KTM FREERIDE E

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Elof »

Ni som kör elenduro, stör ni er inte på frånvaron av koppling? Innan jag provkörde hade jag hört lovord om det fantastiska vridet från stillastående, men det är just det som saknas i tillräckliga mängder. Det går inte att bara vrida på gasen och därigenom lyfta framhjulet (över ett hinder). Med en avgashoj kan man ju alltid ta till kopplingen i sådana lägen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

Just det där med avsaknad av koppling är det jag har mest svårt med i skogen.

Dels att inte kunna svara med kopplingen för att få en annan karaktär av bottenvridet (går inte att sega sig ut ur lerhål tex, hjulet snurrar först när du ger tillräckligt med gas för att det ska släppa, men det ger inget grepp), dels att inte kunna få upp framhjulet. Läge 3 svarar väldigt snabbt på gas men som relativt oerfaren enduroförare så upplever jag att ”startsträckan” är på tok för lång.

Kör en del teknikövningar och jag är långt ifrån att få upp den lika kontrollerat som en hoj med koppling.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

robin_nerf skrev:
Någon som känner till skillnaden (om det är någon) mellan -19 och -20 års modell ?
Antar att varianten som heter Freeride E-SX inte längre säljs, ser bara endurovarianten (E-XC), men mc-kort eller inte, vad gör det på ett elljusspår :) (Ljudet/skylten/lysen är väl säkerligen mer uppskattat än brötet från crf250 ;))

EDIT : Bidraget för elmotorcykel finns inte längre eller ? Tyckte dessa 10k ni pratade om tidigare i tråden hade suttit fint till dom 80k hojen kostar.
Det ska finnas en plastring i en annan färg, lyckades inte hitta den när min 19 stod bredvid en 20 i butik, men det ska också vara det enda.

E-SX finns att beställa men tror att E-XC är betydligt populärare då du får med mer utrustning till samma pris. Man kan köpa till annan plast för några hundra så slipper du lysena.

Finns inga bidrag längre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

dd88 skrev:
Just det där med avsaknad av koppling är det jag har mest svårt med i skogen.

Dels att inte kunna svara med kopplingen för att få en annan karaktär av bottenvridet (går inte att sega sig ut ur lerhål tex, hjulet snurrar först när du ger tillräckligt med gas för att det ska släppa, men det ger inget grepp), dels att inte kunna få upp framhjulet. Läge 3 svarar väldigt snabbt på gas men som relativt oerfaren enduroförare så upplever jag att ”startsträckan” är på tok för lång.

Kör en del teknikövningar och jag är långt ifrån att få upp den lika kontrollerat som en hoj med koppling.
Inget börnande heller då typ? :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

Problemet är snarare att det är svårt att få grepp i alla lägen, släpper gör det utan problem i lägre farter om man ger tillräckligt mer gas.

Även om den inte är perfekt på något sätt så är det en sjukt kul hoj, att kunna dra ut sent en kväll utan att störa grannarna är värt mycket.

Bild




Bild

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
robin_nerf
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2020 20:08

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av robin_nerf »

Hur är andrahandsvärdet på denna båge ?
Spanat in blocket alla dagar under 2 veckors tid och idag har den första lagts ut till salu som inte är från butik (alltså privat).
Svårsålda? Dåliga tider just nu (covid) för att köpa/sälja ?

En "ny" (inte 2020, men 0min 2019) köps ju av återförsäljaren för 79.900:-
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

robin_nerf skrev:
Hur är andrahandsvärdet på denna båge ?
Spanat in blocket alla dagar under 2 veckors tid och idag har den första lagts ut till salu som inte är från butik (alltså privat).
Svårsålda? Dåliga tider just nu (covid) för att köpa/sälja ?

En "ny" (inte 2020, men 0min 2019) köps ju av återförsäljaren för 79.900:-
Har ju sålts ett par 2019 för runt 70kkr det senaste, tycker personligen att det är lite högt just nu då man kan få en ny för 80kkr. Men, när dessa är borta så kommer 70kkr nog snarare vara ett bra pris tills den dag 2020-modellerna går ner i pris i vinter. Så prutläget är ju bara tillfälligt, man får ha i åtanke att de brukar kosta 118kkr.

Sen vet man ju inte om 2021-modellerna kommer ha några större förbättringar, även det kan påverka prisbilden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
robin_nerf
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2020 20:08

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av robin_nerf »

dd88 skrev:
Har ju sålts ett par 2019 för runt 70kkr det senaste, tycker personligen att det är lite högt just nu då man kan få en ny för 80kkr. Men, när dessa är borta så kommer 70kkr nog snarare vara ett bra pris tills den dag 2020-modellerna går ner i pris i vinter. Så prutläget är ju bara tillfälligt, man får ha i åtanke att de brukar kosta 118kkr.

Sen vet man ju inte om 2021-modellerna kommer ha några större förbättringar, även det kan påverka prisbilden.
Sant.

Sen är ju frågan när nästa uppgradering kommer, tror ju att batteri-tid/kraft/vikt går att förbättra, samt att jag läser flera ägare som har mindre invändningar kring mjuka fjädrar och bromsar (inte då det inte går att lösa själv för den händige (inget jag är av mc-rang))
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

Fjädrarna är ju egentligen inget fel, KTM är tydliga med att deras hojar säljs med fjädrar för personer som väger 75-85kg inkl utrustning. Jag väger 85 inkl utrustning och hade inte velat ha en hårdare fjädring.
For optimal motorcycle riding characteristics and to avoid damage to forks, shock absorbers, link fork and frame, the basic settings of the suspension components must match the rider's weight.

– As delivered, KTM offroad motorcycles are adjusted for a rid- er's weight (with full protective clothing).

Guideline
Standard rider weight 75 ... 85 kg (165 ... 187 lb.)

– If the rider's weight is above or below this range, the basic set- ting of the suspension components must be adjusted accordingly.

– Small weight differences can be compensated by adjusting the spring preload, but in the case of large weight differences, the springs must be replaced.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

dd88 skrev:
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Hur går det med åkandet? Jag råkade sälja min till förmån för en Oset. Saknar den som tusan! :shock:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

OTP skrev:
dd88 skrev:
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Hur går det med åkandet? Jag råkade sälja min till förmån för en Oset. Saknar den som tusan! :shock:
Kör 2-3 gånger i veckan, blir i regel två enduropass och ett teknikpass.

Innan jul var jag iväg och körde ett svartrace och hojen klarade 2.5h utan problem, vilket blev uppvärmning + 4 varv på en relativt långsam och teknisk bana. Varnade för lågt batteri tillbaka till bussen så jag hade tur.

Var kallt ute men jag märker ingen större skillnad så länge batteriet är varmt när man sätter igång.

De jag körde med kör fossilt och hade gjort av med 1/4 av full tank efter ytterligare ett varv. Lutar väl åt att jag köper ett batteri till som jag får ha i depån för det blir svårt att tävla annars.

Största nackdelen med hojen är dock avsaknad av koppling, vissa hinder blir onödigt svåra när man inte kan reglera kraften. Även gasen är sjukt svårreglerad, en fossilmotor kan man sega igång men denna känns lite väl av/på. Hade velat ha en 2.5 mapp.

Börjar väl även komma upp i den nivån där en annan fjädring skulle löna sig, en Öhlinsinsats och ombyggnad ligger runt 20kkr. Hade hoppats på en fullstor E-XC till 2021, då hade jag sålt nuvarande direkt men nu lutar det åt att bygga om.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med hojen, men inte utan att veta att det är väldigt mycket kompromisser.
4ABFD452-CCF2-4418-9255-A677035F3D27.jpeg
Är själv sugen på en Trailshoj, blir ju en helt annan typ av åkning och väldigt bra teknikträning.

Vart köpte du och vad fick du ge för den?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

dd88 skrev:
OTP skrev:
dd88 skrev:
Bild

Är uppe i lite mer än 40h nu under sommaren, blir snart en service, nya däck och handtag. Funderar på om jag ska byta drivlina och dreva om den när jag ändå håller på.
Hur går det med åkandet? Jag råkade sälja min till förmån för en Oset. Saknar den som tusan! :shock:
Kör 2-3 gånger i veckan, blir i regel två enduropass och ett teknikpass.

Innan jul var jag iväg och körde ett svartrace och hojen klarade 2.5h utan problem, vilket blev uppvärmning + 4 varv på en relativt långsam och teknisk bana. Varnade för lågt batteri tillbaka till bussen så jag hade tur.

Var kallt ute men jag märker ingen större skillnad så länge batteriet är varmt när man sätter igång.

De jag körde med kör fossilt och hade gjort av med 1/4 av full tank efter ytterligare ett varv. Lutar väl åt att jag köper ett batteri till som jag får ha i depån för det blir svårt att tävla annars.

Största nackdelen med hojen är dock avsaknad av koppling, vissa hinder blir onödigt svåra när man inte kan reglera kraften. Även gasen är sjukt svårreglerad, en fossilmotor kan man sega igång men denna känns lite väl av/på. Hade velat ha en 2.5 mapp.

Börjar väl även komma upp i den nivån där en annan fjädring skulle löna sig, en Öhlinsinsats och ombyggnad ligger runt 20kkr. Hade hoppats på en fullstor E-XC till 2021, då hade jag sålt nuvarande direkt men nu lutar det åt att bygga om.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med hojen, men inte utan att veta att det är väldigt mycket kompromisser.
4ABFD452-CCF2-4418-9255-A677035F3D27.jpeg
Är själv sugen på en Trailshoj, blir ju en helt annan typ av åkning och väldigt bra teknikträning.

Vart köpte du och vad fick du ge för den?
Fan va kul att kört så mycket, jag kom ju bara ut ca 14 timmar på min.. trots enkelheten och att den är så ljudlös så kom jag aldrig iväg så mycket som jag hade tänkt. Jag bytte in min mot tre Oset, så grabbarna kan hänga med ut å åka. Fördelen med dem är ju att den kan man verkligen åka i närområdet.

Nu ska grabben börja i crosskola så han kommer åka fossilhoj.. är väl jag som får fixa det mesta med den så då kanske jag oxå slår till på en fossiljhoj till våren å behållet Oseten för att åka hem och öva teknik. Köpte min på CEC i Mölndal.
Brages
Inlägg: 135
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Brages »

Är ni fortsatt nöjda med era hojar? Är sugen på att skaffa en men begpriserna är löjliga, kanske pga nypriset gått upp?

Hur kollar man om batteriet är OK? Finns det SM-fälgar som passar?
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
Ort: Ystad

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av elmotor_mattias »

Skaffa en Stark Varg istället. Otroligt mycket bättre prestanda, både drivlina och chassi/fjädring.
Förhoppningsvis kommer en enduro-version till nästa sommar.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dragkrok »

Hur gick det med kopplingen?
Husqvarna har numera på batterisåg 542:
https://www.husqvarna.com/se/utforska-o ... -koppling/
Skriv svar