Ny ägare med frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.

Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket :D).
Jag nördar också ned mig rätt mycket i detta, mest för att jag tycker det är lite roligt, men om man inte vill ägna tid och energi på detta så är dom enkla modellerna nästan lika bra.

Så länge som man inte ligger nära 0% och/eller 100% på daglig basis, och framförallt inte låter bilen stå längre tid med batteriet vid 0% eller 100%, så är skillnaden i degradering mellan oss nördar och "normalanvändare" väldigt liten, vi snackar enstaka procent.

Du kan alltså lugnt välja din nivå av nördighet utan att oroa dig alltför mycket över att förstöra batteriet.

Det enklaste är oftast det bästa, koppla alltid in bilen när du har möjlighet, ladda till en rimlig nivå som funkar för dina dagliga behov (typ 50-80%), och var inte rädd för att ladda till 100% när du ska åka långt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.

Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket :D).
Jag nördar också ned mig rätt mycket i detta, mest för att jag tycker det är lite roligt, men om man inte vill ägna tid och energi på detta så är dom enkla modellerna nästan lika bra.

Så länge som man inte ligger nära 0% och/eller 100% på daglig basis, och framförallt inte låter bilen stå längre tid med batteriet vid 0% eller 100%, så är skillnaden i degradering mellan oss nördar och "normalanvändare" väldigt liten, vi snackar enstaka procent.

Du kan alltså lugnt välja din nivå av nördighet utan att oroa dig alltför mycket över att förstöra batteriet.

Det enklaste är oftast det bästa, koppla alltid in bilen när du har möjlighet, ladda till en rimlig nivå som funkar för dina dagliga behov (typ 50-80%), och var inte rädd för att ladda till 100% när du ska åka långt.

/fth
Håller med om det mesta med undantaget att det faktiskt är ett måste att då och då ladda till hög soc samt då och då ladda ur batteriet (förutsatt att man ibland åker långt och vill kunna lita på BMSen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Håller med om det mesta med undantaget att det faktiskt är ett måste att då och då ladda till hög soc samt då och då ladda ur batteriet (förutsatt att man ibland åker långt och vill kunna lita på BMSen).
Så är det nog, jag brukar dock i princip aldrig ladda ur till nära 0%, jag kan faktiskt inte ens minnas när det skedde senaste, sonen körde ned till 4% häromveckan, det var nog första gången på minst ett par år på dom nivåerna, men min BMS verkar fortfarande stämma väldigt bra ändå.

Jag kanske får göra en kalibreringsrunda under semestern och se om det händer något med siffrorna :D

100% laddar jag dock ganska ofta till, i princip alltid inför långresor, då planerar jag laddningen så att den skall vara klar i omedelbar anslutning till avresa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

Den officiella recommendationen för Model S/X är:
"keep the full charge limit of the battery to under 90% for daily use by using the mobile app or vehicle’s touchscreen to set charge limit within the ‘Daily’ range. If you need the full range (i.e. 100%) of your battery for a long-distance trip, you can increase the limit to the ‘Trip’ range (>90%) as necessary."
https://www.tesla.com/en_AE/support/range

Allt annat får man betrakta som finlir. Jag håller med om att varierad nivå och BMS-kalibrering kan vara värdefullt.
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

Hej Alla,

några till frågor, hoppas det är okej.

1. Vilken höjd inställning ska man ha på bilen? Kan drivaxlarna få problem om man kör högre? Har på Standard just nu.

2. Uppgraderad Autopliot? Är det något att ha?

3. Såhär ser min display ut: https://www.platinumautohaus.com/imaget ... X-100D.jpg
Är det en gammal skärm då? Kan man uppgradera så att den ser nyare ut eller är det en inställning? Sett att många andra bilar har en annan display med fler färger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

1. Jag använder "default" som i mitt fall med adaptiv fjädring => Low. Funkar bra för mig, har aldrig bytt några delar eller haft ojämnt däckslitage på min MX 2019.
2. EAP, som det kallas, ger dig filbyte med blinkers, parkerings assistans och summon (för att köra in/ut bilen med telefonen där det är trångt). NoA är poänglöst i EU. Det är upp till dig om du tycker det är värt pengarna. Skulle jag köpa en ny Tesla skulle det bli vanlig AP, då jag sällan använder de där funktionerna.
3. Det finns inga skärmuppgraderingar.
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

spacecoin skrev:
1. Jag använder "default" som i mitt fall med adaptiv fjädring => Low. Funkar bra för mig, har aldrig bytt några delar eller haft ojämnt däckslitage.
2. EAP, som det kallas, ger dig filbyte med blinkers, parkerings assistans och summon (för att köra in/ut bilen med telefonen där det är trångt). NoA är poänglöst i EU. Det är upp till dig om du tycker det är värt pengarna. Skulle jag köpa en ny Tesla skulle det bli vanlig AP, då jag sällan använder de där funktionerna.
3. Det finns inga skärmuppgraderingar.
Tackar för svar.

2. Konstigt not har jag Summon med bilen men inte det andra, får fundera på om det är värt det.
3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

cvnnn skrev:
3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Det kanske är så att du har MCU1 (Media Control Unit) och då kan man uppgradera till MCU2, men jag tror inte det innebär en ny skärm utan bara en annan (snabbare) infotainment dator: https://www.tesla.com/support/infotainment
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

spacecoin skrev:
cvnnn skrev:
3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Det kanske är så att du har MCU1 (Media Control Unit) och då kan man uppgradera till MCU2, men jag tror inte det innebär en ny skärm utan bara en annan (snabbare) infotainment dator: https://www.tesla.com/support/infotainment
Japp det var det, pratade med Tesla och ska uppgradera sen.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av chox »

cvnnn skrev:
spacecoin skrev:
cvnnn skrev:
3. Konstigt, min bil är från 2017 med den displayen jag länkade till, har sett andra från 2017 som har en annan display :S
Det kanske är så att du har MCU1 (Media Control Unit) och då kan man uppgradera till MCU2, men jag tror inte det innebär en ny skärm utan bara en annan (snabbare) infotainment dator: https://www.tesla.com/support/infotainment
Japp det var det, pratade med Tesla och ska uppgradera sen.
De byter bägge skärmarna vid uppgradering till MCU2, för ~16 tkr.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

chox skrev:
De byter bägge skärmarna vid uppgradering till MCU2, för ~16 tkr.
Där ser man!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av SwedishAdvocate »

cvnnn skrev:
1. Vilken höjd inställning ska man ha på bilen? Kan drivaxlarna få problem om man kör högre? Har på Standard just nu. /...
Erkänner att jag inte är 'jättehaj' på det här... Men som jag förstår det finns det mer info t.ex. i de här två trådarna:

viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
viewtopic.php?f=11&t=25928&start=60#p607012

...och sen vidare från de inläggen i de trådarna (och kanske 'före' också)...

Och som jag förstår det kan även deformation av en bärarm i hjulupphängningen spela in. Mer info här:

viewtopic.php?f=8&t=22894#p634261
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av John Galt »

Som svar på din allra första fråga om att rycka i ratten - du kan köpa en sådan här: https://dl.wish.com/XygrC

Bland det bästa jag köpt, används i både trafikstockning och vid långkörning. Det finns många här som är livrädda för dylika lösningar och tror bilen kommer leva sitt eget liv och döda alla. Bild Den funkar jättebra, jag litar mer på den än min egna överexcellenta körningsförmåga. Bild

Du måste ju fortfarande vara uppmärksam och redo, men det tror jag att du förstår.

Lycka till med bilen!
MMBB
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jun 2022 23:55

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av MMBB »

Hej,

Fick en CCS adapter till vår tesla model s 2017 nu i veckan samt en uppdatering av bilen av Tesla mobile service. Skulle nu ladda för första gången med nya adaptern men får då felmeddelande i displayen. Står kan inte DC/snabbladda/supercharge. Tröttsamt! Testade två olika laddare så felet är i bilen. Ngn som har ngt tips? Går det att köra ngn uppdatering utan att åka in till Tesla? Skulle behöva bilen för långkörning nu i helgen men får i värsta fall låna en fossilbil och lösa detta nästa vecka hos Tesla.
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

Hej allesammans,

har samlat på mig lite fler frågor nu.

1. Autopilot
Är det bara jag som stör mig på att om man slår på autopiloten så kan man inte byta fil? Måste stänga av den och sen köra om för att sedan starta, man hade ju kunnat tycka att om man blinkar till nästa fil att man borde kunna köra om.

2. Falcon höjd
I 1/20 så tycker dörrarna att det är något som blockerar, är det så för er eller funkar det alltid?

3. KM kvar eller %
Vet att vissa kan se hur många km dom har kvar att köra, i min bil så står endast % kvar, är det en inställning?

Mvh
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av Dafro »

spacecoin skrev:
1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
3. Ja för att km är procent av wltp och ingen riktig uppskattning som andra sämre elbilar har? ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av [JM] »

På en X med 100kWh batteri motsvarar varje % en kWh så om bilen drar 2,5kWh/mil så blir juvdet 2,5%/mil.
Dvs ganska lätt att översätta.
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

spacecoin skrev:
1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Stämmer verkligen detta? Jag kikade på lite Tesla videor och där startade dom bara blinkersen och sen skulle bilen byta fil, känns ganska kasst att behöva betala 40k för den simpla funktionen....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av spacecoin »

cvnnn skrev:
spacecoin skrev:
1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Stämmer verkligen detta? Jag kikade på lite Tesla videor och där startade dom bara blinkersen och sen skulle bilen byta fil, känns ganska kasst att behöva betala 40k för den simpla funktionen....
Tyvärr är det så: https://www.tesla.com/sv_SE/support/aut ... capability

Uppgraderad Autopilot 38 900 kr (Enhanced Autopilot, EAP). Ja det är ett rån för vettiga filbyten. Du får dock även autoparkering och summon (köra ut bilen med appen) för pengarna. NoA och smart summon funkar inte i praktiken i EU.

Men du kan lägga till 40k till ovanpå EAP och få ingenting (FSD), så det är ju ännu värre :D
cvnnn
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jun 2022 22:05

Re: Ny ägare med frågor

Inlägg av cvnnn »

spacecoin skrev:
cvnnn skrev:
spacecoin skrev:
1 o 2 Ja, det är irriterande. Vill man kunna byta fil kostar det 40k extra. FWD strular ibland.
3. Ja det finns en inställning. Jag föredrar dock %.
Stämmer verkligen detta? Jag kikade på lite Tesla videor och där startade dom bara blinkersen och sen skulle bilen byta fil, känns ganska kasst att behöva betala 40k för den simpla funktionen....
Tyvärr är det så: https://www.tesla.com/sv_SE/support/aut ... capability

Uppgraderad Autopilot 38 900 kr (Enhanced Autopilot, EAP). Ja det är ett rån för vettiga filbyten. Du får dock även autoparkering och summon (köra ut bilen med appen) för pengarna. NoA och smart summon funkar inte i praktiken i EU.

Men du kan lägga till 40k till ovanpå EAP och få ingenting (FSD), så det är ju ännu värre :D
Kasst av Tesla, Summon har jag redan och aldrig använt förutom på skojj.
Skriv svar