Autopilotfråga?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Autopilotfråga?

Inlägg av Hjortis »

Hej,

Har precis bytt bil från en X med full FSD till en nyare Raven med möjlighet att köpa till en autopilot, enhanced eller full FSD (den har HW3).
Vad jag har förstått ingick autopilot från april 2019 (bilen tillverkad i maj 2019) men när jag tittar på alternativen för att köpa FSD måste jag först även köpa Autopilot, vad är det jag missar?

/Hjortis
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av spacecoin »

Vad du än gör så köp inte FSD. Det är definitivt inte värt pengarna och radikala förbättringar är fler år bort.
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av Hjortis »

spacecoin skrev:
Vad du än gör så köp inte FSD. Det är definitivt inte värt pengarna och radikala förbättringar är fler år bort.

Ja, så är det kanske men det verkar gälla även den uppgraderade autopiloten och där de vill ha 33200kr extra om jag vill ha, som det är nu håller autopiloten bara farten, har inga blåa linjer mm

/Hjortis
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av spacecoin »

Hjortis skrev:
spacecoin skrev:
Vad du än gör så köp inte FSD. Det är definitivt inte värt pengarna och radikala förbättringar är fler år bort.

Ja, så är det kanske men det verkar gälla även den uppgraderade autopiloten och där de vill ha 33200kr extra om jag vill ha, som det är nu håller autopiloten bara farten, har inga blåa linjer mm

/Hjortis
Köpte du bilen av Tesla? Jag tror inte Tesla säljer nya bilar utan AP. Kanske strippar dom det vid omförsäljning?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av [JM] »

Hjortis skrev:
Hej,

Har precis bytt bil från en X med full FSD till en nyare Raven med möjlighet att köpa till en autopilot, enhanced eller full FSD (den har HW3).
Vad jag har förstått ingick autopilot från april 2019 (bilen tillverkad i maj 2019) men när jag tittar på alternativen för att köpa FSD måste jag först även köpa Autopilot, vad är det jag missar?

/Hjortis
Jag delar kommun med dig så ifall du vill prova en MX med EAP/FSD. Inte en Raven men har fått HW3 monterad.
Skicka ett meddelande i forumet så kan vi utbyta kontaktinfo.

Edit: Misstänker att vi kanske redan känner varanda 8-) om jag nu drar rätt slutsatser utifrån ditt Nickname och referralkod.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Jag delar kommun med dig så ifall du vill prova en MX med EAP/FSD. Inte en Raven men har fått HW3 monterad..
Om du läser så har TS bytt precis från en FSD-bil till en nya Raven. TS undrar varför han måste köpa AP innan EAP/FSD.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Jag delar kommun med dig så ifall du vill prova en MX med EAP/FSD. Inte en Raven men har fått HW3 monterad..
Om du läser så har TS bytt precis från en FSD-bil till en nya Raven. TS undrar varför han måste köpa AP innan EAP/FSD.
Förlåt Spacecoin. Glömde att du har ensamrätt på alla trådar om FSD....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av spacecoin »

För att återgå till ämnet. Vet någon om tesla strippar basic-AP vid begagnatförsäljning eller om man kan köpa en ny MX utan AP? Jag trodde alltid det ingick nuförtiden.
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av Hjortis »

spacecoin skrev:
För att återgå till ämnet. Vet någon om tesla strippar basic-AP vid begagnatförsäljning eller om man kan köpa en ny MX utan AP? Jag trodde alltid det ingick nuförtiden.
Jag har inte köpt bilen via tesla så det kan vi utesluta.
Å andra sidan kan de möjligen avaktivera mjukvara när kontot transferreras till ny ägare eller?
Men om nu FSD följer bilen borde ju AP också göra det kan man tycka..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av spacecoin »

Hjortis skrev:
spacecoin skrev:
För att återgå till ämnet. Vet någon om tesla strippar basic-AP vid begagnatförsäljning eller om man kan köpa en ny MX utan AP? Jag trodde alltid det ingick nuförtiden.
Jag har inte köpt bilen via tesla så det kan vi utesluta.
Å andra sidan kan de möjligen avaktivera mjukvara när kontot transferreras till ny ägare eller?
Men om nu FSD följer bilen borde ju AP också göra det kan man tycka..
Tesla kan ju inte plocka bort grejer vid en privatförsäljning, så då kan ju inte bilen haft AP från början? Kanske läge att kolla med Tesla och/eller säljaren?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av Curik »

Hjortis, är du säker på att du har Autosteer aktiverat? Du ska ha det som standard på din bil men det måste väl aktiveras i menyerna först om jag minns rätt..
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av Hjortis »

Curik skrev:
Hjortis, är du säker på att du har Autosteer aktiverat? Du ska ha det som standard på din bil men det måste väl aktiveras i menyerna först om jag minns rätt..
Det får jag kolla upp men frågan kvarstår varför den tycker jag ska betala för autopilot vid en uppgradering till utökad eller fsd..
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av Curik »

Hjortis skrev:
Curik skrev:
Hjortis, är du säker på att du har Autosteer aktiverat? Du ska ha det som standard på din bil men det måste väl aktiveras i menyerna först om jag minns rätt..
Det får jag kolla upp men frågan kvarstår varför den tycker jag ska betala för autopilot vid en uppgradering till utökad eller fsd..
Det låter lite märkligt ja. För mig finns det två alternativ:

* Enhanced Autopilot för 38 900 SEK
* Full Self-Driving Capability för 77 700 SEK
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av Hjortis »

Hej,

Det tar rätt många Torsdagar innan svar ges från Tesla ang varför min bil tillverkad i maj 2019 inte har autopilot som standard trots att det på Teslas hemsida anges April 2019 som standard för basic AP.

Nu hänvisar man att bilen beställdes 13 mars 2019 utan basic AP vilket då är anledningen till jag inte har mjukvaran installerad.
Så.. de menar nu att det är från beställningsdatumet som gäller dvs mars 2019 och inte när bilen byggdes maj alternativt togs i trafik 1 juli 2019 som gäller i detta ärende.

Är inte helt nöjd med svaret.. och ger mig inte innan de ger ett svar som jag kan acceptera.
Eller kan det vara så här tokigt tror ni?

För om nu april anges som datum och bilen är byggd i maj så skulle den ju ha levererats med autopilot även till förre ägaren tänker jag oavsett hur han specat bilen dvs utan autopilot..

/Hjortis
D97BA8A1-A339-4FAE-97C2-BC5F9C1EF41D.jpeg
78901638-5E27-43A9-B9BE-29734DBD1468.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilotfråga?

Inlägg av spacecoin »

Hjortis skrev:
Nu hänvisar man att bilen beställdes 13 mars 2019 utan basic AP vilket då är anledningen till jag inte har mjukvaran installerad.
Det framgår av ordern och fakturan om AP ingick eller ej. Tror inte du kommer någon vart med detta, tyvärr.
Skriv svar