Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av juristen »

När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tuborg »

Parkeringsbromsoken är ganska dumt placerade. Smutsen lägger sig effektivt och det är klokt att hålla rent. Jag har också sköljt ur motorerna med WD40. Jag har även kört den som kärvade i uöltraljudstvätt, först i WD40 och sedan i sprit. Det lossnade mycket skit då.
Senast redigerad av Tuborg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av joem65 »

Efter 11000 körda mil med min S -14 har jag nyligen renoverat bromsarna runt om. Nya Brembo (sitter som original på S) bromsskivor och bromsbelägg inhandlades på Autodoc. Gick utan problem att byta skivor och belägg på färdbromsen bak och fram, men på parkeringsbromsoken hade sprintarna (som håller beläggen på plats) rostat fast, ordentligt. Gjorde allt som stod i min makt men fick till slut borra ur sprintarna. Som skrivits i tråden tidigare sitter parkeringsbromsoken dumt placerade och smuts ackumuleras lätt ovanpå dessa, därför rekommenderas att regelbundet rengöra och smörja dessa samt kontrollera att sprintarna inte fastnat.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av nicce12 »

juristen skrev:
När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hur sköljde du ur elmotorn, allt jag hittade på nätet var att den inte kan öppnas utan att den går sönder?
Frågar för att jag var tvungen plocka bort höger bak då den ligger på, Planet växeln och oket löper lätt men elmotorn vägrar snurra tydligen...
Tesla Model S P85D 2015, AP1
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av juristen »

nicce12 skrev:
juristen skrev:
När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hur sköljde du ur elmotorn, allt jag hittade på nätet var att den inte kan öppnas utan att den går sönder?
Frågar för att jag var tvungen plocka bort höger bak då den ligger på, Planet växeln och oket löper lätt men elmotorn vägrar snurra tydligen...
Nu var det ett tag sedan, som jag minns det delade jag aldrig på elmotor och växelhus utan bara sprayade in där jag kom åt. Vilket kan innebära att elmotorn inte sköljdes invändigt. För mig var nog problemet kärvande växelhus och belägg.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tuborg »

Hej!
Lite ortodoxt att skölja motorn men jag gjorde såhär. Jag skruvade loss den från oket. Lossade skruvarna som håller fast planetväxeln. Sedan delade jag lite på växelvis och motor. Man kan inte skilja dem då drar man sönder innehållet i motorn.
Sedan lade jag den i en plastpåse och fyllde den ( påsen är bara för att jag är snål, det går mindre vätska. Det funkar med lacknafta också. Jag lät det ligga så ett dygn (första gången) andra gången lade jag påsen i en ultraljudstvätt, det var effektivare, mer skit kom ut. Efter tvätten tvättade jag med sprit, isoptopanol är bäst men jag körde t-röd. Det är för att få den fri från fett och rester. Lite tryckluft på detta annars kan du låta den torka. Skruva ihop. Testa med någon 12-14 volts laddare det är de båda yttersta stiften.
Lycka till?
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av matsm »

Imponerad av er som renoverat era ok.Mina kärvar och låser sig och bilen varnar. Såg på en youtube video från Grufman om en MS70D -15( samma som min) som hade strul med kärvande p-broms. Tydligen känt fel på bromsarna att det läcker in smuts som korroderar elmotor och kolv i oken. Fixat på ok from 2016 oklart vilken månad. Dom rek byte till nya. Köpte båda av dom för 7,5k/st. Mekonomen ska få skruva dit dem.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Skriv svar