Riktig räckvidd + släp

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Riktig räckvidd + släp

Inlägg av neriksson »

Jag försöker hjälpa min syster att reda ut några frågor om Model X. Kan någon vänlig själ hjälpa med nedan?

1) Vad är den verkliga räckvidden med Long Range? Enligt Teslas hemsida är WLTP 507km, så min gissning är runt 35-40 riktiga mil. Är det rimligt?
2) Hur mycket räckvidd tappar man ungefär med släpvagn (hästtransport)?
3) Hur mycket får man dra med dragkroken på Model X?
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av ChristerSjo »

Förslagsvis går du in och testar 1) och 2) i https://abetterrouteplanner.com/

Där kan du ställa in att bilen har släp t.ex.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av backe »

ChristerSjo skrev:
Förslagsvis går du in och testar 1) och 2) i https://abetterrouteplanner.com/

Där kan du ställa in att bilen har släp t.ex.

Och 3 kan du kolla här med olika körkort.

https://www.dragbilarna.se/
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av Nicklas »

Jag har BE; får dra 2250kg efter vår X100D.

I somras åkte vi som längst 22 mil på en gång med husvagn på 1800kg efter bilen och hade då ca 5 mil kvar (enligt mätaren som inte beräknar att husvagn sitter på, vi får ut ungefär hälften av uppskattad räckvidd i praktiken med husvagnen efter) när vi kom fram.
- vi räknar med att vi kommer ca 20-25 mil med husvagnen.

Observera dock att vår bil är 3 år gammal så en ny X borde få bättre räckvidd med släp.

När vi åkte runt i Europa förra sommaren och vände i Kroatien, totalt ca 700 mil, drog bilen i snitt 340Wh/km sett över hela resan med husvagn kopplad. Upp till 100 i de länder som tillät det, annars 80. Genom Österrike, upp och ner.
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av Hjortis »

Hej,

Jag kör med en Cabby700 på 1,8 ton som är 2,50 bred och brukar räkna på ca 450Wh/km men brukar landa något under detta, så jag räknar med hälften av räckvidden mot normalt, motvind tar en del extra energi också, långa backar likaså då regenereringen påverkas av att släpet har stort vindfång. Med tanke på ett smalare ekipage och lättare så kommer du absolut några mil extra såklart.
Har en X100d.

/Johan
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av Lillys »

Håller med Hjortis. Jag har en TMX Raven och räknar med 400+ wh/km när jag drar båten efter. Dock blir den ett rejält vindfång och väger totalt drygt 1600kg inkl vagn. I somras klarade jag mig inte mellan SuC Arboga och Jung (22 mil) utan fick leta annan laddare i Skövde för att klara sista biten till Jung. Hemsk räckviddsångest som jag inte önskar någon, så trots 10 mil längre åkte jag hem hem via E4an istället då det finns fler laddare den sträckan.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av LarsL »

Kanske ointressant för TS men jag får 350 Wh/km när jag drar ”tom” hästtransport och 250 Wh/km när jag drar flaksläp. Jag har en Model 3 SR+ och kör alltid laglig hastighet (+/- lite) med släp. Det blir ju en rejäl påverkan om man kör 110 km/h med släpet, men då har man ju andra... större problem än förbrukningen.
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av neriksson »

Stort tack för alla svar!

Vet inte om jag är lite blind - men jag kan inte hitta på abetterrouteplanner var man ställer in släp? Jag provade att öka förbrukningen till 450kW/km såsom Hjortis förbrukning och sänkte maxhastigheten till 90km/h. Är det ett korrekt sätt att göra på?
Lillys skrev:
Håller med Hjortis. Jag har en TMX Raven och räknar med 400+ wh/km när jag drar båten efter. Dock blir den ett rejält vindfång och väger totalt drygt 1600kg inkl vagn. I somras klarade jag mig inte mellan SuC Arboga och Jung (22 mil) utan fick leta annan laddare i Skövde för att klara sista biten till Jung. Hemsk räckviddsångest som jag inte önskar någon, så trots 10 mil längre åkte jag hem hem via E4an istället då det finns fler laddare den sträckan.
Aj då, det låter ju inget vidare :( Skulle du tro att båten har större vindfång än en hästtransport?


En annan fråga jag inte kan hitta något svar på;
Tesla skriver inte längre ut kWh på sina bilar - var kan man hitta det?
Bilen i fråga är en 2019 Raven Standard Range (jag skrev i första inlägget att det var en Long Range - men så var tydligen inte fallet) - hur många kWh har den?
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av neriksson »

Nu har det uppstått en märklig frågeställning för bilen i fråga.

När jag slår på registreringsnumret på https://biluppgifter.se så står det att det är en modell "Model X Long Range".
Men på bilens instrumentpanel (skärmen bakom ratten) står det "Model X Standard Range" och när man trycker på "T" loggan högst upp på mittenskärmen så står det också "Model X Standard Range".
Bilen är först registrerad 2019-09-25 och Trafik i Sverige 2019-10-01 och har Raven-uppgraderingen (årsmodell 2019).

Säljaren har ringt Tesla och fått prata med support i Norge. Dom sa att det är en Long Range - men dom "kunde inte säga mer"...!
Det var också någon som sa att om det är fyrhjulsdrift (dual motor) så är det en Long Range - vilket bilen i fråga har.

Finns det något sätt att veta om det är en Standard Range eller Long Range? :x

För att sammanfatta
Talar för att det är en Long Range:
  • * Enligt Biluppgifter.se så är det en Long Range
    * Den är registrerad 2019-09-25 (det är väl efter att Tesla slutade med Standard Range?)
    * Bilen har Dual Motor (alla Dual Motor är Long Range?)
Talar för att det är en Standard Range:
  • * Instrumentpanelen säger Standard Range
    * Mittskärmen säger Standard Range
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av LarsL »

Alla Model X är D, alltså fyrhjulsdrivna.

Kolla vilken räckvidd bilen anger vid tex 80%. Någon här kan säkert uppge det rätta värdet för en LR och därmed bekräfta batteristorleken.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av HX100 »

Jag körde Östersund Sundsvall fram å tillbaks med släp med kåpa. Konstant regn hela vägen och snitt var 350wh/km. MX 17 100d.
I runda svängar når man nog 25mil med full laddning.

Jag vill förövrigt tacka tesla Superchargera för att alltid ha minst 1 laddare för de som kör med släp så man slipper koppla loss
Användarvisningsbild
mTw
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 sep 2020 21:06

Re: Riktig räckvidd + släp

Inlägg av mTw »

Kör med ett 6m långt och 2,2m brett 2,7 högt
Förbrukning 313w/km så teoretisk så kommar man 31mil på en laddning.
Körde 15 mil i 80km/h
FCC44030-0647-4A40-AFB0-8C8C628994B6.jpeg
Skriv svar