Vanlig 85 vs P85+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

P85+ är helt galet snabb... och med 5.9 som åter gav läget "low" vart den ännu bättre... otroligt skarp väghållning och accelerationen ör helt enkelt galen. 4s inga problem. många sportbilar har tider som är svåra att uppnå då man måste växla perfekt etc... Teslan drar ju konstant utan något tapp för manuell/automatisk växling. dvs lätt för en lekman att köra på runt 4s... vill man få max acceleration kopplar man ur antispinn. Sett tider på 3.8-3.9s med P85+ klockade. Det som begränsar ännu bättre är grepp. skulle behövas ännu bredare däck än 265 och AWD... tror fasen man kör ifrån nästan allt... dök upp en Lambo i helgen men jag är nog för gammal. orkade inte prova... han följde efter mig en stund men jag bara cruisade.., ;-)

En annan cool grej är att jag växlar höjden på bilen. tex när jag kör i områden med fartgupp kör jag i high. very high om extrema saker. Sedan low eller standard. low för den ser snyggast ut och på landsväg då det ger bäst väghållning och ekonomi. i very high ser man ut som en Audi allroad... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av ironjack »

Är det någon skillnad i hårdhet på fjädringen i de olika höjdlägena? För det är väl bara höjden man kan ändra, inte hårdhet?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

det är höjden man ändrar. men den känns hårdare/skarpare i low men det beror nog på tyngdpunkten helt enkelt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av Sofie »

Hur är det med energiförbrukningen S skall dra mindre än P och P+.
Min P ligger på snitt sedan ny 211W/km, med 20 graders kupé temp samt original 19"
Det lägsta jag har haft mellan laddningarna är 171w/km.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av hybris »

hur mycket den drar handlar nog om hur man kör... märker en otrolig skillnad vid olika hastigheter. Ju lägre hastighet ju fler mil. Inte konstigt men oj vad uppenbart i en elbil.

Jag kör min som en vanlkg bil då jag pendlar max 12-15 mil. Laddar 80% och kör nästan aldrig ner mot noll. det lägsta jag varit nere på var fem mil. laddar 1-3h per natt normalt.

Inte kollat min exakta förbrukning. Kör i rask motorvägsfart men i det normala flow som alla har. alla system på. Ingen neutral eller snålkörning och har inga problem med räckvidd. tänker inte ens på det. Skulle jag köra längre skulle jag ladda 100%, köra i range mode och det viktigaste köra långsammare liksom nyttja neutralen för att frirulla. Man kan nog komma 40-50 mil om man kör rätt. Med min normala körstil ligger jag nog på 25 mil på 80% men som sagt kör den då utan att försöka spara på energi men inte heller någon körning som omogen snorunge. Stolsvärme är tydligen bättre än mycket värme via luftpumpen om man skall optimera. resten spelar ingen roll dvs stereo, mobilladdning etc...

Körde en sväng med två kollegor igår. Accelererade på en sträcka och fick roliga kommentarer... Fy fan det värsta jag varit med om... jag fick fasen ont i kroppen... fortfarande snurrig i huvudet... Jag accelererade bara rakt fram... ;-) Plockade även upp min BMW säljare som jag fick be om ursäkt för att jag numera är otrogen... han körde nya M5, 550xd som sina senaste bilar. Han tyckte den var helt galen. Utan växlingar blir känslan väldigt annorlunda. att sitta bredvid när en bil drar helt jämnt på 4s till 100 är det som kallas "the tesla grin". En fördel med detta är att man kan göra väldigt säkra omkörningar och undvika situationer. min andra notering är att man kör mer relaxed och långsammare i en model S än i Audi, BMW etc... den är så skön som grand tourer och man ser hur många mil man tappar om man kör mycket för fort viket asr ned tempot hela tiden. Jag kör mer harmoniskt men kommer nog bli mer och mer ekonomisk ju mer jag lär mig.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
fleijerstam
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av fleijerstam »

Sofie skrev:
Hur är det med energiförbrukningen S skall dra mindre än P och P+.
Min P ligger på snitt sedan ny 211W/km, med 20 graders kupé temp samt original 19"
Det lägsta jag har haft mellan laddningarna är 171w/km.
Min P85+ ligger på 232 Wh/km sedan jag började köra den 28/11. Så det handlar nog mycket om körstil. ;) Och kanske lite om vinterväder...
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Vanlig 85 vs P85+

Inlägg av Sofie »

232 det snittet hade jag senaste laddningen då jag som 50 års present visade bilen, tog ut den på strippen och visade 0-160-0 då dök en högerstyrd riskokare upp och gjorde tummen upp.(manen bredvid hade teslaleendet och sa att elbilar tillhör framtiden)
Idag demonstrerade jag bilen för en 100 åring, han berättade att pappans bil startades med vev och belysningen fick man gå ut och sätta eld på. Han var imponerad och skulle berätta för sin bilibilintresserade son att han åkt elbil.
Skriv svar