Tips för köp av model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

spacecoin skrev:
Lipo skrev:
Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer
Det är inte omöjligt att Model Y kan levereras från Berlin tidigare än du kan få en Model X. Det är väl "levereras i november" på en refreshad X. Men det blir väl troligare "våren 2022" på en MY.
Precis, November på MX men inget datum på MY ännu.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av [JM] »

Lipo skrev:
[JM] skrev:
Lipo skrev:
OlleBack skrev:
Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället

Allt är inte skit :)
Låter ju toppen!

Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.

Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.

Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
Vad tror du själv har störst värdeminskning på tre år?
En tesla MX eller motsvarande fossil SUV?

Vi är precis i starten på en stor omställning i samhället. Hur fort kommer det att gå? Vågar du stå med svarte petter om tre år?

Den statistik jag sett så har teslor haft linjär värdeminskning med ca 10-12% per år.
Jag vet inte varför du undrar vad jag tror jämfört med en fossil suv? Det har aldrig vart ett alternativ eller en fråga. Det jag funderar kring är värdeminskningen på tidigare model X. Hur det ser ut i framtiden är ju väldigt svårt att sia om då det finns rätt många okända faktorer som påverkar men man borde kunna veta ganska bra kring hur det sett ut de senaste 3-4 åren. Det var min fundering.
Du köper förmodligen just en X av en anledning eller hur?! Det kan vara det att du gillar bakdörrarna eller att du faktiskt behöver en stor bil för att få plats med familjen. Vad vet jag.
Poängen med inlägget var. Vad är värdeminskningen på alternativet?

Jag ville bara väcka tanken att det trots att det är en dyr bil så kanske det blir det minst riskfyllda alternativet ändå.

Framtida värdeminskning är ju en spekulation.
Därav frågeställningen du bör fundera över. Vad kommer med störst sannolikhet minska mest i värde? X:en eller ditt/dina andra alternativ (vad dom än måhända vara).

Stor el-SUVar finns det inte så gott om därför drog jag paralellen till fossil SUV. No more no less.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Gustafsson »

En dyr bil sjunker naturligtvis mer i värde i kronor räknat än en billig. Min S har gått ner med 50% på mindre än tre år. Performance ännu mer i kronor räknat.
Så för den värdeminskningen skulle jag kunnat köpa en M3.
Men som leasingbil har ändå kostnaden varit inom budget.
MY kommer nog att hålla värdet bra de första åren, liksom S gjorde initialt och 3 gör nu. MX och S refresh ? Vem vet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

[JM] skrev:
Lipo skrev:
[JM] skrev:
Lipo skrev:
OlleBack skrev:
Hämtade ut vår i höstas. Ända problemet vi haft var en osynlig repa i en av fälgarna som dom själva hade hittat samt att sensorn för "teslaknappen" på laddarna verkar trasig men det har jag inte ens orkat fixa. Trycker bara på laddluckan istället

Allt är inte skit :)
Låter ju toppen!

Insåg nu att model Y skulle kunna vara ett alternativ också även fast det är oklart när den kommer. Storleksmässigt kan den nog funka dock.

Vad räknar ni som köpt X för ungefärlig värdeminskning på tre år och 6-8000 mil? Finns ju en del hypoteser där ute med alltifrån Wayke som skrev något liknande 4-5 procent vilket måste ha vart en felskrivning eller jag som tolkat fel till runt 20-40 procent.

Nackdelen med en begagnad 2020 eller liknande just nu är ju refreshen som kommer under året vilket gör att det är precis inför en del ”större” förändringar.
Vad tror du själv har störst värdeminskning på tre år?
En tesla MX eller motsvarande fossil SUV?

Vi är precis i starten på en stor omställning i samhället. Hur fort kommer det att gå? Vågar du stå med svarte petter om tre år?

Den statistik jag sett så har teslor haft linjär värdeminskning med ca 10-12% per år.
Jag vet inte varför du undrar vad jag tror jämfört med en fossil suv? Det har aldrig vart ett alternativ eller en fråga. Det jag funderar kring är värdeminskningen på tidigare model X. Hur det ser ut i framtiden är ju väldigt svårt att sia om då det finns rätt många okända faktorer som påverkar men man borde kunna veta ganska bra kring hur det sett ut de senaste 3-4 åren. Det var min fundering.
Du köper förmodligen just en X av en anledning eller hur?! Det kan vara det att du gillar bakdörrarna eller att du faktiskt behöver en stor bil för att få plats med familjen. Vad vet jag.
Poängen med inlägget var. Vad är värdeminskningen på alternativet?

Jag ville bara väcka tanken att det trots att det är en dyr bil så kanske det blir det minst riskfyllda alternativet ändå.

Framtida värdeminskning är ju en spekulation.
Därav frågeställningen du bör fundera över. Vad kommer med störst sannolikhet minska mest i värde? X:en eller ditt/dina andra alternativ (vad dom än måhända vara).

Stor el-SUVar finns det inte så gott om därför drog jag paralellen till fossil SUV. No more no less.
Menar bara att en fossil SUV aldrig vart ett alternativ. Däremot kan ju en X eller t.o.m. en S från 2017-2019 vara ett alternativ beroende på pris och uppskattad värdeminskning på en ny X.

Var mest intresserad av värdeminskningen på x de senaste åren oavsett vad en fossil suv eller andra alternativ är.

Man kanske skall räkna med en 50 % minskning på tre år. Blir det sedan något mindre så är det ju positivt. Risken är ju alltid att modellerna precis innan en ”större” förändring blir svårsålda framöver. Dvs 2020-modellerna som då bör ligga en bra bit under refreshmodellerna som kommer 2021.

Kanske är en modell S från 2017-2018 ett ganska tryggt köp just nu trots allt. En 100d för runt 800.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lipo skrev:
.../ Däremot kan ju en X eller t.o.m. en S från 2017-2019 vara ett alternativ /.../

Kanske är en modell S från 2017-2018 ett ganska tryggt köp just nu trots allt. En 100d för runt 800.
Eftersom du tidigare i tråden skrivit att dragkrok är ett krav...

Tyvärr finns det inga S med en fabriksmonterad eller av Teslas servicecenter eftermonterad dragkrok.

Men du har kanske tänkt om på den punkten...

Jag hoppas att det förhoppningsvis skulle kunna få Tesla att tänka om ifall ni som är potentiella kunder till en S återkopplar (skriftligt?) till Tesla om hur kapitalt feltänkt det är att inte erbjuda S med dragkrok.

Detsamma gäller väl alla er som skulle vilja ha en vanlig personbil i Model 3-storlek som inte är en SUV/Crossover, men som ändå har åtminstone en halvkombilucka – vilket ju 3 tyvärr inte har idag... För att inte tala om en kombivariant av 3:an. Den enda elkombin idag (som inte tillverkas av den kinesiska militärdiktaturen) är ju en Porsche för rätt muchos dineros... :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

SwedishAdvocate skrev:
Lipo skrev:
.../ Däremot kan ju en X eller t.o.m. en S från 2017-2019 vara ett alternativ /.../

Kanske är en modell S från 2017-2018 ett ganska tryggt köp just nu trots allt. En 100d för runt 800.
Eftersom du tidigare i tråden skrivit att dragkrok är ett krav...

Tyvärr finns det inga S med en fabriksmonterad eller av Teslas servicecenter eftermonterad dragkrok.

Men du har kanske tänkt om på den punkten...

Jag hoppas att det förhoppningsvis skulle kunna få Tesla att tänka om ifall ni som är potentiella kunder till en S återkopplar (skriftligt?) till Tesla om hur kapitalt feltänkt det är att inte erbjuda S med dragkrok.

Detsamma gäller väl alla ni som skulle vilja ha en vanlig personbil som inte är en SUV/Crossover, men som ändå har åtminstone en halvkombilucka – vilket ju Model 3 tyvärr inte har idag... För att inte tala om en kombivariant av 3:an. Den enda elkombin idag (som inte tillverkas av den kinesiska militärdiktaturen) är ju en Porsche för rätt muchos dineros...
Jo precis, dragkrok är eg ett krav men det går att lösa genom att vi fortsatt kommer ha en andrabil och just nu har vi dragkrok på den.

Har börjat räkna lite så gott det går på olika alternativ och där är en begagnad S som man kör något år ett alternativ likväl som en ny modell Y alternativt en ny X. Även en begagnad X såklart men där känns raven som ett måste utifrån vad jag läst om komforten men jag vet inte riktigt. En ny X är eg det bästa om man bortser från den stora nackdelen att privat ta en värdeminskning på 4-500 på tre år vilket blir saftigt.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av JGur »

Värdeminskningen på X har varit rätt brutal de senaste 3 åren. En rejäl prissänkning av Tesla (våren 2019?) ger stora värdetapp.

Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!

Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
// Mikael
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av spacecoin »

JGur skrev:
Värdeminskningen på X har varit rätt brutal de senaste 3 åren. En rejäl prissänkning av Tesla (våren 2019?) ger stora värdetapp.

Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!

Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
Det verkar ju vara så att batterierna fortsätter ned i pris, vilket kommer att göra batteribilar helt kostnadsneutrala över 3-5 år jfr fossiler. Det talar ju för fler prissänkingar, även om den som drabbade X:en där 2019 var brutal. Det var för övrigt därför jag köpte en. Jag betalade väl 1.1 MSEK för min 5-sätes. Det var även efter det för mycket pengar för en bil (för mig). Det kostar att ligga på topp...
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

JGur skrev:
Värdeminskningen på X har varit rätt brutal de senaste 3 åren. En rejäl prissänkning av Tesla (våren 2019?) ger stora värdetapp.

Min X100 sänktes typ 400.000. En Performance bra mycket mer. Fråga @remuz!

Jag gav över 1.4 milj för en X100 i augusti 2018. 6-sätes, vit interiör, FSD osv. Vad är den värd idag, snart tre år gammal? Har garanterat restvärde på 45%.
Ja den prissänkningen var inte så rolig för er som redan köpt en Tesla.

Nu får man en ny model X efter det statliga bidraget för runt 1,1-1,2 beroende på utrustning. Leverans i November lockar dock inte så det lutar åt en begagnad just nu. Dock verkar ju raven komma med en del förbättringar men då ligger de ändå runt 1 miljon och då kan man lika gärna köpa en nu istället.

Knepigt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det verkar som nya S kommer kunna ha dragkrok...

https://driveteslacanada.ca/model-s/pla ... -367701665

En ny S blir väl ~125K mindre än en ny X...

Undrar vad som kommer hålla värdet bäst: En ny S med dragkrok eller en ny X...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
...] Ja, och när du fått bilen, se till att panikbromsa minst en gång i månaden så inte bromsarna rostar sönder.
Jag gissar att man inte behöver ”panikbromsa”. Jag tror det räcker med att från ca 70 km/h bara bromsa så pass hårt att bakbromsarna ’biter till’ varje gång det är väta under bilturen. Så fort bakbromsarna 'bitit till' kan man släppa på bromsen igen. Förslagsvis så nära inpå att bilen ska parkeras vid resans slut. På så sätt får man även lite värme i bromskomponenterna och förhoppningsvis blir man av med den mesta vätan från bilturen.

Så gör jag med den bilen jag har – en gas-Golf kombi från ~2015. Den hade ca 2000 mil när jag köpte den. Idag har den +13500, och det enda underhåll jag gjort på den bilens bromsar är att borsta bort lite damm i samband med vinter/sommardäcksbyten…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av [JM] »

Jag hade tur när vi köpte vår för MX 2 år sen precis efter den stora sänkningen.
Då hade nämligen Tesla med massor med lagerbilar som folk inte hämtade ut pga att dom minskat med 300tkr mellan beställning och uthämtning.
Dom sänkte priset med 10tkr om dagen tills dom blev sålda.
Var lite chicken-race med hur länge man skulle våga vänta men vi fick våran för ca 150tkr mindre än motsv pris på hemsidan.
Så ibland har man tur med värdeminskning och ibland har man otur.

Största risken för att andrahandsvärdet ska minska är nog Teslas egna prissänkningar. Men å andra sidan så blir det inte så dyrt att köpa nästa Tesla istället så det kanske jämnar ut sig ändå.....


Edit:
Övriga saker att fundera över med att äga en tesla MX är:
1* Skaffa teslafi, tezlab eller motsv loggfunktion. Är mkt bra om man vill ha koll på hur mkt bilen drar, hur batteriet mår osv för att lättare kunna planera resor osv.

2* Gummimattor till interiören. Teslas egna till baksätet är djävulskt knölig att sätta in / ta ur. Den ska lirkas in under baksätet och det är en brottningsmatch varje gång man ska städa bilen.
Vet inte om tredjepartsleverantörernas är bättre men värt att kolla upp.

3* Jag skaffade en beggad ChaDeMo-adapter av en forummedlem. Mest för att kunna vara säker på att kunna ladda ute i obygden. Har även CCS-konverterat bilen men ibland finns det ju bara en 50kW-laddare och vad händer om just CCS-kontakten är paj. Kanske inte händer så ofta men 2000kr kan det vara värt tycker jag. Allt beroende på vart man reser naturligtvis.

4* FOLIERA BAKDÖRRARNAS TAKRUTA. Det kostar 1000kr att foliera dom med genomskinlig vinyl mot stenskott. Finns forummedlemmar som betalt uppåt 20kkr för att byta panoramataket på sina M3. Det är bara framrutan som stenskottsförsäkringen täcker.
Har inte hört om någon som råkat ut för att byta en sån ruta på en MX men jag vill inte vara den första.....
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

[JM] skrev:
Jag hade tur när vi köpte vår för MX 2 år sen precis efter den stora sänkningen.
Då hade nämligen Tesla med massor med lagerbilar som folk inte hämtade ut pga att dom minskat med 300tkr mellan beställning och uthämtning.
Dom sänkte priset med 10tkr om dagen tills dom blev sålda.
Var lite chicken-race med hur länge man skulle våga vänta men vi fick våran för ca 150tkr mindre än motsv pris på hemsidan.
Så ibland har man tur med värdeminskning och ibland har man otur.

Största risken för att andrahandsvärdet ska minska är nog Teslas egna prissänkningar. Men å andra sidan så blir det inte så dyrt att köpa nästa Tesla istället så det kanske jämnar ut sig ändå.....


Edit:
Övriga saker att fundera över med att äga en tesla MX är:
1* Skaffa teslafi, tezlab eller motsv loggfunktion. Är mkt bra om man vill ha koll på hur mkt bilen drar, hur batteriet mår osv för att lättare kunna planera resor osv.

2* Gummimattor till interiören. Teslas egna till baksätet är djävulskt knölig att sätta in / ta ur. Den ska lirkas in under baksätet och det är en brottningsmatch varje gång man ska städa bilen.
Vet inte om tredjepartsleverantörernas är bättre men värt att kolla upp.

3* Jag skaffade en beggad ChaDeMo-adapter av en forummedlem. Mest för att kunna vara säker på att kunna ladda ute i obygden. Har även CCS-konverterat bilen men ibland finns det ju bara en 50kW-laddare och vad händer om just CCS-kontakten är paj. Kanske inte händer så ofta men 2000kr kan det vara värt tycker jag. Allt beroende på vart man reser naturligtvis.

4* FOLIERA BAKDÖRRARNAS TAKRUTA. Det kostar 1000kr att foliera dom med genomskinlig vinyl mot stenskott. Finns forummedlemmar som betalt uppåt 20kkr för att byta panoramataket på sina M3. Det är bara framrutan som stenskottsförsäkringen täcker.
Har inte hört om någon som råkat ut för att byta en sån ruta på en MX men jag vill inte vara den första.....
Vilken flyt! Och bra tips. Lutar nu åt en beställning på en ny. Känslan är med refresh att värdeminskningen kanske kan följa en 2018-2019 hyggets ändå den dagen den ska säljas då den borde vara lite mer eftertraktad än innan refresh.

Lång väntan till November dock..
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Yxel »

Jag fick stenskott som gav en spricka på falkvingedörrens glastak.
12 papp
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av spacecoin »

Yxel skrev:
Jag fick stenskott som gav en spricka på falkvingedörrens glastak.
12 papp
Sjukt missflyt :(
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

Blir beställning på en ny.

Hur brukar det förändras under tiden man väntar på leverans vad det gäller priser osv? Ev prissänkningar eller höjningar och så vidare?

Just nu uppskattad levtid November.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Yxel »

Tesla brukar justera priserna vartefter de förändras.
Multicoat Red Model X P100D
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

Yxel skrev:
Tesla brukar justera priserna vartefter de förändras.
Okej. Tänkte mest på hur sannolikt det är att saker hinner ändras mycket nu efter beställning fram till leverans i November.
Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 maj 2019 13:07
Ort: Stockholm

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av worldcitizen »

Lipo skrev:
Står inför att köpa vår första Tesla. Har tidigare haft BMW men börjar känna att det är läge för en helel. Inser dock att det finns en del frågor och upplever att det är relativt svårt att läsa sig till infon på nätet.

