Vanlig 85 vs P85+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av josve »

Har efter 8 månaders väntan (beställde i augusti) äntligen fått bilen levererad.

Jag har tidigare provkört bilen två gånger, i båda fallen har det varit fullmatade P85+.
Då jag själv beställde en "vanlig" 85:a utan luftfjädring, har jag varit lite orolig att det skulle kännas som en liten besvikelse i jämförelse.

Nu när jag fått bilen kan jag bara säga att det känns fortfarande som en grym bil på alla sött och vis (man kör fortfarande ifrån i princip allt) :)
Fram till nu har jag kört en två år gammal Volvo V60, D5 och den känns helt plötsligt både trött och väldigt omodern. Tidigare har jag varit väldigt nöjd med den...

Hade jag obegränsat med resurser hade jag troligtvis beställt en P85+ med extra allt men för er som funderar på en vanlig 85:a kommer ni inte bli det minsta besvikna!

//Jonas
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

P85+ är grym. älskar min och skulle köra på P85+ igen utan att tveka. kul att höra att du är nöjd du med! underbara bilar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av Wester »

Valde oxo vanlig 85. Har kört P85+ mycke oxo men jag tycker inte det var tillräckligt stor skillnad för att gå på en P85+. Det är alldeles för liten skillnad kontra pengarna enligt mig.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

jäkla skillnad när det svänger... jag är iofs van med BMW m bilar. P85+ är som en M5 även när det svänger skarpt... där och vid max acceleration mörks det stor skillnad. Skillnaden i pris är inte stor om man väljer 21" på en P85. i det läget är + en no brainer... kör man på 19" är det givetvis större skillnad men då jämför man inte äpplen med äpplen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

för mig var prisskillnaden ca 50K SEK mot en P85 med 21". när jag lade order hade P85 luftfjädring som standard. dvs ca 100K i skillnad inklusive 21" eller 50K mot en P85 med 21"... 265" i bak som ger böttre grepp och acceleration en till skillnad mot 21" på P85 som är square setup och sunkiga Continental istället för PS2... Ännu värre med all year på 19"... Sedan är de gråa fälgarna såååå snygga. Otroligt vad komfortabel den är trots 21". jag är sååååååå nöjd.... Skulle ta P85+ utan blinka igen. alla gör sina personliga val men jag ville ha M5 handling/strykjärnskänslan. P85 tycker jag kastar ut baken för mycket vid plattan i botten och svajar när man kör i skarpa svängar. + ligger smetad mot vägen. Provkör på en rolig väg där det svänger mycket liksom prova plattan i botten så fattar man skillnaden ;-) För mig är den mycket stor men ligger man bara och dagspendlar är ju en s85 perfekt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

Christian Koenigsegg kör P85+ ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

josve: jag valde mellan en vanlig S85 och P85+. Oavsett vilket är ju model s en helt fantastisk bil... ingen modell är dålig. de är alla helt grymma!!! Grattis till bilarna! *teslagrin*
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av martinsson »

Jag valde också en vanlig S85. Jag har för mig att förmånsvärdet på en P85 eller + var väldigt högt i jämförelse. Det var därför det blev en S85.

Förmånsvärde för S85 är nu 2841 kr / mån medans en P85 ligger på 4650 kr /mån. För mig var det ett enkelt val.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

jag köpte bilen så ingen leasing dvs förmånsvärden spelade inte in. men i det läget kan jag bara hålla med. S85 är ett mycket bra val. Borde bli volymbilen om man kan säga så av model S i Sverige
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av EricH »

martinsson skrev:
Jag valde också en vanlig S85. Jag har för mig att förmånsvärdet på en P85 eller + var väldigt högt i jämförelse. Det var därför det blev en S85.

Förmånsvärde för S85 är nu 2841 kr / mån medans en P85 ligger på 4650 kr /mån. För mig var det ett enkelt val.
Samma för mig - förmånsvärdet avgjorde. Prestandan i en S85:a är ändå bättre än min 500hk Range Rover Sport...
Model X P100D
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 mar 2014 18:36

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av Gabi »

Samma här s85 pga förmånsvärdet
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

En Range rover Sport är iofs inte direkt snabb... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av martinsson »

Innan hade jag en chippad V70 2,5 FT (258 hk) och den tyckte jag var riktigt vild. En S85 är vildare än så och jag är därmed nöjd :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

senast körde jag en BMW 1M på 340hk+. liten bil som var helt sjukt rolig på bana... rakt fram var gick 0-100 på,ca 4.5s med optimal växling och varma däck. p85+ känns rejält snabbare. BMWn var roligast på rejält kurvig väg. Troligen en av världens roligaste bilar. Dock är P85+ inte långt efter. klart snabbare men pgr av vikten givetvis inte lika bra handling men som sagt inte långt ifrån... Och komforten är dag och natt bättre. otrolig kombination av familjebil, supermiljöbil, supersportbil... Transformer.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av martinsson »

Gällande förmånsvärdet så var det en siganture performance jag jämförde med innan beställningen. Då kollade jag på 2013 års förmånsvärden. Den "fetaste" då var på 6425 kr per månad, vilket jag tyckte var lite overkill. Då var, som sagt, valet enkelt. 2014 års värden innehåller bara 3 varianter. S60, S85 och P85. Kanske valet hade blivit annorlunda om jag beställt idag. Då kanske jag tittat åt en P istället för S. I vilket fall så är bilen hästlängder bättre än vad jag kör idag så jag kommer vara nöjd ändå :)
Alla förmånsvärden är ju dessutom utan eventuell extrautrustning. Med lite extrautrustning är du snabbt uppe i samma summor som en P85 idag. Summa summarum, jag tror dem flesta är nöjda med en S60 men man väljer S85 för att säkra lite. Väljer man P85 eller + så gillar man racing utöver det vanliga eller vill bara ha den "fetaste" :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

