Äga norsk Tesla i 1 år

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Matte »

Jag bor i Norge och har planerat att flytta hem till Sverige om ca ett år. Då kom jag på idén att jag skulle kunna köpa en ny/begagnad Tesla, använda den i ett år och sedan importera den i princip gratis till Sverige.
Väl i Sverige tänker jag sedan sälja den och borde inte göra allt för stor förlust (tänker främst på prisskillnaden Norge-Sverige)

Tanken är alltså inte att bli rik på detta, utan jag ser det som en möjlighet att köra tesla ett år till en billig kostnad.

Vad tror ni om detta? Vad finns det för risker? (model 3, garantier, prisras etc etc). Bör jag välja någon speciell modell tror ni?

Är det något jag missar som gör att det inte alls är rimligt att det blir en +-0 affär?

Mvh,
Mattias
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av lator »

Finns det inte en regel om att man inte får sälja flyttgods inom ett år eller nåt?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Zalman3 »

Matte skrev:
Jag bor i Norge och har planerat att flytta hem till Sverige om ca ett år. Då kom jag på idén att jag skulle kunna köpa en ny/begagnad Tesla, använda den i ett år och sedan importera den i princip gratis till Sverige.
Väl i Sverige tänker jag sedan sälja den och borde inte göra allt för stor förlust (tänker främst på prisskillnaden Norge-Sverige)

Tanken är alltså inte att bli rik på detta, utan jag ser det som en möjlighet att köra tesla ett år till en billig kostnad.

Vad tror ni om detta? Vad finns det för risker? (model 3, garantier, prisras etc etc). Bör jag välja någon speciell modell tror ni?

Är det något jag missar som gör att det inte alls är rimligt att det blir en +-0 affär?

Mvh,
Mattias
Tror inte flyttgods finns längre. Dock skulle du kunna köpa en beg Tesla S för ca 400.000NOK,
köra den norskregad i Sverige i ett år och sedan värdera den till 300.000NOK och
sen importera den, lägg på runt 37% i tull och moms för att få den klar i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av lator »

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av HelectriC »

Jag tror du kan sälja den med en gång du har skrivit dig om Sverige och omregistrerat bilen till svensk. Det viktiga är att du äger bilen när du är skriven i Norge under minst (6/12mån, kommer inte ihåg exakt hur lång tid) innan du flyttar/skriver dig i Sverige.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Gustafsson »

Du måste nog ha varit folkbokförd i Norge ett år och säkert skattemässigt bosatt där också. Har du hus å barn i Sverige kan det bli svårt att få igenom flyttgods tror jag, även om du har jobb i Norge. Finns mycket om det där på myndigheternas hemsidor. Flyttgods finns fortfarande vad jag vet. Lika bra att slå till på en P100D :-). Det kan du tjäna en normal årslön på !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Gustafsson »

Glömde skriva att du absolut bör kolla upp detta, uppfyller du kraven gör du säkert en mycket bra affär. Återkoppla gärna via forumet om du får veta mer om vad som gäller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MartinP
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 01 okt 2014 08:40
Ort: Åmål/Oslo

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av MartinP »

Flyttar hem från Norge med Tesla nästa år och efter det jag har förstått så måste jag ha ägt min Tesla minst 6 månader i Norge och sedan får jag inte sälja den förrän jag har haft den 12 månader i Sverige.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av lator »

MartinP skrev:
Flyttar hem från Norge med Tesla nästa år och efter det jag har förstått så måste jag ha ägt min Tesla minst 6 månader i Norge och sedan får jag inte sälja den förrän jag har haft den 12 månader i Sverige.
Enligt länken jag delade ut längre upp så gäller det ett år för återvändare. Sex månader för utflyttare.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Roam83
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 feb 2017 20:17

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Roam83 »

Jag køpte precis min p85 i Norge, flyttar hem om 6 månader. Har varit skriven och jobbat her siste 5 åren så räknas som "utflyttad".

Som några är inne på så får inte bilen byta ägare (eller brukas av någon annan) 1 år efter jag fört in bilen i sverige, den måste dessutom vara i dagligbruk. Säljes den innan 1 år så blir det moms + tull avgifter på den.

Jag gick för en "billig" P85 2014 modell, pre-owned köpt av Tesla i Oslo, 30000km a la 530k. Med lite valuta skillnad o värdetapp så hoppas jag att det går att sälja i Sverige om 1 o 1/2 år och inte gått back på affären, tror det inte bli allt för mkt över i kassan heller i bästa fall.

Vågade inte gå för en P90/100D då det er enormt dyra i sverige och jag tror det är en betydlig mindre marknad som köper en sån bil privat. Som jag har förståt så leaser de flesta en Tesla i Sverige.(?)

En Tesla för 580-600k om 18 månader tror jag däremot du får sålt lite enklare. Hade säkert gått med en 85D med autopilot, de får man för 650k här borta, men då återigen tror jag de summene har en mindre privat marknad i sverige...

Vi får se hur det går, är iaf super nöjd med köpet. Kommer bli svårt att göra sig av med den när dagen kommer.

/Robin
kontakten2

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av kontakten2 »

Jag gjorde detta i november. Inga problem bara en massa papper.
Hade haft den sedan ny i över ett år men 6mån hade varit ok enligt tullen.

Det fina med norsk tesla är att du har upp till 10000mil garanti som följer med bilen och inte 8' som här.
ChrisCarey
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 apr 2017 10:58
Ort: Oslo

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av ChrisCarey »

Intressant. Är det något viktigt att tänka på innan export? Du nämner massa papper etc?
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av strejf »

Det är väl inte samma laddning i de norska Teslorna som i de Svenska?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av ALDA »

strejf skrev:
Det är väl inte samma laddning i de norska Teslorna som i de Svenska?
Nej, men norsk laddkabel funkar fint i Sverige.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av bylund »

Det är lika i bilen. Men UMC:n är annorlunda som säljs i Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av HelectriC »

När du ska sälja bilen i Sverige sen får du trycka på att den har "universal-UMC" från Norge :D mycket mer attraktiv att sälja då 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Matte »

Hej och tack för bra svar. Speciellt att det räckte med 6mån ist för 12! Men har ni någon länk till där det står att man inte får sälja bilen inom ett år från att man flyttat med den?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av bylund »

Tullverket skrev:
Vad gäller efter förtullningen?
Ett fordon som du har fått tullfrihet för får du inte
överlåta, pantsätta, hyra ut eller låna ut, förrän
1 år efter att fordonet anmälts till förtullning. Om
behovet skulle uppstå innan tidskravet är uppfyllt
måste du anmäla detta till oss och betala tull och
andra skatter. Du kan inte få dispens från detta krav.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Melker
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 okt 2021 21:30

Re: Äga norsk Tesla i 1 år

Inlägg av Melker »

Hej

Ser att tråden är lite äldre men är bosatt i Norge och ska återvända till sverige snart jag med. Är det någon som kan skriva hur det gick med ett eventuellt köp för att sedan sälja när den blir svensk reggad ?
Mvh Jonatan
Skriv svar