Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Mickep »

Henrik Torphammar skrev:
JoakimG skrev:

Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.

Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?

märkesverkstäder är svindyra. jag fick betala 800 kr för att någon skulle koppla in en dator för att påvisa ett fel jag redan kände till.(volvo) så det är inget ovanligt, men det gör att man inte kommer ifrån att det är oskäligt i vilket fall som helst. arbetet kan jag acceptera (ifall det är över en timmes jobb) materialet är också mycket dyrt. Hur länge dröjer det tills vanliga verkstäder kan felsöka och byta denna standard detalj? (när kommer noname saker? problemet med el är att det skall fungera med hela systemet och då finns det en monopol situation att det är bara en märkesdetalj som kanske funkar. vet inte om man skulle vilja ta en begagnad om de faller sönder så snart efter garantin gått ut) vad kostar motsvarande från andra märken (med arbete)?
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Oddball »

Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet

Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av bylund »

Om det är ett välkänt fel kanske felsökningen borde ta några minuter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

Handlar väldigt mycket om kunskap och inarbetade rutiner.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

Henrik Torphammar skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.
Ok. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
Allt beror på.
Tesla har en full verkstad med verktyg mm.
Timpenningen är jämförbar med andra märkesverkstäder.

Fördelen med civilingenjör som dig är att man normala fall har jobb 6-8 timmar varje dag under längre kontraktstider. Speciellt om man är egen. Och har då en jämnare inkomstbringande inkomst.

I min bransch, larm/kamera tekniker, när vi är ute på småjobb, så tar vi 1995:- + moms för en framkörning inkl 1 timmes arbete.
Därefter 895:-/timme.

Larm/kamera tekniker är dyrt idag, och det finns väldigt få. Därav dessa priser.

Men när det är större jobb, så får kunden nästan till 99% ett fast pris. Inte per timme.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av takarlsson »

JoakimG skrev:
Det är en S70D, 2015 uttagen i Aug.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.

Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
Joakim, vad blev lösningen på ditt problem?
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.
Oj! Ja.... hmmm.... ehhh... dyrt.... hrmmm....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av GiGurra »

Oddball skrev:
Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet

Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
Lite konstigt att vissa SC gör jobbet på goodwill för vissa medan andra ska betala 21 kkr..

Detta känns ju som ett klassiskt fall för återkallelse med tanke på hur många som haft samma fel här på forumet. Dessutom hutlösa priser...

Däremot 1350 i h känns inte helt omöjligt iom att det är uppbokning av utrustning, utrymme och kanske 2 tekniker som samtidigt arbetar med bilen / Tesla applicerar kanske pair programming på bilmek? :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Henrik Torphammar »

GiGurra skrev:
Däremot 1350 i h känns inte helt omöjligt iom att det är uppbokning av utrustning, utrymme och kanske 2 tekniker som samtidigt arbetar med bilen / Tesla applicerar kanske pair programming på bilmek? :)
Timlön är en sak, men just felsökning... Då skulle ju påfyllning av spolarvätska och byte av glödlampa i handskfack också åtföljas av 1000kr felsökning per styck. Men där är det nog så uppenbart att de inte kan luras på en tusenlapp att de inte ens försöker.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av mati »

Jag tolkar det som att de tar samma timpeng oavsett arbete. Det står ju under varje faktura oavsett vad de har gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Oddball »

GiGurra skrev:
Oddball skrev:
Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet

Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
Lite konstigt att vissa SC gör jobbet på goodwill för vissa medan andra ska betala 21 kkr..

Detta känns ju som ett klassiskt fall för återkallelse med tanke på hur många som haft samma fel här på forumet.
Jag vet inte hur man brukar hantera de som redan har råkat ut för och själva fått stå för vad som senare visat sig vara fabrikationsfel, men det är ju alltid bra när tillverkaren tar sitt ansvar för en felaktig produkt.

Antar att man har olika policy beroende på frekvensen av ett givet fel. Just nu så har man gått upp till att byta defekta enheter, sen är det ju ett stort steg till allmän återkallelse.

Om Teslateknikerna tar en crash course hos lasse62 i hur man renoverar oken för 10 spänn i materialkostnad så kan dom ju börja återkalla bilar :mrgreen:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tjell »

I mellandagarna fick jag nya P-ok utbytta gratis, med kort varsel dessutom.

Vi har en S85D från mars -16 som gått 9600 mil: ingen garanti kvar. Jag tog inte kontakt med Protector utan tog bärgningen med Länsförs.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av perkabolo »

LarsL skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.
Jag hade 3000 i arbetskostnad hos volvo renault för att skruva fast 4 stänkskärmar. Tänker att det blir ungefär 6000 kronor i timmen (snällt räknat).
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tuborg »

Hej alla!
Jag är väl lite ur fas i ämnet men orkar inte läsa igenom hela tråden. Jag har själv bytt bromsbelägg, hjullager och servat oken samt fixat begagnat parkeringsbromsok och fixat dessa. Rent tekniskt skulle jag säga att det inte svårare än någon annan bil jag fixat bromsar på - samma sak. Däremot har det varit besvärligt att lossa saker på Teslan (S) det rostar gärna ihop då bromsarna inte motioneras lika mycket som andra bilar. Är bromsarna insmorda (där de ska smörjas) så är det mycket lätt och snabbt att byta dessa. Har ni några funderingar och frågor angående bromsarna så kan ni höra av er.
Mvh
Tuborg
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av rollo »

Tesla har återkallat alla Model S och Model X tillverkade mellan februari och oktober 2016 pga ett fel på deras parkeringsbroms.
Min bil omfattas inte av denna recall. En mycket duktig bilmekaniker kom hem till mej när bilen inte gick att rubba då höger parkeringsbroms låst sej. Plockade av hela oket med motor o planetväxel som sitter med två bultar. Det visade sej att bromsbackarna hade försvunnit och vatten läckt in i planetväxeln. Tog den till sin verkstad och konstaterade att o-ringen inte tätar helt och ordnade med en extra silikontätning. Efter renovering satte han tillbaka den och tog med sej vänster broms som också renoverades. Det går bra att köra bilen med en parkeringsbroms, dock fungerar inte farthållare och autopilot. Nya bromsbackar för ca 600 kr från Brembo och ca tvåtusen för jobbet. :D
P85D 2015-4 fyrsitsig
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av juristen »

När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tuborg »

Parkeringsbromsoken är ganska dumt placerade. Smutsen lägger sig effektivt och det är klokt att hålla rent. Jag har också sköljt ur motorerna med WD40. Jag har även kört den som kärvade i uöltraljudstvätt, först i WD40 och sedan i sprit. Det lossnade mycket skit då.
Senast redigerad av Tuborg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av joem65 »

Efter 11000 körda mil med min S -14 har jag nyligen renoverat bromsarna runt om. Nya Brembo (sitter som original på S) bromsskivor och bromsbelägg inhandlades på Autodoc. Gick utan problem att byta skivor och belägg på färdbromsen bak och fram, men på parkeringsbromsoken hade sprintarna (som håller beläggen på plats) rostat fast, ordentligt. Gjorde allt som stod i min makt men fick till slut borra ur sprintarna. Som skrivits i tråden tidigare sitter parkeringsbromsoken dumt placerade och smuts ackumuleras lätt ovanpå dessa, därför rekommenderas att regelbundet rengöra och smörja dessa samt kontrollera att sprintarna inte fastnat.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av nicce12 »

juristen skrev:
När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hur sköljde du ur elmotorn, allt jag hittade på nätet var att den inte kan öppnas utan att den går sönder?
Frågar för att jag var tvungen plocka bort höger bak då den ligger på, Planet växeln och oket löper lätt men elmotorn vägrar snurra tydligen...
Tesla Model S P85D 2015, AP1
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av juristen »

nicce12 skrev:
juristen skrev:
När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hur sköljde du ur elmotorn, allt jag hittade på nätet var att den inte kan öppnas utan att den går sönder?
Frågar för att jag var tvungen plocka bort höger bak då den ligger på, Planet växeln och oket löper lätt men elmotorn vägrar snurra tydligen...
Nu var det ett tag sedan, som jag minns det delade jag aldrig på elmotor och växelhus utan bara sprayade in där jag kom åt. Vilket kan innebära att elmotorn inte sköljdes invändigt. För mig var nog problemet kärvande växelhus och belägg.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar