet på över 100 km/h och kom ändå ner i 159:

Bild

Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).

Apropå range mode - kör du med range mode på när du når de här siffrorna, Robert?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:43
av MSO
Robert von Bahr skrev:
Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Robert
Ah, det är så jag menar. Jag drar ner (lätt) för N, och sen ner igen för D.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:52
av mati
danni skrev:
Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 10:11
av danni
mati skrev:
danni skrev:
Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt:

Bild

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 10:19
av mati
danni skrev:
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt...
Ja, det ser ju rimligt ut. Jag brukar också ligga däromkring när jag kör på 70-vägarna hemma. Något högre kanske. Men som sagt, en P85 är inte riktigt så snål.