Chrome delete

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Chrome delete

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu när jag fått på svarta fälgar på bilen så ser allt kromet ännu mer vanprydande ut. I svaga ögonblick får jag lätta kväljningar när blicken fastnar på kromet när jag ser bilen. :|

Jag har sett att många här på forumet har trollat bort diverse kromdetaljer från sina bilar och undrar vilken metod ni använt.

Foliering, Plasti Dip, lackering eller annat?

Berätta gärna hur du gjort, varför du valde den metoden och hur nöjd du är med resultatet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Chrome delete

Inlägg av rightnow »

Bild på fälgarna? Är de blanksvarta eller mattsvarta? Står o väger mellan vilka jag ska ta.
Jag kommer köra 3M folie på chromet.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Chrome delete

Inlägg av Tars »

Jag hade anlitat en duktig lackerare för att få det permanent.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Chrome delete

Inlägg av Tars »

rightnow skrev:
Bild på fälgarna? Är de blanksvarta eller mattsvarta? Står o väger mellan vilka jag ska ta.
Jag kommer köra 3M folie på chromet.
Mattsvarta
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Chrome delete

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rightnow skrev:
Bild på fälgarna? Är de blanksvarta eller mattsvarta? Står o väger mellan vilka jag ska ta.
Jag kommer köra 3M folie på chromet.
Mattsvart
20170701_232527.jpg
Kommer du foliera själv eller lämna bort?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Chrome delete

Inlägg av Tars »

Sjukt snyggt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Chrome delete

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tars skrev:
Sjukt snyggt.
Ja när bilen blir tvättad och monteringsfettet borttorkat och däcksidorna "polerade", så kan de nog se bra ut. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Chrome delete

Inlägg av rightnow »

Nicke Nyfiken skrev:
rightnow skrev:
Bild på fälgarna? Är de blanksvarta eller mattsvarta? Står o väger mellan vilka jag ska ta.
Jag kommer köra 3M folie på chromet.
Mattsvart
20170701_232527.jpg
Kommer du foliera själv eller lämna bort?
Jag gör alltid allting själv. :) Jag går efter mantrat. "Chop your own wood, it'll warm you twice."
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Chrome delete

Inlägg av Anders SE »

Jag har folierat bort chromet med blanksvart folie. Är väldigt nöjd med resultatet. Men det är olika på olika färger på bilen tycker jag. På en svart bil så blir det lite mer elegant att ha kvar chromet. Men på min midnight silver så blev det mycket snyggare. Lite råare look. Har ännu inte hunnit att foliera chromet på backspeglarna och ribborna i grillen. Men det kommer. Jag lämnade in bilen på www.wtpdekor.se i Göteborg. Dom kan jag rekommendera om du är i närheten

Mvh Anders
IMG_2439.JPG
IMG_0105.JPG
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Chrome delete

Inlägg av jpetters »

Jag valde blank svart till listerna på min S som är folierad med Avery Gloss Metallic Dark Blue.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Chrome delete

Inlägg av HelectriC »

Anders SE skrev:
Jag har folierat bort chromet med blanksvart folie. Är väldigt nöjd med resultatet. Men det är olika på olika färger på bilen tycker jag. På en svart bil så blir det lite mer elegant att ha kvar chromet. Men på min midnight silver så blev det mycket snyggare. Lite råare look. Har ännu inte hunnit att foliera chromet på backspeglarna och ribborna i grillen. Men det kommer. Jag lämnade in bilen på http://www.wtpdekor.se i Göteborg. Dom kan jag rekommendera om du är i närheten

Mvh Anders
Vad tog wtp för jobbet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Chrome delete

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Anders SE skrev:
Jag har folierat bort chromet med blanksvart folie. Är väldigt nöjd med resultatet. Men det är olika på olika färger på bilen tycker jag. På en svart bil så blir det lite mer elegant att ha kvar chromet. Men på min midnight silver så blev det mycket snyggare. Lite råare look. Har ännu inte hunnit att foliera chromet på backspeglarna och ribborna i grillen. Men det kommer. Jag lämnade in bilen på http://www.wtpdekor.se i Göteborg. Dom kan jag rekommendera om du är i närheten

Mvh Anders
Vad tog wtp för jobbet?
Och varför blev inte backspeglarna folierade?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Chrome delete

Inlägg av Zoidberg »

Wtp dekor hisingsbacka.
Femochetthalvt tusen ville dom ha.

Dom gnällde lite om att backspeglar är svåra att få bra. Och visst. Kikar man nära så har dom inte en perfekt finish. Men det är plast på en bil så... klart det blir en del skarvar vid trånga utrymmen.
IMG_9960.JPG
Edit: den skarpsynte ser att handtagen bara fick wrap på den yttre ytan. Allt som fälls in är fortfarande krom.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chrome delete

Inlägg av Bjelke »

Är det bökigt att montera bort speglarna när kromet ska folieras? Då borde man ju kunna få det något bättre kanske :)
Jag har ju inte fixat kromet på min än så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Chrome delete

Inlägg av HelectriC »

Zoidberg skrev:
Wtp dekor hisingsbacka.
Femochetthalvt tusen ville dom ha.

Dom gnällde lite om att backspeglar är svåra att få bra. Och visst. Kikar man nära så har dom inte en perfekt finish. Men det är plast på en bil så... klart det blir en del skarvar vid trånga utrymmen.
IMG_9960.JPG
Edit: den skarpsynte ser att handtagen bara fick wrap på den yttre ytan. Allt som fälls in är fortfarande krom.
Shit, det är rätt dyrt ändå. Faktiskt billigare här i dyr-Norge :o jag fick offert på komplett chrome delete (alltså inkl nose cone på pre-facelift, sidolister, baklucka, diffusorlist, vid sidan av dimljus) för 5 papp i fjol.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Chrome delete

Inlägg av Anders SE »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Anders SE skrev:
Jag har folierat bort chromet med blanksvart folie. Är väldigt nöjd med resultatet. Men det är olika på olika färger på bilen tycker jag. På en svart bil så blir det lite mer elegant att ha kvar chromet. Men på min midnight silver så blev det mycket snyggare. Lite råare look. Har ännu inte hunnit att foliera chromet på backspeglarna och ribborna i grillen. Men det kommer. Jag lämnade in bilen på http://www.wtpdekor.se i Göteborg. Dom kan jag rekommendera om du är i närheten

Mvh Anders
Vad tog wtp för jobbet?
Och varför blev inte backspeglarna folierade?
Jag betalade 3500kr kan ha varit +moms. Är lite osäker. Backspegelarna gjordes inte för att jag hade inte tid att lämna bort bilen hela dagen. Ska gör ett återbesök snart om tid finnes.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Chrome delete

Inlägg av ALDA »

Deep blue metallic ser oxå mycket bra ut utan chrome, har inte gjort det själv men stötte på en annan ägare här i Oslo som hade gjort det, tog en bild:
(han hade oxå bytt til 3-parts fäljar, 19")
Chrome delete.jpg
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chrome delete

Inlägg av Bjelke »

Tror det är lika fälgar som jag har :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Chrome delete

Inlägg av HelectriC »

Det är PH turbin II, samma som jag hade tidigare också. Väldigt vanliga i Norge i alla möjliga dimensioner och till olika bilar. Finns till Model S i 19,20 och 21" tex och 16,17,18" till Golf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Chrome delete

Inlägg av Zoidberg »

HelectriC skrev:
Det är PH turbin II, samma som jag hade tidigare också. Väldigt vanliga i Norge i alla möjliga dimensioner och till olika bilar. Finns till Model S i 19,20 och 21" tex och 16,17,18" till Golf.
Dom som jag köpte av dig HC?
Dom snyggaste 19" jag haft. Synd att det inte finns liknande 19" original Teslafälgar.

Dina f.d fälgar har nu mera hamnat i skåne... om du undrar HC.. ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Chrome delete

Inlägg av HelectriC »

Zoidberg skrev:
HelectriC skrev:
Det är PH turbin II, samma som jag hade tidigare också. Väldigt vanliga i Norge i alla möjliga dimensioner och till olika bilar. Finns till Model S i 19,20 och 21" tex och 16,17,18" till Golf.
Dom som jag köpte av dig HC?
Dom snyggaste 19" jag haft. Synd att det inte finns liknande 19" original Teslafälgar.

Dina f.d fälgar har nu mera hamnat i skåne... om du undrar HC.. ;)
Jepp, just dom! vandringspokal helt enkelt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Chrome delete

Inlägg av P_EL »

Om någon funderar på "shadowline" runt fönster och backspeglar så kika på bilden nedan.

Lämnade in bilen och fick det gjort i veckan, behöll all övrig chrome original (dvs handtag, baklist, fotstegslist och grill). Ville få bort känslan av "diplomatbil" utan att göra en total "black-out". Dessutom fanns det en praktisk aspekt som triggade folieringen från början då solreflektionerna från backspegelfästet är väldigt irriterande för min medpassagerare.
IMG_6145.JPG
Senast redigerad av P_EL, redigerad totalt 1 gånger.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Chrome delete

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Egenarbete eller bortlämnat?

Vilken folie är det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Chrome delete

Inlägg av P_EL »

Nicke Nyfiken skrev:
Egenarbete eller bortlämnat?

Vilken folie är det?
Bortlämnad, ingen aning om folie mer än "blank svart" för att matcha mittstolpen på sidan...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Chrome delete

Inlägg av kler »

Jag frågade om Chrome delete hos en firma i Stockholm, och de gör inte detta och menar på att vissa detaljer på Tesla gör att det inte blir bra och folien sitter dåligt på chromet.

Någon med samma erfarenhet?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar