Ladda i Norge
Moderator: Redaktion
Ladda i Norge
Hej allihopa! Härom veckan så var jag i Norge med min MS. Det gick jättebra ända fram tills att jag var framme vid hotellet vid kusten. Där fanns det bara vanliga vägguttag samt ett s.k. "komfyrstikk" som var ett uttag de hade till spisen i källaren. Jag hade förstås inga möjligheter till att ladda genom spisuttaget på 25A utan försökte ladda i vägguttaget. Där inser jag att laddkabeln inte fungerar utan lyser (blinkar 3 gånger) rött. Jag hade ca 30% så jag kunde ta mig till närmsta stad, ladda via type 2 på 11 kw för att sedan nå den närmsta superchargern. När jag kom hem så ringde jag SC och de sa att det inte går att ladda i norska vägguttag då de har en annan jordning dock ska det funka med CEE uttag. Nu ska jag återvända och jag funderar på vad jag ska göra. Vill gärna kunna köra runt i närområdet (då måste jag kunna ladda på plats!). Är det själva "boxen" på laddkabeln som inte förstår sig på den norska jordningen eller är det adaptern man klickar på laddkabeln? Ska jag köpa en helt ny/begagnad norsk laddkabel, ska jag köpa en komfyrstikk-Blå CEE (då måste jag köpa en blå kontakt till min UMC-kabel alternativt sätta en blå-röd adapter på den blåa) eller kommer det funka om jag köper en 16A schunko till Röd CEE. Övriga förslag är välkomna!
Re: Ladda i Norge
Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladda i Norge
Intressant, detta var nyheter för mig (svensk i Norge sedan många år). Då är det den svenska jordningen som det är något speciellt med, eftersom norsk kabel funkar över allt där det finns vanlig 220 volts schucko kontakt.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ladda i Norge
Det är faktiskt den norska som är speciell. Norska UMC:er är inställda på ett annat, mera "generöst" sätt på vad dom accepterar. Därför fungerar norska UMC:er nästan överallt medan den svenska inte går i Norge.ALDA skrev:Intressant, detta var nyheter för mig (svensk i Norge sedan många år). Då är det den svenska jordningen som det är något speciellt med, eftersom norsk kabel funkar över allt där det finns vanlig 220 volts schucko kontakt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ladda i Norge
Så det ända sättet om jag inte har tillgång till en röd 3-fas CEE är att köpa en norsk UMC?bylund skrev:Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Re: Ladda i Norge
Nja, om det är ett område med TN-jordning så fungerar schuko också i det området, men de är i klar minoritet.Jjakobb skrev:Så det ända sättet om jag inte har tillgång till en röd 3-fas CEE är att köpa en norsk UMC?bylund skrev:Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Ett annat alternativ till Teslas UMC är något generellt schuko-till-typ-2 som klarar av IT-jordningen. Kanske Volvos kabel t ex fungerar i Norge? Den verkar ha samma artikelnummer i Norge och Sverige. Den är bara enfas 13 A (eller 16 A i CEE-varienten), men ska fungera med Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ladda i Norge
Undra hur "svensk" Wall Connector funkar? Jag ska nog testa min halvmobila Wall Connector när jag tar en tur till Norge. Måste dock ha en adapter till Schuko från min röda 3-fas för att testa det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ladda i Norge
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men skulle en sådan här hjälpa till: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/ ?bylund skrev:Nja, om det är ett område med TN-jordning så fungerar schuko också i det området, men de är i klar minoritet.Jjakobb skrev:Så det ända sättet om jag inte har tillgång till en röd 3-fas CEE är att köpa en norsk UMC?bylund skrev:Det är själva UMC:n, alltså inte adaptern du sätter direkt i uttaget som är problemet. Jag tror inte 32 A enfas CEE fungerar bättre då även dessa är jordade på samma sätt.
Hittar du dock vanlig röd CEE trefas i Norge är du antagligen i ett område med samma jordsystem som i Sverige (det finns sådana) och då borde det fungera.
Ett annat alternativ till Teslas UMC är något generellt schuko-till-typ-2 som klarar av IT-jordningen. Kanske Volvos kabel t ex fungerar i Norge? Den verkar ha samma artikelnummer i Norge och Sverige. Den är bara enfas 13 A (eller 16 A i CEE-varienten), men ska fungera med Tesla.
Re: Ladda i Norge
Vi kommer att resa till Norge 14-31 juli i år. Nu bekymrar jag mig för hur det kommer att gå med laddning i Norge. Vi kommer inte alltid att ha tillgång till SuC när vi når målet mellan Dombås och Trondheim.
Finns det någon medlem i Stockholms området, eller i Norge som har en norsk UMC att låna ut under juli månad 2017?
Eller är det någon som provat att ladda med svensk UMC via Biltemas jordfelsbrytare , enligt förslaget ovan?
Finns det någon medlem i Stockholms området, eller i Norge som har en norsk UMC att låna ut under juli månad 2017?
Eller är det någon som provat att ladda med svensk UMC via Biltemas jordfelsbrytare , enligt förslaget ovan?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Ladda i Norge
Jordelsbrytaren gör väl inget annat än att bryta strömmen när den detekterar fel? Inte påverkar den väl jordningsegenskaperna?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda i Norge
Det finns ju många Chademo och typ 2 laddplatser både här å där + supercharger i Dombås. Kolla in grönn kontakts hemsida. Fortum har en hel del med. Det bör inte vara nåt problem att hitta laddställen. Vill man ladda gratis finns det ju många shukoställen, men då behövs ofta en nyckel från norsk elbilsforening för att låsa upp dessa. Står vid en sådan nu f.ö. Men då går nog inte den svenska UMC. Jag skulle dock klara mig finfint utan UMCn.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ladda i Norge
Hoppas bild kommer med från området runt Dombås/Trondheim.Alla verkar vara snabb + semisnabb laddning.Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ladda i Norge
Nej, troligen är det så. Nu hoppas jag få låna en norsk UMC eller kanske det går att låna en från ett norskt SC?bylund skrev:Jordelsbrytaren gör väl inget annat än att bryta strömmen när den detekterar fel? Inte påverkar den väl jordningsegenskaperna?
Hur har ni andra gjort som besökt Norge? Gick det att ladda med svensk UMC, åtminstånde på några platser?
Vi skall nok greie det, skjønner du!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Ladda i Norge
En dansker laver et adapterstik som skulle funka.
Vet inte om det är farligt.
http://www.dba.dk/lader-tesla-lader-ada ... 025667599/
Vet inte om det är farligt.
http://www.dba.dk/lader-tesla-lader-ada ... 025667599/
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---
Re: Ladda i Norge
Stort takk for et meget godt tip!fmm1000 skrev:En dansker laver et adapterstik som skulle funka.
Vet inte om det är farligt.
http://www.dba.dk/lader-tesla-lader-ada ... 025667599/
Men jag tvivlar på att det här kittet löser problemet, nämligen att det speciella norska nätet många gånger inte har Live + Null utan mera lite ½ Live + ½ Live, ingen Null. Saknas Null så kopplar standard UMC simpelthen ikke op. Slik jeg forstår det, altså.
/skandinavistisk
Därför har man bruk för en norsk UMC, som är specifikt designat att give fanden i fasen. (Eller tvärtom.)
På liknande sätt var mina föräldrars villa i Stockholm ursprungligen kopplad, 127+127 volt-system.
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: Ladda i Norge
Ska själv åka till en stuga i Norge om några veckor och skulle behöva stödladda men blir lite orolig över nätet i Norge. Någon som vet om en schukoladdere till Renault/Nissan funkar med norska nätet?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ladda i Norge
Det borde fungera? Säger utan att ha personligen testat. Renault har haft en special-special transformator-EVSE till Zoe i Norge, men Nissan har såvitt jag vet haft samma EVSE i Norge som resten av Europa.AndersBosson skrev:Ska själv åka till en stuga i Norge om några veckor och skulle behöva stödladda men blir lite orolig över nätet i Norge. Någon som vet om en schukoladdere till Renault/Nissan funkar med norska nätet?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- KKER
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/kristofer37301
Re: Ladda i Norge
Vet någon hur man ser skillnad på norsk och svensk UMC?
Jag har två gen 1 (?) och en av dem är norsk men jag har blandat ihop dem tyvärr.
Vore skönt att slippa ta med båda när man åker till Norge och kanske finns det en uthyrningsmarknad här
Jag har två gen 1 (?) och en av dem är norsk men jag har blandat ihop dem tyvärr.
Vore skönt att slippa ta med båda när man åker till Norge och kanske finns det en uthyrningsmarknad här
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Model Y, LR 2023
Re: Ladda i Norge
Här är etiketten på min gamla svenska UMC. Fick den utbytt på garanti, så den är inte "original".KKER skrev:Vet någon hur man ser skillnad på norsk och svensk UMC?
Jag har två gen 1 (?) och en av dem är norsk men jag har blandat ihop dem tyvärr.
Vore skönt att slippa ta med båda när man åker till Norge och kanske finns det en uthyrningsmarknad här
En gissning är att B sist i artikelnumret kan vara signifikant? Men vad vet jag.
Hjälper det något?
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Ladda i Norge
Den norska är märkt med IT grid. Jordfelskollen är borttagen då det inte går att mäta motstånd mellan nolla och skyddsjord. Bilden är på den norska.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ladda i Norge
Äntligen lite fakta.gasgaraget skrev:Den norska är märkt med IT grid. Jordfelskollen är borttagen då det inte går att mäta motstånd mellan nolla och skyddsjord. Bilden är på den norska.
TMC för TN (Sverige mfl) kollar resistans mot jord? Ena stiftet (beroende på hur kontakten vänds) har låg resistans mot jord. Detta finns inte i Norskt nät (flytande faser jmf jord) så då bör de inte kunna användas då det är ett IT nät
En Norsk TMC kollar inte resistans mot jord och har således lägre säkerhet i Sverige?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ladda i Norge
Citerar från din bild: "3P, ITG" "For IT grid only" .gasgaraget skrev:Den norska är märkt med IT grid. Jordfelskollen är borttagen då det inte går att mäta motstånd mellan nolla och skyddsjord. Bilden är på den norska.
Artikelnumret har dessutom littera "-E" istf "-B".
Borde underlätta TS' sortering av medförda tillbehör
Re: Ladda i Norge
Ja.RagWal skrev:TMC för TN (Sverige mfl) kollar resistans mot jord? Ena stiftet (beroende på hur kontakten vänds) har låg resistans mot jord. Detta finns inte i Norskt nät (flytande faser jmf jord) så då bör de inte kunna användas då det är ett IT nät
En Norsk TMC kollar inte resistans mot jord och har således lägre säkerhet i Sverige?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik