Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
i denna tråd
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.63169/
inlägg #10
påstås att det är
Oe Brembo are Mitsubishi Evo 8 front caliper and CTS-v rear calipers

tror inte att brembo gjorde bromsar speciellt för tesla, marketing hype.. men evo 8 och cts-v är inga dussinbilar heller
OK tack! ska kolla det vidare... Näe låter inte troligt att dom skulle tagit fram något helt unikt för Tesla lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av kontakten2 »

Märkligt det bara är 8000mil / 4år i Sverige men 5år / 10000mil i Norge
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

kontakten2 skrev:
Märkligt det bara är 8000mil / 4år i Sverige men 5år / 10000mil i Norge
Det är för att vägarna är så krokiga där... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Oddball »

lasse62 skrev:
Det är bara att ställa bilen i towing mode så att inte parkeringsbromsen aktiveras, sen är det bara att ta bort elanslutningen och skruva bort oket. Var dock försiktig om du river isär oket så att inte kolven far ur,då kan du få problem med gummidamasken.
Det verkar vara smittsamt, jag har fått samma fel på min 2015 MS efter 8500 mil.
Är inte sugen på att slänga ut 21.000 på något som helt klart verkar vara ett fabrikationsfel, men orkar å andra sidan inte driva det mot SC/Tesla.

@lasse62:
Har du koll på vad det är för dimensioner på fjäderbrickan så att man kan köpa den i förväg?
Var satt den krånglande brickan, har du några bilder från demonteringen?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Bjelke »

Det kan absolut vara värt att iaf kolla med Tesla först ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Oddball »

Bjelke skrev:
Det kan absolut vara värt att iaf kolla med Tesla först ;)
Ja, det kan ju vara värt ett försök.
Förr eller senare så kanske Tesla inser att det inte ser bra ut när en central säkerhetsdetalj går sönder, så jag får dra mitt strå till stacken och rapportera in felet så att statistiken uppdateras.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

Det verkar ju som om Tesla har tagit itu med at rätta till detta även på bilar med utgången garanti så jag skulle helt klart kontakta SC.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Henrik Torphammar »

JoakimG skrev:

Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.

Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av e5m1r »

Henrik Torphammar skrev:
JoakimG skrev:

Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.

Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
Det är Brembo på teslan där och vanligtvis överaskas man om hur billiga delarna är till bilen
Nån köpte knapparna till ratten och de var nästan gratis mot vad någon annan tillverkare hade tagit så här tror jag helt enkelt att det är Brembo som har dyra delar inte tesla men det hjälper klart inte en själv när man ska byta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Henrik Torphammar »

e5m1r skrev:
Henrik Torphammar skrev:
JoakimG skrev:

Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.

Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?
Det är Brembo på teslan där och vanligtvis överaskas man om hur billiga delarna är till bilen
Nån köpte knapparna till ratten och de var nästan gratis mot vad någon annan tillverkare hade tagit så här tror jag helt enkelt att det är Brembo som har dyra delar inte tesla men det hjälper klart inte en själv när man ska byta
hittade för 600kr/st, då hade man ju löst det på min budget också... Beställ oken här och be Tesla göra jobbet!

https://www.ebay.com/itm/Set-RH-LH-Tesl ... SwQDdZyk6c
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Mickep »

Henrik Torphammar skrev:
JoakimG skrev:

Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
1000kr för att felsöka en bil som du lämnar in för att p-bromsen inte släpper är dyrt!
Arbete 1100kr för att byta ett separat bromsok är dyrt men inte oskäligt.
Material 9000kr för ett handbromsok är jättedyrt.

Reparationer som denna straffar bort Model S som ett alternativ eftersom driften blir orimligt hög. Jag skulle ha råd att köpa en S idag, men inte att driva den. Det måste ju finnas alternativ, mekar som är vana vid elektriska handbromsar som kan rengöra och smörja upp oket. Det är säkert en standard-detalj. Begagnade ok från skroten?

märkesverkstäder är svindyra. jag fick betala 800 kr för att någon skulle koppla in en dator för att påvisa ett fel jag redan kände till.(volvo) så det är inget ovanligt, men det gör att man inte kommer ifrån att det är oskäligt i vilket fall som helst. arbetet kan jag acceptera (ifall det är över en timmes jobb) materialet är också mycket dyrt. Hur länge dröjer det tills vanliga verkstäder kan felsöka och byta denna standard detalj? (när kommer noname saker? problemet med el är att det skall fungera med hela systemet och då finns det en monopol situation att det är bara en märkesdetalj som kanske funkar. vet inte om man skulle vilja ta en begagnad om de faller sönder så snart efter garantin gått ut) vad kostar motsvarande från andra märken (med arbete)?
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Oddball »

Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet

Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av bylund »

Om det är ett välkänt fel kanske felsökningen borde ta några minuter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

Handlar väldigt mycket om kunskap och inarbetade rutiner.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

Henrik Torphammar skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.
Ok. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
Allt beror på.
Tesla har en full verkstad med verktyg mm.
Timpenningen är jämförbar med andra märkesverkstäder.

Fördelen med civilingenjör som dig är att man normala fall har jobb 6-8 timmar varje dag under längre kontraktstider. Speciellt om man är egen. Och har då en jämnare inkomstbringande inkomst.

I min bransch, larm/kamera tekniker, när vi är ute på småjobb, så tar vi 1995:- + moms för en framkörning inkl 1 timmes arbete.
Därefter 895:-/timme.

Larm/kamera tekniker är dyrt idag, och det finns väldigt få. Därav dessa priser.

Men när det är större jobb, så får kunden nästan till 99% ett fast pris. Inte per timme.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av takarlsson »

JoakimG skrev:
Det är en S70D, 2015 uttagen i Aug.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.

Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
Joakim, vad blev lösningen på ditt problem?
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?
En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.
Oj! Ja.... hmmm.... ehhh... dyrt.... hrmmm....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av GiGurra »

Oddball skrev:
Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet

Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
Lite konstigt att vissa SC gör jobbet på goodwill för vissa medan andra ska betala 21 kkr..

Detta känns ju som ett klassiskt fall för återkallelse med tanke på hur många som haft samma fel här på forumet. Dessutom hutlösa priser...

Däremot 1350 i h känns inte helt omöjligt iom att det är uppbokning av utrustning, utrymme och kanske 2 tekniker som samtidigt arbetar med bilen / Tesla applicerar kanske pair programming på bilmek? :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Henrik Torphammar »

GiGurra skrev:
Däremot 1350 i h känns inte helt omöjligt iom att det är uppbokning av utrustning, utrymme och kanske 2 tekniker som samtidigt arbetar med bilen / Tesla applicerar kanske pair programming på bilmek? :)
Timlön är en sak, men just felsökning... Då skulle ju påfyllning av spolarvätska och byte av glödlampa i handskfack också åtföljas av 1000kr felsökning per styck. Men där är det nog så uppenbart att de inte kan luras på en tusenlapp att de inte ens försöker.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av mati »

Jag tolkar det som att de tar samma timpeng oavsett arbete. Det står ju under varje faktura oavsett vad de har gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar