Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri
Postat: 13 sep 2016 23:47
Det går väl att dra åt samma håll också?Robert von Bahr skrev:En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka.
Det går väl att dra åt samma håll också?Robert von Bahr skrev:En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka.
21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.gellerstam skrev:Lite OT från Robert von Bahr's bild.
Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?
Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
Den långa visaren pekar ju på 31 ! MAO 21:31:48 Kan ju aldrig avrundas till 21:30 ?!zyax skrev:21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.gellerstam skrev:Lite OT från Robert von Bahr's bild.
Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?
Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)
skulle vara kul att höra dig diskutera med vår käre gästspelare GustavT, som var inne och röjde runt på forumet för ett tag sedan (tråden hette väl nåt i stil med "P100D mot fossilbil" eller nåt i den stilen om du vill söka). Man kan väl säga att han tenderar mer åt det håll du höll till på med MercanRobert von Bahr skrev:@ LarsL
Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.
Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?
Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.
@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Robert
Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.Robert von Bahr skrev:Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Det är riktigt, jag testade det i morse. Till N kommer man på vilket sätt som helst.Robert von Bahr skrev:@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Då körde du ändå ganska långsamt. Jag körde nyligen på autopilot inställd på 110 i högerfilen på motorvägen, körde om lastbilar men försökte undvika omkörningar i övrigt, och höll en snitthastighet på över 100 km/h och kom ändå ner i 159:mati skrev:Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.Robert von Bahr skrev:Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det.
Ah, det är så jag menar. Jag drar ner (lätt) för N, och sen ner igen för D.Robert von Bahr skrev:Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Robert
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.danni skrev:Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt:mati skrev:Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.danni skrev:Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Ja, det ser ju rimligt ut. Jag brukar också ligga däromkring när jag kör på 70-vägarna hemma. Något högre kanske. Men som sagt, en P85 är inte riktigt så snål.danni skrev:Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt...
Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?Jocke73 skrev:Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)Robert von Bahr skrev:Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.
Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.
Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site.
Robert
Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!
/Jocke
Sant! Det där med säkra omkörningar är ju faktiskt väldigt viktigt!bylund skrev:Du kommer bli grymt nöjd med din 90D, men man kan ju säga att räckvidden på Teslor blir bättre över tid, ju mer superladdare som byggs.fakerlind skrev:Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!
Med din 90D kommer du ju ändå längre och gör säkrare omkörningar än 60D
Hmm kan ju bli en bra artikel av det, jakontakten2 skrev:Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Och jag som trodde jag har gjort det tillräckligt enkelt med "Ladda upp bild" precis under inmatningsfältetRobert von Bahr skrev:Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.