Sida 3 av 4

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 13 sep 2016 23:47
av MSO
Robert von Bahr skrev:
En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka.
Det går väl att dra åt samma håll också?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 06:33
av LarsL
Bra siffror, de är i nivå med vad jag haft på Leafen nu i sommar. Men totalen blir sämre eftersom den är ineffektivare på vintern. Jag har inte heller kört så här extremt helt enkelt för att jag inte behövt, laddarna har stått så pass nära varandra att det bara varit att åka.

Helt klart visar detta att det är få som måste ha ett större batteri än 60kWh. Du borde komma en 38-40 mil med en 60 eller mer om du snålkör.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 07:29
av Robert von Bahr
@ LarsL

Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.

Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?

Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.

@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.


Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 08:52
av gellerstam
Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Klocka.jpg

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 08:56
av zyax
gellerstam skrev:
Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Klocka.jpg
21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:26
av gellerstam
zyax skrev:
gellerstam skrev:
Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Klocka.jpg
21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.
Den långa visaren pekar ju på 31 ! MAO 21:31:48 Kan ju aldrig avrundas till 21:30 ?!

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:32
av HelectriC
Robert von Bahr skrev:
@ LarsL

Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.

Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?

Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.

@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.


Robert
skulle vara kul att höra dig diskutera med vår käre gästspelare GustavT, som var inne och röjde runt på forumet för ett tag sedan (tråden hette väl nåt i stil med "P100D mot fossilbil" eller nåt i den stilen om du vill söka). Man kan väl säga att han tenderar mer åt det håll du höll till på med Mercan ;)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:32
av Robert von Bahr
Klockan är rätt. Den analoga har en kontinuerlig rörelse - den digitala rör sig en gång/min.
12 sekunder efter bilden slog den digitala om till 21.31 och de visade lika.

Jag var nere i bilen och kollade - allt stämmer.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:36
av mati
Robert von Bahr skrev:
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. Har man lyckats att hålla en Volvo under en halvliter ska man för f*n få till att köra toksnålt med en Tesla. :)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:41
av mati
Robert von Bahr skrev:
@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Det är riktigt, jag testade det i morse. Till N kommer man på vilket sätt som helst.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:42
av danni
mati skrev:
Robert von Bahr skrev:
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. :)
Då körde du ändå ganska långsamt. Jag körde nyligen på autopilot inställd på 110 i högerfilen på motorvägen, körde om lastbilar men försökte undvika omkörningar i övrigt, och höll en snitthastighet på över 100 km/h och kom ändå ner i 159:

Bild

Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).

Apropå range mode - kör du med range mode på när du når de här siffrorna, Robert?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:43
av MSO
Robert von Bahr skrev:
Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Robert
Ah, det är så jag menar. Jag drar ner (lätt) för N, och sen ner igen för D.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:52
av mati
danni skrev:
Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 10:11
av danni
mati skrev:
danni skrev:
Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt:

Bild

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 10:19
av mati
danni skrev:
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt...
Ja, det ser ju rimligt ut. Jag brukar också ligga däromkring när jag kör på 70-vägarna hemma. Något högre kanske. Men som sagt, en P85 är inte riktigt så snål.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 16:53
av Jocke73
Provade coastingtricket på väg hem idag och det är ju en galen skillnad!

Glömde ta kort på kurvorna på vägen till jobbet. Men detta är vad jag presterade på vägen hem (42 km, rusningstrafik. Blandat 50, 70, 100, 110, 90):
IMG_1675.JPG
IMG_1674.JPG
Lite nervöst och ovant. Men, övning ger färdighet!

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:20
av Robert von Bahr
@Jocke73

Koppla om den från instant till average range, så får Du mer rättvisande siffror, men, framför allt, titta på senaste körningen.

Snyggt jobbat.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:23
av vigge50
Är det från och med nu vi kommer höra betydligt mindre klagomål på NEDC? :lol:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:29
av vigge50
Jocke73 skrev:
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert
Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)
IMG_1671.JPG
IMG_1669.JPG
IMG_1670.JPG
Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!

/Jocke
Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:39
av mati
Samma här. 42km hem från jobbet på 70 - 80 - 100 väg. Snittet hamnade strax över 150Wh. Sista milen var bäst. Jag tror jag har åtstadkommit en evighetsmaskin. :)
20160914_173457.jpg

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 21:33
av fakerlind
bylund skrev:
fakerlind skrev:
Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!
Du kommer bli grymt nöjd med din 90D, men man kan ju säga att räckvidden på Teslor blir bättre över tid, ju mer superladdare som byggs.
Med din 90D kommer du ju ändå längre och gör säkrare omkörningar än 60D :)
Sant! Det där med säkra omkörningar är ju faktiskt väldigt viktigt! Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 00:15
av TiborBlomhall
kontakten2 skrev:
Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Hmm kan ju bli en bra artikel av det, ja :D
Kommer nog på torsdag ;)
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.
Och jag som trodde jag har gjort det tillräckligt enkelt med "Ladda upp bild" precis under inmatningsfältet :lol:
Några idéer hur jag skulle kunna göra det ännu enklare?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 12:21
av HelectriC
Testade den här coastingmetoden idag och det blir verkligen stor skillnad. Har man bara lite kvar och är orolig för att inte komma fram så är det en jättebra ide, men jag tror inte jag kommer att använda mig av detta allt för ofta. Autopiloten och dess fantastiska fördelar blir helt obrukliga och kan inte användas.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:09
av Robert von Bahr
@vigge50 Citat: Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?

Jag tror att jag skrev om det, men det var riktiga köer på Autobahn, så jag körde in på en parkeringsficka och sov ett tag.
Så när jag körde, körde jag på!

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:15
av Jocke73
Jag testade lite på motorvägen mellan Eskilstuna och Stockholm i morse. Väldigt svårt i rusningstrafik så det blev lite ryckigt (mycket ovana från mig gissar jag). Slutade på 184wH/km för resan. Brukar ligga på 210 annars så lite gjorde det! Mera öva!!

Men, vi kanske skulle ha en egen tråd för detta? :roll:

/Jocke