Köp av model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Nille1989
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 maj 2021 10:28

Köp av model X

Inlägg av Nille1989 »

Jag är på gång att beställa en blå Model X Long Range, 5-sitsig med svart inredning som tjänstebil :) Har inte haft någon Tesla tidigare utan åkt diesel i många år.

Är det värt pengarna att välja till uppgraderad autopilot?

Är det något annat att tänka på inför beställning? Är det någon som har en referral kod till mig?

Ha de gött!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köp av model X

Inlägg av fth »

Hej!

Nyttan/värdet med EAP/FSD etc diskuteras i många trådar, du hittar nog mest/bäst information om du söker fram dom trådarna, där finns det mycket matnyttig information och många åsikter.

Referral hittar du i varje användares prodil, det är bara att klicka på användarid i ett inlägg (t.ex. mitt ;) ) så hittar du koden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köp av model X

Inlägg av fth »

P.S. OBS att referral måste anges vid beställning, det är svårt/omöjligt att lägga till i efterhand (det är iaf helt upp till din handläggares godtycke).

Du beställer din bil genom att klicka på referral-koden i profilen för den användare du väljer (t.ex. mig ;) ), och kommer då till en speciell sida från vilken du beställer din bil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Köp av model X

Inlägg av Frippanecci »

Är väl egentligen upp till var och en, men jag skulle addera iaf 7-sits på en X.

Det är pengar man har igen vid försäljning - och det kan ju vara bra för alla parter.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köp av model X

Inlägg av taliz »

Den stora fördelen, åtminstone om man kör mkt motorväg, med "uppgraderad autopilot" är väl att du slipper avaktivera/aktivera autopilot varje gång du byter fil. Då sköter systemet filbytet, du behöver bara signalera med blinkersspaken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köp av model X

Inlägg av fth »

Frippanecci skrev:
Är väl egentligen upp till var och en, men jag skulle addera iaf 7-sits på en X.

Det är pengar man har igen vid försäljning - och det kan ju vara bra för alla parter.
Jag är benägen att hålla med, 7-sits är ju tillsammans med ordentligt tilltagen dragvikt en av de definierande egenskaperna hos X som är svårt/omöjligt att hitta hos andra elbilar.

Med "nya" 5-/7-sits är ju skillnaden i lastutrymme också rätt liten, båda lastar enorma mängder med andra raden nedfälld.

38.800:- för ett par stolar kan förstås tyckas dyrt, särskilt om man kanske inte kommer att använda dom särskilt mycket själv, men jag tror att många köpare av X på andrahandsmarknaden vill ha just 7-sits.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köp av model X

Inlägg av spacecoin »

Jag har själv en 5-sitsig MX, och jag tror att det kommer att gå fint att sälja den någon dag, även om 7-sits kanske är lite lättare att sälja.

Jag har dock tänkt att köpa loss bilen privat när min leasing går ut (den är på fyra år, med 20% restvärde för att maximera moms-avdraget i firman). Jag vet inte om du har eget AB, men med en MX som tjänstebil så förutsätter jag nästan det.

Jag hoppas kunna behålla bilen i kanske fyra år till efter det.

Eftersom jag dels leasar på fyra år, och dels inte har behov av sjusits (vi är fyra i familjen), så tyckte jag inte att det var värt det att höja förmånsvärdet.

Jag köpte FSD, vilket jag ångrar. Kanske kan EAP vara värt pengarna, men det funkar inte alltid att byta fil med blinkers upplever jag (i tät trafik, eller ibland bara inte ändå trots torra vägar, framförallt när man ska till vänsterfil av någon anledning), så jag är lite skeptisk om det är värt 40k samt det höjda förmånsvärde det innebär. Om du kör jättemycket på motorväg kanske?
Nille1989
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 maj 2021 10:28

Re: Köp av model X

Inlägg av Nille1989 »

Tack för alla svar. La en beställning idag så nu kommer det bli en lång väntan tills bilen kommer nästa år :roll:
Skriv svar