Sida 2 av 2

Re: köra 30mil

Postat: 26 feb 2017 23:50
av bylund
Svenssons skrev:
Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.

Re: köra 30mil

Postat: 27 feb 2017 00:18
av Svenssons
bylund skrev:
Svenssons skrev:
Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.
Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.

Re: köra 30mil

Postat: 27 feb 2017 06:23
av Bjelke
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.
Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.
Se till så att ingen lyckas ta en bild på det hela bara, kan redan se rubrikerna... "Nya Teslans laddbox får tom Zoe:s 3-fas-box att framstå som liten, Teslans är stor som en resväska" osv :lol:
Annars är det ingen dum idé faktiskt ;) (min är ju oxo "mobil" sas hehe)

Re: köra 30mil

Postat: 27 feb 2017 11:31
av danni
Dansken skrev:
Dags att torka av den där skärmen ;)
Det är ett riktigt sisyfosarbete. Men den ser inte alls lika kladdig ut i vanlig användning som när man tar ett fotografi vinkelrätt mot den i ljusrörsbelysning.

Re: köra 30mil

Postat: 14 apr 2017 19:51
av EnTraktor
Bladerunner skrev:
Ok så det finns iaf laddning I Gdansk?
Vart kan man hitta dom och vart får man tag I laddkort?
Numera ska man kunna aktivera laddning på 'Energa' Chademoladdarna i Gdynia, Sopot, Gdansk med Fortums charge & drive.

Re: köra 30mil

Postat: 14 apr 2017 19:58
av Gustafsson
danni skrev:
Dansken skrev:
Dags att torka av den där skärmen ;)
Det är ett riktigt sisyfosarbete. Men den ser inte alls lika kladdig ut i vanlig användning som när man tar ett fotografi vinkelrätt mot den i ljusrörsbelysning.
Skitenkelt med en helt torr mikrofiberduk.

köra 30mil

Postat: 15 apr 2017 13:11
av point1
Förstår inte varför folk säger att han behöver köra lugnt eller hyfsat lugnt. Med en s90d så kommer han lätt kunna köra 30 mil även om han kör i typ 150 km/h

Har kört en hel del Autobahn i min S85 och 30 mil är inga problem även om man har hyfsat tempo på sommaren, med en 90d kommer det inte vara några problem alls

Re: köra 30mil

Postat: 17 sep 2020 21:07
av Svenssons
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:

Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.
Se till så att ingen lyckas ta en bild på det hela bara, kan redan se rubrikerna... "Nya Teslans laddbox får tom Zoe:s 3-fas-box att framstå som liten, Teslans är stor som en resväska" osv :lol:
Annars är det ingen dum idé faktiskt ;) (min är ju oxo "mobil" sas hehe)
Rätt gammal tråd men ändå rätt intressant att läsa så här i efterhand. Jag tog själv bild på "Bjelke-metoden" och vi vet nu också vad som hände med dieselpumparna...
DSC_0603.jpg

Re: köra 30mil

Postat: 18 sep 2020 19:48
av Bjelke
:lol: wonderful...

Re: köra 30mil

Postat: 18 sep 2020 20:00
av LasseTM
Varför kallas detta för Bjelke-metoden?
Innan jag började hänga här så har både jag och mina kompisar gjort detta med CEE så det är ju inget nytt fenomen.
Smidigt att kunna dra ut laddbox en och köra en kompressor eller dylikt på kontakten utan att behöva dra en kabel till.

Re: köra 30mil

Postat: 18 sep 2020 21:13
av Svenssons
LasseTM skrev:
Varför kallas detta för Bjelke-metoden?
Innan jag började hänga här så har både jag och mina kompisar gjort detta med CEE så det är ju inget nytt fenomen.
Smidigt att kunna dra ut laddbox en och köra en kompressor eller dylikt på kontakten utan att behöva dra en kabel till.
För att Bjelke var första att nämna det här på forumet runt 2015. Normalt ska ju WallConnector-laddboxen och andra liknande kopplas fast och inte till ett CEE-uttag. Då är ju CEE-uttaget alltid fritt för kompressor eller liknande. Bjelke-metoden används när man inte vill att laddboxen ska vara fast monterad. Det kan tex vara tillfälligt för att man inte vet var man vill placera den, att man vill kunna ta den till sommarstugan eller för att ta med till Polen-resan och sänka polska mackar...

Re: köra 30mil

Postat: 22 sep 2020 14:49
av Lidas5
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik

Re: köra 30mil

Postat: 22 sep 2020 14:58
av LasseTM
Lidas5 skrev:
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik
Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.

Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.

https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/

Re: köra 30mil

Postat: 22 sep 2020 15:01
av Henrik
Lidas5 skrev:
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik

Kommer ca 37 mil i motorvägsfart (90% laddning) med min P85+ (snittade häromveckan 145 wh/km från Borlänge till Stockholm med enbart farthållaren på, ingen ”egen” körning)

Ska tilläggas att jag har nya sommardäck och 19-tummare. Så visst det går. Men när jag hade mina 21 tum så drog bilen 220 wh/km till stockholm. Kanske snittar nu på 170-180, vet inte varför det blev så lågt senast.

Edit: kom på nu också att jag fått någon ny typ av drivlina för ca 3 veckor sedan och har märkt att bilen är mindre törstig i allmänhet efter det. Inte haft mina 21 på länge nu - kanske sätter på dem nästa sommar och provar lite.

Re: köra 30mil

Postat: 22 sep 2020 15:34
av Lidas5
LasseTM skrev:
Lidas5 skrev:
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik
Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.

Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.

https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/


Det där tycker jag är lite märkligt. För de gånger jag har räknat på hur mycket KWh det har gått så har jag sällan fått över 60 KWh som förbrukning. I mitt test fick jag ut 62 KWh, dock med 4% kvar. Det borde ge totalt 65 KWh om man räknar på 77 tillgängligt. Eller skall man räkna på 85 i alla fall?

Komma 37 mil hade suttit fint, men det kan man bara drömma om. :(