Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Teslared »

Nu har jag lyft bilen och tagit av hjulen för att kolla på mina nya drivaxlar och det ser inte ut att vara någon proffslösning a' la Volvo med "vanlig" knut i båda ändar. Kanske har man bara tajtat till toleranserna eller liknande för att få sin "permanenta" lösning. Inte så imponerande!
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av niklasha01 »

niklasha01 skrev:
Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.

Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Ja då var det tanken att byte skulle ske på torsdag denna vecka, har fått ombokat en gång för att reservdelar inte kommit. Detta blir tredje gången jag byter drivaxlar men nu har Tesla meddelat att de inte kan garantera en ersättningsbil, bara att det är troligt att det löser sig. Men vad har hänt med servicen, blir tvungen att avboka, kan inte åka 10 mil enkel och inte veta om jag får ersättningsbil. Suck!!!
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
Jonasm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jan 2021 10:59
Ort: Alingsås

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Jonasm »

niklasha01 skrev:
niklasha01 skrev:
Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.

Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Ja då var det tanken att byte skulle ske på torsdag denna vecka, har fått ombokat en gång för att reservdelar inte kommit. Detta blir tredje gången jag byter drivaxlar men nu har Tesla meddelat att de inte kan garantera en ersättningsbil, bara att det är troligt att det löser sig. Men vad har hänt med servicen, blir tvungen att avboka, kan inte åka 10 mil enkel och inte veta om jag får ersättningsbil. Suck!!!
Jag fick tyvärr samma info inför mitt besök dagen innan bytet, att dom inte kunde garantera lånebil. Jag chansade dock, och dom hade ordnat en till mig, och det blev således aldrig att problem. Kanske förvisso var många andra som bokade om och således löstes problemet. Förstår dock att en sådan chansning inte funkar för många…..
Referral jonas72727
Kör Model X P100DL
Model Y RWD snart redo för leverans

https://---
Användarvisningsbild
tonstrom
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2020 08:41
Ort: Norrköping

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av tonstrom »

Har en 2020 MX LR+ och har bytt drivaxlar mm fram 3ggr (nov -20 (2000 mil), apr -21(3500 mil) och juli -21(5000 mil)). Senaste bytet fick jag en "ny modell" och de bytte en hel del mer prylar. Efter bytet i april så var det nästan ingen skillnad utan jag körde bara nån månad innan jag bokade igen. Efter bytet i juli så har det inte varit nåt problem alls. Alla vibrationer och missljud har försvunnit helt. Alla byten har gått på garanti. :mrgreen:

Så trots dåligt designad hjulupphängning så är jag nöjd med hur Tesla skött hela ärendet.
Blå Model Y LR 19" 2021
Grå Model X LR Raven 22” 2020
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av RagWal »

Teslared skrev:
Det är ju ett konstruktionsfel på model x, vinklarna är för stora och går inte att få bort. Hjulen sitter där de sitter och motorn likaså även om man kan sänka den något så vinklarna blir mindre.
Tesla har en "vanlig" drivaxelknut ute vid hjulen och en så kallad tripod inåt vid växellådan som även kan ta en axiell rörelse. Denna rörelsemöjlighet behövs för fjädringen och olika höjdlägen hos bilen. Vid höga vinklar så skapar den här lösningen problem, ofta är det den inre som skapar trubbel. I stället så kan man ha en "vanlig" knut istället för denna tripod och en axel som kan ta upp den axiella rörelsen i stället med "ball splines". Det är en lösning som Volvo valt för en del SUV-bilar med höga vinklar.

Den här lösningen skulle Tesla också kunna ha men vill tydligen inte, kanske av kostnadsskäl.
Skiljer konstruktionen från MS? Andra vinklar? Är det liknande felfrekvens på dem?
Kanske kommer på Y också? Samma konstruktion som M3 men med högre vinklar?
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av cmd »

Bytte mina innan sommaren, har visat accet 1 gång för min bror annars lugn körning med familjen och det är nu dags igen :D

Acceleration var såklart i extra low enligt rekommendation från Tesla .
2020 LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av MWall »

Tesla sägs ju införa ändringar och förbättringar i produktionen många ggr per år. Har de inte förstått att det här är ett problem eller? :roll:
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Tesla sägs ju införa ändringar och förbättringar i produktionen många ggr per år. Har de inte förstått att det här är ett problem eller? :roll:
Är väll inget problem när förarna är nöjda. Läs ovan, det är ju jättenöjda att få byta drivaxlar stup i kvarten (tills det får betala ur egen ficka)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Tesla sägs ju införa ändringar och förbättringar i produktionen många ggr per år. Har de inte förstått att det här är ett problem eller? :roll:
Är väll inget problem när förarna är nöjda. Läs ovan, det är ju jättenöjda att få byta drivaxlar stup i kvarten (tills det får betala ur egen ficka)
Hehe. Njae. Viss frustration läser jag ändå in i de eviga bytena. ;)
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av cmd »

Ja det är sjukt segt.

Visst Tesla's service är otroligt bra , fixa saker på ett par timmar eller hemma hos oss men frugan har börjat tröttna.

Visst Q7an var inne 5 dagar om nåt hände men 99% var allt fine , Tesla får nåt fel på sig varje månad och då kör vi med den 1 gång i veckan till veckohandling + nån långresa i månaden.

Blir byte så fort nåt liknande släpps med liknande storlek och räckvidd, kanske nya xc90 om nåt år.
Denna tid med MX 2020 har inte direkt gjort bra reklam för att beställa nya MX som jag hade tänkt annars.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av kenjon »

Nytt fel varje månad, det verkar vara ett måndagsexemplar. Jag har haft Tesla drygt 1 /2 år, har bara varit inne en gång (kondens i baklyset), annars ingas problem. Och jag kör 2500 mil/år.

Edit: Ser nu att det var i X-tråden :-(
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av PEHO »

Då har jag också fått ett måndags ex mx long 2020. Massor med sc besök, bärgning osv. Drivaxlar bytta 4 ggr på 6000 mil har bokat in för byte av drivaxlar igen nu i feb 2022.
Kollade i historiken varit på sc 14 ggr 3 eller 4 hembesök plus bergare för värmen till kylarvätskan la av och 12 volts batteriet dog så dom fick byta även det.
Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats..
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av SwedishAdvocate »

PEHO skrev:
.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...

[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen... ;)

Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:
.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...

Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av fimpen »

SwedishAdvocate skrev:
PEHO skrev:
.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...

[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen... ;)

Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:
.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...

Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Teslared »

Nabben
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 mar 2022 10:03

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Nabben »

fimpen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
PEHO skrev:
.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...

[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen... ;)

Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:
.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...

Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…

/F
Hej,
Köpte du dem i USA? Tullkostnad?
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

Hej!
Jag vill ställa en fråga angående vibrerande drivaxlar på Model X.
Min modell är från oktober 2019 och för ett år sedan (mars 2021) lämnade jag in min bil hos Tesla i Malmö för att byta drivaxlar pga vibrationer när man kom upp i 60-90 km/h. Jag behövde inte betala något, det gick på garantin.
Nu ett år senare har vibrationerna kommit tillbaka och jag ska lämna in bilen i april. Men i oktober 2022 när bilen är tre år gammal, vad händer då om de behöver bytas igen efter det? Får man själv betala då? Jag har ställt frågan till Tesla men har inte fått svar ännu.
Jag har kört på inställningen låg och det blev jag tillsagd förra året. Bilen har gått 4300 mil totalt och jag kör väldigt försiktigt!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av HelectriC »

En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5176
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EMK skrev:
Hej!
Jag vill ställa en fråga angående vibrerande drivaxlar på Model X.
Min modell är från oktober 2019 och för ett år sedan (mars 2021) lämnade jag in min bil hos Tesla i Malmö för att byta drivaxlar pga vibrationer när man kom upp i 60-90 km/h. Jag behövde inte betala något, det gick på garantin.
Nu ett år senare har vibrationerna kommit tillbaka och jag ska lämna in bilen i april. Men i oktober 2022 när bilen är tre år gammal, vad händer då om de behöver bytas igen efter det? Får man själv betala då? Jag har ställt frågan till Tesla men har inte fått svar ännu.
Jag har kört på inställningen låg och det blev jag tillsagd förra året. Bilen har gått 4300 mil totalt och jag kör väldigt försiktigt!
Det är 4 år/80000 mil nybilsgaranti så du borde klara dig till oktober 2023.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Fy, det var inte roligt. Jag undrar om din kollega hade fått det betalt om han hade tecknat den förlängda garantin? Jag funderar på om jag ska teckna den till min bil eftersom det har varit en del problem.
Användarvisningsbild
EMK
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 mar 2021 18:49

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av EMK »

Nicke Nyfiken skrev:
EMK skrev:
Hej!
Jag vill ställa en fråga angående vibrerande drivaxlar på Model X.
Min modell är från oktober 2019 och för ett år sedan (mars 2021) lämnade jag in min bil hos Tesla i Malmö för att byta drivaxlar pga vibrationer när man kom upp i 60-90 km/h. Jag behövde inte betala något, det gick på garantin.
Nu ett år senare har vibrationerna kommit tillbaka och jag ska lämna in bilen i april. Men i oktober 2022 när bilen är tre år gammal, vad händer då om de behöver bytas igen efter det? Får man själv betala då? Jag har ställt frågan till Tesla men har inte fått svar ännu.
Jag har kört på inställningen låg och det blev jag tillsagd förra året. Bilen har gått 4300 mil totalt och jag kör väldigt försiktigt!
Det är 4 år/80000 mil nybilsgaranti så du borde klara dig till oktober 2023.
Aha! Tack för informationen, det visste jag inte. Då kan jag slappna av en stund till.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av HelectriC »

EMK skrev:
HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Fy, det var inte roligt. Jag undrar om din kollega hade fått det betalt om han hade tecknat den förlängda garantin? Jag funderar på om jag ska teckna den till min bil eftersom det har varit en del problem.
Han hade tur och fick det på försäkringen eftersom han hade topp-kasko med maskinskada.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
Osäkert om det var båda axlarna och möjligen följdfel när det väl skedde. Har inte frågat så noga, inte han jag pratar med allra mest.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Inlägg av Gustafsson »

Var det p85?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar