373 vid ca 90% . P85D dec -15. 2100 mil
(Var ser jag laddning i %? Jag har uppskattat efter inställning i grafiken. Det blir inte exakt!)
Foluke!
Man går in på Controls - Settings - Language & Units
... Där väljer man "energy" längst ner så får man batteristatus i % istället för Typical. Jag föredrar att köra med %-väre. Den ljuger inte lika mycket som Typical och Rated range gör.
kontakten2, bra tråd!
jtesla, snygg graf! Forsätt gärna uppdatera den med mer input framöver.
Mina siffror:
S60 -2016
90% 295km
200mil
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Det hjälper snarare kalibreringen av räckviddsberäknaren, än själva räckvidden. Det ligger nog närmare till hands att det sliter något mer på batteriet att göra så, men man får mer rättvisande värden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Denna konstiga rekommendationen igen! Att ladda fullt och låta stå??? Skulle aldrig göra det på rekommendation från SvC. Går emot allt jag läst om batteriladdning.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Det hjälper snarare kalibreringen av räckviddsberäknaren, än själva räckvidden. Det ligger nog närmare till hands att det sliter något mer på batteriet att göra så, men man får mer rättvisande värden.
Hörde att det bästa för batteriet är att knöka fullt några gånger i halvåret och "tappa av" de översta 10% på studsen. Kan det vara nåt tro?
Denna konstiga rekommendationen igen! Att ladda fullt och låta stå??? Skulle aldrig göra det på rekommendation från SvC. Går emot allt jag läst om batteriladdning.
Brukar inte följa detta men så var rekommendationen jag fick höra under våren Tesla.
När jag kollar på övrigas räckvidd ser jag att min bil inte skiljer sig något nämnvärt från andra och jag har minst 1-2/ggr i veckan laddat fullt till 100% visserligen alltid i sammaband med avfärd.
Så kanske batterien och tekniken fungerar bättre än vi tror?
373 vid ca 90% . P85D dec -15. 2100 mil
(Var ser jag laddning i %? Jag har uppskattat efter inställning i grafiken. Det blir inte exakt!)
Foluke!
Man går in på Controls - Settings - Language & Units
... Där väljer man "energy" längst ner så får man batteristatus i % istället för Typical. Jag föredrar att köra med %-väre. Den ljuger inte lika mycket som Typical och Rated range gör.
Roade mig med att göra ett litet diagram. Ni får dra egna slutsatser. Får jag mera data så ser vi kanske mönster tydligare
Kolla denna sida. Går att lägga in sin egen bil och se hur det ser ut relativt andra Teslor i världen utifrån olika parametrar. Ju fler bilar inlagda desto bättre underlag:
Min 85D (levererad 1 dec -15) med 1640 mil på mätaren sa 375 km vid 90% denna morgon. Men jag hade 378 häromdan, och jag vet att det stått 380 några gånger.
S 85 uttagen december 2015, nu gått 3600 mil. 350 km vid 90% typical.
Verkar som att jag har ett relativt lågt batteri, för jag kan inte minnas att det varit särskilt mycket högre när bilen var helt ny. Tror jag tappat några kilometer på sin höjd.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Min 85D (levererad 1 dec -15) med 1640 mil på mätaren sa 375 km vid 90% denna morgon. Men jag hade 378 häromdan, och jag vet att det stått 380 några gånger.
1% är väl sisådär 4 km, så jag gissar att det är den noggranhet man kan ha på att bara läsa %.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Roade mig med att göra ett litet diagram. Ni får dra egna slutsatser. Får jag mera data så ser vi kanske mönster tydligare
Verkar som P- modeller generellt har sämre värden än icke P, i alla fall om det gäller RWD bilar.
Beror nog mer på att typiska förbrukningen ändrades vid en mjukvaruuppdatering i vintras. Ändrades från 200wh/km till 205wh/km för min P85D.
Bara den ändringen gav cirka 2,5% till synes som "försämrat" batteri.
Har även för mig att det i samband med denna uppdatering skrevs om att 85D och 90D fick sina typiska förbrukningar sänkta från 200wh/km till cirka 190wh/km
Nu har jag 45 datapunkter. lebrit S60 från 2014 sticker ut lite. Det se ut som P85 modellerna har lite sämre "range" vid 90%. Annars är det uppmuntrande att se hur liten degraderingen verkar var på de här få datapunkterna.
70D, Range Mode Off, 985 mil: 320km Typical vid 90%.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White