Väntrum för Model X 2021 update

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av JanE »

Startar ett väntrum för uppdaterad Model X 2021.

Beställde en LR grå i februari 2021. Leverans var satt till september 2021. Har inte hört något men ser att inga leveranser skett av upd model X i USA.
Otålig och nyfiken på leverans! Någon annan som sitter i samma situation?
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av r82 »

Samma lika
Beställde 7:e feb, leverans är nu pushat till Q1 nästa år.

I bästa fall.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Monark1954 »

Jag väntar med på en Plaid.
Beställde i februari.
Sålde min "21:a" LR nyligen, startade den processen när update skulle levereras ca Q3.
Följer TMC forum där de som beställt i USA får framflyttade leveranser, leveransdatum blir blankt och kommer tillbaka samt massa spekulationer då ingen vet.
Då inga leveranser skett i USA så utgår jag från att Q1 2022 är tidigaste tänkbara leverans till Europa.
Funderar mycket varför de inte höjer priset på nya beställningar som de gjorde med S.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av zerkano »

Jag beställde oxå en X för flera månader sedan då stod det Q1 2022 på Teslas hemsida

nu står det istället:

Beställ din Model X
Uppsk. leverans: i mitten av 2022 :(
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 sep 2021 19:23
Kontakt:

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av tstorm »

Beställde en Model X Plaid den 30/1, den kommer när den kommer... tog ut en Model Y igår och det är nog den bästa bil jag någonsin kört. Jag gissar att många andra har gjort samma sak och att en hel del kommer välja att behålla Y:n när X:en väl levereras, så kanske kan det bli något av en ketchupeffekt på marknaden när X väl skeppas.
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Guldis-54 »

Beställde en X 21/11-20, blev erbjuden en av de sista av ”gamla” mod X, för leverans i januari, men det var inte intressant då det snart! skulle leverans en nyare X.

Ska nu i mitten av okt provköra en Y.
Har haft en 3:a som lånebil men var inte imponerad av inredning o körkänsla.

Frågan är om jag helt enkelt skall behålla min S-16 med uppgraderad MCU/CCS och fri SUC? Trivs bra med den, men nyare teknik är ju intressant men frågan är om mellanskillnaden i priset är värt det.

Finns även tankar på EQE/EQS.

Låter dock beställningen ligga kvar så länge för att se hur ev en ny X blir konfigurerade till slut, batteri o ratt bl.a, samt att priset jag blivit lovad ligger kvar på min beställning. Ligger priset kvar så kanske det kan vara värt att prova den 1 år och hoppas få hyfsat för den jämfört med vad en ny kostar den dagen.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
leif arlebo
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2016 21:22

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av leif arlebo »

Sålde min 2019 P100 jan 21 för Då fanns bilar att tillgå som 2021 för lev i April. senare besked efter förfrågan var Sept 21. Nu vet man inget alls. Har ställt frågan om skadestånd för utebliven leverans, men hela bilbranschen lider ju av förseningar liksom många andra som inte får varor att leverera. Förvånande och häpnadsväckande att TESLA inte ens gör sig besvär med att på något sätt, hålla kontakt med sina kunder, som ändå beställt bilar för millionbelopp, att på ngt sätt visa sig kundintresserade. Ett mail betyder ju åtminstone att dom lever.
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Beställde en röd Plaid 5 sits i Aug, räknade iskallt med leverans tidigast sommaren 22.
Nu ser ju inte ens det ut att hålla…
Röd/Creme Model X Plaid
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Monark1954 »

Vikingkr0n0s skrev:
Beställde en röd Plaid 5 sits i Aug, räknade iskallt med leverans tidigast sommaren 22.
Nu ser ju inte ens det ut att hålla…
Sålde min röda X P 2021 i höstas, ångrar bittert.
Hade ledigt kunna ha den mer än 1 år till innan någon ny kommer.
Hoppas att när Tesla väl löser det som gör att bara några LR versioner levereras så köper Plaid ikapp.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Dagfinn »

Har själv beställt en X Plaid, dock väldigt nyss när jag skrotade min beställning av S. Tycker det är knepigt att den är så pass "billig" fortfarande, dom brukar ju skruva upp priset på modeller när leveranskön växer så den inte sticker iväg och blir på flera år. Nu som den är på ett år eller mer borde en prisjustering logga i korten såvida det inte sker något relativt drastiskt på produktionssidan.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Monark1954 »

Ni som beställt model X 5 eller 7 sits Plaid, hur kommer ni agera?

Några få X Plaid verkar ha levererats i USA enligt X väntelista i TMC forum. Flera med 5-7 sists har nu fått samma fråga som de som beställt LR, att byta till 6 sists.
Ingen verkar ha fått något besked om de någonsin kommer få en Plaid med 5/7 sitsar.
Någon här skrev att det var liknande när X kom 2016 men så småningom kom 5/7 varianten.

Från Teslas svenska "intresseanmälan" av model X
Interiör 2022-01-11 092342.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Monark1954 »

Model X Plaid 7 sits walk around i Thailand.
Med nya CCS kontakten.
Finns det hopp om 5/7 sits X Plaid ändå så småningom till Europa.

I verktygshjulet går det översätta undertexterna till önskat språk.

Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Dagfinn »

Monark1954 skrev:
Ni som beställt model X 5 eller 7 sits Plaid, hur kommer ni agera?

Några få X Plaid verkar ha levererats i USA enligt X väntelista i TMC forum. Flera med 5-7 sists har nu fått samma fråga som de som beställt LR, att byta till 6 sists.
Ingen verkar ha fått något besked om de någonsin kommer få en Plaid med 5/7 sitsar.
Någon här skrev att det var liknande när X kom 2016 men så småningom kom 5/7 varianten.

Från Teslas svenska "intresseanmälan" av model X
Interiör 2022-01-11 092342.jpg
Hm, intressant. Jag beställde 7-sits, tar nog 6 istället för avbokning om det kommer till det. Nackdelen är ju en plats mindre, att man inte kan fälla ner andra raden, samt att det ju är vidöppet för det som ligger av bagage där bak om man fäller ner rad tre. Fördelen är att man kan ha skidpåsar mellan stolarna, för 60/40-delningen på andra raden (om det är likadant som nu) suger. På min S hamnar axelpartiet på nedfällda ryggen på knät till den som sitter i mitten, samt att bältesfästet ligger under den samma så man får lyfta upp den för att fästa/knäppa loss säkerhetsbältet, vilket är en designmiss som heter duga. Ingen av konfigurationerna är optimala för mig, så det är nästan hugget som stucket då jag sällan kommer behöva sju sittplatser eller max bagageutrymme.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Matte »

Jag har beställt en vanlig model X, så förhoppningsvis får jag min 5 sitsiga. Men om d y skulle ändras till 6sitsig så måste jag ta den ändå. Hur tänker ni med den totala frånvaron av lastsäkerhet (i "en av världens säkraste bilar")?
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Dagfinn »

Dagfinn skrev:

Hm, intressant. Jag beställde 7-sits, tar nog 6 istället för avbokning om det kommer till det. Nackdelen är ju en plats mindre, att man inte kan fälla ner andra raden, samt att det ju är vidöppet för det som ligger av bagage där bak om man fäller ner rad tre. Fördelen är att man kan ha skidpåsar mellan stolarna, för 60/40-delningen på andra raden (om det är likadant som nu) suger. På min S hamnar axelpartiet på nedfällda ryggen på knät till den som sitter i mitten, samt att bältesfästet ligger under den samma så man får lyfta upp den för att fästa/knäppa loss säkerhetsbältet, vilket är en designmiss som heter duga. Ingen av konfigurationerna är optimala för mig, så det är nästan hugget som stucket då jag sällan kommer behöva sju sittplatser eller max bagageutrymme.
Woops, frugan påminde mig om att en 6-sits utan nerfällbar andra rad inte direkt är optimalt om man vill campa i den. Då utgår det, så om det faktiskt blir tvunget med 6 säten för plaid så får jag köra på long range istället :/
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Dagfinn »

Pratade med Tesla-supporten, dom vet fortfarande inte hur det blir. Bara att hålla tummarna, men jag är inte jätteoptimistisk...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av mathiaso »

En användare på teslamotorsclub.com från Finland har fått följande information, kan det stämma?:

My SA called me today and estimated first EU deliveries might happen in June.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 39/page-80
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av mwest »

Beställde för ganska exakt ett år sen, lär dröja en stund till innan man ser till någon bil. LR 5-sits, vit/svart.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Monark1954 »

Jag kommer vänta till jag blir utslängd av Tesla från min Plaid 7 sits beställning.

Den 2021 LR 5 sits jag kör nu har längre räckvidd än LR update så ett alternativ är att inte byta från Plaid till LR update utan köra vidare utan ny X.

Det inte 6 sits har är möjlighet är att lasta långa breda saker vilket jag utnyttjar ofta.
Som nyligen nämnes så tappas övernattningsmöjligheten även med 6 sits.

Hur det ser ut sent i år vet ingen.
Är det leveranser av stolar det hänger på eller är det Elons som tycker att Plaid ägare inte bör sova i bilen? Få vet.

Pusselbiten att 2016 var det liknande prio för 6 sits var mycket värdefull även om förutsättningarna kanske var helt annorlunda då.

Tror att lägre pris är helt orimligt på nybeställning. Aluminiumpriserna går i taket och S/X har ingen gjuten bottenplatta och nya batterier för att kapa priser.
Priserna gick ju upp innan det var stopp på prissatta order.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Dillesan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 okt 2015 21:42
Ort: Småland

Re: Väntrum för Model X 2021 update

Inlägg av Dillesan »

Känns inte så positivt för EU-leveranserna

Tesla pushes early Model X Refresh orders back to July 2022
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... july-2022/
Skriv svar