Felaktigheter i fordonsregistret?
Moderator: Redaktion
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Jag gjorde JO-anmälan och begärde att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas. EU gjorde lagen tvingande för att förhindra "lokal" tolkning av vilka effektsiffror som ska användas.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.
Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.
Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.
S70D -15
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Har du möjlighet att lägga ut Transportstyrelsen svar till JO här?per skrev:Jag gjorde JO-anmälan och begärde att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas. EU gjorde lagen tvingande för att förhindra "lokal" tolkning av vilka effektsiffror som ska användas.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.
Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.
Eller uppge diarienummer så man kan begära ut det?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
De första Polestar 2 pressbilarna har registrerats i dagarna. Exempel RXE15S, med 150 kW effekt, 80 kW 30 min. Kan det vara läge för transportstyrelsen att ge med sig när det gäller Tesla? 386 kW på min 75D...
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Ja det lär bli andra bullar så fort ”Volvo” kommer med i matchen, så visst kan saker och ting ändrasKlintan skrev:De första Polestar 2 pressbilarna har registrerats i dagarna. Exempel RXE15S, med 150 kW effekt, 80 kW 30 min. Kan det vara läge för transportstyrelsen att ge med sig när det gäller Tesla? 386 kW på min 75D...
till det bättre nu
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Eller hittar dom på själva?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.Fredrik j skrev:Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Var i ligger orättvisan?Svenssons skrev:De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.Fredrik j skrev:Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....Fredrik j skrev:Var i ligger orättvisan?Svenssons skrev:De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.Fredrik j skrev:Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.Walker skrev:Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....Fredrik j skrev:Var i ligger orättvisan?Svenssons skrev:De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.Fredrik j skrev:Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Jag vet inte varför byråkraten tyckte det var orättvist mot andra bilar att en Tesla registrerades med 69kW och varför det skulle vara mer rättvist med 568kW som jag har på min bil. Känns än märkligare att Transportstyrelsen hittar på en mycket högre maxeffekt för Tesla när det är OK för andra biltillverkare att underrapportera samma siffra.Fredrik j skrev:
Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tjo, väcker en gammal tråd.
Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?
Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?
Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?
/Anders
Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?
Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?
Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?
/Anders
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Du skulle kunna försöka få tag på bilens certificate of conformity, CoC. Där kommer det stå ett antal olika effekter, dels en maxeffekt per motor och en effekt för "Maximum continiuous rated power". Det är den sistnämnda som Transportstyrelsen (och övriga Europa) använde från början och den som skall användas enligt regelverket. Transportstyrelsen ändrade sedan detta, enligt en tjänsteman pga att det inte var rättvist mot andra bilar, så istället hittade Transportstyrelsen på en egen siffra som inte står i CoC. De slog ihop maxeffekterna för de olika motorerna och använde detta. Jag vet inte hur de gör för Porsche och andra elbilar nu som har fler än en motor.abagewitz skrev:Tjo, väcker en gammal tråd.
Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?
Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?
Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?
/Anders
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tack. Och hur får man tag på CoC?Svenssons skrev:Du skulle kunna försöka få tag på bilens certificate of conformity, CoC. Där kommer det stå ett antal olika effekter, dels en maxeffekt per motor och en effekt för "Maximum continiuous rated power". Det är den sistnämnda som Transportstyrelsen (och övriga Europa) använde från början och den som skall användas enligt regelverket. Transportstyrelsen ändrade sedan detta, enligt en tjänsteman pga att det inte var rättvist mot andra bilar, så istället hittade Transportstyrelsen på en egen siffra som inte står i CoC. De slog ihop maxeffekterna för de olika motorerna och använde detta. Jag vet inte hur de gör för Porsche och andra elbilar nu som har fler än en motor.abagewitz skrev:Tjo, väcker en gammal tråd.
Är det någon som har koll på vad som gäller med effekten som ligger registrerad hos Transportstyrelsen?
Jag har en Model S 85D från 2015. Hos transportstyrelsen så står den som 386kW. Jag pratade med en försäkringsmäklare som sa att den är felregistrerad. Han hävdar att det korrekta ska vara 311kW. Om jag slår på bilen på car.info så kommer det upp en liten symbol med "!" vid effekten vilket ju ser ut som att car.info verkar tycka att det är fel. Jag har ställt fråga till transportstyrelsen men inte fått svar än. Är det någon som har nån info/tanke?
Och sen en följdfråga. Hur skulle det slå på tex försäkringskostnaden om det var 311kW istället för 386kW?
/Anders
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Känns inte som ett rättvist system i mina öron ivf.Fredrik j skrev:Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.Walker skrev:Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....Fredrik j skrev:Var i ligger orättvisan?Svenssons skrev:De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.Fredrik j skrev:Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Börjar allt mer kännas som ett lotteri, precis som skämtet till olika förmånsvärden på elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Någon som vet eller kan ta reda på vilken effekt en Zero MC reggas in på? Vore sjukt nice med typ 50hk eller nåt för försäkringen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Något nytt på detta område?
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Be dom kika på EOD448?Smellfet skrev:Något nytt på detta område?
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tack för svar om EOD448. Men också här opereras det med 66 kW som transportstyrelsens uppgifter. Ser på andra svenska bilar som ligger på nätet med samma specifikationer där det också står 66kW. Är det inte så att alla liknade saker skal behandlas lika?dstr skrev:Be dom kika på EOD448?Smellfet skrev:Något nytt på detta område?
Fick idag underkänt vid registreringsbesiktning vid import av Tesla S P85D 2015 (flyttsak), då besiktningsmannen inte ville godta det som står i det norska registringsbeviset. Där står 66 kW. Samtidigt står det i TSFS 2010:87 kap2 §3 att vid flyttsak så behövs inte underlag som nämnt i §1. Nu väntar jag på coc från Tesla, och det blir spännande att se vilka siffror som kommer fram där.
Vill det vara något poäng i att överklaga till Transportstyrelsen?
(7veckors behandling)