Jag nördar också ned mig rätt mycket i detta, mest för att jag tycker det är lite roligt, men om man inte vill ägna tid och energi på detta så är dom enkla modellerna nästan lika bra.Legato skrev:Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.
Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket ).
Så länge som man inte ligger nära 0% och/eller 100% på daglig basis, och framförallt inte låter bilen stå längre tid med batteriet vid 0% eller 100%, så är skillnaden i degradering mellan oss nördar och "normalanvändare" väldigt liten, vi snackar enstaka procent.
Du kan alltså lugnt välja din nivå av nördighet utan att oroa dig alltför mycket över att förstöra batteriet.
Det enklaste är oftast det bästa, koppla alltid in bilen när du har möjlighet, ladda till en rimlig nivå som funkar för dina dagliga behov (typ 50-80%), och var inte rädd för att ladda till 100% när du ska åka långt.
/fth