Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Äga norsk Tesla i 1 år

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Äga norsk Tesla i 1 år

Inläggav Matte » 14 mar 2017 11:36

Jag bor i Norge och har planerat att flytta hem till Sverige om ca ett år. Då kom jag på idén att jag skulle kunna köpa en ny/begagnad Tesla, använda den i ett år och sedan importera den i princip gratis till Sverige.
Väl i Sverige tänker jag sedan sälja den och borde inte göra allt för stor förlust (tänker främst på prisskillnaden Norge-Sverige)

Tanken är alltså inte att bli rik på detta, utan jag ser det som en möjlighet att köra tesla ett år till en billig kostnad.

Vad tror ni om detta? Vad finns det för risker? (model 3, garantier, prisras etc etc). Bör jag välja någon speciell modell tror ni?

Är det något jag missar som gör att det inte alls är rimligt att det blir en +-0 affär?

Mvh,
Mattias
Matte

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inläggav elbilist lator » 14 mar 2017 11:38

Finns det inte en regel om att man inte får sälja flyttgods inom ett år eller nåt?
Nytt tomt blad... Ni som vet, ni vet.
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 mar 2017 12:43

Matte skrev:Jag bor i Norge och har planerat att flytta hem till Sverige om ca ett år. Då kom jag på idén att jag skulle kunna köpa en ny/begagnad Tesla, använda den i ett år och sedan importera den i princip gratis till Sverige.
Väl i Sverige tänker jag sedan sälja den och borde inte göra allt för stor förlust (tänker främst på prisskillnaden Norge-Sverige)

Tanken är alltså inte att bli rik på detta, utan jag ser det som en möjlighet att köra tesla ett år till en billig kostnad.

Vad tror ni om detta? Vad finns det för risker? (model 3, garantier, prisras etc etc). Bör jag välja någon speciell modell tror ni?

Är det något jag missar som gör att det inte alls är rimligt att det blir en +-0 affär?

Mvh,
Mattias

Tror inte flyttgods finns längre. Dock skulle du kunna köpa en beg Tesla S för ca 400.000NOK,
köra den norskregad i Sverige i ett år och sedan värdera den till 300.000NOK och
sen importera den, lägg på runt 37% i tull och moms för att få den klar i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist lator » 14 mar 2017 13:05

Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 mar 2017 17:47

Jag tror du kan sälja den med en gång du har skrivit dig om Sverige och omregistrerat bilen till svensk. Det viktiga är att du äger bilen när du är skriven i Norge under minst (6/12mån, kommer inte ihåg exakt hur lång tid) innan du flyttar/skriver dig i Sverige.
Ioniq 5 -22 / VW eGolf -18
Tidigare elbilar Polestar 2 -21 / Jaguar i-Pace -19 / Hyundai Kona electric -19 / Model S 75D -17 / Model S 85 -14 / VW eGolf -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 14 mar 2017 18:28

Du måste nog ha varit folkbokförd i Norge ett år och säkert skattemässigt bosatt där också. Har du hus å barn i Sverige kan det bli svårt att få igenom flyttgods tror jag, även om du har jobb i Norge. Finns mycket om det där på myndigheternas hemsidor. Flyttgods finns fortfarande vad jag vet. Lika bra att slå till på en P100D :-). Det kan du tjäna en normal årslön på !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 14 mar 2017 19:20

Glömde skriva att du absolut bör kolla upp detta, uppfyller du kraven gör du säkert en mycket bra affär. Återkoppla gärna via forumet om du får veta mer om vad som gäller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MartinP » 15 mar 2017 19:01

Flyttar hem från Norge med Tesla nästa år och efter det jag har förstått så måste jag ha ägt min Tesla minst 6 månader i Norge och sedan får jag inte sälja den förrän jag har haft den 12 månader i Sverige.
Användarvisningsbild
MartinP
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 15 mar 2017 19:04

MartinP skrev:Flyttar hem från Norge med Tesla nästa år och efter det jag har förstått så måste jag ha ägt min Tesla minst 6 månader i Norge och sedan får jag inte sälja den förrän jag har haft den 12 månader i Sverige.

Enligt länken jag delade ut längre upp så gäller det ett år för återvändare. Sex månader för utflyttare.
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Roam83 » 26 mar 2017 20:40

Jag køpte precis min p85 i Norge, flyttar hem om 6 månader. Har varit skriven och jobbat her siste 5 åren så räknas som "utflyttad".

Som några är inne på så får inte bilen byta ägare (eller brukas av någon annan) 1 år efter jag fört in bilen i sverige, den måste dessutom vara i dagligbruk. Säljes den innan 1 år så blir det moms + tull avgifter på den.

Jag gick för en "billig" P85 2014 modell, pre-owned köpt av Tesla i Oslo, 30000km a la 530k. Med lite valuta skillnad o värdetapp så hoppas jag att det går att sälja i Sverige om 1 o 1/2 år och inte gått back på affären, tror det inte bli allt för mkt över i kassan heller i bästa fall.

Vågade inte gå för en P90/100D då det er enormt dyra i sverige och jag tror det är en betydlig mindre marknad som köper en sån bil privat. Som jag har förståt så leaser de flesta en Tesla i Sverige.(?)

En Tesla för 580-600k om 18 månader tror jag däremot du får sålt lite enklare. Hade säkert gått med en 85D med autopilot, de får man för 650k här borta, men då återigen tror jag de summene har en mindre privat marknad i sverige...

Vi får se hur det går, är iaf super nöjd med köpet. Kommer bli svårt att göra sig av med den när dagen kommer.

/Robin
Roam83

Nästa

Återgå till Model S