Beställa X idag

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Beställa X idag

Inlägg av Monark1954 »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Vad har du för underlag till att efterfrågan är låg?

I USA verkar inte väntetiden gå ner på X trots att tillverkningen pågått i ett antal månader.

Att byte en värmepump på en model X är det dyrare än att byta/felsöka samma värmepump i en model 3/Y eller någon likvärdig komponent?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Beställa X idag

Inlägg av Dodde »

Monark1954 skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Vad har du för underlag till att efterfrågan är låg?

I USA verkar inte väntetiden gå ner på X trots att tillverkningen pågått i ett antal månader.

Att byte en värmepump på en model X är det dyrare än att byta/felsöka samma värmepump i en model 3/Y eller någon likvärdig komponent?
Finns det någon statistik på hur många X det har levererats under 2022?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa X idag

Inlägg av spacecoin »

Dodde skrev:
Monark1954 skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle säga att det är troligare att Tesla helt slutar tillverka MX än att dom sätter upp en lina i EU.
Hur länge sen var det som de lanserade den uppdaterade interiören och Plaid-versionen? Typ ett år sen? Varför skulle de lägga ner produktionen om de brytt sig om att uppdatera den?
Därför att det är fortsatta problem med dyra serviceärenden på MX och att efterfrågan är låg?
Vad har du för underlag till att efterfrågan är låg?

I USA verkar inte väntetiden gå ner på X trots att tillverkningen pågått i ett antal månader.

Att byte en värmepump på en model X är det dyrare än att byta/felsöka samma värmepump i en model 3/Y eller någon likvärdig komponent?
Finns det någon statistik på hur många X det har levererats under 2022?
Tesla särredovisar inte X. Totalt har det levererats knappt 15000 S/X under Q1. Jag tänker att åtminstone 2/3 är Model S, antagligen fler. Det levererades 300k 3/Y under samma period.

Troligen 4-5k Model X alltså world-wide per kvartal. Audi sålde 20k-30k e-tron varje kvartal under 2021.

När det gäller dyra reparationer (för Tesla) så tänker jag på t ex accelerationsrelaterat slitage och dörrar, dörrmotorer, bakluckemotorn, och annat som är komplicerade konstruktioner på MX jfr MY.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beställa X idag

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Tesla särredovisar inte X. Totalt har det levererats knappt 15000 S/X under Q1. Jag tänker att åtminstone 2/3 är Model S, antagligen fler. Det levererades 300k 3/Y under samma period.

Troligen 4-5k Model X alltså world-wide per kvartal. Audi sålde 20k-30k e-tron varje kvartal under 2021.

När det gäller dyra reparationer (för Tesla) så tänker jag på t ex accelerationsrelaterat slitage och dörrar, dörrmotorer, bakluckemotorn, och annat som är komplicerade konstruktioner på MX jfr MY.
Någon som vet hur pass representativ Teslas produktion av S och X varit under Q1? Tycker inte det var särskilt länge sen man såg den första videon på YouTube med en X med den nya interiören. Har de rampat färdigt produktionen av X till den nivå de vill ligga på? Har produktionen av S rampat färdigt?

Sen är väl både S och X HALO-modeller för Tesla. S pga av Plaid-versionens prestanda. X pga av ”Falcon”-dörrarna, NASA, samt världens snabbaste 7-sits SUV/Crossover (eller vad det nu är för ngt). X är ju för övrigt den enda Teslan med rejäl dragförmåga...

Vidare finns det väl en hel del gemensamt mellan X och S. Motorerna, batteripacken, en hel del i interiörerna samt programvaran. Finns säkert mer som är gemensamt, men som jag inte har koll på.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Beställa X idag

Inlägg av Dodde »

Med den takten hinner man väl aldrig få en ny X i Sverige eller?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställa X idag

Inlägg av Fredrik j »

Är model S och X certifierade för EU ännu? Är det kanske det som släpar?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Beställa X idag

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Någon som vet hur pass representativ Teslas produktion av S och X varit under Q1? Tycker inte det var särskilt länge sen man såg den första videon på YouTube med en X med den nya interiören. Har de rampat färdigt produktionen av X till den nivå de vill ligga på? Har produktionen av S rampat färdigt?
S/X-produktionen har legat på ungefär det dubbla som bäst (2020). Poängen är att X är en dyr bil som säljer i relativt små volymer och som är komplicerad att tillverka och som har haft fler servicebesök jämfört med andra modeller. Det kommer inte att bli någon EU-lina av den enkla anledningen.

Jag är väldigt nöjd med min 2019 X LR, dock minus kupéljudvolym och lite annat.
Fredrik j skrev:
Är model S och X certifierade för EU ännu? Är det kanske det som släpar?
Jag tror att det i huvudsak är en backlogg efter schabblet med uppgraderingen och komponentbrist som orsakar förseningarna.
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Beställa X idag

Inlägg av zerkano »

Just verkar leverans på Long range mars 2023 och plaid augusti oktober 2022 på amerikanska sidan. Best någon hur det ser ut i swe gällande leverans tid? Ingen har skrivit något senaste tiden om det
Screenshot_20220430-214155_Chrome.jpg
Screenshot_20220430-214048_Chrome.jpg
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Beställa X idag

Inlägg av intrest3 »

Tack för alla svar! Jag tänker nog lägga en beställning nu men det skulle ju såklart vara fint att veta ungefär vad den kostar och när den kan tänkas komma.

Vilken Model tror ni tar längst tid? (Jag har ju precis tagit leverans av en MYP och tänker att det n bil till skulle vara perfekt om 1,5 -2år

Vad gissar ni att de olika modellerna kommer kosta?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Beställa X idag

Inlägg av fth »

intrest3 skrev:
Tack för alla svar! Jag tänker nog lägga en beställning nu men det skulle ju såklart vara fint att veta ungefär vad den kostar och när den kan tänkas komma.

Vilken Model tror ni tar längst tid? (Jag har ju precis tagit leverans av en MYP och tänker att det n bil till skulle vara perfekt om 1,5 -2år

Vad gissar ni att de olika modellerna kommer kosta?
I USA levererades bara Plaid 6-sitsig initialt, men eftersom vi i Europa inte verkar få några bilar alls innan amerikanska marknaden fått nog så är det nog hugget som stucket vilken modell du beställer.

Jag beställde så fort beställningen av refresh öppnades, och trodde jag skulle ha min bil till förra sommaren, idag tvivlar jag på att jag får någon bil öht ens i år. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Beställa X idag

Inlägg av Strebern »

Pratade med en SA i helgen, han gjorde en grabbgissning (och betonade verkligen det), att det kunde komma X-bilar ca i mitten av nästa år, och att det sannolikt då skulle komma plaid-bilar (vilket jag är intresserad av) och att prislappen borde ligga kring 1,5 miljoner för dessa.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beställa X idag

Inlägg av Fredrik j »

Är det någon som har koll på om tesla ens har certifierat model s/x för Europa ännu?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Beställa X idag

Inlägg av EnTraktor »

Jag personligen tror inte att vi får se några uppgraderade S och X i Europa.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beställa X idag

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Jag personligen tror inte att vi får se några uppgraderade S och X i Europa.
Tror samma sak. Tråkigt, antar att vi annars hade haft minst två nya X i "kvarteret" :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Beställa X idag

Inlägg av kalle_sala »

Fick idag mail från Tesla att min Plaid kommer levereras november-december i år. Priserna verkar ha kommit tillbaka på konfiguratorn också, beställde en svart fullsmetad för 1.48M. Idag vill dom ha 1.76M för samma konfiguration.
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Beställa X idag

Inlägg av zerkano »

kalle_sala skrev:
Fick idag mail från Tesla att min Plaid kommer levereras november-december i år. Priserna verkar ha kommit tillbaka på konfiguratorn också, beställde en svart fullsmetad för 1.48M. Idag vill dom ha 1.76M för samma konfiguration.
Men vilket pris gäller då? Är det priset man bokade på eller inte? När man klickar vidare står det ett nytt pris?
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Beställa X idag

Inlägg av [JM] »

zerkano skrev:
kalle_sala skrev:
Fick idag mail från Tesla att min Plaid kommer levereras november-december i år. Priserna verkar ha kommit tillbaka på konfiguratorn också, beställde en svart fullsmetad för 1.48M. Idag vill dom ha 1.76M för samma konfiguration.
Men vilket pris gäller då? Är det priset man bokade på eller inte? När man klickar vidare står det ett nytt pris?
Jag förutsätter att det är priset vid bokning som gäller.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Beställa X idag

Inlägg av [JM] »

[JM] skrev:
zerkano skrev:
kalle_sala skrev:
Fick idag mail från Tesla att min Plaid kommer levereras november-december i år. Priserna verkar ha kommit tillbaka på konfiguratorn också, beställde en svart fullsmetad för 1.48M. Idag vill dom ha 1.76M för samma konfiguration.
Men vilket pris gäller då? Är det priset man bokade på eller inte? När man klickar vidare står det ett nytt pris?
Jag förutsätter att det är priset vid bokning som gäller.
Vi har ju ett beställningsavtal med konfiguration och angivet slutpris.
Chamoniard
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2022 10:13

Re: Beställa X idag

Inlägg av Chamoniard »

Samma här. Fick en länk till en ny beställning med nytt pris.

Den gamla, 1.3 mill, ligger kvar men den kommer säkerligen att makuleras.

Originalpriset kan vi nog dessvärre glömma. Var nog bara ett lockpris.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Beställa X idag

Inlägg av [JM] »

Chamoniard skrev:
Samma här. Fick en länk till en ny beställning med nytt pris.

Den gamla, 1.3 mill, ligger kvar men den kommer säkerligen att makuleras.

Originalpriset kan vi nog dessvärre glömma. Var nog bara ett lockpris.
Det står:
Vår Design Studio har nu uppdaterats med de senaste produktdetaljerna och tillvalen.
I mejlet och sen är det än länk till den vanliga studion.
För att du ska kunna se om det kommit nya tillval.

Läs ert avtal. Jag ser iiaf nget om ev förbehåll för att ändra priset.

Infon elon/tesla har lämnat ut tidigare under året på kvartalsrapporteringen gällande prishöjningarna är ju för att hantera ökade kostnader på råvarar fram till leveranserna på de beställningar som görs idag och ska levereras om 6-12 månader.
På samma sätt borde priserna för 12 månader sen reflektera förväntade kostnader för de leveranser som görs idag.
Chamoniard
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2022 10:13

Re: Beställa X idag

Inlägg av Chamoniard »

Du har nog rätt.

Pratade med dem idag. Man kommer att hedra priset vid beställning!
Skriv svar