Jag gillar bilen till vardags. Inte kört S85 men kört P85 och äger en +

Vi får köra en träffa och tjöta modeller och annat teslakul!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av z balata »

Förmånsvärdet för en P85 är 4650 kr, fläskar man på extrautrustning för 200kkr så blir det 7 394 kr.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av EricH »

hybris skrev:
En Range rover Sport är iofs inte direkt snabb... ;-)
Supercharged med V8:an på 510hk som jag har gör 0-100 på 6.2 sekunder vilket är helt ok för mig.
Model X P100D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

med tanke på vikt och motor som sagt inte direkt snabb. En BMW X5 diesel med biturbon är nere på 4.7s och en bättre bil på allt utom där man inte får åka i sverige dvs offroad... Känns skönt att lämnat milömonstren bakom... aldrig igen!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av Wester »

hybris skrev:
med tanke på vikt och motor som sagt inte direkt snabb. En BMW X5 diesel med biturbon är nere på 4.7s och en bättre bil på allt utom där man inte får åka i sverige dvs offroad... Känns skönt att lämnat milömonstren bakom... aldrig igen!!!
Tri Turbo menade du nog om du tänte på M50D. Min polare har en sådan (den nya X5'an) och han drog inte min S85 upp till hyffsat laglig motorvägsfart igår när vi prövade.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

P85+ är helt galet snabb... och med 5.9 som åter gav läget "low" vart den ännu bättre... otroligt skarp väghållning och accelerationen ör helt enkelt galen. 4s inga problem. många sportbilar har tider som är svåra att uppnå då man måste växla perfekt etc... Teslan drar ju konstant utan något tapp för manuell/automatisk växling. dvs lätt för en lekman att köra på runt 4s... vill man få max acceleration kopplar man ur antispinn. Sett tider på 3.8-3.9s med P85+ klockade. Det som begränsar ännu bättre är grepp. skulle behövas ännu bredare däck än 265 och AWD... tror fasen man kör ifrån nästan allt... dök upp en Lambo i helgen men jag är nog för gammal. orkade inte prova... han följde efter mig en stund men jag bara cruisade.., ;-)

En annan cool grej är att jag växlar höjden på bilen. tex när jag kör i områden med fartgupp kör jag i high. very high om extrema saker. Sedan low eller standard. low för den ser snyggast ut och på landsväg då det ger bäst väghållning och ekonomi. i very high ser man ut som en Audi allroad... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av ironjack »

Är det någon skillnad i hårdhet på fjädringen i de olika höjdlägena? För det är väl bara höjden man kan ändra, inte hårdhet?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

det är höjden man ändrar. men den känns hårdare/skarpare i low men det beror nog på tyngdpunkten helt enkelt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av Sofie »

Hur är det med energiförbrukningen S skall dra mindre än P och P+.
Min P ligger på snitt sedan ny 211W/km, med 20 graders kupé temp samt original 19"
Det lägsta jag har haft mellan laddningarna är 171w/km.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

hur mycket den drar handlar nog om hur man kör... märker en otrolig skillnad vid olika hastigheter. Ju lägre hastighet ju fler mil. Inte konstigt men oj vad uppenbart i en elbil.

Jag kör min som en vanlkg bil då jag pendlar max 12-15 mil. Laddar 80% och kör nästan aldrig ner mot noll. det lägsta jag varit nere på var fem mil. laddar 1-3h per natt normalt.

Inte kollat min exakta förbrukning. Kör i rask motorvägsfart men i det normala flow som alla har. alla system på. Ingen neutral eller snålkörning och har inga problem med räckvidd. tänker inte ens på det. Skulle jag köra längre skulle jag ladda 100%, köra i range mode och det viktigaste köra långsammare liksom nyttja neutralen för att frirulla. Man kan nog komma 40-50 mil om man kör rätt. Med min normala körstil ligger jag nog på 25 mil på 80% men som sagt kör den då utan att försöka spara på energi men inte heller någon körning som omogen snorunge. Stolsvärme är tydligen bättre än mycket värme via luftpumpen om man skall optimera. resten spelar ingen roll dvs stereo, mobilladdning etc...

Körde en sväng med två kollegor igår. Accelererade på en sträcka och fick roliga kommentarer... Fy fan det värsta jag varit med om... jag fick fasen ont i kroppen... fortfarande snurrig i huvudet... Jag accelererade bara rakt fram... ;-) Plockade även upp min BMW säljare som jag fick be om ursäkt för att jag numera är otrogen... han körde nya M5, 550xd som sina senaste bilar. Han tyckte den var helt galen. Utan växlingar blir känslan väldigt annorlunda. att sitta bredvid när en bil drar helt jämnt på 4s till 100 är det som kallas "the tesla grin". En fördel med detta är att man kan göra väldigt säkra omkörningar och undvika situationer. min andra notering är att man kör mer relaxed och långsammare i en model S än i Audi, BMW etc... den är så skön som grand tourer och man ser hur många mil man tappar om man kör mycket för fort viket asr ned tempot hela tiden. Jag kör mer harmoniskt men kommer nog bli mer och mer ekonomisk ju mer jag lär mig.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar