Vad har du för range vid 90% soc?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Gustafsson »

100D 6000 mil 44 mil vid 90% typical.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Guldis »

S90D-16 5670mil
382 km @ 90%
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Henkens »

S90D -15
31000 mil
355km
Verkar som det är mycket effekt kvar i batteriet då ändå?

Testladdade i Krokom igår kväll.
Bilen hade stått inne i värme hela dagen.
Började på 5%
Maxade 70kw vid ca 40-45% sedan dalade det igen.
Fjuttigt med sprutt då... :(
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Generalbogge »

Generalbogge skrev:
S 90D 396km @90% efter 4000 mil ungefär.
Förra sommaren då den var ny :
399 km @90%

Så har tappat 3 km ungefär.
Lite uppföljning på dessa siffrorna:
Får numera 375km vid @90%. Bilen har nu gått cirka 14.000 mil.

Så den visar 24 km mindre än då bilen hämtades ut ny i maj 2017. Det innebär att jag tappat cirka 6% på lite drygt tre år.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av roder99 »

S85D-16 9400 mil
373 km @ 90%

Startar på 127 kW vid ca 7% soc och varmt batteri. Rekordet från Spanien för ett år sedan är start på 129 kW.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Verdi

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Verdi »

Verdi skrev:
Verdi skrev:

Jag låg på drygt 455 km vid 90% i början. Nu är jag nere på 440 km efter 3600 mil. 3,3% försämring.
438 km nu efter 5130 mil. Fallet har avstannat.
439 km @ 6848 mil. Ser väldigt stabilt ut.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av lawgiver »

S90D-16 7838 mil
378 km @ 90%
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av +46 »

376 km idag (knappt 8 000 mil). Har tappat 2 km sedan förra inrapporteringen vid mätarställningen 5 400 mil (2018-05-26)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av AAKEE »

Körde 100-0% idag, eller inte riktigt, 0.41% kvar enligt SMT.

M3P 2021

Körde 513 km, drog ur batteriet 75.15kWh.
Med de 0.41% plus Buffer är kapaciteten fortfarande ca 79kWh av 82kWh efter 4600mil. 3.5% degradering.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RikardD
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 aug 2021 15:36

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av RikardD »

75D 2018 med 4500 på mätaren. 100% ger ca 362km

Vet inte vad den hade som ny dock. Någon som vet ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Niklas Z »

M3LR, uttagen sept 2020, har 492 range vid 100 %, så 443 vid 90 %. Bilen har gått 4800 mil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av AAKEE »

RikardD skrev:
75D 2018 med 4500 på mätaren. 100% ger ca 362km

Vet inte vad den hade som ny dock. Någon som vet ?
För model S finns en inställning, ”Rated” eller ”ideal” range.
Där ska du ha ”rated” valt för att kunna jämföra.

Rated miles / EPA-rangen var 416 km (259 miles). Så bilen bör ha börjat i närheten där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av MWall »

Verdi skrev:
Verdi skrev:
Verdi skrev:

Jag låg på drygt 455 km vid 90% i början. Nu är jag nere på 440 km efter 3600 mil. 3,3% försämring.
438 km nu efter 5130 mil. Fallet har avstannat.
439 km @ 6848 mil. Ser väldigt stabilt ut.

Årets Europa-semester tog 6 km. Från 432 km till 426 km vid 12 200 mil. Förra Europa-resan för 3 år sen tog 10-12 km.

Rör sig om 840 mil, varav många i stark värme (35-40 grader) och enbart SuC-laddning.

Totalt har den tappat 35 km sen ny. Varav drygt hälften under dessa två semestrar. Värme och SuC är alltså inte särskilt bra... :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av Remuz »

Värme och SuC verkar dåligt ja, men sjukt lite degradering ändå. Folk säger fortfarande till mig att de inte kan ha elbil för de måste byta batteriet efter 3år för 200k. Känns inte som man behöver byta batteriet före bilen är skrot…
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Rör sig om 840 mil, varav många i stark värme (35-40 grader) och enbart SuC-laddning.

Totalt har den tappat 35 km sen ny. Varav drygt hälften under dessa två semestrar. Värme och SuC är alltså inte särskilt bra... :)
Intressant. Den heta sommaren i år har säkert käkat några procentenheter från många elbilsbatterier. Inte att det är särskilt relevant till vardags. Men för folk som mig, som gärna nördar till det, är det ändå roligt att veta vad som krävs för att batteriet kan behålla så mycket kapacitet som möjligt så länge som möjligt.
Jag har ju på mina tidigare bilar (Model S och e-tron) upplevt en relativt hög degradering efter ganska kort tid, trots att jag snabbladdar sparsamt eller snarare inte alls. Och jag kör inte särskilt mycket heller. Bilarna stod i princip hela tiden med 80% SoC i garaget, vilket jag trodde var optimalt, men det kanske inte alls var så bra.
Med min nuvarande Ioniq har jag därför valt en annan approach utifrån AAKEEs lilla batteriskola. :)
Jag laddar aldrig över 50% till vardags, vilket innebär att bilen alltid står parkerad med 30-50% SoC. Och vad jag kan se så har den inte tappat nånting efter 8 månader och 1000 mil. E-tronen hade vid den punkten redan tappat åtskilliga procentenheter. Teslan likaså. Kan vara en slump. Eller så funkar det verkligen.
240 km vid 50% SoC såhär på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vad har du för range vid 90% soc?

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Rör sig om 840 mil, varav många i stark värme (35-40 grader) och enbart SuC-laddning.

Totalt har den tappat 35 km sen ny. Varav drygt hälften under dessa två semestrar. Värme och SuC är alltså inte särskilt bra... :)

Värme upp till 35-40 grader är inte negativt när batteriet är i drift.
SuC är inte så illa, speciellt inte med förvärmt batteri eller varmt pga varmt sommarväder.

BMS lever sitt eget liv och är inte alltid världsbäst på att uppskatta den riktiga batterikapaciteten.

Jag körde nyligen ett rent kapacitetstest, som påvisar att mitt batteri just nu har 79kWh kapacitet. I verkligheten har såklart mitt batteri degraderats lite fortare i början och långsammare efter det.
BMS har överlag överdrivit rangen, för att på slutet börja underdriva.
D3BB7865-8C50-4A7D-8C57-60D217B7C02C.jpeg
Mer eller mindre full range till 4000 mil, sen droppade rangen det som motsvarar ca 4kWh.
I realiteten överdrev den kapaciteten med cirka 1.5-2kWh just innan droppet, nu underdriver den med motsvarande.

En långresa med SuC etc och annat laddmönster kan säkerligen påverka BMS mer än batteriets verkliga drop. Det kan också vara så att den semesterkörningen triggar BMS att börja visa mindre fel, och att större delen av den kapacitetsförlusten redan hade inträffat, men BMS hade inte full koll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar