Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av JoakimG »

Efter 1 1/2 år med bilen fick jag varningen att P-bromsen inte längre fungerade. Kontaktade SC i Gbg som bekräftade med fjärranalys att elektriska p-bromsen kärvade och rekommenderade bärgning då man inte kunde garantera att inte bromsen låg till hela tiden.
2017-02-20 08.37.33.jpg
SC mig kontakta Protector eftersom garantin gått ut och bilen är försäkrad där.
Bilen bärgades till Gbg och jag fick hyrbil, allt frid och fröjd.
Fick idag besked från SC Gbg att Protector inte tar felet som ersättningsbar skada även om bilen har maskinskadeförsäkring.

Efter de felsökt har SC kommit fram till att vänster parkeringsbroms ok har fel i elmotorn.
Dock rekommenderar SC starkt att man byter höger samtidigt så de har samma revision.

Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-

Totalt: 21200:-
Halva arbets- och materialkostnaden om jag bara byter vänster ok mot deras rekommendation.

Bilen är högst normalt körd med i snitt 3 bilturer per dag och således har jag tryck på P ca 1700 gånger till en kostnad av 12,50kr/P-tryckning. WTF, är detta rimligt? :(

Just nu sitter jag mellan Protector och Tesla.
Protector som säger att försäkringen inte gäller och Tesla som tycker att det inte är fabrikationsfel.

Är det någon annan som råkat ut för detta, vad är reaktion på det och vilka råd kan ni ge :?:
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av P_EL »

Jag hade absolut hävdat min nybilsgaranti gentemot Tesla. Vad anger de för skäl till att du skulle ha orsakat felet?

Edit: ser nu att bilen var beg...
Senast redigerad av P_EL, redigerad totalt 3 gång.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Pedrazzini »

Hade samma fel för 2 veckor sedan. SC bytte ok. Dock var min bil under garanti. Antar att du köpt din bil begagnad, eftersom du skriver att du haft den i 1,5 år men den är ändå inte under garanti?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Zalman3 »

Vilken modell, årgång, mil har bilen?

Edit:
Kan man köpa till förlängd garanti?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av AGCF »

Garantin gäller bara 8000 mil.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=2070 ... o=4&regnr=

Detta är min rekommendation. Vi pratar om en begagnad bil och att få samma revision på p-broms??? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av JoakimG »

Det är en S70D, 2015 uttagen i Aug.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.

Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av DSV »

Är det separata ok för p broms eller är de integrerade i färdbromsen? Om de är separata har jag svårt att förstå varför man ska behöva ha samma revision på båda sidor.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

P-bromsen är separat och ansätts med hjälp av en elmotor. Färdbromsen är en vanlig hydraulisk dubbelkolvs fram till nyligen då det byttes till en billigare mera standardmässig modell... :shock:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av mati »

Jäkligt dåligt. Det låter som att man måste se till att sälja Teslan innan garantin går ut. Ungefär samma sak som jag gjorde med mina volvobilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Bjelke »

Kul...NOT.... Min har gått lika långt och är ungefär lika gammal.... Jag bävar verkligen för hur livet med en Tesla blir/är när garantin gått ut :(
Tror det kan bli sjukt dyrt (som i detta fall tex) om man har lite otur.
Elbilar sägs ju vara/bli så billiga i service/underhåll men det är inget jag sett skymten av iaf, speciellt inte i Teslas fall :evil:
Jag hoppas verkligen att reservdelar dyker upp till vettiga priser (typ som i länken till finn.no)...
Jag hade ju ändå tänkt behålla den jag har ett bra tag till men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av JoakimG »

Det som är oerhört irriterande är att om bilen köpts privat hade konsumentköplagen gällt med 3 års reklamationsrätt för fabrikationsfel. En parkeringsbroms som slutar fungera efter 18 månader på en miljonbil är fabrikationsfel!

För att försöka täcka sådana risker tecknar man maskinskadeförsäkring som sedan inte visar sig gälla för "bromsdetaljer".

Tesla och Protector pekar nu finger åt varandra :roll:
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av aikalex »

Hämtade min bil från SC igår för samma problem. Vänster bak som spökade men de bytte båda. Min har gått 5200 så det gick på garantin.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av dstr »

Jag tycker att många överreagerar. Har ni inte ägt/underhållit en bil förut?

Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.

När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.

Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Dansken »

Det låter jo som ett generellt produktionsfel, där Tesla har använt dåliga komponenter, om ni är 3 stycken som råkat ut för samma sak!
Låter som något Tesla självklart skulle fixa på goodwill kontot.

Som blivande Teslaägare blir man jo mörkrädd när man läser dessa historier om hur Tesla och Protector pekar på varandra...
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av point1 »

Låter ju helt sjukt dåligt av båda. Dels att P bromsen går sönder efter 1,5 år, dels att den kostar multum och Tesla inte fixar det gratis. Sen att protectors försäkring inte gäller


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

dstr skrev:
Jag tycker att många överreagerar. Har ni inte ägt/underhållit en bil förut?

Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.

När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.

Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
Som jag påvisade så går det ju att få tag på begagnade delar (om än inte helt enkelt) men jag tvivlar på att Tesla SC tar på sig att byta ut bromsoket mot ett egenhändigt anskaffat begagnat dito...

9000 kr för ett p-bromsok är enligt mig snudd på stöld! Finns det några trådar utomlands om detta problem? Vad säger Elon?? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av mati »

Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

mati skrev:
Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Absolut, det var inte det jag menade utan bara hur SC skulle förhålla sig till att montera begagnade delar. Jag skulle utan vidare ta in en Model S och byta ett kärvande ok till ett begagnat och det skulle kosta mindre än 4000kr. Som jag skrev i en annan tråd, Sveriges första oberoende Tesla-verkstad... Dock antagligen svårt att få tillgång till mjukvaruprotokollen... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...
Det enda är ju hur den elektriska funktionen synkas i systemet... Antagligen måste det nya oket in i systemet och då måste man ha tillgång till bilens "hjärna"... :( Antar att Autocom inte duger till det...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...
Det enda är ju hur den elektriska funktionen synkas i systemet... Antagligen måste det nya oket in i systemet och då måste man ha tillgång till bilens "hjärna"... :( Antar att Autocom inte duger till det...
Elektroniska bromsar måste man avaktivera via OBD om man vill ha alla fingrar kvar Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av nahoj56 »

Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Bjelke »

nahoj56 skrev:
Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
Verkar vara peace of cake att fixa själv! :) Ser nästan fram mot att få riva lite själv :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
nahoj56 skrev:
Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
Verkar vara peace of cake att fixa själv! :) Ser nästan fram mot att få riva lite själv :ugeek:
Förresten, det står inte riktigt i texten men parkeringsbromsen måste man nog koppla loss med kontakten INNAN bilen lägger i den bromsen för annars lär skruven
bli kvar i trycksatt läge sas... Man måste alltså (antar jag iaf) in där bakom och koppla ur den medans bilen är i oparkerat läge,
eller kan man säga åt bilen i ngn inställning att INTE använda den bromsen? Någon som vet/testat?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar