Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Moderator: Redaktion
Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Efter 1 1/2 år med bilen fick jag varningen att P-bromsen inte längre fungerade. Kontaktade SC i Gbg som bekräftade med fjärranalys att elektriska p-bromsen kärvade och rekommenderade bärgning då man inte kunde garantera att inte bromsen låg till hela tiden.
SC mig kontakta Protector eftersom garantin gått ut och bilen är försäkrad där.
Bilen bärgades till Gbg och jag fick hyrbil, allt frid och fröjd.
Fick idag besked från SC Gbg att Protector inte tar felet som ersättningsbar skada även om bilen har maskinskadeförsäkring.
Efter de felsökt har SC kommit fram till att vänster parkeringsbroms ok har fel i elmotorn.
Dock rekommenderar SC starkt att man byter höger samtidigt så de har samma revision.
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Totalt: 21200:-
Halva arbets- och materialkostnaden om jag bara byter vänster ok mot deras rekommendation.
Bilen är högst normalt körd med i snitt 3 bilturer per dag och således har jag tryck på P ca 1700 gånger till en kostnad av 12,50kr/P-tryckning. WTF, är detta rimligt?
Just nu sitter jag mellan Protector och Tesla.
Protector som säger att försäkringen inte gäller och Tesla som tycker att det inte är fabrikationsfel.
Är det någon annan som råkat ut för detta, vad är reaktion på det och vilka råd kan ni ge
SC mig kontakta Protector eftersom garantin gått ut och bilen är försäkrad där.
Bilen bärgades till Gbg och jag fick hyrbil, allt frid och fröjd.
Fick idag besked från SC Gbg att Protector inte tar felet som ersättningsbar skada även om bilen har maskinskadeförsäkring.
Efter de felsökt har SC kommit fram till att vänster parkeringsbroms ok har fel i elmotorn.
Dock rekommenderar SC starkt att man byter höger samtidigt så de har samma revision.
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Totalt: 21200:-
Halva arbets- och materialkostnaden om jag bara byter vänster ok mot deras rekommendation.
Bilen är högst normalt körd med i snitt 3 bilturer per dag och således har jag tryck på P ca 1700 gånger till en kostnad av 12,50kr/P-tryckning. WTF, är detta rimligt?
Just nu sitter jag mellan Protector och Tesla.
Protector som säger att försäkringen inte gäller och Tesla som tycker att det inte är fabrikationsfel.
Är det någon annan som råkat ut för detta, vad är reaktion på det och vilka råd kan ni ge
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag hade absolut hävdat min nybilsgaranti gentemot Tesla. Vad anger de för skäl till att du skulle ha orsakat felet?
Edit: ser nu att bilen var beg...
Edit: ser nu att bilen var beg...
Senast redigerad av P_EL, redigerad totalt 3 gång.
Model S90D -16
- Pedrazzini
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
- Ort: Stora Höga
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Hade samma fel för 2 veckor sedan. SC bytte ok. Dock var min bil under garanti. Antar att du köpt din bil begagnad, eftersom du skriver att du haft den i 1,5 år men den är ändå inte under garanti?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Vilken modell, årgång, mil har bilen?
Edit:
Kan man köpa till förlängd garanti?
Edit:
Kan man köpa till förlängd garanti?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Garantin gäller bara 8000 mil.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=2070 ... o=4®nr=
Detta är min rekommendation. Vi pratar om en begagnad bil och att få samma revision på p-broms???
Detta är min rekommendation. Vi pratar om en begagnad bil och att få samma revision på p-broms???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det är en S70D, 2015 uttagen i Aug.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.
Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.
Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Är det separata ok för p broms eller är de integrerade i färdbromsen? Om de är separata har jag svårt att förstå varför man ska behöva ha samma revision på båda sidor.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
P-bromsen är separat och ansätts med hjälp av en elmotor. Färdbromsen är en vanlig hydraulisk dubbelkolvs fram till nyligen då det byttes till en billigare mera standardmässig modell...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jäkligt dåligt. Det låter som att man måste se till att sälja Teslan innan garantin går ut. Ungefär samma sak som jag gjorde med mina volvobilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Kul...NOT.... Min har gått lika långt och är ungefär lika gammal.... Jag bävar verkligen för hur livet med en Tesla blir/är när garantin gått ut
Tror det kan bli sjukt dyrt (som i detta fall tex) om man har lite otur.
Elbilar sägs ju vara/bli så billiga i service/underhåll men det är inget jag sett skymten av iaf, speciellt inte i Teslas fall
Jag hoppas verkligen att reservdelar dyker upp till vettiga priser (typ som i länken till finn.no)...
Jag hade ju ändå tänkt behålla den jag har ett bra tag till men...
Tror det kan bli sjukt dyrt (som i detta fall tex) om man har lite otur.
Elbilar sägs ju vara/bli så billiga i service/underhåll men det är inget jag sett skymten av iaf, speciellt inte i Teslas fall
Jag hoppas verkligen att reservdelar dyker upp till vettiga priser (typ som i länken till finn.no)...
Jag hade ju ändå tänkt behålla den jag har ett bra tag till men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det som är oerhört irriterande är att om bilen köpts privat hade konsumentköplagen gällt med 3 års reklamationsrätt för fabrikationsfel. En parkeringsbroms som slutar fungera efter 18 månader på en miljonbil är fabrikationsfel!
För att försöka täcka sådana risker tecknar man maskinskadeförsäkring som sedan inte visar sig gälla för "bromsdetaljer".
Tesla och Protector pekar nu finger åt varandra
För att försöka täcka sådana risker tecknar man maskinskadeförsäkring som sedan inte visar sig gälla för "bromsdetaljer".
Tesla och Protector pekar nu finger åt varandra
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Hämtade min bil från SC igår för samma problem. Vänster bak som spökade men de bytte båda. Min har gått 5200 så det gick på garantin.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag tycker att många överreagerar. Har ni inte ägt/underhållit en bil förut?
Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.
När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.
Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.
När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.
Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det låter jo som ett generellt produktionsfel, där Tesla har använt dåliga komponenter, om ni är 3 stycken som råkat ut för samma sak!
Låter som något Tesla självklart skulle fixa på goodwill kontot.
Som blivande Teslaägare blir man jo mörkrädd när man läser dessa historier om hur Tesla och Protector pekar på varandra...
Låter som något Tesla självklart skulle fixa på goodwill kontot.
Som blivande Teslaägare blir man jo mörkrädd när man läser dessa historier om hur Tesla och Protector pekar på varandra...
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Låter ju helt sjukt dåligt av båda. Dels att P bromsen går sönder efter 1,5 år, dels att den kostar multum och Tesla inte fixar det gratis. Sen att protectors försäkring inte gäller
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Som jag påvisade så går det ju att få tag på begagnade delar (om än inte helt enkelt) men jag tvivlar på att Tesla SC tar på sig att byta ut bromsoket mot ett egenhändigt anskaffat begagnat dito...dstr skrev:Jag tycker att många överreagerar. Har ni inte ägt/underhållit en bil förut?
Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.
När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.
Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
9000 kr för ett p-bromsok är enligt mig snudd på stöld! Finns det några trådar utomlands om detta problem? Vad säger Elon??
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Absolut, det var inte det jag menade utan bara hur SC skulle förhålla sig till att montera begagnade delar. Jag skulle utan vidare ta in en Model S och byta ett kärvande ok till ett begagnat och det skulle kosta mindre än 4000kr. Som jag skrev i en annan tråd, Sveriges första oberoende Tesla-verkstad... Dock antagligen svårt att få tillgång till mjukvaruprotokollen...mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det enda är ju hur den elektriska funktionen synkas i systemet... Antagligen måste det nya oket in i systemet och då måste man ha tillgång till bilens "hjärna"... Antar att Autocom inte duger till det...Bjelke skrev:Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Elektroniska bromsar måste man avaktivera via OBD om man vill ha alla fingrar kvarlator skrev:Det enda är ju hur den elektriska funktionen synkas i systemet... Antagligen måste det nya oket in i systemet och då måste man ha tillgång till bilens "hjärna"... Antar att Autocom inte duger till det...Bjelke skrev:Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
Model S 85D -15.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Verkar vara peace of cake att fixa själv! Ser nästan fram mot att få riva lite självnahoj56 skrev:Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Förresten, det står inte riktigt i texten men parkeringsbromsen måste man nog koppla loss med kontakten INNAN bilen lägger i den bromsen för annars lär skruvenBjelke skrev:Verkar vara peace of cake att fixa själv! Ser nästan fram mot att få riva lite självnahoj56 skrev:Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
bli kvar i trycksatt läge sas... Man måste alltså (antar jag iaf) in där bakom och koppla ur den medans bilen är i oparkerat läge,
eller kan man säga åt bilen i ngn inställning att INTE använda den bromsen? Någon som vet/testat?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19