Provkörde en x p100 raven och tyckte den var toppen förutom ljudvolymen i kupén vilket jag läst mig till är en vanlig upplevelse.

Nu tittar vi på att beställa en ny X istället som alternativ till en ett år gammal.
Den nya har jag bara specat med annan färg, FSD och större fälgar. Landar då på ca 1,270. Tanken var att det kanske är bättre med en ny då det precis kommit en refresh med bla noice cancelling men det står inte så tydligt om det ingår eller om den bara är förberedd för det?

Även ratten funderar jag kring. Är det automatiskt den nya varianten eller kommer man kunna välja det? Tillkommer det fler val vid ett senare skede eller vad ingår och vad ingår inte? Nu är de enda större valen som jag förstått P eller ej. Färg, fälgar och vilken autopilot man väljer. Eller Har jag missat något?

Och finansieringen har vi tänkt köra med kontant och ev egna lån. Är det förmånligt att istället välja något av Teslas alternativ som jag inte satt mig in i?

Ni får gärna också tipsa om övriga saker som jag kan ha missat när man kommer från den fossila världen.. Även kring ”bra att tänka på” gällande en ev nyare begagnad.
Well, några saker att tänka på ingen "rocket science" iofs ...
1. det som finns att tillgå nu finns att tillgå nu och kan förändras inom 24 timmar så .. njut av lyckan när du beställer och skit i allt som kanske kan komma förändras. Du kan alltid avboka men aldrig ändra i beställningen ....
2. finns 50% chans minst att leveransen är försenad med minst en dag ..
3. FSD är onödigt hur mycket du "youtubar" och ser filmer på tesla som kör själv inkl alla skriverier .. har du flax kommer ett erbjudande någon gång .. den funkar jäkligt bra tycker jag men inte tillräckligt, det kommer dröja speciellt i hällregn o snö ...
4. Tesla är "dynamiska" och ändrar grejer ofta.

För egen del tycker jag den blir bättre o bättre i det stora hela hela tiden.

Kör hårt och skit i morgondagen när du bestämmer dig.
2015 Model S 85D - Såld
2017 Audi A6 TDI quattro automat - företags bil.
2019 Model X Performance, svart, 5 dörrars, svarta 20 slipstream, "total självkörningsförmåga", ådrad askdekor inredning. Levererad aug 2019. (utan Ludicrous Mode)
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

worldcitizen skrev:
Lipo skrev:
Står inför att köpa vår första Tesla. Har tidigare haft BMW men börjar känna att det är läge för en helel. Inser dock att det finns en del frågor och upplever att det är relativt svårt att läsa sig till infon på nätet.

Provkörde en x p100 raven och tyckte den var toppen förutom ljudvolymen i kupén vilket jag läst mig till är en vanlig upplevelse.

Nu tittar vi på att beställa en ny X istället som alternativ till en ett år gammal.
Den nya har jag bara specat med annan färg, FSD och större fälgar. Landar då på ca 1,270. Tanken var att det kanske är bättre med en ny då det precis kommit en refresh med bla noice cancelling men det står inte så tydligt om det ingår eller om den bara är förberedd för det?

Även ratten funderar jag kring. Är det automatiskt den nya varianten eller kommer man kunna välja det? Tillkommer det fler val vid ett senare skede eller vad ingår och vad ingår inte? Nu är de enda större valen som jag förstått P eller ej. Färg, fälgar och vilken autopilot man väljer. Eller Har jag missat något?

Och finansieringen har vi tänkt köra med kontant och ev egna lån. Är det förmånligt att istället välja något av Teslas alternativ som jag inte satt mig in i?

Ni får gärna också tipsa om övriga saker som jag kan ha missat när man kommer från den fossila världen.. Även kring ”bra att tänka på” gällande en ev nyare begagnad.
Well, några saker att tänka på ingen "rocket science" iofs ...
1. det som finns att tillgå nu finns att tillgå nu och kan förändras inom 24 timmar så .. njut av lyckan när du beställer och skit i allt som kanske kan komma förändras. Du kan alltid avboka men aldrig ändra i beställningen ....
2. finns 50% chans minst att leveransen är försenad med minst en dag ..
3. FSD är onödigt hur mycket du "youtubar" och ser filmer på tesla som kör själv inkl alla skriverier .. har du flax kommer ett erbjudande någon gång .. den funkar jäkligt bra tycker jag men inte tillräckligt, det kommer dröja speciellt i hällregn o snö ...
4. Tesla är "dynamiska" och ändrar grejer ofta.

För egen del tycker jag den blir bättre o bättre i det stora hela hela tiden.

Kör hårt och skit i morgondagen när du bestämmer dig.
Beställning lagd. Färg velar jag fortfarande kring. Blir vit eller silver men det gick att ändra enligt säljaren. I övrigt är det mesta spikat.
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

En fråga kring laddare. Hade eg redan beställt en Garo ink installation men det kanske är bättre att ta Teslas laddare nu när det inte blev en hybrid utan en Tesla?

Någon som har inputs kring laddare? Teslas är ju slut men beräknad leverans på MX är ju ändå i November så det finns ju tid.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av samuelsu »

Lipo skrev:
En fråga kring laddare. Hade eg redan beställt en Garo ink installation men det kanske är bättre att ta Teslas laddare nu när det inte blev en hybrid utan en Tesla?

Någon som har inputs kring laddare? Teslas är ju slut men beräknad leverans på MX är ju ändå i November så det finns ju tid.
Finns många trådar om GARO och Tesla, utslagna ombordladdare mm. (Jag har inte drabbats själv dock, har GARO-box)
Teslas egna är dock bland de billigaste och dessutom snyggast.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av spacecoin »

Lipo skrev:
En fråga kring laddare. Hade eg redan beställt en Garo ink installation men det kanske är bättre att ta Teslas laddare nu när det inte blev en hybrid utan en Tesla?

Någon som har inputs kring laddare? Teslas är ju slut men beräknad leverans på MX är ju ändå i November så det finns ju tid.
Jag skriv lite om det i mitt första svar i början av tråden. Grattis till bilen förresten!
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av Lipo »

spacecoin skrev:
Lipo skrev:
En fråga kring laddare. Hade eg redan beställt en Garo ink installation men det kanske är bättre att ta Teslas laddare nu när det inte blev en hybrid utan en Tesla?

Någon som har inputs kring laddare? Teslas är ju slut men beräknad leverans på MX är ju ändå i November så det finns ju tid.
Jag skriv lite om det i mitt första svar i början av tråden. Grattis till bilen förresten!
Såg det angående knappen men tänkte om det var mer som skiljde kring lastbalansering mm. Står relativt lite om Teslas och iom att jag redan beställt en garo så funderade jag på om man ska avbeställa den kanske. Känns så ändå.

Och tack, även om det känns långt till November så är den iaf beställd.

Bra tips från er alla också gällande FSD bland annat. Blev en med uppgraderad pilot men utan fsd och tror det blir den pärlvita trots att jag aldrig vart förtjust i just vitt. På MX tycker jag den grå försvinner lite väl mycket och den pärlvita var fin. Iaf nytvättad ;)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tips för köp av model X

Inlägg av pefreli »

Lipo skrev:
spacecoin skrev:
Lipo skrev:
En fråga kring laddare. Hade eg redan beställt en Garo ink installation men det kanske är bättre att ta Teslas laddare nu när det inte blev en hybrid utan en Tesla?

Någon som har inputs kring laddare? Teslas är ju slut men beräknad leverans på MX är ju ändå i November så det finns ju tid.
Jag skriv lite om det i mitt första svar i början av tråden. Grattis till bilen förresten!
Såg det angående knappen men tänkte om det var mer som skiljde kring lastbalansering mm. Står relativt lite om Teslas och iom att jag redan beställt en garo så funderade jag på om man ska avbeställa den kanske. Känns så ändå.

Och tack, även om det känns långt till November så är den iaf beställd.

Bra tips från er alla också gällande FSD bland annat. Blev en med uppgraderad pilot men utan fsd och tror det blir den pärlvita trots att jag aldrig vart förtjust i just vitt. På MX tycker jag den grå försvinner lite väl mycket och den pärlvita var fin. Iaf nytvättad ;)
Knappen är väldigt trevlig att ha...

Lastbalansering är ofta lite overkill är min erfarenhet. Jag bor i villa och har 20A huvudsäkring. Värmepump till huset + poolvärmepump.

Laddar oftast 3-fas 8-10A och har än så länge inte haft problem.

Teslas laddare är billig och får man problem med batteriet så känns det bra att ha Teslas laddare. Även om det inte borde spela någon roll.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar