Stora skärmen blir svart

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

Hej alla,

Har en MX från 2016 som har rullat 12000 mil. Den stora skärmen lägger av helt plötsligt när jag kör i ca 2-4 sek för att sedan komma tillbaka. Även bakkameran strular och får meddelandet "Camera unavailable" och airbagen på passageraresätet går av och på samtidigt när skärmen slocknar. Allt det började samtidigt. Har någon annan haft samma problem? Tack!
Hans Rune
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 aug 2016 22:06

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Hans Rune »

Exakt samma problem, startade för ca två veckor sedan, på min model X från år 2018.

Senaste tre månaderna har även styrningen varit annorlunda/ostadig.

Har tid hos Tesla 15 februari och hoppas få rätsida på problemen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5153
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BarreX skrev:
Hej alla,

Har en MX från 2016 som har rullat 12000 mil. Den stora skärmen lägger av helt plötsligt när jag kör i ca 2-4 sek för att sedan komma tillbaka. Även bakkameran strular och får meddelandet "Camera unavailable" och airbagen på passageraresätet går av och på samtidigt när skärmen slocknar. Allt det började samtidigt. Har någon annan haft samma problem? Tack!
Jag hade liknande problem och det slutade med byte av MCU.

Har du fått uppgraderingen av minnet (eMMC) i MCUn?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Fotring
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2021 02:12
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Fotring »

Jag hade exakt samma fenomen, ny backkamera löste det :)
Servicekillen förklarade att kameran är det ända som sitter helt "ofiltrerat" in i MCU och kan ställa till med alla möjliga konstigheter.
Tesla MX 2016 90D, AP1
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

Hans Rune skrev:
Exakt samma problem, startade för ca två veckor sedan, på min model X från år 2018.

Senaste tre månaderna har även styrningen varit annorlunda/ostadig.

Har tid hos Tesla 15 februari och hoppas få rätsida på problemen.
Väldigt tråkigt och irriterande. Hoppas att det blir en enkel fix då! Du får gärna berätta sen om vad problemet var :) lycka till!
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

Nicke Nyfiken skrev:
BarreX skrev:
Hej alla,

Har en MX från 2016 som har rullat 12000 mil. Den stora skärmen lägger av helt plötsligt när jag kör i ca 2-4 sek för att sedan komma tillbaka. Även bakkameran strular och får meddelandet "Camera unavailable" och airbagen på passageraresätet går av och på samtidigt när skärmen slocknar. Allt det började samtidigt. Har någon annan haft samma problem? Tack!
Jag hade liknande problem och det slutade med byte av MCU.

Har du fått uppgraderingen av minnet (eMMC) i MCUn?
Intressant, vad gick hela kalaset på? ja, jag fick uppgraderingen av (eMMC) för ca 2 månader sen när bilen var inne på service för hjulinställning. Då hade jag inga problem alls med bilen :?
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

Fotring skrev:
Jag hade exakt samma fenomen, ny backkamera löste det :)
Servicekillen förklarade att kameran är det ända som sitter helt "ofiltrerat" in i MCU och kan ställa till med alla möjliga konstigheter.
Vad skumt! fattar ingenting av den här bilen även om jag är tech kille :lol: hade du exakt samma problem alltså med airbag, skärmen slocknar flera gånger när man kör i några sekunder? tack för svaren :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5153
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BarreX skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
BarreX skrev:
Hej alla,

Har en MX från 2016 som har rullat 12000 mil. Den stora skärmen lägger av helt plötsligt när jag kör i ca 2-4 sek för att sedan komma tillbaka. Även bakkameran strular och får meddelandet "Camera unavailable" och airbagen på passageraresätet går av och på samtidigt när skärmen slocknar. Allt det började samtidigt. Har någon annan haft samma problem? Tack!
Jag hade liknande problem och det slutade med byte av MCU.

Har du fått uppgraderingen av minnet (eMMC) i MCUn?
Intressant, vad gick hela kalaset på? ja, jag fick uppgraderingen av (eMMC) för ca 2 månader sen när bilen var inne på service för hjulinställning. Då hade jag inga problem alls med bilen :?
MCU bytet gjordes på garanti efter att stora skärmen slocknat för gott.

Fick också uppgraderat eMMC för 2 månader sedan. Fick starta om ett par gånger i början innan allt fungerade som det ska. Båda skärmarna är ibland lite sega på att starta upp nu efter bytet. Oftast den lilla skärmen. Hade inga problem med det innan uppgraderingen. Men de har aldrig slocknat medan bilen är igång.
Model Y P
Model S P
Model S P
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

Nicke Nyfiken skrev:
BarreX skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
BarreX skrev:
Hej alla,

Har en MX från 2016 som har rullat 12000 mil. Den stora skärmen lägger av helt plötsligt när jag kör i ca 2-4 sek för att sedan komma tillbaka. Även bakkameran strular och får meddelandet "Camera unavailable" och airbagen på passageraresätet går av och på samtidigt när skärmen slocknar. Allt det började samtidigt. Har någon annan haft samma problem? Tack!
Jag hade liknande problem och det slutade med byte av MCU.

Har du fått uppgraderingen av minnet (eMMC) i MCUn?
Intressant, vad gick hela kalaset på? ja, jag fick uppgraderingen av (eMMC) för ca 2 månader sen när bilen var inne på service för hjulinställning. Då hade jag inga problem alls med bilen :?
MCU bytet gjordes på garanti efter att stora skärmen slocknat för gott.

Fick också uppgraderat eMMC för 2 månader sedan. Fick starta om ett par gånger i början innan allt fungerade som det ska. Båda skärmarna är ibland lite sega på att starta upp nu efter bytet. Oftast den lilla skärmen. Hade inga problem med det innan uppgraderingen. Men de har aldrig slocknat medan bilen är igång.
Okok nice, blev det MCU2 då?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5153
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BarreX skrev:
Okok nice, blev det MCU2 då?
Det gick inte att uppgradera till MCU2 på den tiden.
Med MCU2 hade jag inte behövt uppgradera eMMC för 2 månader sedan. ;)
Och Tesla skulle aldrig uppgradera MCUn på garanti.
Model Y P
Model S P
Model S P
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

Nicke Nyfiken skrev:
BarreX skrev:
Okok nice, blev det MCU2 då?
Det gick inte att uppgradera till MCU2 på den tiden.
Med MCU2 hade jag inte behövt uppgradera eMMC för 2 månader sedan. ;)
Och Tesla skulle aldrig uppgradera MCUn på garanti.
haha japp, du har en poäng där!! jag får skylla på glaset jag har i handen nu :D
Användarvisningsbild
Fotring
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2021 02:12
Ort: Gävle

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Fotring »

BarreX skrev:
Fotring skrev:
Jag hade exakt samma fenomen, ny backkamera löste det :)
Servicekillen förklarade att kameran är det ända som sitter helt "ofiltrerat" in i MCU och kan ställa till med alla möjliga konstigheter.
Vad skumt! fattar ingenting av den här bilen även om jag är tech kille :lol: hade du exakt samma problem alltså med airbag, skärmen slocknar flera gånger när man kör i några sekunder? tack för svaren :)
Yes, alla symptom som du har!
Tesla MX 2016 90D, AP1
Användarvisningsbild
lottabranby
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2021 12:36

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av lottabranby »

Samma problem här. X 90 D. Airbag slår av och direkt slocknar skärmen. Tror det har ett samband. Även backkameran verkar ha något med det att göra. Skärmen startar nästan direkt. Även under körning.
BarreX
Inlägg: 21
Blev medlem: 07 jan 2022 23:57

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av BarreX »

lottabranby skrev:
Samma problem här. X 90 D. Airbag slår av och direkt slocknar skärmen. Tror det har ett samband. Även backkameran verkar ha något med det att göra. Skärmen startar nästan direkt. Även under körning.
Problem solved... Behövde byta bakkameran och det löste problemet för skärmen och airbag.
Användarvisningsbild
FredrikW
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2021 13:15

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av FredrikW »

Jag har med min P100D haft exakt samma problem med
- varning om att airbag stängs av
- stora skärmen slocknar
- backkameran fungerar inte i 90% av fallen

Det började sommaren 2022 efter att Tesla uppgraderade eMMC på garantin. Med senaste uppgradering 2022.8.10.11 har problemet med airbag och skärm försvunnit, men backkameran har lagt av helt och hållet.

Har avvaktat för att se om kameran hoppar igång igen efter någon uppgradering. När jag läser denna tråd låter det som att det är service och backkamerabyte som gäller. Eller är det något men kan göra själv? Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av thedude »

Enligt Tesla så måste kameran bytas så jag fick den utbytt för ca 9k annars kan man köpa kanske på nätet? och byta själv? det är lite pilligt men går säkert om man har tid och ork.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stora skärmen blir svart

Inlägg av Bjelke »

Min bytte dom för lite drygt 6 tusen (model S 2018) pga en spricka i linsen.
Tror det är ganska enkelt att göra det själv. Jag har en ny lins på G för att byta på
den gamla och sedan ha en komplett hel som reserv, och han som har en hel lins sa
också att det är enkelt att byta kameran :)
Om det är enkelt att byta lins har jag inte hunnit testa än däremot…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar