Kan ny teknik få oss att rattsurfa säkert? - Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Kan ny teknik få oss att rattsurfa säkert? - Model S

Inlägg av Henrik »

Ja, istället för diskussionen med farthållare.

Lyssna vid 11:20 och 16:50

http://www.vibilagare.se/webb-tv/podcas ... rfa-sakert

Hur ser det ut med tekniken.. ;)

När jag har kört Tesla Model S så har jag aldrig haft något problem med distraktion - Men de som inte har rört bilen och andra liknande verkar vara skeptiska?

Såklart sker det viss distraktion - Frågan är hur mycket på vilken skala?
Jag tycker att skärmar men en massa menyer o skit ska vara som tillval.. o vi andra kan fortsätta med våra enkla knappinställningar ... jag vill inte sitta på motorväg o leta inställningar i menyer ,då e jag ju inte med på vad som händer i trafiken ...inte konstigt det krockas till höger å vänster idag ,folk fipplar för mycket med allt annat electronik skit istället för att köra bil .
Hur man än ser på det så gör man inställningar med enkla knappar enormt mycket fortare än att gå in i en dataskärm och leta i menyer.
Kanske lite att diskutera?
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan ny teknik få oss att rattsurfa säkert? - Model S

Inlägg av Pontus »

Tror att det bara är en vane sak. Sätter jag mig i ny bil, typ första gången jag provade en xc60, även om det är fysiska knappar så hittar man inte rätt och får då ge upp och vänta med att göra en inställning tills man står still. Fysiska knappar är inte lättare anser jag då de oftast är dåligt och/eller märkta med liten text/symboler. På en skärm är det tydligare och rent teoretiskt skulle man i varje fall kunna göra märkningen väldigt mycket större på en skärm då man inte behöver ha plats för alla knappar samtidigt.
Som sagt jag tror en välutvecklad skärm slår en knappuppsättning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kan ny teknik få oss att rattsurfa säkert? - Model S

Inlägg av bylund »

Stora fördelen med knappar är att det är lättare att känna om man är vid rätt reglage än på en slät skärm. Nästa generations pekskärmar kanske ändrar ytan också?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan ny teknik få oss att rattsurfa säkert? - Model S

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Stora fördelen med knappar är att det är lättare att känna om man är vid rätt reglage än på en slät skärm. Nästa generations pekskärmar kanske ändrar ytan också?
FYI, det finns företag som jobbar på skärmar som man kan känna på också. Kommer dock inte ihåg namnen nu. Så det kanske kommer i en framtid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar